Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:51:28 GMT

سه هزارو ۵۰۰ بازرسی از واحدهای تولیدی زنجان انجام شد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۶۵۴۰

سه هزارو ۵۰۰ بازرسی از واحدهای تولیدی زنجان انجام شد

مهدی لطفی‌فر روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران به روز جهانی ایمنی و سلامت کار اشاره کرد و افزود: سازمان جهانی کار یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که به امور مربوط به کار و کارگران می‌پردازد و ایران قریب به ۸۰ سال است که در این سازمان عضو بوده و معاهده نامه شماره ۸۱ این سازمان در رابطه با بازرسی کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بر اساس فصل چهار قانون کار، بازرسان کار ناظر بر ایمنی و حفاظت از کارگران در کارگاه‌ها هستند، افزود: هدف از این فصل قانون کار، صیانت از نیروی کار است تا افراد در محیطی امن و ایمن به کار مشغول شوند.

این مسئول با اشاره به ماده ۸۵ فصل چهارم از قانون کار کشور، ادامه داد: برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور، رعایت دستورالعمل‌ھایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (برای تامین حفاظت فنی) و وزارت بھداشت، درمان و آموزش پزشکی (جھت جلوگیری از بیماری‌ھای حرفه‌ای و تامین بھداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای همه کارگاه‌ھا، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است، کارگاه‌های خانوادگی نیز مشمول مقررات این فصل بوده و مکلف به رعایت اصول فنی و بھداشت کار هستند.

لطفی‌فر، قانون بازرسی را ناظر در همه واحدهایی که به صورت کارگر و کارفرما فعالیت می‌کند، دانست و تصریح کرد: در استان ۱۵ بازرس در زمینه بازرسی کار فعال بوده و سالانه بیش از هفت هزار و ۵۰۰ بازرسی انجام می‌شود و بیشترین حوادث اتفاق افتاده در استان برای کارگران ساختمانی بوده که بررسی حوادث طبق قانون و بر اساس شکایت‌های ثبت‌ شده انجام می‌شود.

گفتنی است واحدهای تولیدی روی نیز در بحث حوادث با توجه به تعداد بالای واحدهای فرآوری و تعداد بالای کارگران در جایگاه دوم قرار دارند.

وی با اشاره به شعار جهانی امسال روز ایمنی و سلامت کار، عنوان کرد: همه‌گیری بیماری کووید - ۱۹، دولت‌ها، کارفرمایان، کارگران و عموم مردم را با چالش‌های بی‌سابقه‌ای در رابطه با ویروس مواجه کرده و تاثیرات بسیاری را در دنیای کار به همراه داشته است.

روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با استفاده از درس آموخته‌ها و تجربیات دنیای کار، بر روی استراتژی‌ تقویت سیستم‌های ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (OSH) با هدف افزایش تاب‌آوری سیستم‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در برابر بحران‌های پیش‌ رو در حال و آینده، تمرکز خواهد داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: شعار امسال با عنوان «پیش‌بینی، آمادگی و مقابله با بحران» بر ضرورت ایجاد و سرمایه‌گذاری در تاب‌آوری سیستم‌های مدیریت ایمنی و سلامت کار به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کووید - ۱۹ در محیط‌های کاری تاکید دارد. خوشبختانه در استان زنجان نیز ۷۰ درصد واحدهایی که بازرسی از آن انجام می‌شود، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و این مهم در کارگاه‌های بزرگ نسبت به کارگاه‌های کوچک، بیشتر است.

برچسب‌ها رونق تولید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی زنجان رونق تولید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی زنجان اخبار کنکور کارگاه ها حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۶۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد

حسن اصیلیان مهابادی با اشاره به فرارسیدن اول ماه می و روز جهانی کارگر درباره حوادث شغلی کارگران اظهار کرد: براساس آخرین گزارش سازمان جهانی کار، سالانه نزدیک به 3 میلیون نفر در جهان بر اثر حوادث و بیماری‌های حرفه‌ای (ناشی از کار) جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ 3 میلیون کارگر در جهان به علت حوادث و بیماری‌ها

وی ادامه داد: بیشتر این مرگ و میرهای ناشی از کار که مجموعاً 2.6 میلیون مرگ را شامل می‌شود، به علت بیماری‌های ناشی از کار است و 400 هزار مورد نیز مربوط به حوادث شغلی است که به واسطه عدم رعایت اصول ایمنی ایجاد می‌شود.

مثال‌هایی از سختی کار  و حوادث شغلی کارگران

اصیلیان با ارائه مثالی افزود: در جامعه مشاغل زیادی داریم که شامل اصناف کارگری و مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک تا بزرگ مانند صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و معادن زیرزمینی می‌شود. این مشاغل وابسته به نوع کار، عوامل زیان‌آوری تولید می‌کنند. برای مثال کارگرانی که در کارگاه‌های جوشکاری کار می‌کنند خواسته یا ناخواسته در معرض آلاینده‌های تولیدشده و دودهای ناشی از جوشکاری قرار می‌گیرند که حاوی فلزاتی مانند کروم است که ممکن است سمی و سرطان‌زا باشند. در برخی محیط‌های کاری پر صدا نیز آلودگی صوتی ایجاد می‌شود و کارگران در معرض این اصوات ممکن است به ناراحتی‌های عصبی و کری شغلی و ... دچار شوند.

وی تصریح کرد: بسته به نوع آلاینده‌ای که در صنایع تولید می‌شود کارگران ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی شوند. بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی(ریوی) سه علت اصلی مرگ و میر ناشی از کار در کارگران به شمار می‌روند.

اهمیت بهداشت حرفه‌ای در کاهش حوادث و بیماری‌های ناشی از کار

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه تمرکز بر بهداشت حرفه‌ای می‌تواند از عوامل زیان‌آور شغلی جلوگیری کند، بیان کرد: بهداشت حرفه‌ای به معنای به‌کارگیری روش‌هایی است که این عوامل خطرزا را در حرفه‌ها و مشاغل اندازه‌گیری و روش‌های کنترلی ارائه می‌کند برای مثال متخصصان بهداشت حرفه‌ای قبل از اینکه سموم به لایه‌های تنفسی یک کارگر وارد شود با استفاده از روش‌های ایمنی و مهندسی (مثلاً پیشنهاد تهویه مناسب) این آلاینده‌ها را کنترل و از ورود آن‌ها به بدن کارگران جلوگیری و سلامت کارگران را تضمین می‌کند.

بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که متخصصان بهداشت حرفه‌ای برای پیشگیری دارند می‌تواند عمر مفید کارگران را افزایش دهد، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته به بهداشت حرفه‌ای توجه زیادی شده و محیط کار افراد بر اساس استاندارد است و کارگران در آنها امنیت و احساس آرامش دارند و تولید آنها نیز باکیفیت و ایمن است اما در کشورهای در حال توسعه هنوز مشکلات زیادی در این زمینه و رعایت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی وجود دارد و برخی کشورها اصلا به این موارد توجه نمی‌کنند.

وضعیت بهتر ایران از نظر بهداشت حرفه‌ای نسبت به منطقه 

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که در کشور ما نیز نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بهداشت حرفه‌ای حاصل شده است، بیان کرد: ایران از نظر رعایت بهداشت حرفه‌ای وضعیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه دارد اما نیاز است که نقش متخصصان بهداشت حرفه‌ای پررنگ‌تر شود. در این راستا نیز قانون کار در ایران پشتوانه خوبی برای رعایت بهداشت حرفه‌ای است. برای مثال در قوانین تأکید شده کارفرمایانی که بالای 25 نفر کارگر دارند باید از متخصصان بهداشت حرفه‌ای در محیط کار بهره ببرند.

بهانه کارفرمایان برای عدم رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار

وی اضافه کرد: در عین حال متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که کارفرمایان به بهانه هزینه‌زا بودن اقدامات کنترلی، توصیه‌های متخصصان بهداشت حرفه‌ای را در محیط کار پیاده‌سازی نمی‌کنند، در حالی که رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ساده اگرچه در وهله اول ممکن است هزینه‌زا به نظر برسد اما به دلیل ارتقای سلامت کارگران، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده به شمار می‌رود. 

نبود تعامل بین دو وزارتخانه کار و بهداشت 

اصیلیان به ضعف‌های قانونی موجود در زمینه رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط کار اشاره و خاطرنشان کرد: کارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت عمدتاً نظارت بر اصول بهداشت محیط کار و بهداشت حرفه‌ای و کارشناسان و بازرسان وزارت کار بررسی رعایت نکات ایمنی در محل کار کارگران را برعهده دارند اما از سویی در زمینه تعداد نیروهای موجود کمبود وجود دارد و به اندازه کافی بازرس در این حوزه نداریم و از سوی دیگر وزارت بهداشت و وزارت کار نتوانسته‌اند با همکاری و هم‌افزایی، بر رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در محیط‌های کاری نظارت مناسبی داشته باشند.

وجود بیش از 5000 نیروی بهداشت حرفه‌ای در کشور

وی درباره تعداد نیروهای بهداشت حرفه‌ای در کشور نیز بیان کرد: الان تعداد فارغ‌التحصیلان حدود 5000 نفر است اما نیاز است که این تعداد ارتقا یابد.

آمار دقیقی از بیماری های شغلی نداریم!

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران یادآور شد: متاسفانه در رابطه با بیماری‌های ناشی از کار هیچ آمار متقنی در کشور نداریم در حالی که احصای آمار دقیق می‌تواند به پیشگیری بهتر از این بیماری‌ها کمک کند.

وقوع حوادث ناشی از کار در مردان بیش از زنان

به گفته وی، طبق گزارش سازمان جهانی کار مردان در حوادث ناشی از کار، بیشتر از زنان جان خود را از دست می‌دهند و منطقه آسیا و اقیانوسیه بالاترین مرگ و میر ناشی از کار را به دلیل وسعت نیروی کار این منطقه دارد.

5 شغل پرخطر کارگری

وی با اشاره به اینکه کشاورزی، ساخت‌وساز، جنگل‌داری و ماهیگیری و تولید، پرخطرترین بخش‌ها از نظر حوادث شغلی هستند، گفت: از هر سه صدمه شغلی کشنده در سراسر جهان، یک مورد در میان کارگران کشاورزی رخ می‌دهد. 

تغییرات اقلیمی عامل اثرگذار بر محیط کار

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و تحولات الگوهای آب و هوایی تأثیرات قابل توجهی بر دنیای کار به ویژه حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای کارگران دارد، تصریح کرد: در مشاغلی که در محیط‌های روباز فهالند، نمونه‌هایی از خطرات شغلی که با تغییرات اقلیمی تشدید می‌شوند عبارت است از تنش‌های حرارتی، پرتو ماوراء بنفش، آلودگی هوا، رویدادهای غیر عادی اقلیمی مثل طوفان، بارندگی، گرما و سرما و... به همین دلیل سازمان بین ‌المللی کار، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۲ درصدی حوادث ساختمان در خراسان جنوبی
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • دستور استاندار زنجان برای پیگیری طبقه‌مندی مشاغل
  • طبقه‌بندی مشاغل در واحدهای تولیدی زنجان به طور ویژه پیگیری شود
  • توجه به نیاز کارگران امری ضروری است
  • موفقیت واحدهای تولیدی در گرو کارگران ماهر و پرتلاش آن است
  • بازرسی از کارگاه های پرخطر تشدید می‌شود
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • زنگ آغاز پویش ملی دوشنبه‌های ورزش و کار در استان مرکزی نواخته شد
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی