Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@13:05:59 GMT

دُر گران بهایی که امام حسن (ع) از خود به جا گذاشتند

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۹۹۶۹

دُر گران بهایی که امام حسن (ع) از خود به جا گذاشتند

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امام حسن (ع) دومین امام شیعیان است که در نیمه رمضان سال سوم هجری قمری از خانواده‌ای پاک و معصوم به جهان گشود. ایشان یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم می‌دانند.

امام دوم شیعیان دو بار کل دارایی‌ خود را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد، به سبب همین بخشندگی‌ها، او را «کریم اهل بیت» خوانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام حسن مجتبی (ع) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند. در این حرکت انسان‌دوستانه جز خداوند را مدنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.

بیشتر بخوانید

صلح حسنی؛ مقدمه قیام حسینی/ انسان کریم چه ویژگی‌هایی دارد؟

اخلاق نیکو، بخشندگی و سخاوت از جمله خصلت‌هایی است که در همه ائمه اطهار (ع) وجود داشته، اما امام دوم شیعیان در این زمینه از جایگاه خاصی برخوردار بودند و فقرای بسیاری به منزل امام حسن (ع) مراجعه می‌کردند و از خوان کرم ایشان بهره‌مند می‌شدند. وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا من را محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی، سائلان را ناامید کنم. خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم».

امام حسن مجتبی (ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید. مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی نظیری ثبت کرده اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدا به مهم‌ترین ویژگی منحصر به فرد امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام حسن (ع) اخلاق نیکو ایشان بود. در سیره عملی امام حسن مجتبی (ع) آمده است که ایشان در همه احوالات صاحب حلم و اخلاق حسنه بودند.

وی افزود: آدم بد اخلاق مورد توجه پروردگار قرار نمی‌گیرد، در روایتی امام حسن (ع) فرمودند «بهترین اخلاق، اخلاق حسنه است»، همچنین حضرت محمد (ص) در روایت دیگری فرمودند «کسی که اخلاق خوب نداشته باشد عمل او فاسد است و خداوند اعمال او را نمی‌پذیرد».

این کارشناس مذهبی درباره اهمیت اخلاق نیکو گفت: یکی از بزرگان در تاریخ نقل می‌کند که حضرت محمد (ص) در تشییع جنازه کسی که مسلمان نبود، شرکت کردند. پس از پایان مراسم شخصی به پیامبر (ص) انتقاد کرد که‌ای رسول خدا (ص) این فرد اصلا مسلمان نبود و شما پیامبر اسلام هستید، چرا زیر تابوت او را گرفتید؟ ایشان فرمودند: «به خاطر اخلاق نیکوی او».

حجت السلام موسویان ادامه داد: در احوالات امام حسن (ع) آمده روزى مردى از شام که تحت تأثیر تبلیغات بنى امیه قرار گرفته بود، در کوچه هاى مدینه به حضرت رسید و بدون تأمل، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت کرد. حضرت سکوت کرده، تا خوب عقده هایش خالى شد، سپس فرمودند: «من فکر مى کنم تو در این شهر غریب باشى و امر بر تو مشتبه شده؛ اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهکارى من قبول مى کنم که بدهى تو را بدهم، اگر گرسنه اى تو را سیر مى کنم».

بیشتر بخوانید

دو قدم تا درک ماه خدا/ چگونه اشتباهات خود را جبران کنیم؟ +فیلم

وی در پایان گفت: امام دوم شیعیان به گونه‌ای با او برخورد کردند که اصلا در فکرش خطور نمى کرد. چنان مجذوب شد که گفت: یابن رسول الله اگر قبل از این ملاقات به من مى گفتند، بدترین افراد زیر این آسمان کیست؟ تو را و پدرت را معرفى مى کردم اما الان به عنوان نیک‌ترین افراد معرفى مى کنم.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام سید جلال موسویان را مشاهده کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میلاد امام حسن مناسبت های مذهبی ماه رمضان رمضان1400 امام حسن مجتبی راه خدا مى کنم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)

در مراسم وداع با پیکر ۲ شهید گمنام که امشب با حضور خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و قشر‌های مختلف مردم در شبستان امام خمینی حرم مطهر کریمه اهل بیت برگزار شد، شرکت کنندگان ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا، بر ادامه راه این اسوه‌های ایثار و شجاعت تأکید کردند.

پیکر این دو شهید گمنام عصر فردا چهاردهم اردیبهشت، در آستانه شب شهادت امام جعفر صادق علیه السلام از میدان آل یاسین قم تا مسجد مقدس جمکران تشییع و در این مکان مقدس به خاک سپرده خواهد شد.

این شهدای والامقام در عملیات‌های کربلای ۵ و عاشورا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • پیام تبریک بانک سرمایه به مناسبت دهه فجر
  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • درس اخلاق | چرا باید صابر باشیم؟
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: سند تحول را چندسال در کشو گذاشتند و درش را بستند/ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید؛ نشان می‌دهد ملت‌ها به مسئله غزه حساسند/ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند
  • رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند