Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا در میزان دیه پرداختی شرکت‌های بیمه بابت خودروها با تعداد سیلندر متفاوت در زمان بروز حادثه تفاوتی وجود دارد!؟ در حالی که مبلغ پرداختی دیه به فرد مصدوم و مجروح یا اولیاء دم هیچ ربطی به نوع و مدل خودرو ندارد! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ با نگاهی به عملکرد شرکت‌های بیمه در فروش و صدور "بیمه‌نامه‌های شخص ثالث" اینطور برداشت می‌شود که نظام نامعقولی برای قیمت‌گذاری بیمه‌نامه‌ها در کشورمان حاکم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیلندر خودروها نرخ بیمه را تعیین می‌کند!

بیشتر خانواده‌ها دارای خودروی سواری شخصی هستند و حتی برخی خانواده‌ها 2 یا بیش از آن خودرور دارند و بابت آن هر ساله باید طبق قانون، مبالغی را به‌عنوان حق بیمه اجباری شخص ثالث به شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت کنند که رقم پرداختی با توجه به نوع، مدل و تعداد سیلندر خودرو تفاوت‌های فاحش و آشکاری دارد.

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا بیمه شخص ثالث هر خودروی سواری باید با خودروی سواری دیگر فرق کند و اینکه چرا مدل خودرو، سال تولید، یا نوع خودرو در میزان و مبلغ حق بیمه شخص ثالت تأثیرگذار است؟

اگر موضوع مورد بحث و علت تفاوت قیمت‌ها، "بیمه بدنه خودرو" بود، حق با شرکت‌های بیمه‌گر هست اما مسئله این است که تفاوت قیمت‌های بیمه شخص ثالث که گاهی به چند میلیون تومان می‌رسد، برای پرداخت دیه و خسارت ناشی از تصادف است که برای خسارت تمامی خودروها و تمامی تصادفات، یکسان است؛ با این مثال عینی، این مسئله به خوبی روشن می‌شود: در حال حاضر اگر فردی با خودرو پراید مدل 95 دارای بیمه‌نامه شخص ثالث در صحنه حادثه، منجر به فوت یک مرد مسلمان شود، شرکت بیمه مربوطه بر اساس نرخ دیه امسال باید 480 میلیون تومان بابت دیه پرداخت کند؛ حال اگر مالک یک خودرو سانتافه 6 سیلدر مدل 20016 (95 شمسی) در صحنه حادثه، منجر به فوت یک مرد مسلمان شود، باز هم شرکت بیمه مربوطه باید همان مبلغ دیه 480 میلیون تومان را پرداخت کند! در حالی که مالک خودرو سانتافه بابت حق بیمه سالیانه بیمه شخص ثالث خود، حداقل 2 برابر مالک پراید به همان شرکت بیمه، حق بیمه پرداخت کرده است اما شرکت بیمه در صورت بروز حادثه منجر به فوت برای هر دو این خودروها یک مبلغ ثابت دیه پرداخت می‌کند!! 

خودرو هر چه ضعیف‌تر، قیمت بیمه‌اش کمتر!

یک مثال دیگر می‌زنیم؛ برای نمونه یک خودروی پراید مدل 1386را در نظر بگیرید، هزینه پرداختی بابت بیمه شخص ثالث شامل تعهد جانی و تعهد مالی و تعهد شرکت بیمه در خصوص شخص راننده (توجه داشته باشید در مورد بیمه شخص ثالث صحبت و بحث می‌شود نه بیمه بدنه خودرو) با بیمه شخص ثالث یک دستگاه خودروی پارس مدل 1386 و بیمه یک دستگاه خودروی ب.ام.و 6 سیلندر با همان میزان تعهدات تفاوت فاحشی دارد و بسیار ارزان‌تر است؛ در حالیکه احتمال بروز تصادف و ایجاد خسارت مالی و جانی توسط پراید 86 بسیار بیشتر از دو خودروی دیگر است!

قیمت‌ها متفاوت؛ جبران خسارت یکسان!

آیا  در میزان دیه پرداختی شرکت‌های بیمه بابت خودروها با تعداد سیلندر متفاوت در زمان بروز حادثه تفاوتی وجود دارد!؟ آیا شرکت‌های بیمه که در حال حاضر بر اساس تعداد سیلندر، مبالغ بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کنند، در زمان پرداخت دیه مازاد بر مبلغ تعهدشده، مبلغی را به فرد مصدوم و مجروح و یا اولیاء دم متوفی پرداخت می‌کنند که هنگام صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، مبلغ بیشتری را دریافت می‌کنند؟!

نتیجه‌ای که از ذکر مثال‌های بالا گرفته می‌شود این است که پرداخت دیه به فرد مصدوم و مجروح یا اولیاء دم هیچ ربطی به نوع و مدل خودرو ندارد، پس چرا و به چه دلیلی باید حق بیمه شخص ثالث خودروها با یکدیگر متفاوت است؟

لزوم تغییر شیوه تعیین میزان حق بیمه شخص ثالث

این مسئله‌ای است که هیچ متصدی دفتر بیمه و حتی کارشناس بیمه قادر به پاسخگویی و توجیه منطقی نسبت به آن نیست البته بعضی‌ها تعداد سیلندر و قدرت خودروی سواری را ملاک تعیین حق بیمه می‌دانند که این هیچ ربطی به زمان وقوع حادثه و تصادف و در نهایت فوت شخص ثالث ندارد، چرا که ممکن است خودروی پرایدی با سرعت 80 کیلومتر به فردی برخورد کند و منجر به فوت طرف شود و یک خودوری ب.ام.و با همان سرعت 80 کیلومتر به شخصی برخورد کرده و منجر به فوتش نشود! پس با توجه به مثال‌های بالا، تعداد سیلندر و قدرت موتور در خودروهای سواری نمی‌تواند هیچ نقشی در زمان تصادف منجر به فوت داشته باشد لذا تعداد سیلندر هیچ توجیه منطقی برای تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث ندارد!

البته با این توجیه می‌توان این ادعا را مطرح کرد که خودروهای با مدل بالاتر و تکنولوژی به‌روزتر باید رقم کمتری برای بیمه شخص ثالث بپردازند؛ زیرا احتمال تصادف و بروز خسارات مالی و جانی کمتری دارند اما در حال حاضر شیوه قیمت‌گذاری در قبال این خودروها کاملاً برعکس است!

تعهد مالی یکسان با نرخ‌های بیمه شخص ثالث بسیار متفاوت!

برای آگاه شدن از رقم پرداختی حق بیمه خودروها، به سراغ سرهنگ مهدوی‌پور از کارشناسان رسمی بیمه رفتیم؛ مهدوی‌پور درباره این مسئله می‌گوید: "خودروها در بحث بیمه به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ گروه 4 سیلندر کوچک شامل پراید و پیکان و رنو 5، خودروهای 4 سیلندر بزرگ که شامل دیگر خودروهای 4 سیلندر می‌شود، مثل پژو، سمند، ب.ام.و، سانتافه، توسان، هیوندای و ... و دیگر خودروهای 4 سیلندر که هر کدام قیمت‌های متفاوتی در بازار دارند همچنین خودروهای 6 سیلندر و بالاتر؛ حق بیمه‌های این گروه‌های خودرویی بر اساس سیلندر و مدل (تا 15 سال یکسان است و از 15 سال به بالا به دلیل سن فرسودگی فرق می‌کند) تعیین می‌شود."

طبق گفته‌های سرهنگ مهدوی‌پور و بر اساس نرخ‌نامه سال 1399، قیمت بیمه برای خودروی 4 سیلندر کوچک مثل پراید مدل 86 با 70 درصد تخفیف برابر با 623 هزار تومان، برای پراید مدل 86 با یک سال تخفیف یک میلیون و 973 هزار و برای پراید مدل 80 با یک سال تخفیف 2 میلیون و 131 هزار تومان و پراید 98 با یک سال تخفیف یک میلیون 970 هزار تومان بوده است.

این قیمت برای خودروی 4 سیلندر بزرگ مانند پژو پارسمدل 86 با 70 درصد تخفیف 719 هزار تومان و پژو پارس مدل 98 با یک سال تخفیف 2 میلیون و 277 هزار تومان، برای خودروی 6 سیلندر ب.ام.و مدل 2007 با 70 درصد تخفیف 795 هزار و برای ب.ام.و 6 سیلندر مدل 2020 با یک سال تخفیف 2 میلیون و 520 هزار تومان بود.

تعهد مالی بیمه‌گر برای تمامی این گروه خودروها، جبران خسارت 11 میلیون تومانی و نیز دیه 440 میلیونی برای سرنشین و دیه 330 میلیونی برای راننده و با تعهد در مجموع 5 سرنشین بوده است(بر اساس نرخ سال 99).

بنابراین، با آنکه تعهد مالی شرکت بیمه‌گر برای جبران خسارت برای تمامی خودروها یکسان است اما در کمال شگفتی می‌بینیم که نرخ بیمه برای خودروهای مختلف، تفاوت فاحشی دارد!

رابطه مستقیم قیمت خودرو با قیمت بیمه شخص ثالث آن

حال مشخص نیست که چرا سیلندر ملاک تفاوت قیمت‌های بیمه است در حالیکه منطق، قابلیت‌های فنی و ایمنی خودرو را عاملی برای تشخیص شدت و ضعف تصادفات احتمالی می‌داند و جالب اینکه در کشور ما هر چه خودرو به‌روزتر با قابلیت‌های فنی و ایمنی بیشتر باشد، بیمه شخص ثالث گران‌تری دارد!

ظاهراً اینطور که برداشت می‌شود، این قیمت خودرو است که نرخ بیمه شخص ثالث آن را تعیین می‌کند و نه تعداد سیلندر و قدرت و شتاب اولیه آن!

به نظر می‌آید، گران کردن نرخ بیمه خودروهای ارزان‌تر برای یکسان‌سازی قیمت بیمه شخص ثالث عمل به دور از انصافی باشد و به دلیل اینکه بیشتر اقشار ضعیف و کم‌برخوردار، مالک این خودروها هستند و این امر می‌تواند منجر به مقاومت در مقابل بیمه کردن خودروهای خود شود که تالی فاسدهای بسیاری دارد؛ اما می‌توان با پایین آوردن نرخ بیمه خودروهایی که توان و قابلیت فنی آنها به اثبات رسیده، عدالت و انصاف را در قبال تمامی مالکان خودروها ایجاد کرد.

پاسخ بیمه مرکزی به پرسش رایج در خصوص نحوه محاسبه حق بیمه شخص ثالثوزیر اقتصاد: افزایش 25درصدی نرخ بیمه شخص ثالث خارج از اختیار وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی بود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پراید بازار نرخ دیه اخبار شرکت های بیمه پراید بازار نرخ دیه اخبار شرکت های بیمه حق بیمه شخص ثالث یک سال تخفیف شرکت های بیمه تعداد سیلندر خودروی سواری میلیون تومان منجر به فوت هزار تومان دیه پرداخت بیمه نامه قیمت بیمه تعهد مالی شرکت بیمه پراید مدل نرخ بیمه سیلندر ب قیمت ها بیمه گر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث

الزام داشتن بیمه شخص ثالث برای رانندگی با انواع وسایل نقلیه از قوانین مطلوبی است که آرامش زیادی به‌همراه می‌آورد. فرقی نمی‌کند که در جریان حادثه رانندگی خاطی هستید یا کسی که دچار آسیب می‌شود، درهرحال، وجود بیمه شخص ثالث راهی برای مدیریت هزینه خسارت‌ها به‌نحوی است که همه سود ببرند. با وجود این بیمه اجباری، رانندگی حاشیه امنی پیدا می‌کند و در پناه پوشش خدماتش، وقوع حوادث مختلف قابل کنترل می‌شوند. در ادامه درباره محاسبه هزینه خرید این بیمه بیشتر می‌گوییم.

عوامل اثرگذار در تعیین هزینه بیمه شخص ثالث

سالانه، سازمان بیمه مرکزی تعرفه‌ای مشخص را برای خرید بیمه شخص ثالث اعلام می‌کند. تعیین این تعرفه هم در گروی نرخی است که قوه قضاییه برای دیه در نظر می‌گیرد. نرخ دیه وابسته به عواملی مانند تورم و شاخص‌هایی است که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود. قیمتی که با در نظرگرفتن این عوامل برای خدمات بیمه شخص ثالث تعیین می‌شود، قیمت پایه دریافت خدمات آن از شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه یا همان بیمه‌گران است.

به‌جز نرخ پایه بیمه شخص ثالث، عوامل متنوع دیگری هم هستند که روی تعیین هزینه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه اثر می‌گذارند. از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

مدل خودرو؛ سال ساخت؛ کاربری وسیله؛ اعتبار بیمه‌نامه؛ جرایم انجام‌شده؛ پوشش‌های بیمه؛ تخفیف‌های در دسترس.

مدل خودرو

بنا به اینکه چه خودرویی سوار می‌شوید و وسایل نقلیه‌تان چیست، هزینه بیمه شخص ثالث آن هم تغییراتی می‌کند. برای مثال، یکی از عوامل اثرگذار در این زمینه، تعداد سیلندرهای هر مدل از خودرو است. هرچقدر که وسیله نقلیه‌تان تعداد سیلندر بیشتری داشته باشد، هزینه بیمه شخص ثالثش هم بیشتر می‌شود. برای مثال، باید دقت کنید که هزینه بیمه شخص ثالث پژو ۲۰۶ با یک وانت باری یکسان نیست.

سال ساخت

یکی از عواملی که روی تعیین قیمت بیمه شخص ثالث نقش دارد، سال تولید آن است. اگر خودرویی بیشتر از ۱۵ سال عمر کرده باشد، هزینه بیمه آن هم افزایش پیدا می‌کند. بعد از ۱۵ سال، به‌ازای هر سال اضافه، ۲درصد به مبلغ بیمه‌تان اضافه می‌شود. بیشینه این مقدار هم ۲۰درصد است. بنابراین، حواستان باشد که لزوما نرخ و تعرفه بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها یکسان نیست و پیش از خرید، حتما استعلامی از هزینه لازم برای خرید بیمه خودروی موردنظرتان تهیه کنید تا با آگاهی اقدام به خرید کنید.

کاربری وسیله

نرخ بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها یکسان نیست و کاربرد آن‌ها هم در تعیین قیمت بیمه‌شان اثرگذار است. برای نمونه، خودروهای شخصی بیمه شخص ثالث ارزان‌تری نسبت به خودروهایی دارند که در نقش تاکسی‌های معمولی یا اینترنتی مشغول به فعالیت هستند. حمل بار با خودرو و کارکردهای این‌چنینی دیگر هم باعث می‌شوند که هزینه بیمه شخص ثالث برای هر وسیله متفاوت از دیگری باشد.

اعتبار بیمه‌نامه

بنا به اینکه مدت‌زمان عقد قرارداد بیمه چقدر است، هزینه بیمه شخص ثالث هم تغییر می‌کند. اعتبار بیمه‌نامه‌ها می‌تواند کوتاه‌مدت یا یک‌ساله باشد. بعضی از شرکت‌های بیمه امکان تهیه و خرید روزشمار بیمه شخص ثالث را هم فراهم می‌کنند. دقت کنید که بیمه‌های شخص ثالث کوتاه‌مدت ریسک بیشتری برای بیمه‌گران یا همان شرکت‌های ارائه خدمات بیمه دارند و به همین دلیل، نرخشان پایین‌ نیست.

جرایم انجام‌شده

یادتان باشد که به‌ازای هر روز بدون بیمه شخص ثالث، مبلغی جریمه برایتان ثبت می‌شود. این جریمه براساس نرخ و تعرفه سالانه بیمه تعیین می‌شود و هر سال متفاوت از سال دیگر است. اگر خودرو را بیمه نکنید، جریمه روزانه برایتان لحاظ می‌شود و مبلغ سنگینی شکل می‌گیرد. بنا به اینکه چقدر جریمه پرداخت‌نشده دارید، هزینه خرید و تمدید بیمه برایتان متفاوت خواهد بود.

پوشش‌های بیمه

براساس اینکه خدمات بیمه شخص ثالث چه مواردی از حوادث را تحت پوشش قرار می‌دهد، مبلغ خرید آن هم متفاوت خواهد بود. با انتخاب پوشش‌های بیشتر، هزینه خرید بالاتر می‌رود. سقف تعهدات شرکت‌های بیمه در این زمینه مهم است. در هر سال، این سقف و مبلغ کف ارائه خدمات بیمه متفاوت است. در سال ۱۴۰۲، بیشترین مبلغی که می‌توانید از بیمه شخص ثالث دریافت کنید، معادل با ۴۰۰ میلیون تومان است. حداقل میزان پوشش هم در حدود ۲۰ میلیون اعلام می‌شود.

تخفیف‌های در دسترس

شرکت‌های بیمه باید برای دریافت مبلغ پایه بیمه از قانون سازمان بیمه مرکزی پیروی کنند. بعد از اینکه نرخ اصلی مشخص شد، امکان ارائه تخفیفات مختلف از سوی شرکت‌ها وجود دارد. آن‌ها می‌توانند خرید با تخفیف‌های گوناگون را برای مشتریانشان ممکن کنند. تخفیف مهمی که در این زمینه ارائه می‌شود هم تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث است. به‌ازای هر سال که بدون تصادف بگذرد، تخفیف‌هایی برای وسیله نقلیه در نظر گرفته می‌شود. بهره‌مندی از این تخفیف‌ها راهی برای خرید ارزان‌تر بیمه شخص ثالث است.

خرید آسان برای مدیریت هزینه و آگاهی دقیق از قیمت‌ها

برای خرید بیمه شخص ثالث باید از میان شرکت‌های مختلف فعال در این حوزه، دست به انتخاب بزنید. پیداکردن مناسب‌ترین گزینه کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد و برای مقایسه شرایط و تعرفه‌های هریک باید روند تحقیقاتی دشواری را پشت‌سر بگذارید. خبر خوب آن است که با وجود سامانه‌ای مانند بیمه بازار جای نگرانی بابت انتخاب وجود ندارد. با مراجعه به این بستر آنلاین می‌توانید انواع بیمه را بی‌دردسر و راحت بخرید. در بیمه بازار، امکان واردکردن اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه و مشاهده فهرستی کامل از بیمه‌گران برای دریافت خدمات بیمه شخص ثالث از آن‌ها وجود دارد. با مراجعه به این سامانه، فهرست شرکت‌های مختلف و شرایطشان را مشاهده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. در نهایت هم در فرایندی اینترنتی و ساده، اقدام به خرید بهترین بیمه شخص ثالث کنید.

برآوردی از قیمت بیمه شخص ثالث و استعلام قیمت‌ها در بیمه بازار

برای محاسبه آنلاین بیمه شخص ثالث، کافی است که از بیمه بازار کمک بگیرید. با ورود اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه، فهرستی متناسب با مشخصات آن در اختیارتان قرار می‌گیرد. با مرور فهرست که شامل اطلاعاتی درباره قیمت و شرایط خدمات بیمه شرکت‌های مختلف است، امکان تصمیم‌گیری ساده‌تر می‌شود. با انتخاب گزینه مناسب و ورود اطلاعات و مدارک لازم هم تمام روند به‌طور اینترنتی پیش می‌رود. در عرض چند دقیقه می‌توانید صاحب بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی خود شوید. هزینه‌ها هم به‌طور اینترنتی و با اتصال به درگاه‌های امن پرداخت از شما دریافت خواهند شد. با روش‌های تازه، امور مختلف از جمله خرید بیمه را خوشایند، ساده و دل‌چسب کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • سیر صعودی و نزولی مشترکان اینترنت موبایل و ثابت در ایران
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار بیمه مرکزی به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • سهمیه سوخت خودر‌وهای بدون بیمه قطع می شود(+ عکس نامه)
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • سهمیه سوخت این خودرو‌ها قطع می شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث