Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:26:53 GMT

برداشت گل محمدی در گناباد ۳۰ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۴۲۹۸

برداشت گل محمدی در گناباد ۳۰ درصد کاهش یافت

نعمت غفوری روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: متوسط برداشت گل محمدی در گناباد ۲.۵ تن در هکتار است و این میزان محصول از سطح ۴۳ هکتار کشتزار شهرستان در یک ماه گذشته برداشت شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی در سال زراعی جاری به تبع سایر بخشها و محصولات کشاورزی و باغی، بر کشت گل محمدی هم تاثیر منفی داشت و موجب ضعیف شدن بنیه گل و در نهایت کاهش میزان عملکرد تولید آن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با توجه به سازگاری گل محمدی با شرایط آب و هوایی گناباد و از طرفی پایین بودن هزینه های تولید و آفات و بیماریهای آن نسبت به سایر محصولات کشاورزی، توسعه کشت این محصول در شهرستان گناباد مورد توجه خاص قرار دارد.

وی افزود: با توجه به ماندگاری کم گل محمدی به صورت تر و نبود صنایع فرآوری این محصول از مشکلات این بخش در گناباد به شمار می رود و تعدادی متقاضی برای سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده اند.

غفوری پیش از این نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود که خشکسالی و کمبود شدید بارندگی در سال گذشته و به خصوص از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون موجب کاهش ۵۰ درصدی محصولات زراعی آبی و کاهش ۹۰ درصدی محصولات دیم در این شهرستان شده است.

۴۳ هکتار در شهرستان گناباد زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

گناباد از مناطق مستعد خراسان رضوی در تولید محصولات کشاورزی به خصوص پسته، زعفران و گیاهان دارویی محسوب می شود و ثبت نظام زعفران گناباد مبتنی بر قنات در فهرست آثار جهانی سازمان خواروبار سازمان ملل متحد (فائو)، نقش مهمی در معرفی زعفران با محوریت این شهرستان در سطح بین المللی دارد.
گناباد با تولید ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی را در این زمینه‌ها به خود اختصاص داده است.
۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، ۱۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار راس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها برداشت محصول کشاورزی گناباد خشکسالی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول کشاورزی گناباد برداشت محصول کشاورزی گناباد خشکسالی گلستان اخبار کنکور گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبر خوزستان گفت:این خسارت‌ها شامل آبگرفتگی، ریزش خوشه، خمیدگی و خوابیدگی است.

نبی پور افزود:همچنین بر اثر تگرگ موجب شکستگی دانه به برخی محصولات در این مزارع شد. 

وی ادامه داد:میزان خسارت‌ها بین ۱۰ تا ۷۰ درصد می‌باشد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: ۳۹۲ هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش بیمه هستند که شامل ۱۹۴ هزار گندم آبی، ۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم و ۲۵ هزار سایر محصولات است.

نبی پور با اشاره آغاز ارزیابی خسارت‌ها گفت: این ارزیابی‌ها به صورت دقیق انجام و خسارت‌ها پرداحت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • برداشت گل محمدی از گلستان‌های کاشان + تصاویر
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری