Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@07:03:46 GMT

تداوم سایه شوم کرونا بر سر بازار کهگیلویه

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۴۱۴۷

تداوم سایه شوم کرونا بر سر بازار کهگیلویه

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، بعد از تعطیلات نوروز، روند ابتلا به کرونا در کهگیلویه به حدی افزایش یافته بود که ستاد پیشگیری از کرونا، این شهرستان را در ردیف شهرستان های قرمز کشور قرار داد.

برگزاری جشن های عروسی،دورهمی ها و گردش های نوروزی در این شهرستان،که طبیعت زیبای آن نیز مزید بر علت شده بود، موجب شیوع کرونا و افزایش بستری ها و به تبع آن بالا رفتن آمار فوتی ها شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا بود که ستاد کرونای کشور برای این شهرستان اعلام وضعیت فوق حاد قرمز کرد و با اعمال محدویت های سخت گیرانه تر، عملا دستور تعطیلی بازار و اصناف در کهگیلویه را به مدت دو هفته صادر کرد.

حمید انصاری از شهروندان دهدشتی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اسفندماه در سطح شهر دهدشت به پایین‌ ترین سطح آن رسیده بود و مردم نسبت به کرونا بی‌توجه بوده و به نوعی عادی انگاری شده بود.

او با بیان اینکه برگزاری جشن‌ های عروسی با جمعیت بسیار بالا در تالارهای عروسی در اسفند ماه و ایام عید به راحتی برگزار می‌شد گفت: اعمال محدودیت‌ ها و تعطیلی کسبه و اصناف غیر ضرور و نیز تعطیلی بازار شهر دهدشت و کنترل مبادی ورودی شهرستان تنها راه حفظ سلامتی شهروندان بوده است.

علی احمدی دیگر شهروند دهدشتی که خود بهبود یافته بیماری کرونا بود و به قول خودش تا یک قدمی مرگ رسیده بود این تصمیم ستاد کرونا را بهترین تصمیم ممکن دانست و گفت: به نظر من سلامت جسمانی مردم همواره باید مورد توجه مسئولان باشد که اعمال این محدودیت ها قطعا اثر گذار خواهد بود.

دارا کریمی نژاد فرماندار کهگیلویه هم اعمال محدویت های شدید در این شهرستان را تنها راه نجات سلامت مردم دانست و گفت: تمامی اصناف، ادارات و نهاد های خدمات رسان ملزم به رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا هستند و در صورت تخطی برخورد قاطعانه صورت می گیرد.

کریمی نژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج با بیان اینکه در ذیل این محدودیت های کرونایی، گشت های نظارت بصورت مداوم بر بازار و مخلان سلامت مردم نظارت می کنند گفت: در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

تعطیلی بازار؛ تاوان عادی انگاری کرونا

در حالی کرونا برای چهارمین هفته متوالی بازار شهر دهدشت را تعطیل کرده است که بسیاری از کسبه و بازاریان شهرستان کهگیلویه بخاطر این تعطیلی های مداوم، بشدت ناراضی بوده و نسبت به ادامه اعمال محدودیت‌ ها گلایه‌مند هستند آنطور که پیش‌ بینی می‌شود احتمال دارد ستاد شهرستانی مقابله با کرونا برای بهتر شدن وضعیت سلامتی مردم، هفته آینده را نیز در کهگیلویه تعطیل اعلام کند.

یکی از کسبه شهر دهدشت در خصوص تعطیلی بازار به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: الان چهار هفته است که مغازه‌ ها را تعطیل کردند و فشار زیادی را تحمل می‌کنیم، پس‌اندازی که داشتیم هم در این یک ماه همه را خرج کردیم و الان واقعا کم آوردیم.

سجادی با بیان اینکه قبول دارد سلامت جسمانی بر سلامت اقتصادی مردم ارجحیت دارد ولی می گوید برای فروش ایام عید نزدیک به صد میلیون تومان از تبریز جنس خرید کردم و در قبال پرداخت آن چک دادم، دو هفته است که موعد یکی از چک‌ ها رسیده و هیچ پس‌اندازی برای پاس شدن چک ندارم.

قاسمی یکی از فروشندگان لباس و پوشاک دهدشت هم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شرایط تعطیلی سه هفته‌ ای بازار ضربه مالی زیادی به ما وارد کرده و چنانچه اعمال محدودیت‌ ها و تعطیلی بازار به همین روال ادامه پیدا کند، تمام سرمایه‌ ام را از دست می‌دهم.

برهانی دیگر فروشنده دهدشتی با بیان اینکه ما فروشندگان باید تاوان ندانم کاری و سهل انگاری افرادی را بدهیم که با عادی انگاری کرونا به شیوع آن در شهرستان دامن زدند و موجب کسادی بازار ما هم شدند از مسئولان خواست به یاری آن ها بشتابند تا بیش از این متحمل خسارت نشوند.

طاعتی دیگر کسبه دهدشتی هم با تاکید بر اینکه در این شرایط هیچ مسئولی به فکر مشکلات ما کسبه نیست افزود: همه ما کسبه شرایط کرونا و بیماری را درک می‌کنیم و می‌دانیم که اهمیت سلامتی زیاد است اما این تعطیلی بازار ضربه مالی جبران ناپذیری به ما کسبه زده است.

ارائه تسهیلات، مسکن موقت برای اصناف باتوجه به اینکه دهدشت یک شهر صنعتی نبوده و به نوعی بن‌ بست است پس میزان درآمد کسبه و بازاریان به یکدیگر وابسته بوده و چنانچه بازار بیش از تعطیل و یا خلوت باشد میزان درآمد تمامی کسبه نیز کاهش پیدا می‌کند و اصناف متحمل خسارت می شوند.

بنابراین به نظر می رسد به توجه با آمار بالای بستری ها ومرگ و میرهای ناشی از کرونا در کهگیلویه و به تبع آن تعطیلی اصناف، ارائه تسهیلات با بهره کم بتواند مرهم موقتی بر دل بازاریان متضرر شده این شهرستان باشد هر چند همچنان باید بر این نکته تاکید داشت که سلامت جسمانی مردم بر شغل آن ها ارجحیت دارد و اجرای قوانین و رعایت دستورالعمل ها همچنان باید تا ریشه کن شدن ویروس کرونا باقی بماند.

گزارش: سید مصطفی گنجی

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد ویروس کرونا تعطیلی بازار خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان رعایت دستورالعمل ها تعطیلی بازار شهر دهدشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۴۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) نوری قزلجه: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد مردم و کشور است

غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: اگر تعطیلی به روز پنجشنبه موکول شود، ارتباطات و مراودات رسمی و غیر رسمی، ادارات، تجارت و بازرگانی کشور به مدت ۴ روز در ماه قطع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، وی افزود: با تعطیلی شنبه، این مدت به حداقل ۳ روز کاهش می‌یابد. رشد اقتصادی و فعالیت‌های بخش خصوصی بدون ارتباط با خارج از کشور امکان‌پذیر نیست.

کارشناسان هم عمدتاً موافق تعطیلی شنبه هستند. تعطیلی شنبه، در داخل کشور هماهنگی ایجاد می‌کند، زیرا همه شرکت‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی دو روز جمعه و شنبه را تعطیل خواهند کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا ۲۵ اردیبهشت ماه
  • کاسب حبیب الله‌،طرحی برای تجلیل از کاسبان خوشنام
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • قیمت سکه و طلا امروز ۵ اردیبهشت؛ تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  • قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش قیمت شاهین در بازار
  • اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه برگزار می شود
  • دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای در کرمانشاه
  • (ویدیو) نوری قزلجه: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد مردم و کشور است
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت