Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، حتی گوشت‌خوارها هم گاهی اوقات از خوردن گوشت و مرغ خسته می‌شوند و هوس یک غذای گیاهی به سرشان می‌زند. چه چیز بهتر از اینکه سراغ غذاهای محلی بدون گوشت و مرغ برویم؟ باقلاقاتق یکی از غذاهای محلی استان گیلان است که گیاهی است و ترکیبی از انواع طعم‌های جذاب است و سریع هم درست می‌شود.

مواد لازم برای تهیه باقلاقاتق

لوبیا کشاورزی (پاچ باقلا): ۲ لیوان
شوید خشک: ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ: ۲ عدد
سیر: ۴ حبه

در صورت موجود نبودن این نوع باقلا از باقلای سبز ریز یا لپه باقالی هم می‌توانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرز تهیه و دستور پخت باقلاقاتق

► مرحله اول

لوبیاها را از چند ساعت قبل در آب جوش خیس دهید و ۲ بار بار آب آن را تعویض کنید. سپس پوست روی لوبیا را گرفته و آن را به دو نیم قسمت کنید. سیر را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید ، پس از اینکه بوی سیر بلند شد لوبیاها را اضافه کنید و همراه با سیر چند دقیقه تفت دهید تا نیم پز شود. سپس شوید خشک را به خورش باقلا اضافه کنید.

► مرحله دوم

پس از اینکه کمی مواد را تفت دادید حدود ۲ – ۳ لیوان آب اضافه کنید (آب باید تا ۱ بند انگشت روی مواد را بگیرد)، در قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید باقلا بپزد و آب خورش کم شود (هر ۵ دقیقه به آرامی خورش را کمی هم بزنید تا ته نگیرد).

► مرحله سوم

پس از پختن باقلاها دو عدد تخم مرغ را داخل خورشت بشکنید و با حرارت ملایم بگذارید تخم‌مرغ‌ها بسته شوند و خورش به روغن بیفتد. سپس خورش را در ظرف بریزید و همراه با برنج یا نان سرو کنید.

فوت و فن‌ها از ابتدا نمک را به خورش اضافه نکنید زیرا باعث دیر پختن لوبیاها می‌شود. اگر به بوی سیر تازه حساسیت دارید به جای آن از پودر سیر استفاده کنید. اگر به جای شوید خشک از شوید تازه استفاده می‌کنید مقدار شوید را به دو برابر افزایش دهید و شوید را قبل از خرد کردن کاملا خشک کنید. مقدار تخم مرغ در این خورش کاملا سلیقه‌ای است. می‌توانید از تخم مرغ تنها در داخل خورش استفاده کنید یا فقط به عنوان تزئین روی آن تخم مرغ نیمرو کنید و قرار دهید. مقدار غلظت این خورشت به ذائقه افراد بستگی دارد، اگر خورش را سفت‌تر می‌پسندید کمی صبر کنید تا آب آن کشیده شود. در صورت موجود نبودن این نوع باقلا از باقلای سبز ریز یا لپه باقالی هم می‌توانید استفاده کنید. فوت کوزه‌گری طرز تهیه باقلا قاتق برای خوشمزه‌تر شدن باقلا قاتق‌تان می‌توانید به جای روغن مایع از روغن حیوانی استفاده کنید. اگر پاچ‌باقلاهایتان پوست گرفته نیستند خوب است که آنها را در آب خیس کنسد تا هم نفخ‌شان گرفته شود و هم پوست‌شان به راحتی کنده شود. در طرز تهیه باقلا قاتق رسمی بهتر است تخم‌مرغ‌هایتان را هم نزنید تا خورشت‌تان شکل زیباتری داشته باشد. به جای آب می‌توانید به باقلاهایتان آب مرغ یا آب گوشت اضافه کنید، تا هم پرخاصیت‌تر و مقوی‌تر شود و هم طعم بهتری بگیرد. به جای شوید خشک می‌توانید از شوید تازه هم استفاده کنید، گرچه شوید خشک مرسوم‌تر است.

منابع: ایرنا، دیجی‌فود

کد خبر 599357 برچسب‌ها مواد غذایی غذای اصلی آشپزی - دستور پخت غذاهای محلی تغذیه سالم تغذیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مواد غذایی غذای اصلی آشپزی دستور پخت غذاهای محلی تغذیه سالم تغذیه استفاده کنید باقلا قاتق تهیه باقلا اضافه کنید شوید خشک طرز تهیه تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۷۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی

  به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر رادمنش با بیان اینکه در مکتب طب سنتی ایران چیدمان تغذیه بر اساس فصل، سن، محل زندگی و مزاج اشخاص متفاوت است، اما یکسری تدابیر عمومی نیز وجود دارد که رعایت آنها به حفظ سلامت همه افراد­ کمک می‌کند؛ تاکید کرد: پرهیز از پرخوری و درهم خوری یکی از اصول مهم تغذیه به شمار می‌آید، زیرا رعایت نکردن آن موجب تداخل و اختلال در هضم و ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. دکتر رادمنش همچنین داشتن نظم در ساعات غذا خوردن را یکی از مهمترین آداب تغذیه صحیح دانست و بر ایجاد فاصله کافی بین وعده شام و خوابیدن تاکید کرد. وی افزود: طب ایرانی، طب کلی نگر است و پزشکان متخصص طب ایرانی بر اساس شرایط هر فرد، دستورهای خاصی را به وی ارائه می‌دهند. در طب ایرانی پیشگیری از بیماری با رعایت اصول ششگانه حفظ سلامتی جز قوانین بنیادین می‌باشد. این اصول عبارتند از آب و هوا، تغذیه، حرکات بدنی، خواب و بیداری، نگهداری مواد لازم و دفع مواد زاید و حالات روحی و روانی که در این میان ورزش و تغذیه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: ورزش اصولی، عامل مهمی برای حفظ سلامتی به شمار می‌رود و برای آن فواید زیادی ذکر شده است. به نظر برخی از حکما، چون ابن سینا، عامل ورزش در حفظ سلامتی، بر همه عوامل حتی تغذیه، تقدم دارد و برای اینکه از فعالیت‌های بدنی بیشترین فایده نصیب افراد شود، ورزش‌های متناسب با هر فرد پیشنهاد شده است. وی افزود: فعالیت بدنی منظم و متناسب با سن و شرایط جسمانی، فواید بی‌شماری برای سلامت جسم و روان دارد. تشویق اعضای خانواده به انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش‌های گروهی، متناسب با شرایط افراد خانواده می‌تواند روحیه نشاط و شادابی را در خانه حاکم کند. ­ وی در پایان گفت: با همدلی و همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانیم با ترویج فرهنگ غذای سالم و ورزش همگانی و متناسب بر پایه آموزه‌های طب ایرانی، جامعه‌ای سالم و پویا برای نسل‌های آینده بسازیم. هفته سلامت فرصتی مغتنم برای آغاز این حرکت ارزشمند است.

دیگر خبرها

  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • راز خوشمزه شدن ماکارونی
  • قیمت غذای محبوب ایرانی‌ها نجومی شد (اینفوگرافی)
  • کشف غذای سگ و گربه قاچاق در خوی 
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی