Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@03:58:49 GMT

روز جهانی قدس یک خطر دائمی برای اسرائیل است

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۸۵۷۵

روز جهانی قدس یک خطر دائمی برای اسرائیل است

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- رامین حسین آبادیان: طی سالیان گذشته آمریکایی‌ها اقدامات زیادی را در راستای اعتبارزدایی از «قدس اشغالی» انجام دادند که از جمله آنها می‌توان به حفاری‌ها در مسجدالاقصی، یهودی‌سازی قدس، تلاش برای تغییر بافت جمعیتی قدس و کوچ دادن اجباری مسلمانان از قدس، اشاره کرد.

با این حال، پس از رقم خوردن پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت مقاومت در منطقه به طور کامل دستخوش تغییر و تحولات بسیار مهمی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پیروزی انقلاب اسلامی «گفتمان مقاومت اسلامی» شکل گرفت. پس از آن، امام خمینی (ره) با نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس»، یک مناسبت ملی اسلامی در مسأله فلسطین متبلور شد. امام (ره) با این اقدام خود، این پیام را به ملت‌های منطقه و جهان مخابره کردند که قدس، متعلق به تمام جهان اسلام است و نه جهان عرب.

باید به این نکته توجه داشت که نامگذاری روز قدس صِرفا یک نامگذاری عادی نبود، بلکه اقدامی استراتژیک، هدفمند و ارزشمند بود. نگاهی به تحولات بیش از ۴ دهه اخیر (یعنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی) به خوبی نشان می‌دهد که سِیر تحولات تمامی این سال‌ها بر اساس «گفتمان مقاومت اسلامی» بوده است. در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «طراد حماده» وزیر سابق لبنانی انجام داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید:

*همانطور که می‌دانید در طول سالیان گذشته روز جهانی قدس که توسط امام خمینی (ره) بنیان نهاده شد، همواره با شکوه و عظمت بسیاری در نقاط مختلف جهان و به ویژه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است. به نظر شما دستاوردهای این روز چه بوده است؟

نامگذاری روز جهانی قدس به مثابه صدور فتوایی از سوی امام خمینی (ره) بود که به دنبال آن تلاش برای آزادسازی قدس اشغالی بر تمامی مسلمانان واجب شد باید به این نکته اشاره کنیم که شهر قدس از قداست خاصی برخوردار است و جایگاه ویژه ای نزد مسلمانان و جهان اسلام دارد زیرا اولین قبله مسلمانان در آنجا واقع شده است. از آنجایی که آزادسازی قدس اشغالی همواره یکی از وظایف مسلمانان بوده است، امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند.

امام خمینی (ره) از رهگذر نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس فتوای شرعی مربوط به آزادسازی این شهر را صادر کردند. این فتوا، تمامی مسلمانان در سراسر جهان را ملزم به تلاش برای آزادسازی قدس می‌کند.

از سوی دیگر، نامگذاری روز جهانی قدس بار دیگر جایگاه ویژه این شهر مقدس را به همگان در سراسر جهان یادآوری کرد. امام خمینی (ره) با این اقدام خود تأکید کردند که هویت اصلی قدس باید به آن برگردانده شود. نامگذاری روز جهانی قدس موجب شد تا مسلمانان و آزادگان در هر سال بیش از گذشته به مسأله فلسطین تعلق خاطر پیدا کنند.

* رژیم صهیونیستی همواره به اشکال مختلف تلاش کرده است تا از اهمیت روز جهانی قدس بکاهد. به نظر شما علت اصلی و اساسی که موجب شده است تا صهیونیست‌ها در این عرصه گام بردارند چیست؟

نامگذاری روز جهانی قدس، صهیونیست‌ها را به شدت خمشگین کرد زیرا این اقدام موجب شد تا صهیونیست‌ها پروژه توسعه طلبانه خود علیه کشورهای اسلامی و کشورهای حامی مقاومت را در خطر ببینند.

از همین روی، رژیم صهیونیستی به روز جهانی قدس به عنوان یک خطر دائمی برای خود می‌نگرد. درست به همین دلیل است که هر ساله در آستانه فرا رسیدن روز جهانی قدس، صهیونیست‌ها تجاوزات و جنایت‌های خود علیه فلسطینیان به ویژه در نوارغزه را تشدید می‌کنند.

با تمامی اینها، عزم فلسطینیان برای آزادسازی سرزمین خود سست نخواهد شد. فلسطینیان همچنان به تلاش خود برای آزادسازی قدس اشغالی ادامه می‌دهند. این بدان معناست که تا زمانی که پرچم فلسطین بر فراز قدس اشغالی برافراشته نشود، فلسطینیان از مبارزه دست نخواهند کشید.

*چندی پیش و در آستانه روز جهانی قدس، مقاومت توانست تأسیسات اتمی حساس و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. ارزیابی شما از این ضعف امنیتی آشکار صهیونیست‌ها آن هم در شرایطی که همچنان به تهدید مقاومت در نقاط مختلف ادامه می‌دهند، چیست؟

اصابت موشک شلیک شده توسط مقاومت به نزدیکی تأسیسات راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی قدرت مقاومت در منطقه را به نمایش گذاشت. مقاومت با حمله موشکی خود این پیام را به صهیونیست‌ها مخابره کرد که در هر لحظه قادر است زرادخانه هسته‌ای و تسلیحاتی آن را به طور کامل ویران کند.

حمله موشکی به دیمونا موجب شد تا صهیونیست‌ها بفهمند که در صورت هرگونه تجاوز احتمالی به مقاومت، تاوان سنگینی باید پس دهند از سوی دیگر، حمله موشکی دقیق مقاومت به تأسیسات دیمونا ناکارآمدی سامانه موشکی «گنبد آهنین» را بار دیگر آشکار ساخت. این سامانه موشکی علیرغم تبلیغات فراوان و گسترده پیرامون کارآمدی‌اش، باز هم نتوانست موشک شلیک شده به سمت دیمونا را رهگیری کند.

بنابراین، محور مقاومت این پیام را به صهیونیست‌ها داد که مواضع و تأسیسات آن هدفی مستقیم برای این محور است. حمله صورت گرفته به دیمونا جنبه بازدارندگی نیز داشت، زیرا موجب شد تا وحشت بر صفوف صهیونیست‌ها حاکم شود. همین وحشت، صهیونیست‌ها را در موضع ضعف قرار می‌دهد و بدین ترتیب از عملیات تجاوزکارانه محتمل آن علیه مقاومت جلوگیری می‌کند. امروز دشمن صهیونیستی به این مسأله پی برده است که هرگونه تجاوز به مقاومت، تاوان سنگینی برای آن به دنبال خواهد داشت.

*چندی پیش و در آستانه روز جهانی قدس، مقاومت توانست تأسیسات اتمی حساس و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. ارزیابی شما از این ضعف امنیتی آشکار صهیونیست‌ها آن هم در شرایطی که همچنان به تهدید مقاومت در نقاط مختلف ادامه می‌دهند، چیست؟

جمهوری اسلامی ایران همواره در طول سالهای گذشته حمایت‌های بی وقفه‌ای از مسأله فلسطین به عمل آورده است. نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس تنها نشان دهنده بخشی از حمایت‌های تهران از مسأله فلسطین است.

حمایت‌های ایران از فلسطین تاکنون بی حد و حصر بوده است و ما نمی‌توانیم این حمایتها را توصیف کنیم. حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مسأله فلسطین و قدس در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و لجستیکی قابل مشاهده است.

هدف اصلی و اساسی جمهوری اسلامی ایران از حمایت از فلسطین، کمک به فلسطینیان برای آزادسازی قدس اشغالی است. دشمن صهیونیستی نیز بارها اعتراف کرده است که از حمایت‌های تهران از فلسطینیان نگران است.

کد خبر 5204461 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان فلسطین روز قدس ایران ایالات متحده امریکا عراق رژیم صهیونیستی فلسطین افغانستان ایران عربستان سعودی ترکیه لبنان روسیه برجام آنتونی بلینکن خروج نظامیان آمریکا جو بایدن نامگذاری روز جهانی قدس آزادسازی قدس اشغالی جمهوری اسلامی ایران برای آزادسازی قدس ماه مبارک رمضان مسأله فلسطین صهیونیست ها آخرین جمعه امام خمینی موجب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۸۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند

رسانه‌های تل آویو از میزان خسارت و تلفات این حمله موشکی حزب الله گزارشی ارائه نکردند.

ساعاتی پیش حزب‌الله با موشک چند منطقه در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

براساس این گزارش، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی «شبعا» در ساعات گذشته مورد حمله بی‌سابقه حزب‌الله با موشک قرار گرفتند.

ارتش رژیم اسرائیل نیز اعلام کرد که پرتاب ۲ موشک از لبنان به سمت کوه «هاردوف» را رصد کرده است.

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: پایگاه رویسات العالم اسرائیل در تپه‌های اشغالی «کفر شوبا» را با سلاح‌های موشکی هدف قرار دادیم.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • حمله حزب‌الله لبنان به ساختمان محل استقرار نظامیان صهیونیست
  • حمله جدید حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا
  • بیانیه مقاومت عراق درباره حمله به هدف حیاتی در حیفا
  • بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی درحیفای اشغالی
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای اشغالی
  • هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا
  • حمله موشکی مقاومت به پایگاه نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان