Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهید چمران اهواز، ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات این دفتر، گفت: مجموعه‌ اقدامات در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باعث شد که با بهبود شاخص‌های ارزیابی، دانشگاه رتبه علمی خوبی کسب کند و امسال برای اولین بار میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار بگیریم.

افشین قنبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: از حدود پنج سال پیش، رویکرد جدیدی در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه صورت گرفت که در راستای دانشگاه‌های نسل سوم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه با همت ریاست دانشگاه، بر اجرای پروژه‌های کلان و تأثیرگذار بر جامعه و دانشگاه سرمایه‌گذاری کردیم. سیاست‌گذاری‌های دانشگاه نیز نتیجه داد و وارد حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی و تجربی شدیم که در این راستا، دستاوردهای خوبی کسب شد.

وی با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های دانشگاه، گفت: با توجه به اینکه همجوار شرکت‌های نفت هستیم، بیشتر پروژه‌های ارتباط با صنعت و جامعه در حوزه نفت و گاز بوده‌اند. یکی از پروژه‌های انجام شده برای صنعت نفت پمپ‌های لوله‌های مکشی یا srp بودند؛ این پمپ‌ها پیش از بومی‌سازی توسط محققان دانشگاه، از خارج از کشور تهیه می‌شدند اما دانشگاه شهید چمران اهواز به همراه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی این محصول شد. با تولید این محصول استخراج از میدان‌هایی که تولید نفت از آنها صفر بود، به هزار بشکه در روز رسید.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از دیگر دستاوردهای مهم دانشگاه ساخت دستگاه شبیه‌ساز کنترل فوران چاه‌های نفتی است؛ این دستگاه از حوادث مشابه رگ‌سفید که بر اثر اشتباه انسانی منجر به حادثه و ضرر مالی شد، پیشگیری می‌کند. از این شبیه‌ساز برای آموزش دادن نیروهای انسانی استفاده می‌شود. به واسطه تحریم‌ها وارد کردن این دستگاه‌ غیرممکن شده بود و شرکت‌های نفت با مشکل مواجه شده بودند، در نتیجه محققان دانشگاه موفق به تولید نمونه مشابه داخلی آن شدند و حدود ۲ سال است که از این دستگاه استفاده می‌شود و تاکنون ۷۰۰ نفر آموزش دیده‌اند.

قنبرزاده با بیان اینکه یکی دیگر از طرح‌های مهم دانشگاه، تولید دستگاه آب‌ شیرین‌کن بود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت دستگاه آب شیرین کن در استان، این دستگاه صنعتی با ظرفیت تصفیه ۵۰ هزار لیتر آب در شبانه‌روز تولید شد. همچنین برای اولین بار در سطح کشور دانش فنی ژئوشیمی اکتشافی سطحی تولید شد. این علم با استفاده از اطلاعات سطح زمین می‌تواند وجود میدان‌های نفتی را تشخیص دهد درصورتی‌که روش‌های معمول بسیار هزینه‌بر هستند.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌هایی که منجر به تولید محصول شدند باعث ایجاد اتحاد میان صنعت و دانشگاه شده است، افزود: سال ۹۹ برای اولین بار ابرپروژه میدان گازی تنگ بیجار در استان ایلام به دانشگاه محول شد. همه‌ مشاوره‌های فناورانه و تحقیقات این میدان به دانشگاه شهید چمران اهواز محول شده است. قرارداد این پروژه ۱۰ ساله است و واسپاری این پروژه به دانشگاه، رویداد بسیار مهمی بود و بی‌گمان آثار آن در آینده و ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت نفت اثرگذار خواهد بود.

قنبرزاده با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده میادین و تجهیزات نفت و گاز در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: هم اکنون ۸۰ نفر از اعضای هیات علمی تخصصی در حوزه­ نفت و گاز فعالیت دارند و بیش از ۱۵۰ پایان‌نامه­ مرتبط در حوزه‌ نفت و گاز در این دانشگاه تدوین شده است. محققان دانشگاه بیش از ۲۵۰ مقاله­ در مجلات علمی - پژوهشی معتبر و ۶۰۰ مقاله­ در کنفرانس‌های مرتبط با حوزه­ نفت و گاز منتشر کرده‌اند. ۳۷ شرکت و واحد مستقر در مرکز رشد دانشگاه با حوزه نفت و گاز و خدمات مرتبط با آن ارتباط مستقیم دارند. مجموع این فعالیت‌ها، دانشگاه را بر آن داشت تا به منظور راهبری و سیاست‌گذاری و مدیریت دقیق و اجرای کیفی پروژه‌های حوزه‌ نفت و گاز، این پژوهشکده را راه‌اندازی کند.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهید چمران اهواز  یادآور شد: علاوه بر حضور دانشگاه در اجرای پروژه‌های نفتی و کمک به صنایع مرتبط برای رفع نیازها و تنگناها، دانشگاه برای عمل به مسئولیت اجتماعی خود و اجرای تحقیقات اجتماعی هم گام‌های خوبی برداشته است. از جمله در حوزه‌های علوم انسانی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی متعددی راه‌اندازی شده‌اند که از جمله آن می‌توان به مرکز علوم رفتاری، مرکز تحقیقات زنان و مرکز تحقیقات معماری و برنامه‎ریزی محیطی اشاره کرد. ضمن آن که اعضای هیات علمی و متخصصان دانشگاه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در زمان وقوع سیل با سازمان آب و برق و دیگر سازمان‌های مدیریت بحران سیل همکاری کردند. در تدوین گزارش ملی سیلاب نیز مسئولیت کارگروه فرهنگی، اجتماعی و رسانه در استان خوزستان به همکاران دانشگاه شهید چمران اهواز سپرده شد. برای بحران ریزگردها نیز با سرمایه‌گذاری اختصاصی دانشگاه مرکز تحقیقات ریزگردها بنیان گذاشته شده است و محققان این مرکز تا امروز، به صورت مداوم به مسئولیت خود برای پایش موضوع و تدوین راهکارها و ارائه مشاوره به دست‌اندرکاران مدیریت موضوع عمل می‌کنند.

قنبرزاده در پایان تاکید کرد: همچنین در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، برای اولین بار یک برنامه جامع پنج ساله برای شهرداری اهواز تدوین شد. مجموعه‌ این اقدامات در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باعث شد که با ارتقای این شاخص و بهبود دیگر شاخص‌های ارزیابی، دانشگاه رتبه علمی خوبی کسب کند و امسال برای اولین بار میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار بگیریم. همچنین رتبه کشوری دفتر ارتباط با صنعت و دانشگاه نیز هفتم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علمی و آموزشی خوزستان ارتباط با صنعت برای اولین بار نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۴۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد

نماینده ولی فقیه در سپاه استان تهران با بیان اینکه هدف هفته عقیدتی سیاسی آشنایی جامعه با آثار شهید مطهری است گفت: ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی با محوریت آشنایی جامعه با افکار و عقاید ارزشمند شهید مطهری برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی معبودی صبح امروز در نشست خبری گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و مقام معلم در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تقارن روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی اظهار داشت: پایه‌های اصلی تفکر بسیج، سپاه و نیروهای مسلح مسائل اعتقادی است لذا ارتباط دائمی و مستمر پاسداران و بسیجیان با افکار شهید مطهری در اثبات افکار نیروهای مسلح در مسائل اعتقادی و اخلاقی کمک‌رسان خواهد بود که در این راستا 200 عنوان برنامه در شهرستان‌های استان تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: آشنایی جامعه با آثار کم‌نظیر و افکار بلند شهید مطهری دستاورد دیگر این ایام است زیرا که شهید مطهری افکار ارزشمندی دارد و اگر جوانان، بسیجیان و.. با افکار این اندیشمند گران‌قدر آشنایی پیدا کنند، در دفاع از انقلاب اسلامی مؤثرتر و محکم‌تر پیش خواهند رفت.

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران در ادامه گفت: شهید مطهری الگویی است که می‌تواند ما را از نظر فکری، علمی و رفتاری تأمین کند و پاسداران ما الگوی خود را عالمان آگاه قرار دهند و نام‌گذاری این هفته به علت تداعی مستمر این الگوی ارزشمند است.

معبودی تصریح کرد: از 7 تا 12 اردیبهشت به‌عنوان هفته عقیدتی سیاسی نام‌گذاری شده که برنامه‌های متنوعی با موضوع "شهید مطهری، خودسازی و تمدن سازی"، "شهید مطهری، تعلیم و تربیت و حقوق زنان"، شهید مطهری، مکتب انقلاب و بسیج"، شهید مطهری، عترت، قرآن و ولایت، "شهید مطهری، شهدا و ولایتمداری" و "شهید مطهری، معنویت، مهدویت و قدس شریف" برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این هفته مراسم مختلفی ازجمله اهدای گل به بارگاه امام خمینی (ره) و تجدیدعهد با بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی در حرم حضرت امام (رض)، برگزاری نشست‌های حکمت مطهر با محوریت اندیشه شهید مطهری، غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدا، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی، دیدار با ائمه جمعه شهرستان‌ها و برگزاری حلقه‌های صالحین در پایگاه‌های مقاومت با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری، تجلیل از مربیان تربیتی و بصیرتی استان، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، تبیین آثار و برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی است.

روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران با تأکید بر اینکه یکی از اهداف هفته عقیدتی سیاسی آشنایی جامعه با آثار شهید مطهری است، در پایان خاطرنشان کرد: شهید مطهری در تمامی موضوعات اجتماعی افکار و عقاید ارزشمندی دارد که در این هفته برای شناساندن آن به مردم تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • تجمع دانشگاهیان تهران، مشهد و اهواز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکاو اروپا
  • سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز
  • حل مشکل تردد دانشجویان بزرگترین دانشگاه اهواز با ساخت پل عابر پیاده
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • شرکت بیش از ۷۱ هزار داوطلب خوزستانی در کنکور ۱۴۰۳
  • رقابت بیش از ۷۱ هزار داوطلب خوزستانی در کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد