Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@10:52:23 GMT

تبخال و هر آنچه که باید بدانید!

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۶۴۹۴

به گزارش اقتصاد آنلاین، تبخال‌ها، تاول‌هایی ریز و پر از مایع، روی لب و اطراف آن است. این تاول‌ها اغلب در قسمت هایی با هم ادغام می شود. بعد از ترکیدن تاول‌ها، پوسته‌ای ایجاد می‌شود که می‌تواند چندین روز بماند.

زخم‌های سرد از طریق تماس نزدیک مانند بوسیدن از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. آنها معمولاً به علت ویروس "هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و نوع 2 (HSV-2)" ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دوی این ویروس‌ها می‌تواند بر روی دهان شما تأثیر بگذارد. حتی اگر زخم‌ها را نبینید، آنها مسری هستند.

هیچ درمانی برای تبخال سرماخوردگی وجود ندارد، اما پیشگیری می‌تواند به کنترل شیوع آن کمک کند. قرص‌ها یا کرم‌های ضد ویروسی تجویز شده می‌تواند به بهبود سریع زخم‌ها کمک کند و ممکن است فرکانس، طول و شدت شیوع در آینده را کاهش دهد.

علائم

یک زخم سرد معمولاً از چندین مرحله عبور می‌کند: سوزن سوزن شدن و خارش بسیاری از افراد قبل از ظهور یک نقطه کوچک، سخت و دردناک و سپس بعد از بیرون آمدن تاول‌ها ، احساس خارش، سوزش یا سوزن سوزن شدن در اطراف لب‌ها را برای مدت حداقل  یک روز یا بیشتر از آن دارند.

 تاول‌های کوچک پر از مایع معمولاً در امتداد مرز لب های شما فوران می کنند. گاهی اوقات در اطراف بینی یا گونه ها یا در داخل دهان ظاهر می شوند. تراوش و پوسته شدن تاول‌های کوچک ممکن است با هم ادغام شده و سپس ترکیده و در نتیجه زخم‌های کم عمق باز شده و پوسته پوسته شوند.

علائم و نشانه‌ها متفاوت است، بسته به اینکه ایا این اولین شیوع این بیماری در شما باشد، عود می‌کند. اولین باری که دچار سرماخوردگی می‌شوید، ممکن است علائم تا 20روز پس از اولین قرار گرفتن در معرض ویروس، شروع نشوند. زخم‌ها می‌توانند چندین روز طول بکشد و بهبود تاول‌ها دو تا سه هفته طول می‌کشد. عود به طور معمول هر بار در یک نقطه ظاهر می‌شود و شدت آن کمتر از شیوع اول است.

در یک شیوع برای اولین بار شما همچنین ممکن است این موارد را تجربه کنید: تب، درد در لثه، گلو درد، سردرد، دردهای عضلانی و تورم غدد لنفاوی. کودکان زیر 5سال ممکن است در دهان خود زخم‌های سرد داشته باشند و ضایعات معمولاً با زخم اشتباه گرفته شود. زخم‌های پوستی فقط غشای مخاطی را درگیر می‌کند و توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد نمی‌شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

تبخال یا زخم‌های سرماخوردگی به طور کلی بدون درمان از بین می رود اما در این موارد به پزشک مراجعه کنید:

سیستم ایمنی ضعیفی دارید

تبخال طی دو هفته بهبود نمی‌یابد

علائم شدید است

عود مکرر تبخال دارید

در چشمان خود احساس تحریک و سوزش می‌کنید

علل ایجاد تبخال

ظروف، تیغ و حوله مشترک غذا نیز ممکن است باعث پخش این ویرویس HSV-1 شود. زخم‌های سرماخوردگی در مواردی که تاول‌های ترشح کننده دارد بیشتر مسری است زیرا ویروس به راحتی از طریق تماس با مایعات بدن آلوده گسترش می‌یابد. اما می‌توانید ویروس را گسترش دهید حتی اگر تاول نداشته باشید! بسیاری از افرادی که به ویروسی که باعث تبخال می‌شود آلوده هستند، هرگز علائم و نشانه‌هایی پیدا نمی‌کنند.

هنگامی که یک قسمت از عفونت تبخال را تجربه کردید، ویروس در سلول‌های عصبی پوست شما خفته است و ممکن است به عنوان یک زخم دیگر در همان محل قبلی ظاهر شود. عود ممکن است توسط موارد زیر ایجاد شود: عفونت ویروسی یا تب، تغییرات هورمونی، فشار، خستگی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و باد، تغییرات در سیستم ایمنی بدن و آسیب به پوست.

تقریباً همه در معرض خطر تبخال هستند. بیشترِ بزرگسالان ویروسی دارند که باعث تبخال می‌شود حتی اگر هرگز علائمی نداشته باشند. اگر سیستم ایمنی ضعیف داشته باشید در شرایط و درمان‌هایی مانند: HIV / AIDS ، درماتیت آتوپیک (اگزما)، شیمی درمانی سرطان و داروهای ضد درد برای پیوند اعضا در معرض ابتلا به این ویروس خواهید بود.

عوارض

در برخی افراد ، ویروسی که باعث تبخال می‌شود می‌تواند در سایر مناطق بدن مشکلاتی ایجاد کند ، از جمله:

نوک انگشتان: HSV-1 و HSV-2 می‌تواند به انگشتان دست منتقل شود. این نوع عفونت غالباً با عنوان herpes whitlow شناخته می‌شود. کودکانی که شست خود را می مکند ممکن است عفونت را از دهان به شست منتقل کنند.

چشم ها:  این ویروس گاهی اوقات می‌تواند باعث عفونت چشم شود. عفونت‌های مکرر می‌تواند باعث ایجاد زخم و آسیب شود که ممکن است منجر به مشکلات بینایی یا از دست دادن بینایی شود.

مناطق گسترده پوست:  افرادی که به بیماری پوستی به نام درماتیت آتوپیک (اگزما) مبتلا هستند، در معرض خطر گسترش سرماخوردگی در سراسر بدن می باشند.

جلوگیری

اگر بیش از نه بار در سال دچار تبخال سرد یا در معرض خطر بالای عوارض جدی باشید ، ممکن است پزشک برای شما یک داروی ضد ویروسی تجویز کند که به طور منظم مصرف کنید. اگر به نظر می‌رسد نور خورشید عود شما را تحریک می‌کند، ضد آفتاب را در محلی که مایل به بیرون آمدن آن است ، استفاده کنید. یا در مورد استفاده از آن، با پزشک خود صحبت کنید.

برای جلوگیری از سرایت زخم‌های سرد به افراد دیگر یا سایر قسمت‌های بدن، ممکن است برخی از اقدامات احتیاطی زیر را امتحان کنید: در حالی که تاول وجود دارد از بوسیدن و تماس پوستی با افراد خودداری کنید. ویروس به راحتی در هنگام نشت مایع تاول‌ها گسترش می‌یابد. از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود جدا خودداری کنید. ظروف ، حوله ها ، مرهم لب و سایر وسایل شخصی می‌تواند ویروس را در صورت وجود تاول منتشر کند. دستان خود را تمیز نگه دارید. قبل از لمس خود و افراد دیگر به خصوص نوزادان، هنگامی که دچار زخم سرماخوردگی هستید ، دستان خود را با دقت بشویید.

پربیننده ترین چرا ویتامین B کمپلکس مهم است و از کجا می توانم آن را تهیه کنم؟ همه چیز درباره بوی بد دهان! ۹ فایده هندوانه برای بدن! بواسیر چیست؟ نحوه تشخیص و درمان آن کیست‌ چیست و به چه دلیلی ایجاد می شود؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: درمان تبخال تاول ها زخم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۶۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد

امین اسدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت تاکنون ۴ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که متأسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است.

به گفته او، با اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور و اطلاع رسانی به موقع میزان ابتلا نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

اسدی با بیان اینکه شیوع تب کریمه کنگو تا پایان فصل گرما ادامه دارد، افزود: با توجه به افزایش تعداد کنه ها در فصل گرما به دامداران توصیه می شود که نسبت به سم پاشی اسطبل ها اقدام کنند و همواره از دست زدن و له کردن کنه ها با دست اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی ادامه داد: در قالب اردوهای جهادی در روستاهای کم برخوردار و مناطق صعب العبور عشایر، سم پاشی اماکن دامی بصورت رایگان انجام می شود.

به گفته او، با توجه به شیوع ویروس در فصل گرما به افراد توصیه می شود که از خوردن جگر و گوشت خام و نیم پخته خودداری کنند چراکه این ویروس مقاوم به حرارت نیست و با پختن به طور کامل از بین می رود.

اسدی گفت: افراد از خرید دام و گوشت کنار جاده بواسطه بیماری مشترک انسان و دام، به جد اجتناب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • از اینوتکس ۲۰۲۴ بیشتر بدانید
  • علائم خاموش استرس را بدانید
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • قبل از خرید بهتر است تفاوت تسمه با ورق فولادی را بدانید!
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • هر آنچه باید درباره ویژگی My Week در Google Photos بدانید
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • هر آنچه که باید در مورد استفاده از «وازلین» بدانید
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت‌ بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم