Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@14:52:15 GMT

بوی گرانی در نانوایی‌ها پیچید!

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۴۴۷۹

بوی گرانی در نانوایی‌ها پیچید!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در ایران قیمت نان اواخر سال 93 حدود 30 درصد گران شد و قیمت‌ها تا سه سال ثابت بود تا اینکه در سال 96 به دلیل افزایش قیمت حامل‌‎‌های انرژی قیمت نان لواش فقط 10 تومان افزایش یافت.

پس از این بازه زمانی قیمت نان بازهم ثابت ماند تا اینکه مهرماه سال 98 دولت اختیار افزایش قیمت نان را به استان‌ها محول کرد و تنظیم بازار استان‌ها مجاز شدند که طبق نوسانات و شرایط استان قیمت را تعیین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت خرداد سال گذشته، قیمت انواع نان در حدود 20 درصد افزایش پیدا کرد.

حال پس از گذشت حدود یک سال زمزمه‌های گرانی نان دوباره در شهر پیچیده است، هفته گذشته جمعی از نانوایان به خاطر افزایش قیمت کرایه حمل آرد در مقابل استانداری زنجان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به موضوع شدند.

نانوایان تجمع کرده معتقدند با افزایش قیمت حمل کرایه آرد، فعالیت با این شرایط ممکن نخواهد بود، چرا که میزان حقوق و دستمزد کارگران نیز افزایش یافته است.

یکی از نانوایان زنجانی نیز در گفت‌‎وگو با فارس گفت: حامل‌های انرژی،  دستمزد کارگر و ... افزایش قیمت داشته است.
بهرامی با اشاره به اینکه برخی از نانوایی‌ها به علت افزایش نرخ حامل‌های انرژی و همچنین سایر اقلام مجبور شدند نیروهای کارگری خود را کاهش دهند، گفت: قطعا اگر قیمت نان تعدیل شود، نانوایی‌ها نیز نان با کیفیت دست مشتری خواهند داد.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگینی که بر نانوایان از محل هزینه‌های کارگران و سایر هزینه‌ها تحمیل می‌شود، بیان کرد: باید روند ثابتی بر افزایش قیمت نان وجود داشته باشد، چرا که ثابت ماندن آن موجب تعطیلی نانوایی‌ها و در نتیجه بروز مشکلاتی برای مردم خواهد شد.

افزایش کرایه حمل آرد در زنجان

وی گفت: شرکتی که مسؤولیت توزیع آرد بین نانوایی‌های سنتی دولتی‌پز را بر عهده دارد از حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود به دلیل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل نظیر روغن، لاستیک و مزد کارگر، نمی‌تواند کیسه‌های آرد را با قیمت‌های قبل به نانوایایی‌ها حمل کند و قیمت‌ها را افزایش داده است، در حالی که قیمت نان افزایش نیافته است.

وی افزود: با وجود اینکه هزینه‌های تولید نان از جمله مزد کارگری افزایش یافته است اما با وجود درخواست اتحادیه نانوایان و ارائه آنالیز به مراجع ذیربط تغییری در نرخ نان صورت نگرفته است.

رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز علت اعتراض نانوایان را افزاش قیمت حمل آرد اعلام کرد و گفت: قرار بود این افزایش قیمت در قیمت نهایی نان تاثیرگذار باشد که آنهم جزئی است ولی فعلا رخ نداده است.

ناصر فعفوری گفت: فعلا قیمت نان افزایش نیافته است و زمان آنهم مشخص نیست و قطعا در صورت تصمیم‌گیری در این باره به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ قیمت نظارت‌های لازم انجام خواهد شد، افزود: در حال حاضر نان گران نشده ولی اگر نانوایی اقدام به این کار کند، برخورد می‌شود.

افزایش دستمزد کارگر

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز با اشاره به افزایش نرخ کرایه حمل آرد در داخل و خارج شهر به میزان چند صد درصدی بیان کرد: این در حالی است که طی 6 سال گذشته قیمت نان افزایشی نداشت.

کمال الماسی با اشاره به اینکه پس از سال 93 قیمت بسیاری از اقلام، هزینه کارگر و حامل‌های انرژی افزایش یافته است، تصریح کرد: هزینه‌هایی که گران شده با قیمت نان همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه امسال فعلا زمان خاصی برای افزایش نرخ نان پیش‌بینی نشده است، گفت: باید راهکار قانونی برای این کار پیش‌بینی شود چرا که نانوایان از این وضعیت متضرر هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به اینکه اتحادیه آنالیز خود را در ارتباط با قیمت نان اعلام کرده است، افزود: همه هزینه‌ها افزایش یافته و افزایش قیمت نان نیز باید مطابق آن باشد.

الماسی در ارتباط با فعالیت کنونی نانوایان نیز گفت: قبل از ماه رمضان نانوایی‌های لواش به صورت دو شیفته فعالیت داشتند که با توجه به کاهش مصرف این نوع نان در ماه رمضان، این تعداد کمتر شده است.

وی از ارتباط با فعالیت بربری‌ها در ماه رمضان گفت: با توجه به اعلام ستاد کرونا فعالیت بربری پزی‌ها تا ساعت 19 عصر انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان تصریح کرد: فعالیت بربری‌پزی‎ها پس از ماه رمضان به روال عادی بازخواهد گشت.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان مشکلی در تامین سهمیه آرد نانوایی‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: گندم مورد نیاز یک سال استان ذخیره‌سازی شده و گندم به اندازه کافی در استان وجود دارد و مردم نگران تامین نان مود نیاز خود نباشند.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان ابراز داشت: در استان زنجان یک هزار و ۶۰۳ واحد نانوایی فعالیت دارند که از این تعداد یک هزار و ۷۹ واحد نانوایی‌های یارانه‌ای بوده و ۵۲۴ واحد نیز نیمه یارانه‌ای هستند.

معاون بازرسی سازمان صمت استان زنجان نیز در ارتباط با بازرسی از نانوایی‌های استان گفت: تخلف‌ها در حوزه نان، آرد و نانوایی بیشتر در مورد گرانفروشی، وزن چانه نان و کیفیت نان بوده است.

اسماعیل مسلمی گفت: طی یک سال گذشته با یک هزار و 300 مورد بازرسی از نانوایی‌ها در استان، 103 مورد پرونده تخلف در این حوزه تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

نانوایان بیشترین تخفات صنفی را دارند

وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی تخلفات صورت گرفته در این حوزه بالغ بر 347 میلیون ریال است، اضافه کرد: نانوایی‌ها بیشترین تخلفات صنفی را در بازرسی‌ها دارند.

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان نیز به فعالیت یک هزار و ۶۰۳ واحد نانوایی اشاره کرد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۷۹ واحد نانوایی‌های یارانه‌ای و ۵۲۴ واحد نیز نیمه یارانه‌ای هستند.

محمد ایزدی با اشاره به اینکه الان در مصرف یارانه و نیمه یارانه توسط کارخانجات خود استان آرد تولید و عرضه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی استان در خرید گندم محقق شده از همین رو مشکلی در تأمین آرد نداریم.

وی تصریح کرد: وضعیت آرد و نان نیز در کشور و از جمله استان مطلوب است و تمام توان ما این است که بسیج اصناف نیز بیشترین نظارت را داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با اشاره به اینکه در حوزه نان تخلف‌ها هم درصد پایینی قرار دارد، گفت: در نان بربری رتبه یک کیفی را در کشور داریم و در نان‌های دیگر نیز رتبه‌های یک تا سه و پنج را داریم.
وی افزود: البته در بحث کمیت نیز متاسفانه مواردی بوده است که تخلفات توسط بازرسان بازدید شده و به مراجع ذیربط گزارش شده است، اما میزان آن بسیار کم بوده است.

انتهای پیام/73004/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: نان زنجان افزایش قیمت قیمت نانوایی بوی گرانی استانداری تخلف واحد نانوایی افزایش یافته استان زنجان افزایش قیمت نانوایی ها یارانه ای زنجان نیز ماه رمضان یک هزار قیمت نان هزینه ها حمل آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۴۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه نان، قوت اصلی بیشتر مردم جامعه است، سلامت آن را بسیار با اهمیت دانست و از عرضه نان کامل در ۲۵ نانوایی شهر شیراز خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عباس رضاییان‌زاده ضمن بیان تعریف نان کامل، اظهار داشت: نان کامل یا نان سبوس‌دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: نان تهیه شده از آرد سفید، به دلیل درصد سبوس‌گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می‌شود، از کامل‌ترین نان‌ها به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، ادامه داد: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

رضاییان‌زاده با اشاره به افزایش کیفیت و توسعه دسترسی به نان کامل و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص، گفت: با توجه به افزایش نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان‌های کامل تهیه کنند.

وی عنوان کرد: 25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد