Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@02:58:00 GMT

شب قدر، فرصت خودسازی/ شب قدر، شب پیوند با حجت خداست

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۴۴۲۱

شب قدر، فرصت خودسازی/ شب قدر، شب پیوند با حجت خداست

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر این که شب قدر، شب پیوند با ولی خدا است، گفت: امام زمان(عج) واسطه بین ما و خدا است و اگر امام زمان(عج) را از خودمان راضی کنیم خدا هم از ما راضی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین «سعید روحانی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به  شب های قدر و گذشتن یک شب از آن، نسبت به لزوم بهره برداری از این فرصت طلایی تأکید کرد و گفت: مطابق آیات کریمه قرآن، شب های قدر از بهترین شب های سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: همانطور که برخی از مکان ها از جمله مسجد الحرام، مسجد الاقصی و حرم های اهل بیت(ع) دارای قداست خاصی است، برخی زمان ها از جمله روز جمعه، روز عرفه و به ویژه شب های قدر از قداست و اهمیت خاصی برخوردار است.

 

وی ادامه داد قداست شب قدر به دلیل رویدادهایی که در این شب رخ داده  که از جمله آنها نزول قرآن است که خود این مسأله در قرآن کریم از جمله سوره قدر و سوره دخان یادآوری شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اضافه کرد: دلیل دیگر اهمیت شب قدر، رقم خوردن سرنوشت انسان و کل حوادث عالم در این شب است، همچنانکه در ابتدای سوره دخان می خوانیم: «فیها یفرغ کل امر حکیم» یعنی هر سرنوشت نیک و بدی در این شب مشخص و معین می‌شود.

 

وی با اشاره به نزول ملائکه از ابتدای شب تا سحر بر امام زمان(عج) به عنوان دلیل دیگر قداست و اهمیت شب قدر یادآور شد: این هم مسأله مهمی است که در سوره قدر به آن اشاره شده است، ملائکه تا هنگام سر به زمین نزول می‌کنند و اعمال انسان را به محضر امام زمان(عج) می آورند.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر این که شب قدر، شب پیوند با ولی خدا است، گفت: امام زمان(عج) واسطه بین ما و خدا است و اگر امام زمان(عج) را از خودمان راضی کنیم خدا هم از ما راضی خواهد بود.

 

روحانی در ادامه با اشاره به این که زمان دقیق شب قدر از بین سه شب مشخص نیست، گفت: وقتی از امام معصوم سؤال شد که کدام یک از این سه شب، شب قدر است؟ حضرت فرمودند: خیلی سخت نیست که انسان دو شب بیشتر از خواب خود بگذرد، احیا بگیرد و نماز و دعا بخواند.

 

وی به برخی از اعمال شب های قدر نیز اشاره کرد و گفت: از جمله اعمال این شب، غسل است که امام کاظم(ع) فرمودند: هرکس شب قدر را غسل کند و بیدار بماند، همه گناهانش آمرزیده می‌شود؛ استغفار، قرآن به سر گرفتن، زیارت امام حسین(ع) و دعاهای وارد در مفاتیح الجنان از جمله جوشن کبیر و افتتاح را نیز نباید فراموش کرد.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: در ارتباط با اعمال این شب این نکته ضروری است که مهم ارتباط قلبی با خدا است و این اذکار و دعاها باید زمینه ارتباط قلبی و معنوی را با خدا فراهم کند، لذا هیچ اشکالی ندارد بلکه مطلوب هم هست که انسان حتی به فارسی با خدا مناجات کرده و ارتباط بگیرد.


مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به  نسیم رحمت الهی در شب قدر تصریح کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند؛ نسیم‌هایی از رحمت الهی می‌وزد که باید خودتان را در معرض آن قرار دهید و با آماده کردن خود از این نسیم‌ها بهره مند شوید که شب قدر یکی از این موارد است.


وی افزود: شب‌های قدراز شب‌های استثنایی خداوند هستند که طبق آیات قرآن این شب با هزار شب برابری می‌کند گفت: شب های قدرفرصت بسیار مهمی است که انسان باید از طریق آن راه سعادت را پیدا کرده و در آن مسیر قرار گیرد تا از آسیب های مختلف در امان باشد.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان، شب قدر را شب استجابت خواسته ها و حوائج دانست و گفت: در این دو شب باقی مانده حتما دعا برای ظهور، سلامتی و فرج امام زمان(عج) را فراموش نکنیم، برای رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم و خدمت گذاران به نظام اسلامی دعا کنیم، برای جوانان و کسب و کار و ازدواج آنها و همچنین حفظ از فتنه های آخر الزمان و رفع بلایای جهان گیر از جمله کرونا نیز دعای ویژه ای داشته باشیم.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: سعید روحانی شب های قدر حجت الاسلام والمسلمین روحانی امام زمان عج شب های قدر شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۴۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند

شورای سراسری علمای شیعه هرات در واکنش به حمله تروریستی شب گذشته در مسجد امام زمان(عج) با صدور بیانیه‌ای از طالبان خواست هرچه زودتر عوامل این جنایات را شناسایی نموده و آنها را به اشد مجازات برساند.

در این بیانیه آمده است: «بار دیگر عوامل جنایت پیشه و مزدور اجانب با اقدام تروریستی در مسجد امام زمان(عج) واقع در شهرک اندیشه شهرستان گذره ولایت هرات عده‌ای از نمازگزاران مظلوم و بی دفاع کشورمان را شهید و مجروح ساختند».

بیانیه می‌افزاید: «این اقدام وحشیانه که قلوب هموطنان عزیز و تمامی آزادگان جهان را جریحه دار کرده است، نشانگر نهایت ددمنشی و پست فطرتی عاملان و آمران پشت پرده این جنایت است که از سر استیصال و عجز، چشم دیدن افغانستانی باثبات، آرام و در حال پیشرفت را ندارند و دست به این قبیل جنایات می‌زنند».

شب گذشته هنگام نماز مغرب و عشا افراد مسلح ناشناس به نمازگزاران در مسجد امام زمان(عج ) حمله کردند که در نتیجه آن 7 نفر شهید و چندین تن دیگر زخمی شدند.

«نثاراحمد الیاس» سخنگوی والی هرات نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله گفت: تلاش‌های نیروهای امارت اسلامی جهت دستگیری عاملین این حمله جریان دارد و هرچه زودتر آنها را پیدا و به دست خواهند سپرد.

«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران در مسجد امام زمان(عج) در شهرستان «گذره» هرات گفت: این عمل تروریستی خلاف تمام موازین دینی و بشری است.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان نیز در پیامی ضمن محکومیت این حمله اظهار داشت: «در حالیکه حمله بزدلانه بر هموطنان بی‌دفاع ما را مخالف موازین اسلامی و انسانی می‌دانم، از بارگاه ایزد متعال برای شهدای این حادثه بهشت برین و برای مجروحین شفای عاجل استدعا دارم».

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان نیز در شبکه ایکس نوشت: «تحقیقات و پاسخ‌گویی برای عاملان و اقدامات حفاظتی برای جامعه‌ شیعه افغانستان به فوریت مورد نیاز است».

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • دهه کرامت فرصت پیوند دل‌های نسل جوان با اهل بیت(ع) است
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند