Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@04:50:07 GMT

دخالت دولت در بازار مانع اصلی تولید مرغ

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۰۷۹۱

ناصر نبی‌پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این که مهمترین مشکلات تولیدات کشاورزی چیست، گفت: مهمترین مشکل ما در تولید، دخالت‌های بی‌جای دولت است. آنها در همه زمینه‌ها دخالت می‌کنند و دست‌انداز بزرگی جلوی تولید درست کرده‌اند. مثلا اخیرا اعلام کرده‌اند که بازنشسته‌ها نمی‌توانند عضو هیأت مدیره اتحادیه‌ها شوند، در حالی که این یک بخش خصوصی است و دولت نمی‌تواند در این باره اظهار نظر کند، اتحادیه‌ها عامل اصلی تسهیل در بخش تولید هستند و به تولیدکنندگان کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت اگر می‌تواند در مورد مسائلی که مربوط به خودش است، نظر بدهد و کارهای خود را درست انجام دهد.

فشار به تولید کنندگان از سوی وارد کنندگان

وی افزود: بانک مرکزی پول ندارد که برای تأمین نهاده بدهد و واردکنندگان با پول خودشان وارد می‌کنند، بنابراین هر طوری هم که دلشان بخواهد، به تولیدکنندگان فشار می‌آورند. نهاده‌هایی مثل ذرت که امروزه تولیدکنندگان دریافت می‌کنند، همه جور آشغالی دارد و این در بهره‌وری و میزان پروتئین تولیدی مرغ وتخم مرغ تأثیر می‌گذارد و در حقیقت تولیدکنندگان پول خود را برای آشغال می‌پردازند. نبی‌پور با بیان اینکه خود وزارت جهاد کشاورزی هم که از طریق سامانه بازارگاه نهاده می‌دهد، به عامل فشار تبدیل شده است، گفت: اخیرا یک تولید کننده 117 میلیون تومان برای 100 تن ذرت دولتی پرداخت کرده‌که غیرقابل مصرف است. از 11 دی‌ماه گذشته درگیر هستیم که این محموله را برگردانند، اما این کار را نمی‌کنند، این در حالی است که خود شرکت واردکننده گفته بار آلوده است. رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران تأکید کرد: تولیدکننده مجبور می‌شود که از بازار آزاد به قیمت چندین برابر نهاده خود را تأمین کند و در پی بدعهدی‌های این‌چنینی، ذرت را از بازار آزاد به قیمت 5 هزار و 700 تومان که سه برابر نرخ دولتی است خریداری کردیم تا مرغ‌ها از بین نروند.

*دخالت دولت در بازار مانع اصلی تولید

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ دولت در قیمت بازار هم دخالت می‌کند، در حالی که باید قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا باشد. اگر نرخ بازار گران‌تر باشد، هر روز مسئولان و بخش‌های نظارتی  تولیدکننده را تحت فشار و منگنه قرار داده و جریمه‌های کلان می‌کنند، اما اگر قیمت به کمتر از نرخ مصوب رسید، هیچ کسی پاسخ ما را نمی‌دهد. اصلا اجازه نمی‌دهند که از درب دفترشان وارد شویم. وی افزود: امروز قیمت تخم‌مرغ 2 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است، اما هیچ مسئولی در برابر آن پاسخگو نیست و همه اینها در تولید آینده تأثیر می‌گذارد. مثلا اخیراً تعزیرات 18 مرغدار را به خاطر گرانفروشی جریمه کرد، اکنون که قیمت پائین آمده، هیچ تدبیری از سوی دولت دیده نمی‌شود، دولت اگر می‌خواهد در قیمت بازار دخالت کند، زمانی که در نرخ‌های بالا جریمه می‌کند، در نرخ‌های پایین هم خرید تضمینی باید داشته باشد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بالای ۶۵ هزارتومان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی ابراهیمی گفت: مرغداران کشور در راستای سیاست وزارت جهاد، جوجه ریزی را افزایش دادند که در نتیجه افزایش تولید موجب شد تا ماه‌های پرمصرف را بدون تنش پشت سر بگذرانیم.

به گفته او، علی رغم سرمایه گذاری بالا، مرغداران هیچ نفعی نبردند و همچنان در حال زیان هستند که با استمرار این روند تولید دچار مشکل خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به آنکه جریان تولید با هدف نمی‌توان عوض کرد، لذا برنامه ریزی باید به سمت صادرات باشد. کمااینکه اکنون مجوز صادرات ۵ هزارتن مرغ گرفته شده است که امیدواریم روند صادرات تسریع شود تا بازار به تعادل برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه امکان جمع آوری کل مرغ مازاد توسط پشتیبانی وجود ندارد، افزود: با وجود آنکه مرغ‌های جمع آوری شده از سوی پشتیبانی امور دام در مقطعی باید به بازار عرضه شود، از این رو صادرات مستمر موثرترین راهکار برای پایداری تولید مرغ محسوب می‌شود و از طرفی گام برداشتن به سمت کشور‌های منطقه و خارج از منطقه علاوه بر فعال کردن ظرفیت تولید، ارزآوری هم در بردارد.

او با بیان اینکه پتانسیل صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ وجود دارد، افزود: بنابر سیاست وزارت جهاد سالانه حداقل ۲۰۰ هزارتن مرغ می‌توان به بازار‌های هدف صادر کرد.

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی‌ها گفت: بنابر آمار در فروردین ماه حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و تا ۱۰ اردیبهشت هم که تخم مرغ‌ها خوابانده می‌شود، نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بالای ۶۵ هزارتومان است که براین اساس تولیدکنندگان بیش از ۱۰ هزارتومان در فروش متضرر هستند، درحالیکه قیمت مرغ آماده به طبخ کاهش چندانی نداشته است که در این میان سودی هم عاید مصرف کننده نمی‌شود.

دیگر خبرها

  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟