Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@20:50:05 GMT

رفتار واکنشی مدیریت شهری به بحران حاشیه

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۴۲۵۲

رفتار واکنشی مدیریت شهری به بحران حاشیه

خبرگزاری فارس کردستان/ بهروز ابراهیم‌آبادی؛ معمولاً شهرنشینی و صنعتی‌شدن را مترادف متمدن شدن و توسعه می‌دانند اما اداره و ساماندهی جامعه نوین و توسعه فزاینده آن چنان پیچیدگی‌هایی ایجاد کرده که در اغلب موارد به درماندگی‌هایی ختم شده‌اند که امروزه با واژه "بحران" شناخته می‌شوند. بحـران محیط زیست، بحران اپیدمی، بحران فقر و بالاخره بحران حاشیه‌نشینی شهری که مستقیماً در حوزه مدیریت شهری و توسعه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان باید توجه داشت که تغییرات در میزان جرایم در برخی شهرها همچون شهر سنندج در سال‌های اخیر به هیچ وجه تصادفی نیست و ارتباط معنی‌داری با گسترش شتابان حاشیه‌نشینی شهری دارد.

سنندج به دلیل ویژگی‌های فرهنگی و اقلیمی از جمله شهرهای در معرض خطر مهاجرت بی‌رویه است چرا که فرایند افزایش جمعیت مهاجر آن در سال‌های اخیر شتابی بی‌سابقه داشته است.

این حجم از مهاجرت در کنار مدیریت ضعیف زمین که منجر به گرانی غیرمتعارف زمین شهری است و نیز فقدان مدیریت حاشیه در سنندج  هیچ راهی جز ظهور قارچ‌گونه و شتابان حاشیه‌نشینی شهری باقی نگذاشته است در چنین شرایطی ما با سیستمی گسسته در مدیریت شهری مواجه هستیم که دارای فقر شدید اطلاعاتی درباره آمارهای حاشیه‌نشینان است و بدون کمترین برنامه مشخص درازمدت هر ازگاهی به صورت نمادین تحرکات محدودی در حاشیه انجام می‌دهد که طبیعتا به دلیل ماهیت تبلیغاتی و خبری گره‌هی از حاشیه نخواهد گشود.

تقلیل بحران جدی حاشیه‌نشینی در شهر سنندج به مطالبه آسفالت و فضای سبز و .. به نوعی انحراف صورت مساله است معضل اینجاست که حاشیه‌نشینان با جایگاه شهروندی بودن فاصله زیادی دارند و این فاصله با ورود مقطع مدیریت شهری در بخش محدودی از عمران شهری کاهش نخواهد یافت.

چنین عملکردی بیشتر به واکنشی محدود مدیران شهری به یک بحران جدی و گسترده شباهت دارد. اگر چه خدمات شهری از جمله بدیهات و ملزومات مورد انتظار است اما برای حل معضل، رفع تهدید حاشیه و پیوستن آن به شهر می‌بایست "توسعه حاشیه" به معنای اصیل کلمه در دستور کار قرار گیرد که البته به نسبت گستردگی این مفهوم مدیریت شهری می بایست به عنوان سکاندار تحول توسعه حاشیه به جریان‌سازی توسعه و ترغیب سایر نهادهای متولی در حوزه‌های مختلف بپردازد که متاسفانه در شهر سنندج سطح آشفتگی و ضعف عملکرد به حدی است که در نتیجه ضعف خدمات عمران شهری نه تنها در جایگاه نهاد جریان‌ساز نبوده بلکه همواره در جایگاه متهم به رفتارهای واکنشی در مقابل بحران حاشیه پرداخته است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیریت شهری محیط زیست سنندج بحران مدیریت شهری حاشیه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران اردبیل در آماده باش کامل

مهدی خدمتی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از بعدازظهر امروز تا آخر وقت شنبه مرکز و شمال استان اردبیل درگیر بارندگی های شدید و سیل آسا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جلسه های اضطراری شورای مدیریت بحران برای انجام هماهنگی لازم تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در تمامی شهرستان ها به ویژه شهرهای شمال اردبیل مدیریت بحران با آمادگی کامل پای کار است تا بتوانیم بارندگی شدید روزهای آینده را مدیریت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با بیان اینکه در سال گذشته شاهد حادثه تلخ فوت ۷ نفر از هموطنان بر اثر سیل شمال استان اردبیل بودیم، گفت: امسال با تمهیدات اندیشدیده شده امیدواریم شاهد چنین حوادث تلخ در اردبیل نباشیم.

خدمتی با بیان اینکه در حال حاضر اردبیل وارد هشدار سطح زرد هواشناسی شده است، تصریح کرد: به کوهنوردان توصیه کرده ایم تا صعودهای خود را به روزهای آینده موکول کرده و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

وی همچنین از کشاورزان و دامداران خواست؛ توصیه های هواشناسی را به دقت مشاهده کرده و برای جلوگیری از خسارت های احتمالی تمهیدات لازم را بیندیشند.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل همچنین از میهمانان خواست؛ با خودداری از اتراق در مسیل ها و کنار رودخانه ها حوادث مشابه سیل سال گذشته را رقم نزنند.

کد خبر 6098205

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • حاشیه شهربانو منصوریان روی آنتن زنده/ رفتار عجیب در قامت یک مدال‌آور!
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • رصد وانت‌بارهای میوه‌فروش در سنندج
  • مدیریت بحران اردبیل در آماده باش کامل
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • سبزتر شدن فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان تهران
  • آغاز ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج
  • وانت‌های میوه‌فروش در ۱۱ نقطه شهر سنندج ساماندهی می‌شوند
  • طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج آغاز شد