Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران ابراز امیدواری کرد مصوبه تازه هیات دولت به تخصصی شدن مستندنگاری در حوزه‌های مختلف بیانجامد.

بابک بهداد مستندساز با اشاره به مصوبه تازه هیات دولت و توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: مستندسازان سالها از روند غیر تخصصی حاکم بر تولید مستندسازی در بسیاری از سازمان‌ها و نهادها گله داشتند و این نقد را در جلسات با ارگان‌های مختلف مطرح می‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظر ما این است که پروژه‌ها باید توسط مستندسازان حرفه‌ای و وابسته به صنف مستندسازان انجام شود و تنها به ثبت تصاویر توسط بخش روابط عمومی بسنده نشود.

این کارگردان ادامه داد: مستندسازی، تخصصی و کاملا حرفه‌ای است و کسی که مستندساز است می‌تواند در پروسه صحیح تولید برای یک پروژه قرار گیرد و یک مستند موثر و عمیق‌تری درباره موضوع مورد نظر تولید کند. امیدوارم این مصوبه زمینه تخصصی شدن مستندنگاری از پروژه ها را فراهم کند.

کارگردان « بهارستان خانه ملت» با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا برای مستندسازان مانند سایر حرفه‌ها مشکل‌ساز بوده است گفت: بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در جهان گذشته است و در این مدت هم گروه های تولید کننده فیلم مستند و هم اشخاص و موضوعاتی که قرار بود جلوی دوربین مستندسازان بروند دستخوش تغییراتی شدند که به واسطه گسترش این بیماری در جامعه به وجود آمده بود. بسیاری از پروژه‌هایی که تلویزیون یا مراکز فیلمسازی تولید می‌کردند دچار وقفه شدند و حتی تعدادی از  مستندسازان و عوامل  تولید فیلم‌ها و افرادی که قرار بود جلوی دوربین بروند گرفتار بیماری کرونا شدند.

بهداد افزود: البته مستندسازان فیلمسازان ورزیده‌ای هستند و ما همیشه در کوران مشکلات و بحران  مانند جنگ ، سیل، زلزله، آتش‌سوزی جنگل‌ها، اعتراض‌ها و... حضور داشته‌ایم و دوربین ما هرگز خاموش نشده و به ضبط حقیقت پرداخته است. در دوران کرونا نیز بسیاری از مستندسازان خود را با فضای کنونی به نحوی تطبیق داده‌اند و با وجود محدودیتها شروع به کار کرده و برای مردم  فیلم مستند تولید کرده‌اند  ضمن اینکه گروه‌های مستندسازی تیم‌هایی جمع و جورتری نسبت سایر گروه‌های فیلمسازی هستند. مستندسازان با استفاده از دانش و تجربه‌ای که با کار کردن در دوارن سخت کسب کرده‌اند در این بحران همه‌گیر جهانی نیز با دقت و سرعت عمل و با نظرکردن به ادامه کارشان مشغولند.

بهداد در جواب این سوال که کمیت تولید آثار مستند در دوران کرونا چگونه بوده است گفت: تعداد آثار تولید شده کاهش پیدا کرده است اما به جرات می‌توانم بگویم تمرکز فیلمسازان خوب روی کار و موضوعاتی که پیگیری می‌کردند باقی مانده و در فیلم‌هایی که اخیرا از دوستان مستندسازم  دیده‌ام آسیبی از نظر فرم و محتوا به لحاظ کیفی وارد نشده است. مستند سازان شاخص کشور در این دوران نیز با همان وسواس و دقتی که مورد نیاز  یک فیلم خوب است  کارهای‌شان را تولید کرده‌اند و  شرایط دشوار فیلمسازی در دوران کرونا آسیبی به فیلم های‌شان وارد نکرده است.

کارگردان فیلم مستند «نامه» گفت: از همان زمان که ویروس کرونا در جهان و کشور ما شیوع پیدا کرد مستندسازان نه فقط در ایران که در کل دنیا دست به کار شدند و تلاش کردند تا با نگاه‌های متفاوت روایت‌های متعددی را از مواجه با بحران کرونا در آثارشان ارائه دهند . این فیلم ها عبارت بودند از آثار خبری، گزارشی، آموزشی و... به جرات می‌توان گفت از همان روزهای ابتدایی مستندسازان دست به کار شده و در جامعه و مراکز درمانی و در بین بیماران رفته و و برای آگاهی دادن به مردم  شروع به مستندسازی کردند و تا جایی که من می‌دانم گروه‌های بسیاری برای اینکه بتوانند ماهیت این بیماری را به مردم نشان دهند و آنها را از خطر دور نگه دارند، ریسک کرده و در خط مقدم مبارزه همراه با کادر درمان فعالیت کرده‌اند.  از دستاوردهای این مستند سازان  بازتاب تلاش، شجاعت، تخصص و انسانیت کادر درمان و گروه‌های امدادی مردمی  بود و امروز تمام مردم دنیا خود را مدیون این قشر می‌دانند. این آثار مستند درچند جشنواره از جمله جشنواره سلامت و سینما حقیقت بازتاب‌های بسیار خوبی داشتند.

بهداد در پایان با اشاره به اینکه کرونا بر روابط اجتماعی و حتی دید ما به انسان و جهان تاثیر گذاشته و نگاه ما را دستخوش تغییر کرده است، گفت:  طبعا این موضوع بر نگاه مستندسازان نیز اثرگذار بوده و در آینده شاهد بازتاب آن در آثار مستند و داستانی خواهیم بود./خبرآنلاین

بیشتر بخوانید

خبر خوب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مستندنگاران سینمایی یک واکنش صنفی به مصوبه دولت برای مستندسازها


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۵۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی

به گزارش قدس آنلاین، این مستند قصه روزهایی از زندگی آدم‌هاست که پر از انتظار، نگرانی، عشق، شور و شوق، ترس و صبر است. قسمت اول به نام «همیشه با هم» روایت دو خواهر دوقلوی همسان با ویژگی‌های مشترک بود که همزمان با هم مادر می‌شوند. در قسمت دوم «کر کوهستان» هم روایتی از زن باردار عشایری را نشان می‌داد که در روستایی سخت‌عبور در استان چهارمحال و بختیاری زندگی می‌کرد و برای تولد نوزاد با چالش‌هایی روبه‌رو بود. هر قسمت از فصل دوم این مجموعه روایت داستانی مستقل و متفاوت است و قسمت سوم این مجموعه هم با عنوان «فرشته رضا» امشب ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه۲ سیما می‌رود. درباره جزئیات بیشتر این مجموعه با «امیرحسین اوسیوند» کارگردان و مجری طرح «پا به ماه» گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید. 

امیرحسین اوسیوند


فصل اول این مجموعه سه سال پیش از تلویزیون پخش شد و با استقبال نسبتاً خوبی همراه بود، چه شد به گروه فصل دوم «پا به ماه» پیوستید و تجربه تولید مستند درباره فرزندآوری برایتان چطور بود؟
من چند سال پیش، فیلم مستند «ننه سلطنت» را با همکاری خانم محور ساختم که آن مستند سبب شروع همکاری ما شد. برای ساخت فصل دوم مجموعه «پا به ماه» به بنده پیشنهاد همکاری دادند که کارگردان پنج قسمت از این مجموعه و مجری طرح آن هستم. 
این مجموعه سخت‌ترین جنس مستندی بود که کار کردم چون پیش از آن چندین مستند اجتماعی ساخته بودم ولی مجموعه «پا به ماه» به واسطه مضمونی که داشت، کار بسیار سختی بود به ویژه در اپیزود «کُر کوهستان» چون سوژه در لوکیشنی سخت‌گذر در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری زندگی می‌کرد؛ هم فرایند پیدا کردن سوژه کار سختی بود و هم مرحله تولید و فیلم‌برداری. 
هر بار که به لوکیشن محل زندگی سوژه می‌رفتیم حدود ۱۲کیلومتر در مسیر کوهستانی پیاده‌روی داشتیم و از رودخانه عبور می‌کردیم. فضای کار در این اپیزود بسیار سخت بود اما تمام سختی‌هایی که در تولید این پروژه وجود داشت چه به لحاظ تولید و چه به لحاظ برخورد با سوژه در لحظه تولد نوزادان از تن گروه بیرون می‌رفت و روزهای سخت برایمان شیرین می‌شد. در واقع لحظه تولد بچه‌ها نقطه عطف ماجرا بود که موجب می‌شد با علاقه و انگیزه کار کنیم. 

ورود به زندگی شخصی افراد به ویژه زنان باردار، آسان نیست آن هم با دوربین، چطور به سوژه‌ها نزدیک می‌شدید؟
کاری که در این فصل با همفکری تهیه‌کننده پیش بردیم این بود که تا حد امکان از مصاحبه کردن با سوژه‌ها پرهیز کنیم چون اپیزودهای این مجموعه، مستند پژوهشی نیست بلکه مستندی درباره زندگی آدم‌هاست. هر چقدر از مصاحبه کردن و نشاندن سوژه جلو دوربین پرهیز می‌کردیم، فضای بهتری از نظر روایت داستانی بدست می‌آوردیم ضمن اینکه سوژه هم با دوربین، احساس راحتی بیشتری پیدا می‌کرد و مخاطب هم ارتباط بهتری با قصه می‌گرفت. 
یکی از کارهایمان این بود که به جز بحث پژوهش و راضی کردن سوژه‌ها که در مقطع حساس بارداری کار بسیار سختی بود، سعی کردیم دوربین را در دل اتفاق‌ها قرار دهیم و بین سوژه و دوربین فاصله زیادی ایجاد نکنیم. گاهی هم به خاطر شرایط سخت مادران باردار نمی‌توانستیم خیلی به سوژه نزدیک شویم. 

ضرورت پرداختن به موضوع فرزندآوری را در زمانه کنونی چه می‌دانید؟
ایده ساخت مجموعه «پا به ماه» چند سال پیش کلید خورد که ایده اولیه از آنِ تهیه‌کننده بود. من در فصل دوم به گروه اضافه شدم و از این منظر به ماجرا نگاه می‌کردم که فرزندآوری یک وجه مهم از امید به زندگی است البته نسخه‌ای نیست که بتوان برای همه پیچید ولی در بیشتر خانواده‌هایی که با آن‌ها برخورد داشتم و در مسیر ساخت مستند تا به دنیا آمدن فرزندشان با آن‌ها همراه بودم، می‌دیدم با وجود تمام مشکلاتشان چقدر نسبت به این موضوع امید دارند. حتی کسانی که فرزند ناخواسته داشتند وجه روشنی از امید به زندگی را در آن‌ها می‌دیدیم. گروه تولید هم وقتی تولد بچه‌ها را می‌دیدند لحظه شیرین و جذابی را تجربه می‌کردند. به عنوان یک فیلمساز، به دنبال شعار دادن در این مجموعه نبودم فقط می‌خواستم اتفاق‌های واقعی و جاری زندگی را روایت کنم؛ اینکه فرزندآوری تا چه اندازه می‌تواند امید را در زندگی آدم‌ها جاری کند. تلاشم به تصویر کشیدن این واقعیت شیرین و جذاب بود. یکی از صحنه‌های جذاب در فرایند تولید این مجموعه، لحظه تولد نوزاد بود، نوزادی که مدام در حال گریه کردن بود چون از محیط امن رحم مادر وارد فضای ناامن دیگری می‌شد و زمانی که صورتش را به صورت مادر می‌چسباندند، بچه آرام می‌شد و گریه نمی‌کرد؛ این صحنه شگفت‌انگیز و جذاب بود. ما در «پا به ماه» اصلاً نمی‌خواستیم و نمی‌خواهیم وارد فضای شعاری شویم. 

خواسته هر مستندساز و فیلمسازی در حرفه‌اش، نمایش و اکران اثرش است و تلویزیون بستر خوبی برای پخش مستندهاست. به نظر شما رسانه ملی چقدر به مستند توجه دارد و تا چه حدی می‌تواند در جامعه مستندسازی ایجاد انگیزه کند؟
به نظرم مستند نباید فقط پرکننده تایم‌های خالی آنتن باشد و خوشبختانه الان دارد جایگاه خودش را در آنتن پیدا می‌کند اما لازم است نگاه ویژه‌ای به مستند در رسانه ملی بشود. در سریال‌های تلویزیونی که این سال‌ها ساخته می‌شود، آثار ضعیفی وجود دارد که مخاطب آن‌ها را نگاه نمی‌کند ولی مستند اگر خوب ساخته شود می‌تواند برای تلویزیون جذب مخاطب کند یعنی اگر تلویزیون باکس مستند را در شبکه‌های مختلف به رسمیت بشناسد، مخاطب هم با این فضا آشنا می‌شود و آن را می‌بیند چون مستند از دل زندگی آدم‌ها بیرون می‌آید. ضمن اینکه هزینه‌های تولید یک فیلم یا مجموعه مستند قابل قیاس با هزینه ساخت سریال‌های تلویزیونی نیست و می‌تواند در این فضا، مخاطب را جذب کند. 
پخش شدن یک اثر سبب دلگرمی و امیدواری مستندسازان می‌شود به ویژه از پلتفرمی مثل تلویزیون که رسانه‌ای فراگیر برای دیده شدن است. جا دارد مدیران سازمان صدا و سیما نگاه ویژه و منصفانه‌ای به مستند در تلویزیون داشته باشند و مطمئنم مخاطبان هم از مستندهای خوب استقبال می‌کنند. 

البته مستند جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون است به ویژه مستندهای حیات وحش، چرا کمتر روی ساخت مستندهای داخلی با موضوعات مختلف سرمایه‌گذاری شده است؟
همان طور که گفتید مستندهای حیات وحش که جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون هستند خارجی‌اند چون در کشور ما روی این ژانر تصویری، سرمایه‌گذاری نمی‌شود. اگر مستند اجتماعی جایگاه خودش را در تلویزیون پیدا کند بازی دو سر برد است هم از مستندسازان حمایت می‌شود و هم آنتن تلویزیون با برنامه‌های پرمخاطب و کم‌هزینه‌تری نسبت به هزینه‌های تولید سریال پر می‌شود. 
تلویزیون خانه مستندسازان است چون آرزوی هر مستندسازی، دیده شدن اثرش است. وقتی مستندسازی کارش از تلویزیون پخش می‌شود، انگیزه‌ بیشتری می‌گیرد. اگر بودجه‌های خوب و کافی برای مستندسازی تخصیص یابد قطعاً آثار خوب و مؤثری ساخته می‌شود. این رویه که مستندی ساخته شود، مستندساز آن را به تلویزیون ببرد و اثر را بفروشد، درست نیست بلکه تلویزیون باید از شروع تا پایان یک مجموعه کنار مستندساز باشد تا اثری خوب و فاخر ساخته شود و زمانی که کار خوب ساخته شود، مخاطب از آن استقبال می‌کند.
مستند می‌تواند به یک مدیوم پرطرفدار در برنامه‌سازی تلویزیون تبدیل شود. با وجود تلاش تهیه‌کنندگان این حوزه ولی در بسیاری از موارد، هزینه‌های تولید هم جبران نمی‌شود به ویژه برای بچه‌هایی که تازه وارد این حوزه شده‌اند و باید از جیبشان هزینه کنند تا اثری را بسازند. من نخستین فیلم مستندم را با وام ازدواجم ساختم. بسیاری از مستندسازانی که عاشق کارشان هستند، مسیرهای مشابهی را برای تأمین هزینه‌های تولید داشتند. لازم است نهادهایی مانند صدا و سیما از مستندسازان حمایت کنند و نگاه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشند.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • پرونده بابک زنجانی در قوه قضاییه بسته شد، اما در افکار عمومی باز می ماند
  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • نگاهی به صنعت کفش در مستند «پاپوش»
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد
  • تعداد حقوق المپین‌ها تغییر می‌کند؟
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی