Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: با پایان فصل زمستان‌گذرانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در پهنه خلیج گرگان، روایت تکراری و تلخ مرگ و میر پرندگان مهاجر هم به پایان رسید اما کارشناسان همچنان نگران تکرار این تراژدی تلخ در میانکاله هستند.

در دو سال گذشته، کوچ زمستانه به خلیج گرگان، پایان حیات حدود ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر از گونه فلامینگو، چنگر معمولی و مرغابی را رقم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند براساس نتایج آزمایشات سازمان دامپزشکی، «بوتولیسم» عامل اصلی تلفات پرندگان در میانکاله عنوان شده اما کارشناسان اصرار دارند «بوتولیسم» نمی‌تواند تنها عامل مرگ پرندگان مهاجر تالاب میانکاله باشد و باید از مراجع بین‌المللی برای پایان دادن به تکرار این موضوع کمک بگیریم.

با حمیدرضا رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان و رئیس گروه رشته محیط زیست این دانشگاه در این خصوص به گفتگو نشستیم و وی معتقد بود درباره مرگ و میر پرندگان مهاجر شفافیت خوبی وجود نداشته و احتمال تکرار این فاجعه مرگ‌بار همچنان وجود دارد.

زمستان گذشته برای دومین سالی متوالی شاهد مرگ و میر گسترده پرندگان در تالاب میانکاله بودیم و بیشترین حجم مرگ و میر در غرب تالاب اتفاق افتاد.

هرچند به ظاهر با پدیده تکراری در مرگ و میر پرندگان مهاجر مواجه هستیم اما ممکن است عوامل مگر و میر دو سال گذشته متفاوت باشد.

در سال نخست عامل مرگ و میر بیماری بوتولیسم اعلام شد اما نمی‌توانم به صراحت بگویم بوتولیسم تنها عامل مرگ و میر پرندگان تالاب میانکاله بوده است.

این موضوع یک گمانه‌زنی است یا بر اساس ادله علمی آن را بیان می‌کنید؟

بر اساس منابع مطالعاتی بوتولیسم در دمای بالا گسترش پیدا می‌کند و تالاب در این فصل (زمستان) هیچگاه چنین دمای بالایی را تجربه نمی‌کند. ممکن است عامل مرگ و میر، بیماری ویروسی خاص مانند کووید ۱۹ باشد که ما از آن شناخت نداریم.

برای حل مسئله چه بایدها و نبایدهایی را می‌توان متصور شد؟

بنده معتقدم باید مطالعات جامع‌تری روی نمونه‌های تلف شده انجام شود، شاید عامل اصلی مرگ و میر عامل ویروسی باشد که ما آنرا نمی‌شناسیم.

بحث اصلی این است تا عامل بیماری به درستی شناخته نشود نمی‌توانیم تصمیم درستی در مواجه با آن اتخاذ کنیم.

در این خصوص اگر عامل مرگ و میر ویروس باشد احتمال گسترش آن در محیط خطرناک است و می‌تواند شبیه به آنفلوانزای حاد پرندگان به سرعت در گونه‌های اهلی سرایت کند.

سال ۹۸ دامپزشکی بوتولیسم را عامل مرگ و میر پرندگان مهاجر تشخیص داد هرچند همان سال هم اسنادی در این خصوص ارائه نشد و یا ما ندیدیم؛ تأکید می‌کنم ما به بررسی‌های دقیق و چند وجهی نیاز داریم. اگر امکانات وزارت بهداشت، دامپزشکی و دانشگاه‌ها و … نمی‌تواند کافی باشد بهتر است از مراجع بین المللی در این خصوص کمک بگیریم. شاید در این خصوص با بیماری نو ظهوری مواجه باشیم که فقط گونه‌های خاصی را درگیر می‌کند.

اگر درست متوجه شده باشم شما معتقدید باید تحقیقات جامع‌تری در این خصوص انجام شود.

نه تنها تحقیقات بلکه باید پایش گسترده در تالاب‌های اطراف و محیط پیرامونی داشته باشیم؛ شاید عامل مرگ و میر گونه‌های دیگری را در تالاب و یا محیط خشک پیرامون تحت تأثیر قرار دهد که ما از آن بی اطلاع باشیم؛ حتی از پایش زمین‌های کشاورزی و … هم نباید غافل شویم.

تأکید می‌کنم تا عامل بیماری به درستی تشخیص داده نشود نمی‌توانیم امیدی به حل مسئله داشته باشیم، تشخیص درست نخستین گام است؛ معتقدم در دو سال گذشته گام نخست را به درستی برنداشته‌ایم؛ نمی‌توانم بگویم ساده انگاری شده یا نه اما به صراحت می‌گویم در این خصوص همه چیز بیان نمی‌شود و شفافیت خوبی وجود ندارد، در مقطع زمانی کوتاه آماردقیق مرگ و میر از دسترس خارج شد؛ ستاد بحران تشکیل شد اما تلاش این ستاد این بود که اطلاعات ندهد؛ معتقدم این عدم شفافیت ضربه بزرگی بود در این خصوص نیازمند آگاهی‌بخشی بودیم نه عدم شفافیت. به یاد داشته باشیم آگاهی رسانی به درستی انجام نشود ممکن است برای مردم خطرآفرین باشد.

پس شما معتقدید نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و فراتر از پایش منطقه بودیم؟

بله دقیقاً؛ ما در این خصوص به اطلاع‌رسانی بر اساس واقعیت‌ها نیاز داشتیم؛ شاید لازم بود تمام رفت و آمدها در منطقه کنترل می‌شد و یا برعکس.

تشخیص درست سطح عملکرد و تصمیم‌گیری ما را تغییر می‌دهد و شرایط برخورد با موضوع را تعیین می‌کند، شفافیت لازمه هرگونه تصمیم‌گیری است؛ اصرار دارم باید مدیریت بحران مسئله با تمرکز بر تشخیص عامل مرگ و میر تشکیل می‌شد و به دور از بزرگ‌نمایی و بر اساس داده‌های درست تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کردیم اما اینکار انجام نشده و احتمال تکرار این فاجعه در سال‌های بعد هم وجود دارد.

شما به کمک گرفتن از مراجع بین‌المللی اشاره داشتید چرا تاکنون این موضوع انجام نشده است؟

هم به دلیل شیوع کرونا و هم تحریم‌ها ارتباط با خیلی از مراکز بین‌المللی کمرنگ شده است اما چاره‌ای نداریم باید خودمان از مراجع بین‌المللی کمک بخواهیم؛ ما نگران آن هستیم در اثر کوتاهی و یا کم ارزش دانستن موضوع؛ برخی از مسائل مطرح نشود و یا مقابله خوبی صورت نگیرد و بعداً فاجعه شود.

چه فاجعه‌ای؟

مثلاً اینکه عامل بیماری ویروسی باشد و در آن جهش به وجود بیایید چیزی شبیه به کووید ۱۹. در این صورت امکان انتقال آن از پرنده به انسان و انسان به انسان وجود دارد و احتمال اینکه در آینده به بیماری غیرقابل کنترل تبدیل شود هم دور از انتظار نیست؛ تأکید می‌کنم اگر عامل مرگ و میر به جای بوتولیسم ی عامل ویروسی باشد و ما آن را تحت کنترل نگیریم ممکن است با فاجعه در مسائل اقتصادی، اجتماعی در منطقه مواجه شد و حتی امنیت غذایی و … به خطر بیفتد پس بهتر است با حساسیت بیشتر راجع به علل مرگ و میر پرندگان مهاجر از همه صاحب نظران و مراجع کمک بگیریم.

کد خبر 5191541

منبع: مهر

کلیدواژه: مرگ و میر پرندگان مهاجر حمیدرضا رضایی گرگان میانکاله ویروس کرونا آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه شیوع کرونا بوشهر گرگان کمک مومنانه محدودیت های کرونایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماه مبارك رمضان اردبیل عکس استانها ستاد ملی مقابله با کرونا مرگ و میر پرندگان مهاجر مراجع بین المللی عامل مرگ و میر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ اعلام شد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.

همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.

در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفند ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت‌ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6089737 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • «آکادمی پرندگان» بیش از ۵۰ میلیون تومان فروخت
  • درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم