Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@02:04:15 GMT

احتمال برگشت عوارض کرونا پس از بهبودی

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۲۷۲۸

احتمال برگشت عوارض کرونا پس از بهبودی


تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ پ
ایمان قاسم زاده متخصص عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی درباره اینکه گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از بیماران کرونایی پس از بهبودی بعد از چند روز دوباره دچار علائم شدید شده و در آی سی یو بستری می‌شوند، علت این موضوع چیست؟ گفت: در سیر بیماری کووید ۱۹ وقوع هر مساله‌ای محتمل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: این بیماری را به سه فاز تقسیم کرده اند به طوری که ۵ تا ۶ روز اول بیماری را فاز اول، فاز دوم از روز ششم بیماری تا روز ۱۴ و بعد از آن تا روز بیست و یکم و حتی بیشتر را فاز سوم نام گذاری کرده اند و بیشترین خطر در مرحله دوم و سوم است، اما مرحله دوم خطرش خیلی بیشتر است.
بخوانید...
فاجعه هند در بیمارستان‌های ایران؟
از خطر کرونای هندی تا واکسن افراد ۶۰ سال به بالا

این متخصص عفونی و فلوشیپ نقص ایمنی عوارض بیماری در مرحله دوم را زیاد دانست و عنوان کرد: در فاز دوم بیماری عوارض التهابی و ترومبوتیک (لخته خون) برای ما مهم است و هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند که عوارض ترومبوتیک بعد از ترخیص به وجود نیاید یا عوارض التهابی آن بعد از ۱۴ روز به پایان می‌رسد، بنابراین در دوران نقاهت و درمان همه این موارد محتمل است و عجیب نیست که فردی پس از ترخیص به علت یکی از این عوارض یا مسائل مرتبط با کووید ۱۹ دوباره بستری شود.

وی افزود: موارد انگشت شماری نیز وجود داشته که پس از گذشت ۲۱ روز از بیماری دوباره بیمار و بستری شده اند لذا بستری شدن دوباره فرد مبتلا پس از ترخیص از بیمارستان دور از انتظار نیست و نباید تصور کرد که پس از ترخیص، بهبودی کامل یافته اید و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، البته بیش از ۹۰ درصد افراد پس از گذراندن دوران نقاهت (۲۱ روز بیماری) بهبودی پیدا می‌کنند.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که چه مواردی باید توسط بیمار در دوران نقاهت و پس از ترخیص از بیمارستان رعایت شود تا دوباره حالش وخیم نشود؟ گفت: بهترین اقدام همان رعایت دستورات پزشک معالج است، زیرا عوارض بیماری در افراد متفاوت است و همچنین استراحت، غذای مناسب و مصرف میوه و مایعات باید انجام شود.

وی با تاکید برآنکه کووید ۱۹ هیچ درمانی ندارد، اظهار کرد: همه دارو‌هایی که اکنون استفاده می‌شود فقط مشاهده شده که بر بهبودی بیماری کووید ۱۹ تاثیراتی داشته اند و هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد.

قاسم زاده در مورد اینکه آیا این عوارض دیرهنگام مختص کرونای جهش یافته انگلیسی است یا خیر، تاکید کرد: عوارض تاخیری و دیرهنگام در انواع کرونا‌ها وجود داشته و مختص به نوع جهش یافته انگلیسی نیست.

وی ادامه داد: هر چند وقت یک بار نوع جهش یافته ویروس از هر گوشه دنیا پیدا می‌شود و ممکن است یکسری پیامد‌ها داشته باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این شبهه که گفته می‌شود اکسیژن خون زیر ۸۰ باعث مرگ فرد می‌شود، نیز گفت: هر چه اکسیژن خون از ۹۴ پایین‌تر بیاید، خطر بیشتر است، اما فردی که اکسیژن خون آن بالای ۸۸ و زیر ۹۴ باشد، بستری و اقدامات درمان روی او انجام می‌شود، اما استرس ما در این مورد کمتر است.

وی افزود: اگر اکسیژن خون از یک حدی پایین‌تر بیاید بیمار به ICU منتقل می‌شود و اگر اکسیژن خون از حدی کمتر شود دیگر اقدامات ما در آی سی یو نیز جوابگو نیست و در اکسیژن‌های پایین‌تر مرگ و میر بیشتر خواهد بود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز دوازدهم رمضان کرونای هندی عوارض کرونا بیماری کرونا آی سی یو گروه های شغلی ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز دوازدهم رمضان کرونای هندی پس از ترخیص اکسیژن خون کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا

آژانس دارویی اتحادیه اروپا به‌روزرسانی واکسن‌های کرونا را به منظور هدف قرار دادن سویه JN.۱ توصیه کرده است.

به گزارش ایسنا، سویه JN.۱ با خانواده سویه XBB که توسط واکسن های به روز شده قبلی هدف قرار گرفته بود، متفاوت است و اکنون موارد ابتلا به آن در جهان از انواع XBB پیشی گرفته است.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی آژانس دارویی اتحادیه اروپا، شواهد نشان می‌دهد هدف قرار دادن سویه JN.۱ به حفظ اثربخشی واکسن ها با ادامه تکامل سارس-کوو-۲ کمک می‌کند.

ویروس کرونا هنوز هم ماهانه باعث مرگ هزاران نفر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کرونا در جهان؛ جدیدترین سویه‌های در گردش در ماه‌های اخیر

این آژانس می‌گوید می‌خواهد با سازندگان واکسن ملاقات کند و درباره چگونگی ساخت نسخه‌های جدید این واکسن برای برنامه واکسیناسیون امسال مشورت نماید.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • مالکان خودروهای توقیف شده در پارکینگ برای ترخیص ماشین اقدام کنند
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • «قلیان اکسیژن» عوارض نامشخصی دارد
  • آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟
  • عوارض نامشخص قلیان اکسیژن