Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@00:14:37 GMT

پرپر شدن نوبرانه‌ بهار در سایه بی توجهی ها

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۴۱۷۰

پرپر شدن نوبرانه‌ بهار در سایه بی توجهی ها

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در گذشته، آن زمانی که هنوز آپارتمان سازی به شکل امروزی مرسوم نبود و اغلب خانه‌ها ویلایی بود، در باغچه حیاط خانه‌ها چند بوته گل محمدی وجود داشت که در فصل بهار همنشینی آن با آب حوض وسط حیاط طراوت و زیبایی خاصی به خانه‌های قدیمی می‌داد. خانه‌های پرخاطره‌ای که عطر گل‌های محمدی با نفسِ گرم پدربزرگ و مادربزرگ هایمان عجین شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهار موعد شکفتن غنچه گل محمدی است و گل شکفته شده حداکثر یک روز دوام دارد و اگر چیده نشود، به علت عمر کوتاه آن رنگ گلبرگ‌ها سفید و با اندک نسیمی پرپر می‌شود.

این گل خوشبو که با نام گل رز نیز شناخته می‌شود باید صبح زود و قبل از طلوع آفتاب در هوای خنک چیده شود و تا قبل از گرم شدن هوا به مراکز خرید یا کارخانجات عرق گیری منتقل شود.

  کلنگی خواه یکی از کشاورزان منطقه درح سربیشه دو سالی است که کشت گل محمدی را در زمین ۱۶ هکتاری خود آغاز کرده است، زمینی که حالا عطر خوش گل محمدی در آن احساس می‌شود قرار است از هر هکتار آن حدود ۳ تن گل برداشت شود.

او برایمان از دورانی گفت که هنوز زمین گل محمدی خود را نداشت؛ قبل از شروع به کاشت گل محمدی گندم و جو در این زمین کاشته بودم که با فکر کاشت گل محمدی که مزایای بسیاری هم دارد ترغیب شدم که زمین خود را تبدیل به گلستان گل محمدی کنم.

کلنگی خواه ادامه داد: گل محمدی در فصلی برداشت می‌شود که زمان برداشت محصول دیگری نیست و همین باعث می‌شود که کشاورز از دیگر محصولات خود آسوده خاطر باشد.

این کشاورز با ناراحتی از دغدغه‌ها و مشکلات خود گفت که خراسان جنوبی با ظرفیت خوبی که در تولید گل محمدی دارد، ولی هیچ حمایتی از کشاورز برای به ثمر رساندن این ظرفیت‌ها نمی‌شود.

او از آرزو‌های خود برای راه اندازی کارخانه گلاب گیری در منطقه سربیشه صحبت کرد؛ این کارخانه که قرار بوده با حمایت‌های فرمانداری، جهاد کشاورزی و نماینده مجلس راه بیفتد با وجود دوندگی‌های زیادی که برای تحقق آرزوی خود داشته ام کارخانه ام در خوان تسهیلات گیر افتاده است و حالا جای خالی وعده‌هایی که به من داده بودند احساس می‌شود.

کلنگی خواه مثل همه‌ کشاورز‌های خراسان جنوبی دست روی دست نگذاشته بلکه با تلاش‌ و پشتکار، بازار فروشی برای گل‌های خود در استان‌های خراسان رضوی، مرکزی و همچنین فروش داخل استانی برای گلاب گیری خانگی پیدا کرده است.

پیش بینی برداشت ۵۱۰ تن گل محمدی از باغات خراسان جنوبی 

رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این که گل محمدی به واسطه مقاومت در برابر کم‌آبی گزینه بسیار مناسبی برای استان‌های کویری و کم آب همچون خراسان جنوبی است گفت: این موضوع سبب شده که بسیاری از کشاورزان به سمت کاشت این محصول ترغیب شوند.

او افزود: پارسال سطح زیر کشت گل محمدی در استان ۱۸ هکتار بوده که از این سطح ۵۰۳ تن گل محمدی برداشت شده است و نسبت به سال ۹۸، ۵۸ هکتار افزایش سطح داشته ایم.

رضایی با اشاره به خشکسالی، کمبود بارندگی‌ها و کاهش کیفیت منابع آبی استان بیان کرد: برداشت گل محمدی از ۱۰ فروردین ماه در مناطق گرم‌تر آغاز شده و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و  پیش بینی می‌شود امسال ۵۱۰ تن گل محمدی از باغات برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: در سطح استان ۵۸ واحد سنتی و ۷ واحد صنعتی گلاب گیری فعال هستند که ظرفیت گلاب گیری واحد‌ها ۸۵ هزار و ۵۰۰ لیتر است.

بیشتر بخوانید

برداشت نوبرانه‌های سرخ و صورتی بهار سرخی گل های محمدی بر گونه کویر/ شمیم بهشتی خاوران را فرا گرفت درآمدزایی مناسب با خشک کردن غنچه و گلبرگ گل محمدی

او با اشاره به این که بیشترین برداشت گل محمدی متعلق به مزارع سربیشه است اظهار کرد: از ۳۱۸ هکتار اراضی گل محمدی ۱۰۵ هکتار متعلق به شهرستان سربیشه است.

رضایی با بیان اینکه پارسال با توجه به شیوع کرونا شاهد کمبود کارگر بودیم تصریح کرد: با شروع فصل برداشت گل محمدی بهره برداران دغدغه کمبود کارگر را دارند چرا که امسال علاوه بر شیوع کرونا، دستمزد کارگران هم افزایش یافته و این امر سبب شده است تا کارگر به سختی پیدا شود.

گل محمدی و ساخت داروی پیشگیری از فراموشی در کشور‌های اروپایی

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به این که مهم‌ترین خاصیت عصاره گل محمدی یا همان دمنوش گل محمدی پیشگیری از زوال عقلی است گفت: از گل محمدی برای درمان انواع سردرد ها، پیشگیری از ضعف قند، تقویت لثه‌ها و ترمیم زخم‌های عمیق دارو‌هایی در کشور آلمان ساخته شده، ولی خراسان جنوبی که هنوز در پیچ و خم گلاب گیری مانده است راه زیادی در پیش رو دارد.

او با اشاره به این که در کشور هند از گل محمدی در درمان زخم‌ها و رویاندن گوشت، درمان شکستگی‌ها و رفع بدبویی بدن شامپو‌هایی ساخته شده است افزود: گل محمدی شادی آور و مسهل است و برای تسهیل ترانزیت مواد در روده و پیشگیری از یبوست بسیار مفید است، قسمت کوزه مانندی که ته گل قرار دارد برای عوارض ناشی از کمبود ویتامین c و کاهش درد سنگ کلیه مفید است.

پویان با اشاره به این که مصرف روزانه ۱۰ تا ۲۰ گرم گل محمدی به صورت دم کرده خاصیت زیادی دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین خاصیت اسانس گل محمدی یا روغن، ضد درد بودن آن است، همچنین ترکیب روغن گل سرخ با سرکه سیب برای کاهش عرق بدن استفاده می‌شود.

آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این که در پروسه اقتصادی گیاهان دارویی اولین حلقه، تولید بعد فرآوری و در نهایت حلقه ورود به بازار است گفت: در تولید گل محمدی مازاد داریم به گونه‌ای که سطح زیر کشت ده برابر شده، اما در کنار افزایش تولید جای خالی کارخانه‌های فرآوری و داروسازی احساس می‌شود.

او با اشاره به این که با افزایش کارخانجات فرآوری گل محمدی می‌توان به اشتغال زایی رسید اظهار کرد: می‌توان با ایجاد دفاتر فروش و تبلیغات ماهواره‌ای گل محمدی در سایر کشور‌ها بازار فروش خوبی برای این محصول پیدا کرد.

با توجه به اینکه تولید گل محمدی در استان وضعیت خوبی دارد حالا نوبت به متولیان صنعت جذب سرمایه و متولیان تأمین بودجه‌های دولتی رسیده است که با همت خود جای خالی کارخانه‌های فرآوری گل محمدی را در شهرک صنعتی استان پر کنند.

از نظر تحقیقات گیاهان دارویی و دانش فنی مشکلی نیست و می‌توان با صادرات گل محمدی درآمد‌های زیادی جذب استان کرد، یک دهم درصد از سهم تجارت گیاهان دارویی دنیا متعلق به ایران است که آن هم از خام فروشی به دست می‌آید.

با راه اندازی کارخانه گلاب گیری ارزش افزوده گل زیاد می‌شود و با تبدیل گل به گلاب از هر کیلو گل ۱۰۰ هزار تومان ارزش افزوده به دست می‌آید.

گزارش از فرزانه کامران نژاد

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل محمدی گیاهان دارویی گلاب گیری خراسان جنوبی گیاهان دارویی گل محمدی گلاب گیری خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۴۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، امروز به مناسبت هفته کارو کارگر در مراسمی از ۱۴ کارگر و ۵ نماینده‌ گروهکار  و ۲ واحد صنفی قدردانی شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • رتبه نخست سطح زیر کشت طلای معطر به سربیشه رسید
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی