Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@05:48:56 GMT

22عارضه هولناک مصرف نوشابه گازدار

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۳۸۵۹

نوشابه گازدار علاوه بر این که باعث پوسیدگی دندان و اختلال گوارشی می‌شود، بیماری‌هایی مانند دیابت، افسردگی و سرطان به همراه دارد. ناطقان: با گرم شدن هوا و روزه داری در هوای گرم تمایل به نوشیدنی شیرین، خنک و گازدار هم افزایش می‌یابد، اما نباید فراموش کنیم که نوشابه گازدار مضرات فراوانی دارد که از پوسیدگی دندان و مشکلات گوارشی پا را فراتر می‌گذارد و بیماری‌های قلبی، کلیوی و چاقی را که خود زمینه ساز انواع بیماری هاست به دنبال می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به عوارض مصرف این نوشیدنی مضر می‌پردازیم:

چاقی
فقط یک قوطی نوشابه، تقریبا ۱۴۰ کالری دارد.

دیابت
هم نوشابه معمولی و هم نوشابه رژیمی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند. افزایش قند خون بدن را مجبور می‌کند قند را به چربی در کبد تبدیل کند. ذخایر چربی موجود در کبد طی شش ماه، ۱۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

پوسیدگی دندان
نوشابه حاوی اسید‌هایی مثل «اسید فسفریک و اسید کربنیک» است. این اسید‌ها باعث ایجاد یک محیط به شدت اسیدی در دهان می‌شود و دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیر می‌کند.

درد مفصلی
درد مفصلی یکی از مضرات مصرف نوشابه است. در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که به طور مرتب نوشابه‌های شیرین مصرف می‌کردند، افزایش احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) را تجربه کردند.

مشکلات کلیوی
سنگ کلیه که یک بیماری دردناک است، در نتیجه‌تجمع تدریجی مواد معدنی در کلیه رخ می‌دهد. این رسوبات در نهایت از کلیه به میزنای (لوله‌ای که کلیه را به مثانه متصل می‌کند) راه پیدا می‌کند. متأسفانه احتمال ابتلا به این عارضه ناخوشایند در افرادی که به‌طور مرتب نوشابه مصرف می‌کنند، بیشتر است.

نارسایی قلبی
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود.

کلسترول بالا
یک بطری نوشابه، بیشتر از میزان قندی که بدن در روز به آن نیاز دارد، قند دارد. مطالعات رژیم غذایی سرشار از قند را با افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) مرتبط می‌داند.

سرطان روده بزرگ
رنگ نوشابه ممکن است باعث سرطان شود. نوشابه‌ها حاوی رنگ، مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند که همگی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

افزایش سرعت پیری
نوشابه حاوی فسفات و قند است که تحقیقات نشان داده است هر دو سرعت فرایند پیری را افزایش می‌دهد.

از دست دادن حافظه
بسیاری از نوشابه‌ها حاوی روغن برومین است که نه تنها باعث ناباروری می‌شود، بلکه می‌تواند تأثیرات منفی روی سیستم عصبی مرکزی داشته باشد و منجر به از دست دادن حافظه شود.

میگرن
نوشابه‌ها سرشار از شیرین کننده‌های مصنوعی و طبیعی هستند که هر دو محرک سردرد میگرنی محسوب می‌شود.

کم‌آب شدن بدن
کافئین موجود در بسیاری از نوشابه‌ها ادرارآور است و به همین دلیل باعث کم‌آبی بدن می‌شود.

حساسیت
نوشابه‌ها حاوی یک ترکیب به‌شدت آلرژ‌ی‌زا به نام «سدیم بنزوات» هستند که این ترکیب در بسیاری از نوشابه‌ها با «پتاسیم بنزوات» جایگزین شده است. هر دو ترکیب ذکر شده با کهیر و آسم در ارتباط هستند.

اختلال غدد لنفاوی
اگر دچار مشکلی در سیستم لنفاوی هستید، مصرف نوشابه می‌تواند یکی از علل ابتلا به این عارضه باشد.

افسردگی
نوشابه مقدار زیادی فروکتوز دارد که می‌تواند با اسیدآمینه‌های هورمون سروتونین (هورمون شادی) واکنش منفی نشان دهد. به مرور زمان، این موضوع افسردگی را به دنبال دارد.

کبد چرب غیرالکلی
قند اضافی نوشابه با بیماری کبد چرب غیرالکلی ارتباط دارد. قند موجود در نوشابه بسیار زیاد است؛ به همین دلیل بدن نمی‌تواند آن را به طور مناسب پردازش کند و آن را به چربی تبدیل می‌کند. به مرور زمان، این موضوع باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود.

تاری دید

مصرف نوشابه باعث می‌شود قند خون به‌سرعت افزایش یابد که این موضوع ممکن است منجر به ورم کردن عدسی چشم شود و بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.

ریزش مو
مصرف نوشابه می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شود که این موضوع ریزش مو را در پی خواهد داشت.

پوکی استخوان
مصرف نوشابه با کاهش تراکم استخوان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل با افزایش سن، بیشتر شما را در معرض شکستگی و ناتوانی در حرکت کردن قرار می‌دهد.

نقرس
نقرس نوعی بیماری است که باعث التهاب و درد در مفاصل، به‌ویژه انگشت شست پا می‌شود. این بیماری معمولا زمانی رخ می‌دهد که سطح بالای اسید اوره خون متبلور شود.

سرطان مثانه
شیرین‌کننده‌های نوشابه مثل «ساخارین و سیکلامات سدیم» با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

تومور مغزی
مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که آسپارتام، شیرین‌کننده مصنوعی موجود در بعضی از نوشابه‌ها احتمال ابتلا به تومور مغزی را بیشتر می‌کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: عارضه ، نوشابه گازدار ، سرطان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: عارضه نوشابه گازدار سرطان احتمال ابتلا نوشابه گازدار نوشابه ها مصرف نوشابه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۳۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم باید روزانه به مقدار لازم از آن استفاده کنید، مردها روزانه به ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و زن‌ها به ۳۲۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارند؛ تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

مصرف منیزیم هنگام صبح

مصرف منیزیم هنگام صبح می‌تواند انرژی را افزایش دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک کند؛ منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند، باعث بهبود فرایند تبدیل غذا به انرژی می‌‏شود و از عملکرد آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی اولیه بدن پشتیبانی می‌کند؛ مصرف منیزیم در ابتدای روز به افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک می‌کند.

مصرف منیزیم قبل از ورزش

مصرف منیزیم قبل از ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند، این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات برعهده دارد و برای حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در طول ورزش ضروری است؛ علاوه بر این، منیزیم به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند که برای هیدراتاسیون و عملکرد ماهیچه‌ها بسیار مهم است؛ مصرف منیزیم قبل از ورزش، از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها، ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات و کاهش خستگی کمک کند.

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند جذب و استفاده از آن توسط بدن را افزایش دهد، جذب منیزیم در روده کوچک اتفاق می‌افتد؛ مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غنی از منیزیم همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم، ممکن است به بهبود جذب آن کمک کند؛ بنابراین توصیه شده است بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات برگ‌دار، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف منیزیم هنگام خواب

مصرف منیزیم قبل از خواب ممکن است باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که منیزیم از چرخه طبیعی خواب و بیدار بدن پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند و با کاهش تنش عضلانی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با مصرف منیزیم قبل از خواب به بهبود آرامش بدن و ذهن کمک کرد که منجر به افزایش کیفیت خواب می‌شود.

چه زمانی باید مصرف مکمل منیزیم را شروع کرد؟

مصرف منیزیم را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید، در صورتی که علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی یا دیگر علائم مربوط به کمبود منیزیم را تجربه کردید، مصرف منیزیم از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها را افزایش دهید؛ علاوه بر این، عواملی مانند استرس، فعالیت بدنی شدید و شرایط پزشکی ممکن است نیاز بدن به منیزیم را افزایش دهد.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

مواد غذایی سرشار از منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم قند خون و سلامت استخوان ضروری است؛ سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ، آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوا، حبوبات مانند لوبیا و عدس، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند و مصرف آن‌ها به بهبود سلامت عمومی افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748594

دیگر خبرها

  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • کشف وتوقیف ۲۲ بسته نوشابه انرژی زا قاچاق در ورزنه
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان