Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@00:33:23 GMT

وقتی سیاست‌مداران با دیپلماسی رسانه‌ای بیگانه‌اند

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۳۳۶۸

وقتی سیاست‌مداران با دیپلماسی رسانه‌ای بیگانه‌اند

خبرگزاری مهر- فرهنگ و اندیشه: از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 4+1 در وین؛ شبکه پرس تی وی با جریان‌سازی خبری و رسانه‌ای حرفه‌ای به نقل از منابع مطلع و آگاه؛ اخباری از پشت صحنه مذاکرات را منتشر می کند که همگی مربوط به بازیگر ظاهرا غایب در مذاکرات یعنی امریکاست و این اطلاع رسانی نه تنها حرفه ای و به نفع ایران است بلکه نقشه های بازیگر عهدشکن برجام یعنی امریکا را بر هم می زند و این یعنی اجرای صحیح دیپلماسی رسانه ای در خدمت دیپلماسی رسمی .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدیهی است هر دو سطح دیپلماسی هدف واحدی را تعقیب می کنند و آن هم رفع تحریم های امریکایی و ایجاد گشایش در مبادلات مالی و تجاری کشور است و باعث شگفتی است که برخی از مقالات دولتی از فرایند جریان سازی رسانه ای شبکه پرس تی وی گله و شکایت می‌کنند و حتی رییس دفتر رییس جمهور بین قیمت دلار در بازار و اخبار شبکه پرس تی وی رابطه ذهنی برقرار می کند . شایسته نیست این رفتار را نوعی فرافکنی تعبیر کنیم و بیشتر می توان را به حساب بی اطلاعی این عزیزان و مشاورین دولت از نقش دیپلماسی رسانه ای گذاشت. بر همین اساس و با رویکرد خوش بینانه و همدلانه با دولت محترم بویژه دستگاه دیپلماسی ذکر نکاتی را مفید می دانم .

1- روایت دوم پرس تی وی از مذاکرات وین مغایر روایت دیپلمات‌های ایرانی نیست بلکه مکمل آن است . پرس تی وی می گوید امریکاییها در صدد هستند به اسم رفع تحریم ها مجددا در توافق احتمالی پیش رو قید و بندهایی را بگنجانند تا راه برای عهدشکنی مجددشان فراهم باشد و نباید اجازه داد چنین حفره هایی در توافق احتمالی گنجانده شود تا تجربه تلخ سال 97 تکرار نشود . طرح این مطلب در فضای عمومی ؛ مشت واشنگتن را باز می کند و دست تیم مذاکره کننده ایرانی را برای پیشبرد بهتر مذاکرات گشاده می کند و قدرت چانه زنی آنها را بالا می برد . پس چرا ناراحتی و شکوه؟
2- موضع گیری دولتی ها بویژه دیپلماتهای ایرانی علیه پرس تی وی یعنی چه ؟ چه نفعی در آن است جز اینکه به داخل پالس داده شود که اگر در مذاکرات پیشرفتی حاصل نشد مقصر آن پرس تی وی بوده است ؟ در حالی که قطعا و یقینا شبکه پرس تی وی بعنوان تربیون بین المللی جمهوری اسلامی ایران _ نه سخنگوی وزارت خارجه – فقط در چارچوب سیاستهای کلی نظام و نهادهای ذی ربط در تعیین سیاست خارجی اقدام رسانه ای انجام می دهد و در این کنش پیچیده و حساس شایسته نیست نقش های متقابل برای رسیدن به هدف واحد تضعیف شود.
3- بالفرض که روایت پرس تی وی از مواضع امریکاییها و دیگر بازیگران مذاکرات وین منطبق با واقع نیست شایسته است رسانه های وابسته به دولت با بیان روایت های دقیق تر و جزیی‌تر حلقه های مفقوده دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی را پر کرده و به پیشبرد منافع ملی کمک کنند نه این که با بر هم زدن بازی ، حفره های دیپلماسی رسانه ای را بیشتر کنیم .
4- عجیب است چطور از تقسیم کار و رفتارهای حرفه ای و پیچیده طرف مقابل درس نمی گیریم . نه یک بار بلکه بطور مستمر رسانه های امریکایی بویژه CNN و نیویورک تایمز در حساس ترین مذاکرات و رویدادهای سیاسی و بین المللی روایت های متفاوت از روایت مقامات رسمی منتشر می کنند و جریان سازی موثری صورت می دهند اما هیچگاه مقامات دولتی یا دفاعی و دیپلماسی در امریکا این رفتار را تهدید تلقی نمی کنند بلکه بعنوان فرصت به آن می نگرند . (غیر از ترامپ که با ناشی گری با رسانه های با نفوذ در مقام معارضه قرار می گرفت و نتیجه ان را هم دید ). چنین روشی در رسانه های بین المللی متعارف است زیرا همان دیپلماسی رسانه ای است که صدها کتاب و مقاله و رساله درباره ان نوشته شده است و شایسته است بکار گرفته شود.

بنا بر این و در جمع بندی می توان گفت پرس تی وی سخنگوی دولت و وزارت خارجه نیست و قرار نیست دست اندرکاران سیاست خارجی نگاه ابزاری به این شبکه بین المللی داشته باشند . از جانب دیگر شبکه پرس تی وی هم خارج از سیاستهای نظام و منافع ملی عمل نکرده و نمی کند. یکی دیپلماسی رسمی را پیش می برد و دیگری دیپلماسی رسانه ای البته با روشهای تخصصی خودشان . بهتر ان است بجای خنثی سازی کارکردهای نهادها به تقویت انها در راستای تامین منافع ملی همت گماریم.

امیر دبیری مهر پژوهشگر ارشد رسانه

کد خبر 5207589 مصطفی وثوق کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: پرس تی وی مذاکرات وین برجام دیپلماسی رسانه ای روز قدس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهاد کتابخانه های عمومی کشور ماه رمضان ۱۴۰۰ ترجمه نقد کتاب ادبیات داستانی دعا و نیایش تجدید چاپ درگذشت چهره ها شهادت امیرالمومنین حضرت علی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران رژیم صهیونیستی امام خمینی ره دیپلماسی رسانه ای شبکه پرس تی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۳۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد

به گزارش جام جم آنلاین، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

دیگر خبرها

  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • خنثی‌سازی دروغ‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها در قاب تلویزیون
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • سانسور تظاهرات دانشجویان کلمیبا در رسانه‌های بیگانه
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • وقتی اسکای نیوز ناامید شد
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌