Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - دفن و دپوی زباله در جنگل‌های ارزشمند بلوط شهرستان لردگان اکنون به یک مرثیه ادامه‌دار تبدیل شده است و به نظر می‌رسد مسئولان پس از چندین سال از گذشت این معضل، همت کافی برای حل آن ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، دفن و دپوی زباله در میان جنگل‌های بلوط شهرستان لردگان مرثیه‌ای ادامه‌دار در طول چندین سال است و مسئله جدیدی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری تسنیم اولین بار در 31 فروردین‌ماه به آن پرداخت.

چندی بعد مسئولان امر اعلام کردند که این دفن و دپوی زباله، نه اصولی است و نه مجاز، برای همین طی پیگیری خبرنگار تسنیم از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، وی اعلام کرد که متخلفان زیست‌محیطی در این زمینه به مراجع قضایی معرفی شدند.

جنگل‌ها گنجینه‌ای ارزشمند برای بشر هستند که سهم قابل توجهی در ارزش‌های اکولوژیک هر منطقه دارند. تولید اکسیژن، پالایش هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، بروز سیلاب، کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، مبارزه با آلودگی هوا، تعدیل آب و هوا و جلوگیری از فرسایش خاک، تنها نمونه‌ای از ارزش‌های ایجاد شده توسط جنگل‌ها هستند.

اما اکنون این ارزش‌ها در شهرستان لردگان در حال از بین رفتن هستند و در صورت تداوم این روند به زودی شاهد نابودی جنگل‌های ارزشمند بلوط خواهیم بود.

 معضل پشت معضل برای دفن زباله در لردگان: نه مکانی برای دفن وجود دارد و نه شهرداری امکانات دارد 

سعید صالحی، فرماندار شهرستان لردگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در  شهرکرد ، اظهار داشت: در شهرستان لردگان در شعاع 10 تا 15 کیلومتری حتی بیشتر  از آن جنگل وجود دارد لذا در این اندیشه هستیم که چه راهی و مکانی را کمیته مکان یاب می‌تواند پیدا کند که واقعا به محیط زیست و جنگل آسیب نزند.

وی افزود: انصاف نیست جنگل در لردگان محل دفن زباله شود هر چند که دفن زباله هم یک اولویت است و حتی در شعاع 20 کیلومتری هم طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا، آب های زیرزمینی و دیگر مسائلی وجود دارد که دفن زباله را به یک معضل تبدیل کرده است. از دغدغه‌های مهم همین است که محلی را پیدا کنیم که آنچنان به طبیعت آسیب نزند.

صالحی ادامه داد: لردگان طبیعت بکری دارد و با وجود اینکه مهم‌ترین زیرساخت توسعه جاده است اما جای تاسف دارد که این همه جنگل از بین برود تا جاده احداث شود یا حتی برای توسعه شهر و روستا درختان قلع و قمع شوند.مکان یابی برای محل دفن زباله کاری زمان‌بر است و به امسال ختم نمی‌شود.

فرماندار شهرستان لردگان گفت: شهرداری باید دستگاه مورد نیاز را داشته باشد و حداقل در 20 کیلومتری شهر زباله را دفن کند که اکنون این امکانات را ندارد و باید از قبل پیگیری می‌شد تا زیرساخت انجام شود.

صالحی بیان داشت: در مجموع به دلیل معضلات منطقه لازم است کمیته مکان یاب مکانی را پیدا کند که در حال حاضر در این مسیر قرار گرفتیم و اکنون این امر یک معضل است.

 شهردار لردگان: متولیان زمین بدهند تا دفن را اصولی پیش ببریم! 

شهریار بامیری ،شهردار لردگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  شهرکرد ، در این خصوص اظهار داشت: با توجه به مکاتبات متعدد این شهرداری در سال 74، طبق قراردادی منابع طبیعی یک قطعه زمین به مساحت 25 هزار و 420 متر در اراضی ملی منطقه «گه مال» پلاک 66 به منظور دفن زباله به شهرداری واگذار کرد.

وی افزود: با رشد جمعیت شهری و روستاهای اطراف شهر یک سری مشکلات وجود دارد. این شهرداری به صورت ماهیانه اقدام به گودبرداری و دفن بیش از 60 تن زباله به صورت سنتی می‌کند اما دهیاری روستاهای اطراف و شهروندان اقدام به تخلیه نخاله های ساختمانی در اطراف جاده دو حاشیه محل دفن زباله می‌کنند.

بامیری تصریح کرد: این امر موجب پراکندگی زباله در حاشیه محل دفن زباله و نگرانی شهروندان شده است.در همین راستا شهرداری با تشکیل کارگروهی مکان‌یاب جهت محل دفن زباله، مکانی را پیشنهاد داد که به دلیل مشکلات زیست محیطی، اجتماعی، بافت جنگلی، بستر رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی تاکنون موفق نشده تملک کند.

مرثیه‌‌ای بر جنگل‌های بلوط| دپوی زباله درجنگل‌های بلوط "لردگان" / مرگ جنگل‌های بلوط فرا رسیدمرثیه ادامه‌دار دپوی زباله در جنگل‌های بلوط لردگان/ دفن زباله غیرمجاز استپیگیری تسنیم/ متخلفان زیست‌محیطی در دفن زباله در جنگل‌های بلوط، به مراجع قضایی معرفی شدند

شهردار لردگان در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری آمادگی دارد تا متولیان زمینی را در اختیار شهرداری قرار دهند تا شهرداری نسبت به تجهیز و دفن اصولی مطابق با قوانین زیست محیطی اقدام کند.

انتهای پیام/7540/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زباله در جنگل شهرستان لردگان دپوی زباله جنگل های بلوط محل دفن زباله زیست محیطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم

 به نقل از شهرداری قم، رضا خانه‌زاد یزدی،معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در سالن رضوان برگزار شد، با اشاره به مطرح‌شدن ابهاماتی درباره ضرورت احداث تقاطع غیر همسطح میدان سپاه گفت: دو مشاور بر این پروژه کار کرده و مطالعات جامع خردنگر و کلان نگر انجام شده است؛ با توجه به وضعیت معابر اطراف، گزینه دیگری جز احداث تقاطع غیرهمسطح در این نقطه از شهر قم نداریم.

وی در ادامه با اشاره به مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در شهر قم اظهار کرد: در نظر داریم مکان‌یابی این پل‌ها را نیز بازنگری کنیم.

وی با بیان اینکه پل‌هایی که نصب می‌شود باید بر اساس مطالعات مکان‌یابی شود، افزود: بر اساس این مطالعات تعداد واقعی پل‌های عابر پیاده موردنیاز در شهر قم شناسایی خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: مطابق آیین‌نامه‌های جدید، پل‌های عابر پیاده باید در معابری با شرایط خاص ایجاد شود و در باقی موارد باید عبور همسطح عابر به‌صورت ایمن برنامه‌ریزی شود.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به برگزاری مناقصه مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در اردیبهشت‌ماه گفت: ۱۰ دستگاه پل عابر پیاده برای مکانیزه کردن در دستور کار قرار دارد که انشعاب برق به‌صورت کامل ایجاد شده و برای خرید آسانسور‌ها معاونت فنی و عمرانی در حال اقدام است.

به گفته وی، تا دو هفته دیگر، پروژه‌ها به پیمانکار منتخب واگذارشده است و مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده دارای اولویت پیگیری خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • افتتاح فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال/ حل معضل بزرگ ترافیکی در غرب تهران
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد