Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان ها-روستاهای استان قم با برنامه‌ریزی‌های چندسال گذشته روند توسعه‌ای به خود گرفته است و این روستاها در حال تبدیل به قطب‌های اقتصادی استان هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قم ، طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است، جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تَن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می‌کنند که در بعد از انقلاب و در سال‌های گذشته زیرساخت‌های مطلوبی برای روستاهای استان ایجادشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند بیشترین جمعیت استان را شهرنشینان شامل می‌شوند و برخی روستائیان با توجه به کمبود منابع مالی و خشکسالی به شهرها مهاجرت کرده‌اند، اما با بهبود شرایط زیرساختی و امور بهداشتی در روستاهای استان به نظر مهاجرت‌های معکوس در حال اتفاق افتادن است.

روستاهای استان ظرفیت‌های بالای گردشگری و هم‌چنین اقتصادی دارند و در دل این روستاها در بخش‌ها و نواحی واحدهای تولیدی و صنعتی مهمی نیز فعالیت دارند.

استاندار قم در این زمینه با اشاره به اقدامات مهم برای توسعه امکانات و تسهیلات در روستاهای استان اظهار داشت: 500 میلیارد تومان در سال 99 برای توسعه روستاهای استان از محل ارزش‌افزوده پرداخت‌شده است که تأثیر زیادی در آبادانی روستاها داشته است.

 ایجاد 5 ناحیه صنعتی جدید در روستاها 

بهرام سرمست با اشاره به افزایش زیرساخت‌های زیربنایی در روستاهای قم ابراز کرد: 100درصد روستاهای بالای 20 خانوار متصل به شبکه برق هستند و 99 درصد روستاها به‌جز یک روستا نیز از نعمت گاز برخوردارند و نیز 96 درصد روستاها به شبکه آب متصل هستند.

شاخص‌های توسعه روستایی و ارائه خدمات در استان قم از میانگین کشوری بالاتر است که در این زمینه استاندار قم می‌گوید: احداث 5 ناحیه صنعتی جدید و توسعه نواحی صنعتی در روستاها، در کنار توسعه صنعت و رونق اقتصاد روستاها، اشتغال جوانان در نتیجه مهاجرت معکوس به روستاها را در پی خواهد داشت.

وی یکی از ظرفیت‌های روستایی در قم را توسعه بوم گردی دانست و افزود: مباحث مرتبط با بوم گردی و استفاده از ظرفیت روستاها، ضمن درآمدزایی و رونق معیشت روستاییان، ظرفیتی مناسب برای تفرج و گردشگری در اطراف قم برای شهروندان ایجاد می‌کند.

افزایش تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاها از مطالبات به حق ساکنان روستایی است که در این زمینه هم قم دارای رتبه خوبی در کشور است و در جایگاه سوم قرار دارد.

استاندار قم با تأکید بر لزوم تهیه الگوی توسعه روستاهای استان قم یادآور شد: باید برای هر روستا حداقل یک پروژه و یک اولویت توسعه تعیین شود تا در سال 1400 تصویب و اجرایی شود.

 تعیین معین‌های اقتصادی برای روستاها 

فرماندار قم نیز در این زمینه اظهار داشت: برای توسعه اقتصادی، فرمانداری طی یک‌ساله گذشته معین‌های اقتصادی برای روستاها را تعیین کرده که شامل شرکت‌ها و افراد موفق در حوزه اقتصاد است و می‌توانند تحولی در حوزه اقتصادی بخش‌ها و روستاهای استان ایجاد کنند.

مرتضی حیدری افزود: با دستور استاندار قم، اولویت اصلی حوزه فرمانداری خدمات‌رسانی و بهبود زیرساخت‌های روستایی بوده است؛ با تحول زیرساختی، بازگشت و مهاجرت به روستاها در قم شکل معکوس به خود گرفته است و به همین منظور طرح‌های هادی برای بهبود وضعیت رفاهی و خدماتی و ارتقای سطح زیرساختی در حال انجام است.

به گفته وی؛ تعریف روستا در قم با گذشته تغییر کرده و امروز این استان دارای روستاهای آباد، امن و با وضع مناسب زیرساختی است، هم‌چنین برای ارتقای اقتصادی روستاها تعیین معین‌های اقتصادی یکی از اقدامات مهم فرمانداری قم در سال گذشته بود.

فرماندار قم عنوان کرد: با همکاری شرکت‌های صنعتی در سال گذشته زمینه‌سازی برای ایجاد اشتغال پایدار در برخی روستاهای قم انجام‌شده است، همچنین در همین رابطه چند معدن راکد در روستاهای قم فعال‌شده است

روستاها را باید به‌نوعی یکی از موتورهای توسعه اقتصادی، اشتغال و درآمدی در کشور دانست که نیاز است با برنامه‌ریزی مدون از این ظرفیت در راستای برنامه‌های کلان کشور بهره برد.

انتهای پیام/454/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معین های اقتصادی روستاهای استان برای روستاها روستاهای قم استاندار قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۴۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی حقیقی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در دیدار با عباس صوفی نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی از فعالیت مجدد منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال خبر داد.

وی در حالی از این خبر مسرت‌بخش پرده برداشت که توسعه اشتغال در حوزه انتخابیه همدان، فامنین و قهاوند وارد فازی جدی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد ۱۴ سال مسکوت بود، ادامه داد: این منطقه در آستانه فعالیت مجدد و واگذاری است. جهان‌آباد یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان همدان تلقی و بستر خوب و اثرگذاری برای توسعه به شمار می‌رود.

حقیقی عنوان کرد: با توجه به تنش‌های آبی در منطقه، در جهان‌آباد زمینه مناسبی برای ایجاد «بندر خشک» وجود دارد، امیدواریم با حمایت نمایندگان، این موضوع عملیاتی شود و رفتن به سوی این کار مزایای بسیاری دارد که از جمله آن جلوگیری از هدررفت منابع است.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه منطقه ویژه جهان‌آباد و رونق آن یکی از دغدغه‌های اصلی ما تلقی می‌شود، ادامه داد: به اعتقاد من همدان نیاز به صنعت خودروسازی دارد و منطقه جهان‌آباد این ظرفیت را دارد که در این زمینه کمک‌حال باشد.

عباس صوفی با بیان اینکه یکی از محور‌های اصلی توسعه اقتصاد، پویاییِ شهرک‌های صنعتی است، تبیین کرد: برنامه‌ریزی برای فعال کردن واحد‌های تولیدی در روستاها، یکی از اهداف مهم ما خواهد بود و تمام تلا‌ش‌ها در نگاه کلان، توسعه اشتغال در حوزه انتخابیه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • ناحیه صنعتی ‌در «جویم» فارس احداث می‌شود
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • آب شرب ۹۰درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد