Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@08:24:03 GMT

نظری: قانون مندرس شهرداری‌ها بازنگری شود

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۳۷۶۲

نظری: قانون مندرس شهرداری‌ها بازنگری شود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: باید در قانون مندرس شهرداری‌ها بازنگری و الزامات روزآمد اداره شهر در آن پیش‌بینی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا حجت نظری در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران با اشاره به رنگ‌پاشی به میراث تاریخی شهر تهران در چشمه علی اظهار کرد: دیروز اتفاقی در یکی از کتیبه‌های تاریخی پایتخت افتاده که قلب هرکسی که دل در گرو هویت ایران دارد را به درد می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتیبه قاجاری موجود در چشمه‌علی واقع در شهر تاریخی ری روز گذشته توسط افرادی ناشناس با رنگ مو مخدوش شده و این نشان می‌دهد نگهداری از میراث تاریخی و هویتی ما چه اندازه درخطر هستند و تا چه اندازه در این مراقبت کوتاهی می‌شود.

وی افزود: جای خرسندی است که این خرابکاری طبق گفته کارشناسان قابل ترمیم است، اما اگر اقدام جدی و اساسی برای محافظت از این آثار انجام نشود، نمی‌توانیم هویت و میراث تاریخی خود را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و از این منظر تاریخ قطعاً از ما به نیکی یاد نخواهد کرد.

عضو شورای شهر با اشاره به روز شوراها و بی‌توجهی به این روز گفت: در آستانه نهم اردیبهشت ماه هستیم. روزی که به روز شوراها نامگذاری شده و دلیل نامگذاری آن هم آغاز به کار اولین دوره از شوراها در تاریخ نهم اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ است. ۲۲ سال از آغاز به کار نهاد شورا در کشورمان می‌گذرد، اما شوراها هیچ‌گاه به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند.

وی اضافه کرد: در تمام این سال‌ها نهاد شورا از سوی دیگر قوا و دستگاه‌ها تحت فشار و هجمه بوده و هربار که قانون شوراها اصلاح شد، از بخشی از اختیارات و توان نیم‌بند آن نیز کاسته شده است. امیدوارم به جایگاه شوراها در کشورمان و نقش این مدنی‌ترین نهاد حکومت که برخاسته از متن جامعه است و بی‌واسطه مطالبات مردم را دریافت می‌کند و ارتباطی دوسویه و مؤثر با آحاد ملت دارد، توجه شود و همه صرف نظر از گرایشات و تفکرات سیاسی و اجتماعی، در دفاع از این نهاد ۲۲ ساله مدنی در کشور همراه شوند.

نظری خاطرنشان کرد: باید در قانون مندرس شهرداری‌ها بازنگری و الزامات روزآمد اداره شهر در آن پیش‌بینی و قانون شوراها با محوریت مدیریت یک‌پارچه شهری اصلاح شود زیرا ضرورت اصلاح قانون شوراها بیش‌تر از تصویب قانونی مجزا با عنوان مدیریت یکپارچه شهری ایجاب می‌کند.

وی افزود: باید مرجعی اختصاصی برای تصویب مقررات شهری ایجاد شود. بی‌تردید شورای عالی استان‌ها بهترین مرجع برای تصویب مقررات کلان شهری و روستایی است و با وجود موانع قانونی، از هرنظر بر هیأت وزیران ارجحیت دارد.

نظری با گلایه از بی توجهی رسانه‌ها و فضای عمومی به روز شوراها گفت: همه ساله هفته‌هایی مانند دولت، قوه قضائیه و ناجا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و به فرصتی تبدیل می‌شود تا دستاوردها و خدمات این دستگاه‌ها به مردم اعلام شود اما برای روز شوراها با ده‌ها هزار عضو در سراسر کشور، اقدام رسانه‌ای چندانی انجام نشده و نمی‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: مجموعه روابط عمومی‌ها در مدیریت شهری و نیز رسانه‌های مختلف نسبت به این روز و حتی هفته شوراها حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند. شاید ایجاد هفته شوراها، بتواند ذهن‌ها را نسبت به این نهاد مدنی حساس‌تر و روشن‌تر کند.

کد خبر 489636

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حجت نظری شوراي شهر تهران قانون شهرداری روز شورا ميراث فرهنگي شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روز شوراها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۳۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت

  به گزارش­ ­خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر عبدالعظیم بهفر­ گفت:­ به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالا‌های آسیب رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالا‌های آسیب رسان و غیر مجاز اعلام می‌شوند، اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می‌گیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها هستیم. وی افزود: عدول از این قانون هم به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و ادعا‌های غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می‌شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می‌کنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده می‌شود؛ اما با تساهل و مدارا‌های اخیر برخی از شرکت‌ها و نشان‌های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زل می‌زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب رسان به سلامت دعوت می‌کنند. دکتر بهفر گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالا‌های آسیب رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت‌ها عنوان می‌کنند که صحت سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه‌ای است، اما آنچه اظهر من الشمس است اینکه "هدف نمی‌تواند توجیه گر وسیله باشد"؛ شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتماً با مولفه غذا‌های مضر مماس است و حتماً تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است. وی افزود: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین ناظران در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می‌کنند؛ اما فرد فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد. سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعا‌های نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعا‌های نادرست و خلاف واقع مطرح می‌شود که برخی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغن‌های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می‌شود؛ چرا که روغن‌های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن‌های حیوانی وجود دارد. دکتر بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیر‌های استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیر‌های استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد. وی افزود: به هر حال بسیاری از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می‌کنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد. دکتر بهفر گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالا‌های آسیب رسان وجود دارد و برخی آن را به عنوان یک چالش به حساب می‌آورند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگان‌های مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخص‌های کمی قابل سنجش و اندازه گیری، به روزرسانی نموده و دستورالعمل جدید را با جدیت عملیاتی کنند. وی افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می‌تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.

دیگر خبرها

  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است