Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:10:40 GMT

دانش‌بنیان بودن یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۳۶۸۳

دانش‌بنیان بودن یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است

ایسنا/قزوین یک دکترای اقتصاد گفت: دانش‌بنیان بودن یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است در حقیقت دانش بنیان بودن ستون محسوب می‌شود؛ ما جزو کشورهایی هستیم که استعداد بالایی برای دانش‌بنیان بودن داریم چون مواد اولیه بسیار خوبی در کشور داریم که آن مغزهای خلاق و متفکر نخبگانی است که باید فرصت ظهور و بروز عملیات اقتصادی به آنان دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد دانش بنیان تأکید ویژه‌ای شده است. اقتصاد مقاومتی تعریف جهانی دارد و اقتصادی که در شرایط دشوار به اهداف خود برسد اقتصاد مقاومتی نام دارد.

وی با بیان اینکه موانع اقتصاد در کشورهای مختلف متفاوت است، افزود: اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی برآمده از انقلاب و مکتب اسلام است آنچه از قانون اساسی کلام رهبری و امام برآمده این است که «رفاه عمومی» و«استقلال اقتصادی» و «پیشرفت اقتصادی» اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی است.

برون‌گرایی یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تصریح کرد: گاهی افراد «استقلال» را در انزوا بودن معنا می‌کنند که این اشتباه است برون‌گرایی یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است و به تجارت حکم می‌کند در حقیقت «استقلال» تعامل با دنیا از موضع قدرت است.

وی عنوان کرد: کشورهایی که در اقتصاد دنیا قرار دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند کشورهایی که از موضع قدرت به تجارت ورود کرده و کشورهایی که از موضع ضعف در اقتصاد دنیا تجارت می‌کنند؛ منافع کشورهای دسته دوم لگدمال شده و در اقتصاد دنیا هضم می‌شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای رفع ضعف و قدرت تجارت باید به واردات و صادرات کشورها بنگریم در اقتصاد جهانی جنگ منافع وجود دارد و حداقل قدرت چانه‌زنی برای کسب قدرت بیشتر است و ابتکار عمل با کشوری است که از موضع قدرت وارد می‌شود که باید بگوییم قیمت‌گذاری و تحریم از ابزارهای اعمال قدرت هستند.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی بر برون‌گرایی و استقلال اقتصادی تأکید دارد؛ فروشنده نفت خام از موضع ضعف و فروشنده هواپیما از موضع قدرت وارد اقتصاد می‌شود چون هواپیما کالایی است که علم و فناوری دارد و آن چیزی که باعث می‌شود کشوری دست برتر داشته باشد علم، دانش و فناوری است.

دانش‌بنیان بودن یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است

این اقتصاددان تأکید کرد: دانش‌بنیان بودن یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است در حقیقت دانش بنیان بودن ستون محسوب می‌شود؛ ما جزو کشورهایی هستیم که استعداد بالایی برای دانش‌بنیان بودن داریم چون مواد اولیه بسیار خوبی در کشور داریم که آن مغزهای خلاق و متفکر نخبگانی است که باید فرصت ظهور و بروز عملیات اقتصادی به آنان دهیم.

وی بیان کرد: برای تقویت نخبگان باید ضمن آموزش و تربیت نخبگان، پشتیبانی از آنان را در دستور کار قرار دهیم که این امر در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است؛ در ۱۵ سال اخیر در بخش فناوری و نوآوری وارد میدان شدند و دولت‌ها در این بخش سرمایه‌گذاری کردند اما باید بگوییم که این اقدامات کفایت نمی‌کند چون این شرکت‌ها در آموزش و سرمایه‌گذاری دچار مشکل هستند و باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

عبدالملکی اظهار کرد: نخبگانی که محصول دانش‌محور تولید کردند با ادبیات سرمایه‌گذاری و ارزیابی طرح اقتصادی آشنایی ندارند و اغلب به‌دلیل عدم آموزش با مشکل مواجه می‌شوند.

وی تأکید کرد: حوزه نوآورانه حوزه پرخطری است و یک نهاد باید ریسک آن را بر عهده بگیرد؛ در سایر کشورها شرکت‌های معتبر از استارتاپ‌ها حمایت و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند در کشور ما بخش خصوصی وارد نشده است و مشکل دیگر نیز ارتباط با دولت است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد یادآور شد: حدود ۵۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که با معیارهای سخت‌گیرانه وارد میدان شدند ولی گاهی می‌بینیم صنایع بزرگ یک کشور کمتر به آن مراجعه کرده و از توانمندی آنان استفاده می‌کنند.

وی اشاره کرد: عدم ارتباط دولت با صنایع بزرگ و ارتباط صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان از عواملی است که منجر به تقویت اقتصاد می‌شود و می‌تواند سرعت رشد اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور تسریع بخشد.

محصولات دانش‌بنیان تحریم‌پذیر نیستند

این دکترای علم اقتصاد بیان کرد: اتکا به منابع زیرزمینی باعث شده از ذهن‌های خلاق غافل شویم و کمتر به نخبگان توجه کنیم وقتی کمتر به تولید توجه کنیم به افراد خلاق نیز کمتر توجه می‌شود و اقتصاد دانش‌بنیان محقق نخواهد شد. ضمن استفاده از نفت و گاز نباید از منابع حوزه فناوری غافل شویم چون ارزش‌افزوده این بخش‌ها چندین برابر است و تحریم‌پذیر نیستند.

وی تصریح کرد: باید مسئولان تغییر رویکرد دهند و اقتصاد دانش‌بنیان جای خود را در جامعه پیدا کند، باید به این سیاست و قانون برسیم که صادرات نفت خام ممنوع شود و به تولید مشتقات نفتی توجه کنیم. دولت به عنوان یک محرک باید با خودداری از خام‌فروشی نفت به سمت تقویت اقتصاد دانش بنیان کشور حرکت کند.

این مسئول گفت: گاهی از اقتصاد دانش‌بنیان تولید کالاهای هایتک متصور می‌شود اما یکی از مصادیق اقتصاد دانش‌بنیان تزریق دانش به بخش‌های سنتی اقتصاد کشور است برای مثال باید با علم و فناوری مشکلات کشت برنج و گندم را رفع و وارد پروسه تولید این محصولات شویم آنگاه با اصلاح فرایند و روش، محصول دانش‌بنیان می‌شود.
 
وی تشریح کرد: تولیدکننده با دیدن اینکه تولید برایش صرفه اقتصادی ندارد آن را رها می‌کند. در عرصه مالیات نیاز به تحول جدی داریم تا به عنوان مشوقی برای تولید باشد اما متأسفانه مالیات یکی از موانع تولید به شمار می‌رود و تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای تولید ندارند. اگر حداکثر تخفیف را به تولیدکننده بدهیم و درآمد مالیاتی را از محل درآمدهایی که به حساب افراد وارد می‌شود تأمین کنیم این اقدام یک مشوق برای تولید خواهد بود.

شیوه دریافت مالیات باید چگونه باشد؟

عبدالملکی تأکید کرد: مالیات بر درآمد اشخاص یا BIT بسیار مهم است اما در کشور از آن‌هایی که درآمد ندارند مالیات می‌گیریم؛ مالیات باید به صورت پلکانی باشد در این صورت ضدانگیزه نخواهد بود.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان کمتر مشکل مالیاتی دارند چون مشوق‌های خوبی برای آن‌ها وضع شده است اما تولیدکنندگان در سایر بخش‌های اقتصادی در فشار مالیات قرار دارند که با مالیات بر درآمد اشخاص می‌توان به کم‌درآمدها یارانه داد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اشاره کرد: قوانین تأمین اجتماعی قوانین مصوبی است این نظام تا حدی خلق بیکاری می‌کند گاهی سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند وارد چرخه تولید نشوند چون هزینه نیروی انسانی افزایش می‌یابد بنابراین ضرورت دارد انعطاف لازم ایجاد شود.

عبدالملکی در پایان یادآور شد: درخصوص رتبه اقتصادی ایران نیز باید بگوییم در سال ۲۰۱۴ رتبه هجدهم اقتصاد جهان را داشتیم و اکنون در رده ۲۲ دنیا قرار داریم به دلیل رکودی که در سال‌های اخیر در اقتصاد کشور حاکم شده رتبه ما تنزل پیدا کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اقتصاد دانش بنیان اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان سرمایه گذاری موضع قدرت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برخی مسئولان و معاونان این وزارتخانه برای دیدار و گفتگوی چهره به چهره با مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شدند.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در این دیدار، از تولید داروی بیماران اس ام اِی (SMA) در یک شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: این دارو در سطح آزمایشگاهی تولید شده است و اگر نتایج نهایی آن اثربخش باشد، وارد مرحله تولید صنعتی می‌شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان