Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@00:56:00 GMT

راه‌یابی به عرصه «اعمال صالح» انسان را به سعادت می رساند

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۶۸۰۷

راه‌یابی به عرصه «اعمال صالح» انسان را به سعادت می رساند

حجت الاسلام دست داده گفت: راه‌یابی به عرصه «اعمال صالح» توفیق بزرگی بوده که انسان را به سعادت که حد اعلا و هدف اصلی آدمی در زندگی است آماده و نزدیک می کند.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان، گفت: این دعا با «اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال» آغاز می شود یعنی «ای خدا! مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه انسان، صاحب اختیار است و می‌تواند رفتار خوب داشته باشد و «صالح» شود یا به عکس «طالح» باشد و جز «شر» از او صادر نشود، افزود: از خدای خود می‌خواهیم راهنمای ما برای رسیدن به اعمال شایسته باشد چرا که راه‌یابی به عرصه «اعمال صالح» توفیق بزرگی است.

 

وی ادامه داد: صالحات، همان کارهای خوب و شایسته بوده و اعمالی است که فرد و اجتماع را برای رسیدن به سعادت که حد اعلا و هدف اصلی آدمی در زندگی است آماده و نزدیک کند.

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه اعمال صالح نشان‌ها و ویژگی‌های خاص دارد، عنوان کرد: اعمال صالح از ایمان جدا نیست (یعنی فقط مؤمن عمل صالح می‌تواند انجام دهد)، از روی شعور و ادراک است، به قصد قرب الهی انجام می‌گیرد (یعنی خالصانه است)، لغو و بیهوده نیست و نتیجه‌بخش است، به موقع و شایسته است و در خدمت اجتماع بوده و دور از خودمحوری و خودخواهی است.

 

وی با اشاره به اینکه آن چه در عمل اسلامی، ارزش آفرین است، زمینه‌های عمل، انگیزه‌ها و نیت آن است نه منافع آن، عنوان کرد: آن‌چه امروزه رفتار برخی انسان‌ها را از عمل صالح دور می‌کند بی‌توجهی به همین نکته ارزشمند است؛ از خدا می‌خواهیم ضمیر ما را آگاه و پاک قرار دهد و نیت‌های ما را با عمل خداپسندانه، در خدمت به خلق و در راستای رضا و قرب خویش همراه کند؛ برخی در این ماه وقت سحر بلند نمی‌شوند و نماز صبح خود را اول وقت نمی‌خوانند؛ باید سحر بلند شوید و دعا بخوانید.

 

این کارشناس مذهبی در تفسیر «واقض لی فیه الحوائج و الامال؛ خدایا احتیاجات و آرزوهای من را برآورده کن. هرچه احتیاجات و آرزوهای شرعی دارم را برآورده کن»، نیز گفت: اگر امید داری که کسی دیگری دعایت را استجابت می‌کند، دعایت مستجاب نمی‌شود؛ اگر می‌خواهی که دعایت مستجاب شود ببین در دلت اگر به هیچ کس امید نداری، خدا را صدا بزنی، خدا حاجتت را می‌دهد.

 

وی همچنین به فراز دیگر این دعا «یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال» اشاره کرد و گفت: در این فراز از دعای روز هفدهم ماه رمضان می گوییم «ای خدایی که احتیاج نداری من شرح بدهم»؛ خدا خودش همه چیز را می‌داند و احتیاجی ندارد که ما تفسیر کنیم؛ نه تنها خدا به تفسیر و سؤال احتیاج ندارد، بلکه ائمه ما هم به آن احتیاج ندارند و از احوال ما باخبرند؛ البته دانستن آن ها منافی این نیست که ما عرض حال کنیم و با خدایمان نجوا کنیم و گناهانمان را یکی یکی بشمریم و حاجاتمان را هم ذکر کنیم و بخواهیم.

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به فراز پایانی این دعا، گفت: «یا عالماً بما فی صدور العالمین؛ ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی» حالا چرا خدا احتیاج ندارد به سؤال و تفسیر؛ برای اینکه عالم است و به هر چیزی که در دل مردم عالم است، خدا آگاه است؛ اما باید با خدا باشیم تا کار ما را درست کند.

 

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: شرح دعای روز ماه رمضان شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان تفسیر دعای ماه رمضان دعای ماه رمضان اعمال صالح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۶۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم

 به نقل از شهرداری قم، رضا خانه‌زاد یزدی،معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در سالن رضوان برگزار شد، با اشاره به مطرح‌شدن ابهاماتی درباره ضرورت احداث تقاطع غیر همسطح میدان سپاه گفت: دو مشاور بر این پروژه کار کرده و مطالعات جامع خردنگر و کلان نگر انجام شده است؛ با توجه به وضعیت معابر اطراف، گزینه دیگری جز احداث تقاطع غیرهمسطح در این نقطه از شهر قم نداریم.

وی در ادامه با اشاره به مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در شهر قم اظهار کرد: در نظر داریم مکان‌یابی این پل‌ها را نیز بازنگری کنیم.

وی با بیان اینکه پل‌هایی که نصب می‌شود باید بر اساس مطالعات مکان‌یابی شود، افزود: بر اساس این مطالعات تعداد واقعی پل‌های عابر پیاده موردنیاز در شهر قم شناسایی خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: مطابق آیین‌نامه‌های جدید، پل‌های عابر پیاده باید در معابری با شرایط خاص ایجاد شود و در باقی موارد باید عبور همسطح عابر به‌صورت ایمن برنامه‌ریزی شود.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به برگزاری مناقصه مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در اردیبهشت‌ماه گفت: ۱۰ دستگاه پل عابر پیاده برای مکانیزه کردن در دستور کار قرار دارد که انشعاب برق به‌صورت کامل ایجاد شده و برای خرید آسانسور‌ها معاونت فنی و عمرانی در حال اقدام است.

به گفته وی، تا دو هفته دیگر، پروژه‌ها به پیمانکار منتخب واگذارشده است و مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده دارای اولویت پیگیری خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود
  • گفتگوی وحید سلیمانی با استاد ناصر صالح بعد از برد تیم ملی فوتسال برابر قزاقستان
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • چتر باران بر سر خراسان جنوبی
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • راه‌یابی‌ دانش‌آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر والیبال جهان
  • دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان