Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورا در واقع جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم بر سرنوشت خویش و اداره امور توسط خود مردم شکل می‌گیرد. از آنجایی که در تصمیم‌گیری شورایی خرد جمعی حاکم است، لذا مشارکت و همفکری مردم تحت عنوان شورا می‌تواند از نوعی تصمیم‌گیری‌های بی‌نتیجه کاسته و مردم خود در ساختار نظام و اداره‌ی حکومت دخالت مستقیم خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ انتخابات شوراها پنج دوره در کشور تجربه‌شده است و در حال حاضر در آستانه برگزاری ششمین دوره آن هستیم و حالا پنج دوره است که مدیریت شهری و محلی بر اساس قانون اساسی به شوراها سپرده‌شده است.

در قوانین جمهوری اسلامی ایران شوراها به‌عنوان سازمان‌های محلی که دارای شخصیت حقوقی می‌باشند، هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی پیش‌بینی شدند تا برنامه‌ها با سرعت بیشتری حاصل گردد. حضرت امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت ۱۳۵۸ طی نامه‌ای به شورای انقلاب تأسیس چنین سازمانی را مورد تأکید قرار دادند: « در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم به سرنوشت خویش که از ضرورت‌های جمهوری اسلامی است، لازم می‌دانم بی‌درنگ به تهیه آیین‌نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ارجاع نمایند تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.»

با شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی و ضرورت نهادینه کردن احکام اسلامی در جامعه، موضوع شورا به‌عنوان ارکان تصمیم‌گیری جامعه در روند اداره مملکت مدنظر قرار گرفت. بر اساس اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور باید به اتکای آراء عمومی انجام شود.

شورا در واقع جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم بر سرنوشت خویش و اداره امور توسط خود مردم شکل می‌گیرد. از آنجایی که در تصمیم‌گیری شورایی خرد جمعی حاکم است، لذا مشارکت و همفکری مردم تحت عنوان شورا می‌تواند از نوعی تصمیم‌گیری‌های بی‌نتیجه کاسته و مردم خود در ساختار نظام و اداره‌ی حکومت دخالت مستقیم خواهند داشت.

یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی ایران طی دهه‌های اخیر، شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است که توسط رأی مردم تعیین می‌شود در همین زمینه با انتخاب شوراها و اداره بخشی از امور اجرایی کشور با تکیه بر روند آزاد تبادل دانش، بینش، نظارت و آرای مردم گامی مهم در واگذاری امور به سازمان‌های محلی برداشته‌شده است.

رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت‌ماه سال ۹۲ با تأکید بر اینکه انتخابات شوراها بسیار مهم است می‌فرمایند: «توجه شود که توجه به انتخابات ریاست جمهوری نتواند اهمیت انتخابات شوراها را از چشم مسئولین، از چشم مردم، از چشم نخبگان، دور بدارد. اینکه ما از سطح روستا و شهر تا سطح کشور، کارها را، تصمیم‌ها را، درنهایت به دست مردم می سپریم، خیلی حادثه‌ی مهمی است. شوراها مظهر یک چنین چیزی است.»

مطابق اصل هفتم قانون جمهوری اسلامی ایران، شوراهای شهر در کنار مجلس شورای اسلامی و شورای استان از ارکان تصمیم‌گیری و اداره کشور هستند که از اهم وظایف آن‌ها می‌توان به برنامه‌ریزی و نظارت در امور اجتماعی و اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی، همکاری با مردم، توجه به مقتضیات محلی، انتخاب و نظارت بر شهردار، تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی، ارائه راه‌حل‌های کاربردی، برنامه‌ریزی و نظارت در اداره مراکز تفریحی و فرهنگی و... نام برد.

اهمیت شوراها به‌ویژه در اصل ۱۰۳ قانون اساسی ملموس‌تر است. بر اساس این اصل، استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند، در حدود اختیارات شوراها، ملزم هستند که تصمیمات آنان را رعایت نمایند. این اصل نشان می‌دهند که نمایندگان مردم در شورا‌ها، زمانی که مصوبه‌ای برای پیشبرد شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ... بر اساس اختیارات خویش تصویب می‌نمایند، همه مسئولین دولتی ملزم هستند آن را رعایت نموده تا موجبات پیشرفت امور محلی هموار گردد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتگو با دیار آفتاب:

حزب‌بازی و سیاسی‌کاری مهم‌ترین تهدید و آسیب برای شوراها است/ باید افراد متعهد و متخصص به شورا ورود کنند

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب و نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتگو با دیار آفتاب، ضمن گرامیداشت نهم اردیبهشت ماه روز شوراها گفت: در اهمیت شوراها همین بس که یکی از سور قرآن کریم به این عنوان نام‌گذاری شده و به‌صراحت ذکر کرده است «وامرهم شوری بینهم»، این نشان از جایگاه مهم شوراهاست.

وی در ادامه افزود: در قانون اساسی هم اصول هفتم و ۱۰۰ تا ۱۰۳ به موضوع شوراهای شهر روستا و شوراهای عالی اشاره می‌کند و قانون‌گذار اختیارات خوبی را به شوراها داده تا بتوانند پل ارتباطی بین مردم و مسئولین باشند و با انتخاب شهرداران کارآمد، اصلح و باتجربه و متعهد امورات مردم در بخش‌های مختلف را پیگیری کنند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: مهم‌ترین تهدید و آسیب برای شوراهای شهر و روستا وارد شدن در مسائل سیاسی و حزبی است، البته فردی که در شوراست نمی‌تواند بدون نظر سیاسی باشد اما حزب‌بازی و سیاسی‌کاری در شوراها می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب را بزند.

آصفری افزود: متأسفانه در این دوره از شوراها شاهد بودیم در تعدادی از شهرها در سطح کشور یک یا دو نفر یا در مواردی همه اعضا به دلیل تخلفات اقتصادی و رانت دچار حاشیه شدند؛ مردم زمانی به شوراها بی‌اعتماد می‌شوند که شوراها به دنبال مسائل خودشان و منسوبین به خود باشند.

مصوبات شورای شهر نباید خلاف شرع، قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب باشد/ لزوم نگاه شوراها به پیشرفت و توسعه در کشور 

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب اظهار کرد: شوراهای شهر و روستا حق ندارند در تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات خود نگاه شخصی، سیاسی و طایفه‌ای داشته باشند چراکه نگاه شورای شهر باید به پیشرفت شهر و رشد مناطق کمتر توسعه‌یافته باشد.

وی بیان کرد: باید از تخصص‌های مختلف در شوراها وجود داشته باشند تا بتوانند مشکلات و دغدغه‌های مردم را حل کنند، مصوبات شورای شهر نباید خلاف شرع مقدس اسلام، قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب باشد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: زمانی که نگاه شوراها به پیشرفت و توسعه در کشور باشد می‌توان گفت این شورا موفق و کارآمد عمل کرده است.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه قانون مدیریت پایدار شهری هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال برسی است افزود: اگر این قانون به تصویب برسد اختیارات زیادی به شوراهای شهر و روستا داده می‌شود که نیاز است کسانی به شورای شهر ورود کنند که در کنار تعهد به مردم، انقلاب و ارزش‌ها متخصص هم باشند تا بتوانیم یک مدیریت شهری موفق داشته باشیم.

آصفری خاطرنشان کرد: شورای شهر باید از تصویب عوارض و تعرفه خدمات شهری چندین برابری که به مردم فشار وارد می‌کند جلوگیری کند و از مصوباتی که در شرایط اقتصادی فعلی روی مردم فشار پرهیز شود.

شورا ها یک نهاد مدنی در ارتباط نزدیک با بدنه مردم و دولت

اما شوراهای شهر و روستا بر مبنای پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیازهای هر منطقه شکل‌گرفته و مصوبات آنان در محدوده‌ مناطق خویش اجرا می‌گردد، بدین مضمون که پیگیری خدمات عمومی در ابعاد مختلف توسط مردم انجام می‌شود.

چنانچه افراد باتجربه و اصلح و کارشناس در مدیریت شهری وارد شوراها شوند و نهاد شوراها به‌عنوان یک‌نهاد مدنی که ارتباط نزدیک با بدنه مردم و دولت و مسئولان دارد، می‌تواند بسیار موفق باشد و راه را برای سپردن امور به مردم و اجرای هر چه بهتر اصل مردم‌سالاری دینی در حکومت اسلامی فراهم‌تر کند.

مهمترین اساس کارآمدی شوراهای شهر و روستا در این نهاد اجتماعی این است که تصمیم گیری ها بدون انگیزه های جناحی و سیاسی صورت گیرد، شورای توانمند و کارآمد میتواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت منطقه باشد و رشد و تعالی در بخش های مختلف را ایجاد کند.

با توجه به در پیش بودن ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا، طی روزهای آتی بیشتر به این موضوع و به خصوص نقد و بررسی عملکرد شوراها در دوره پنجم خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور شوراهای شهر و روستا انتخابات شوراها جمهوری اسلامی تصمیم گیری ها اسلامی ایران سرنوشت خویش قانون اساسی اداره امور شورای شهر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۷۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام دبیری رئیس شورای عالی استان‌ها به مناسبت فرارسیدن روز ملی شوراها امروز در نماز جمعه تهران و در حضور نمازگزاران تهرانی عنوان کرد: روز ملی شوراها را به عموم مردم و جامعه شورایی و روز کارگر و معلم را به کارگران زحمتکش و فداکار و معلمان فرهیخته و خدوم کشور تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: جای بسی افتخار است که ایران امروز در اوج اقتدار و عزت به‌عنوان الگوی انقلابی و آزادی خواهی در دنیا و منطقه مطرح شده است. پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و صعودی بوده و چشم جهانیان را خیره کرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ مصادف با فرمان تاریخی حضرت امام به شورای انقلاب مبنی بر تهیه و تصویب آئین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستایی است که متأسفانه به دلیل شروع جنگ تحمیلی، فعالیت شوراها با تأخیر از سال ۱۳۷۸ شروع به کار کردند.

دبیری ادامه داد: جایگاه شوراها در قانون اساسی بسیار رفیع است. به طوری که یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها بوده و طبق اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند.

وی با اشاره به مردمی بودن نهاد شورا اظهار داشت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند. در همین موضوع سیل اخیر سیستان و بلوچستان اعضا شوراهای شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها از استان سیستان و بلوچستان از اولین لحظه‌ها و به صورت شبانه روزی پیگیر حل مشکلات مردم سیل زده بودند. چراکه اعضای شورا خود از جنس همین مردمند و هنوز هم برای باز گشایی راه‌های روستایی تلاش می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: جامعه شورایی کشور در راستای توسعه پایدار به دنبال حکمرانی خوب شهری با مشارکت همه شهروندان در تصمیم گیری‌ها است. از سوی دیگر همراه دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: اکنون مهم‌ترین وظیفه دولت، ما و تمامی مسئولان مهار تورم است. عدم افزایش دستمزد کارکنان و کارگران متناسب با نرخ تورم معنای فقیر تر شدن روز به روز مردم با افزایش فاصله طبقاتی است. این وظیفه ماست که این مشکل را حل کرده و با ایجاد امکانات رفاهی امید را در جامعه افزایش دهیم و بتوانیم مشارکت مردم را در تمام امور ارتقا دهیم. راه سنجش موفقیت هر مجموعه سازمان یا نهاد میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های آن مجموعه است. پس بیایید متحد و همدل، با هم مشارکت مردم را افزایش داده و مردم را محرم خود بدانیم. چرا که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و بزرگترین پشتیبان کشور نظام محسوب می‌شوند.

دبیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه شورایی با توجه به ظرفیت قانونی خود مبنی بر برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در راستای انجام خدمات اجتماعی، رفاهی و عمرانی، آمادگی خود را جهت تحقق شعار سال «جهش تولید، با مشارکت مردم» و اقدامات عملی در این رابطه را اعلام می‌نماید. از این رو استفاده از ظرفیت عظیم جامعه شورایی که در صف اول ارتباط با مردم قرار دارند و به دنبال حل مشکلات مردم هستند در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

دبیری توضیح داد: اعضای شورا در روستاها تمام تلاش خود را جهت رفع کمبودها و نارسایی‌ها و افزایش مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا و تبیین سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای این سیاست‌ها و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی روستایی می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی و تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آن‌ها را از دیگر وظایف شوراها در روستاها برشمرد و گفت: اعضای شوراهای روستا به‌خوبی توانسته‌اند این وظایف را انجام می‌دهند.

وی افزود: در شهرها نیز علی‌رغم کمبودها و مشکلات مرتبط باید درآمد پایدار، تلاش خود را برای توسعه مناطق کم‌برخوردار مصروف می‌دارند.

دبیری ضمن اعلام آمادگی مدیریت شهری برای ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بیان کرد: از عموم مردم و سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی مشارکت کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما «اجرای مدیریت یکپارچه شهری» است که در آن تمام سازمان‌های شهری و خدمات دهنده و فرهنگی با هماهنگی شهرداری‌ها و شوراها، شهر را اداره می‌کنند. همان تجربه موفقی که در تمام دنیا اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه جامعه شورایی، با تمام توان در خدمت مردم و کشور هستند گفت: اعضای شوراهای روستا، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها بی‌صبرانه منتظر ملاقات با مقام معظم رهبری هستند و ما اینجا از بیت حضرت آقا در خواست می‌کنیم که در زمان مقتضی اجازه این ملاقات را به جامعه شورایی کشور بدهند تا جامعه ۱۲۷ هزار نفری شوراهای کشور با انگیزه و اشتیاق بیشتر در رابطه با عملی کردن شعار سال قدم‌های بلند و مؤثری را بردارند.

کد خبر 6089187

دیگر خبرها

  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • شوراها مردمی سازی کارها را در اولویت قرار دهند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است