Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@02:01:05 GMT

مدیریت ناوگان پخش محصول را به بهیاب بسپارید

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۴۴۲۲

مدیریت ناوگان پخش محصول را به بهیاب بسپارید

انرژی هوشمند، کشاورزی هوشمند، دامپروری هوشمند، خانه و ساختمان هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، سلامت هوشمند و به‌طور کلی شهر و محیط‌زیست هوشمند، اصطلاحاتی هستند که شمار بسیاری از مدیران و متخصصان و کسب‌وکارها را در سراسر جهان، شیفته ویژگی‌های این فناوری نوین کرده است.



امروزه کسب‌وکارهای گوناگون، به‌‌شکل فزاینده‌ای‌ از قابلیت‌های اینترنت اشیا بهره می‌گیرند تا کارآمدتر و اثربخش‌تر عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینترنت اشیا فرآیند تصمیم‌‌گیری را بهبود می‌بخشد و ارزش کسب‌وکار را به‌شکل چشمگیری بالا می‌برد.

شرکت «آرشین آذر مهر فناور» (که در ادامه به‌اختصار از آن با نام «آرشین» یاد خواهیم کرد) از کسب‌وکارهایی است که از سال 92 فعالیتش را در حوزه اینترنت اشیا آغاز کرده است.

یکی از اولین نکاتی که در این فناوری باید به آن توجه کرد، این است که تعریف شیء در اینترنت اشیا با آنچه به‌صورت عام استفاده می‌شود متفاوت است؛ در این‌جا یک شیء می‌تواند انسانی باشد که دستگاه پایش ضربان قلب در بدنش نصب شده است، دامی باشد با یک فرستنده مشخصات زیستی یا خودرویی باشد که از طریق حسگرهای تعبیه شده در آن، راننده را از فشار کم لاستیک‌ها آگاه می‌کند. به‌طور کلی هر شیء جاندار یا بی‌جانی که بتواند با اختصاص یک آدرس IP، داده‌ها را روی یک شبکه انتقال دهد، مفهوم اصطلاح شیء در فناوری اینترنت اشیا را  تشکیل می‌دهد.

حامد واعظی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت «آرشین» است و درباره فعالیت‌های این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «پس‌از این که شرکت به‌طور رسمی تأسیس شد، حدودا چهار سال اول را به بخش «تحقیق‌وتوسعه» (R&D) اختصاص دادیم تا بتوانیم ایده هایمان را به بهترین و قدرتمندترین شکل ممکن، تبدیل به محصول کنیم.

زمینه‌های اصلی فعالیت مجموعه ما را دو شاخه بسیار مهم و آینده‌دار از فناوری اینترنت اشیا تشکیل می‌دهد: «مدیریت هوشمند ساختمان و مدیریت هوشمند حمل‌ونقل. پس از گذشت یک‌سال و اندی از شروع رسمی فعالیت‌مان، سرانجام در سال 94 موفق به تولید دو محصولی شدیم که تأییدیه دانش‌بنیانی را برای این دو محصول دریافت کردیم و تبدیل به یک شرکت «دانش‌بنیان نوپا» شدیم. سپس در سال 95 موفق به اخذ تأییدیه‌هایی از سازمان تنظیم مقررات سیستم‌های رادیویی شدیم؛ در ادامه مسیرمان، در سال 96 توانستیم نسخه 2015 از استاندارد جهانی ISO9001 را کسب کنیم و سرانجام در سال 97 براساس چند محصول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری‌مان، تبدیل به کسب‌وکار «دانش‌بنیان تولیدی‌وصنعتی» شدیم. درنهایت پس از عبور از مراحل مختلف، در اوایل سال 98 بود که وارد بازار داخلی شدیم.»

سامانه سخت‌افزاری کنترل و ردیابی خودروی «بِهیاب»

سیستم سخت‌افزاری کنترل و ردیابی خودرو که با نام تجاری «بهیاب» روانه بازار شده است، درواقع کاربردی فراتر از یک سیستم ردیابی خودرو دارد. در تعریف بهیاب می‌توان گفت یک توزیع‌کننده فناوری اینترنت اشیا (IoT Hub) است که 120 ماژول جانبی مختلف، از کارت‌های بانکی و کارت‌های «آر‌اِف‌آی‌دی» (RFID) گرفته تا اتصال به «ئی‌سی‌یو» (ECU) خودرو و خوانش داده‌های آن از طریق این سیستم امکان‌پذیر خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که مختص بهیاب طراحی و اجرا شده، سیستم ضدسرقت خودرو است. مشکل بارزی که استفاده از دستگاه‌های دزدگیر خودرو و کار با ریموت‌کنترل‌ها در پی داشتند، این بود که پس از دورشدن از خودرو، ارتباط ریموت‌کنترل با دستگاه دزدگیر قطع می‌شد و مالک خودرو دیگر اطلاعی از وضعیت خودرویش نداشت؛ اما با استفاده از این سیستم ضدسرقت، تمام اطلاعات مربوط به وضعیت خودرو از طریق یک اپلیکیشن تلفن‌همراه، همیشه در دسترس مالک آن خواهد بود.

یکی دیگر از امکانات بهیاب این است که انواع بسیار متنوعی از حسگرها را می‌توان به آن متصل کرد و این ویژگی برای اداره‌کنندگان ناوگان‌های پخش محصولات، بسیار کارآمد است؛ برای مثال در یک ناوگان پخش دارو، شرایط محیطی برای داروها باید در کل مسیر حمل‌ونقل به‌طور ثابت حفظ شود. حالا تصور کنید یکی از رانندگان خودروی حمل دارو، تصمیم بگیرد برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، هر ازگاهی یخچال خودرو را خاموش کند. این کار می‌تواند باعث شود دارویی که به داروخانه می‌رسد، با وجودداشتن تاریخ انقضای طولانی، فاسد شده باشد. برای رفع این معضل، با استفاده از سامانه بهیاب می‌توان حسگرهایی مانند سنسورهای دما و رطوبت را وارد شبکه کرد و حتی سنسوری هم برای پایش و ذخیره اطلاعات مربوط به بازوبسته‌شدن درهای یخچال خودرو درنظر گرفت. اطلاعات این حسگرها به‌صورت آنلاین در اختیار کنترل‌کننده ناوگان قرار می‌گیرد تا خدای نکرده معدود رانندگانی در انجام وظایفشان کوتاهی نکنند.

سایر خدمات اختصاصی شرکت «آرشین»

مدیرعامل شرکت «آرشین» درباره یکی از ابتکارهایی که آرشین آن را با همکاری شرکت «بیمه سامان» در دست اجرا دارد، به جام‌جم می‌گوید: «سازوکار منحصربه‌فردی که در دسته‌بندی بیمه‌های بدنه خودرو قرار می‌گیرد، «بیمه‌ پیمایشی» نام دارد. در این خدمت نوین که حاصل همکاری ما با بیمه سامان است، قیمت بیمه براساس میزان مسافت طی شده خودرو در بازه زمانی یک‌ساله محاسبه می‌شود. میزان مسافتی که خودرو می‌پیماید، از طریق سنسورها و ماژول‌های سخت‌افزاری بهیاب، برحسب کیلومتر سنجیده شده و برای شرکت بیمه ارسال می‌شود تا مبنای محاسبه قیمت بیمه قرار گیرد. با استفاده از این شیوه محاسبه، قیمت بیمه خودرو می‌تواند به یک‌پنجم قیمت قبلی برسد که صرفه‌جویی بزرگی محسوب می‌شود.»



واعظی در ادامه صحبت‌هایش، ضمن اشاره به خصوصیات سیستم‌های «رابین» و «فاکسِن» خاطرنشان می‌کند: «یکی از سیستم‌های کنترل و ردیابی خودرو که بسیار شبیه بهیاب عمل می‌کند و در حال آماده‌سازی برای عرضه به بازار است، رابین نام دارد. درواقع تفاوت اصلی میان بهیاب و رابین، در این است که رابین نسخه‌ای ساده‌سازی شده از بهیاب است و علاوه‌بر اقتصادی بودن، به‌طور خاص برای استفاده کاربر عام طراحی شده است. درکنار رابین، سیستم مشابه دیگری در همین زمینه تولید خواهیم کرد که نام آن فاکسِن خواهد بود. فاکسن از رابین هم مقرون‌به‌صرفه‌تر است و ایده ما به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در فناوری آن است. فاکسن و رابین هم مانند بهیاب دو سال ضمانت تعویض و 10 سال خدمات پس‌از فروش را به‌همراه دارند.»

وی، درباره آینده شرکت تحت مدیریتش می‌گوید: «در سال 98 و همزمان با اوایل تجاری‌سازی سامانه بهیاب، ظرفیت تولید ما حدود 300 دستگاه در ماه بود؛ این در حالی است که در شش‌ماهه دوم سال 1400، ماهانه 4000 دستگاه تولید خواهیم کرد. در حوزه نیروی انسانی نیز ما کارمان را در سال 92 با سه نفر آغاز کردیم و اکنون تیم ما حدودا 40 نفره شده است که بیشتر این افراد، یعنی تقریبا 24 نفرشان، نخبگانی هستند که در بخش تحقیق‌وتوسعه فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین هدفی که مجموعه آرشین در نیمه‌دوم امسال به‌دنبال تحقق آن است، ورود به حوزه صادرات است؛ کلیه محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ما ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و اطمینان داریم از لحاظ قیمت و کیفیت، محصولات ما قابل رقابت با محصولات اروپایی است. قیمت محصولات ما تقریبا نصف قیمت نمونه‌های خارجی مشابه آنهاست.»

سامانه نرم‌افزاری مدیریت هوشمند ناوگان «بهیاب‌ پلاس»

تمام فرآیند مربوط به مدیریت ناوگان، از طریق این سامانه انجام می‌شود و قابلیت‌های بسیار متنوعی هم برای این پلتفرم نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است؛ به‌طور نمونه، بخشی تحت‌عنوان «مأموریت‌ها» در اپلیکیشن بهیاب‌پلاس تعبیه شده است که کنترل‌کننده ناوگان، از طریق آن قادر خواهد بود برای هریک از خودروهای ناوگانش، چند نقطه مأموریت جداگانه تعریف و به‌صورت آنلاین، روند انجام کار را درخصوص هرکدام از خودروهای ناوگان رصد کند.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بسیار کاربردی بهیاب‌ پلاس می‌توان به امکان ردیابی و تشخیص وضعیت و موقعیت خودروها، مدیریت تعمیر و نگهداری ناوگان، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت تصادفات و استرداد، مدیریت کاربران و رانندگان، عناوین و مجوزهای مسافرتی و همچنین مدیریت عواملی مانند سرعت، سوخت، دما، رطوبت و ... اشاره کرد که با بهبود کارایی و افزایش بهره‌وری موجب کاهش کلی هزینه‌های مرتبط با مدیریت ناوگان حمل‌ونقل می‌گردند.

مسیرهای ارتباط با «آرشین آذر مهر فناور»

سایت: www.arshinco.com

اینستاگرام: arshin_co@

تماس: 02158431

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2 اینترنت اشیا ساختمان هوشمند آرشین بیمه پیمایشی اینترنت اشیا ردیابی خودرو نرم افزاری سخت افزاری حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۴۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه ثبت تخلفات پارک خودروها در قرچک راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علی سلیمانی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نارضایتی شهروندان از معضلات و مشکلات ترافیکی، افزایش تخلفاتی مانند پارک دوبل، توقف در محل ممنوعه و توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی از یک سو و تاکید و سیاست پلیس مبنی بر استفاده از تجهیزات الکترونیکی و کاهش نیروی انسانی برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات از سوی دیگر، ساز و کار به کارگیری اولین خودرو پلیس مجهز به دوربین‌های ثبت تخلفات ساکن در قرچک را فراهم کرد.

وی در بیان ویژگی‌های این خودرو گفت: این خودرو با دوربین‌هایی که در هر دو سمت آن نصب شده، با عبور از طول معابر اصلی، امکان ثبت تخلفات خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان مانند توقف ممنوع، پارک دوبله، توقف در حریم تقاطع، توقف در ایستگاه جانبازان و معلولین، توقف در ایستگاه وسایل حمل و نقل عمومی، توقف در روی خط عابر پیاده و سایر تخلفات ساکن را به‌صورت هوشمند دارا است و مطابق قانون خودروهای متخلف را جریمه خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور شرق استان تهران به مزایای استفاده از این سامانه اشاره کرد و افزود: روان سازی جریان ترافیک در معابر پر تردد شهر به وسیله نظارت هوشمند تصویری، اعمال قانون کاملاً مکانیزه و خودکار تخلفات ساکن خودروها، ترویج فرهنگ پارک صحیح خودرو در محل مناسب و احترام به حقوق شهروندی، جلوگیری از پارک‌های دوبل و رفع مشکل ازدحام ناشی از آن، جلوگیری از پارک خودروها در محل نامناسب در سطح شهر، از جمله مزایای این سامانه است.

سلیمانی ضمن تقدیر از همراهی و همکاری شهروندان قانونمند گفت: امیدواریم با به کارگیری تجهیزات الکترونیکی در حوزه حمل و نقل و ترافیک، روز به روز شاهد کاهش تخلفات رانندگی و ایجاد ترافیکی آرام و روان در شهر باشیم.

وی در پایان با تاکید بر هوشمند سازی و نقش آن در انضباط ترافیکی و کاهش تخلفات و حوادث ترافیکی، خواستار توسعه شبکه هوشمند سازی تجهیزات ترافیکی در جهت ارتقا فرهنگ رانندگی در سایر شهرستان‌های استان شد.

کد خبر 6091901

دیگر خبرها

  • پیشگیری از سرقت دوچرخه و موتورسیکلت با ساخت پارکینگ هوشمند
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد + فیلم
  • افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • اعلام مشخصات تاکسی‌های برقی/ سقف تعداد تاکسی‌های برقی متناسب با زیرساخت شهر‌ها
  • سامانه ثبت تخلفات پارک خودروها در قرچک راه اندازی شد
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود