Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«مضاوی الرشید» نویسنده و شخصیت مخالف سعودی اعلام کرد: مصاحبه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با با شبکه تلویزیونی «روتانا» تلاشی ناامید کننده برای احیای ناکامی در چشم‌انداز ۲۰۳۰ بود.

الرشید در مقاله‌ای نوشت که مصاحبه بن سلمان وعده‌های پوچ وی را آشکار می‌کند درحالی‌که ملت سعودی هنوز نگران معیشت خود هستند و نسبت به رژیم آل سعود و وعده‌های بزرگ محمد بن سلمان بدبین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: ناکامی آل سعود در پایان دادن به وابستگی عربستان به نفت که قرار بود در سال ۲۰۲۰ محقق شود و همچنین تسریع در خصوص سازی بخش‌های مختلف و عدم موفقیت در متنوع سازی اقتصاد، تحمیل مالیات‌های جدید در سال ۲۰۱۸ و نرخ بالای بیکاری شاهزاده جوان را بر آن داشت تا بر روی مخاطبان و بینندگان ناراضی داخلی متمرکز شود.

به گفته مضاوی الرشید، پیش از این شاهزاده جوان تلاش می‌کرد با رسانه‌های بین‌المللی ارتباط برقرار کند تا اصلاحات اقتصادی خود را ارتقا بخشد. اکنون هیچ‌یک از رسانه‌های بین‌المللی نمی‌پذیرند که میزبان وی باشند، چراکه چهره وی پس از وقوع رسوایی‌هایی از جمله قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی خدشه دار شد و همچنین وعده‌های پوچ وی در خصوص چشم‌انداز ۲۰۳۰ محقق نشد.

وی افزود: زمانی که ملت سعودی به ویژه در بخش خصوصی داخلی نگران معیشت خود هستند این گفت‌وگوی ولیعهد سعودی صورت می‌گیرد. وضع مالیات بر ارزش افزوده جدید، تعلیق حمایت دولت از کالاها، افزایش قبض‌های آب و برق و همچنین افزایش نرخ بیکاری به ۱۴.۹ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ بحران‌هایی بر دوش ملت سعودی بود که آن‌ها را تحریک کرد وعده‌های بزرگ ولیعهد سعودی در خصوص چشم‌انداز ۲۰۳۰ را زیر سوال ببرند.

این معارض سعودی اظهار داشت: محمد بن سلمان به ملت عربستان اطمینان داد که تا زمانی که پنجاه درصد مردم کارگران خارجی باشند، بیشتر بار مالیات بر ارزش افزوده بر دوش آن‌ها خواهد بود و بنابراین آن‌ها مجبورند مقداری از پول خود را در داخل کشور خرج کنند. چنین اغراق ملی‌گرایانه ممکن است سعودی‌های عادی را در مواقع مشکلات و بحران مالی خوشبین کند؛ اما این امر باعث تردید بسیاری از خارجی‌ها برای آمدن به عربستان خواهد شد؛ چراکه فشار مالیات بر دوش آن‌ها خواهد بود.

الرشید گفت: بازرگانان و تاجران داخلی که در گذشته به قرارداد‌های دولتی اعتماد می‌کردند، نگران بودجه و مالیات و مصادره مال و املاکشان به بهانه مبارزه با فساد هستند. از زمان کارزار بدنام ضد فساد در سال ۲۰۱۷ در هتل ریتز کارلتون، نخبگان مالی عربستان سعودی احساس طرد شدن می‌کنند، از این رو محمد بن سلمان تلاش می‌کند تا آن‌ها احساس کنند که به عنوان ستون احیای جدید اقتصادی در عربستان سعودی هستند.

مضاوی الرشید ادامه داد:ولیعهد سعودی ممکن است تلاش خود را برای جذب سرمایه گذاری خارجی برای مدتی کنار بگذارد و تصمیم بگیرد در عوض به دوشیدن خانواده‌های بازرگان داخلی روی آورد. خواهیم دید که آیا آن‌ها به کمک شاهزاده و چشم انداز وی می‌شتابند یا خیر و آیا آن‌ها در صورت ناکام ماندن اصلاحات اقتصادی وی مسئولیت حفاظت از شاهزاده جوان سعودی را بر عهده می‌گیرند.

این معارض سعودی افزود: گرچه مصاحبه با وی به زبان عربی انجام شده است، اما گاه به گاه شامل واژگان انگلیسی می‌شد تا جایگاه «عربیزی» را به شاهزاده جوان بدهیم؛ چراکه عربیزی زبان جوانان عرب غربی شده است. محمد بن سلمان هنگامی که به سعودی‌ها اطمینان داد که حتی اگر تقاضا به شدت کاهش یابد و کشور‌های صنعتی به منابع پاک انرژی روی بیاورند نفت آن‌ها برای اقتصاد جهانی با ارزش خواهد ماند از "قانون عرضه و تقاضا" حداکثر سوء استفاده را کرد.

وی در پایان گفت: ولیعهد سعودی که می‌داند بیشتر شهروندان سعودی مسکن ندارند، زمان زیادی را صرف صحبت در مورد وعده‌ها و ابتکارات جدید دولت کرد که به آن‌ها امکان دهد مسکن امنی را در عربستان و صحرا پیدا کنند.

منبع:نسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بن سلمان عربستان سعودی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی شاهزاده جوان چشم انداز وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند

«علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد