Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@20:30:52 GMT

غریبی شهدای گمنام دانشگاه بجنورد در میان وعده‌های مسئولان

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۷۹۵۲

غریبی شهدای گمنام دانشگاه بجنورد در میان وعده‌های مسئولان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: حدود ۲ سال قبل بود که انتظار ۱۴ ساله دانشگاه بجنورد برای استقبال از شهدای گمنام به پایان رسید و بالاخره پس از پیگیری‌های فراوان، دو شهید گمنام در این دانشگاه تدفین شدند.

از همان ابتدای تدفین شهدای گمنام در دانشگاه بجنورد، فعالان دانشجویی پیگیری خود برای ساخت یادمان این شهدا را آغاز کردند؛ اقداماتی که در آستانه دومین سالگرد این شهدای عزیز هنوز به سرانجام نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در این بین مسئولان مختلفی بارها و بارها وعده‌هایی برای ساخت المان دانشگاه بجنورد داده‌اند و حتی برخی مسئولان زمان دقیق نصب آن را عنوان کردند اما آنچه امروز دیده می‌شود غریبی شهدای گمنام دانشگاه بجنورد است. محوطه خاکسپاری این شهدا که تقریباً با فاصله ۵۰ متری از محوطه اصلی مسجد دانشگاه قرار دارد محیط نه چندان مناسبی را ایجاد کرده است.

طی این دو سال دانشجویان بارها و بارها پیگیری‌هایی داشتند که پاسخی به آنها داده نشده است؛ از سوی دیگر دانشجویان که حدود بیش از یک سال است منتظر حضور دوباره در دانشگاه هستند، خواهان نصب المان شهدا پیش از حضوری شدن کلاس‌ها می‌باشند.

مزار شهدای گمنام قلب تپنده دانشگاه است

صادق بارانی، یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه بجنورد در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: شهدای گمنام را می‌توان قلب تپنده هر دانشگاه دانست که می‌تواند بعد معنوی مجموعه علمی را تقویت کند.

وی افزود: آنچه بدیهی است تدفین شهدای گمنام در دانشگاه باعث شده حتی کسانی که شاید به ظاهر به برخی مبانی اعتقادی نداشته باشند خود را ملزم به حضور بر سر مزار کرده و چند دقیقه‌ای را با شهدا خلوت کنند؛ که این مسئله در دوران حضوری بودن دانشگاه‌ها کاملاً دیده می‌شد.

بارانی تاکید کرد: اکنون محل دفن شهدای دانشگاه بجنورد اصلاً وضعیت مناسبی ندارد و صرفاً یک مسیر کوتاه با چند درخت پوشانده شده؛ لازم است مسئولان امر به این ماجرا به صورت جدی تر ورود داشته باشند.

این فعال دانشجویی بیان داشت: حضور شهدا تأثیر مهمی در روحیه فردی و اجتماعی دارد و اگر این حضور همراه با فراهم شدن الزاماتی همچون یک المان در شأن باشد یقیناً تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

فاطمه سادات ستاری دیگر دانشجوی این دانشگاه است که در خصوص ساخت مقبره شهدای دانشگاه بجنورد به خبرنگار مهر گفت: از آن جایی که دانشگاه فعلاً غیر حضوری است ساخت المان شهدا زیاد به چشم نمی‌آید اما اگر دانشگاه‌ها حضوری شود به هیچ وجه وضعیت اطراف محل دفن شهدا جالب نیست.

وی افزود: چرا باید دانشگاه بجنورد و مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نسبت به ساخت المان دانشگاه بی تفاوت باشند؟ پیگیری‌های فراوانی از سال ۱۳۹۰ برای حضور شهدا در دانشگاه رقم خورده و حال که این اتفاق به سرانجام رسیده مسئولان باید اقدامات جدی تری برای احترام به شهدا انجام دهند.

ستاری مزار شهدای گمنام دانشگاه را یک نقطه امن روانی توصیف کرد و گفت: اکنون مزار شهدا یک فضای مناسب برای چند دقیقه استراحت ندارد در حالی که باید فضا طوری مهیا باشد که دانشجویان برای استراحت بین کلاس‌های خود این محل را انتخاب کنند.

این دانشجو در انتها بیان داشت: امیدواریم فعالان بسیج دانشجویی، مسئولان دانشگاه، مسئولان بنیاد شهید و مدیران استانداری که چند باری وعده ساخت المان را داده‌اند هر چه سریع‌تر این خواسته دانشجویان را محقق کنند.

وعده‌های بی سرانجام استاندار و معاونش

در این بین بارها و بارها مسئولان مختلف وعده‌هایی در این خصوص داده‌اند. به عنوان نمونه محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در مرداد ماه سال گذشته اظهار کرد: اعتبارات لازم برای محوطه‌سازی و ساخت یادمان شهدای گمنام دانشگاه بجنورد تأمین می‌شود.

غلامرضا هوایی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی در آذر ماه سال گذشته بر طراحی و نصب المان در مزار شهدای گمنام دانشگاه بجنورد تا ۲۲ بهمن ماه تاکید کرد و گفت: فضایی معنوی درخور شأن دانشجویان طراحی و نصب شود.

اما پس از گذشت از روز موعود و عدم تغییر خاصی در محوطه دفن شهدای گمنام، بسیج دانشجویی طی نامه‌ای خطاب به استاندار خراسان شمالی خواهان پیگیری دوباره این وعده شد. در این نامه آمده است:

احتراماً به استحضار می‌رساند عطف به مطالبات و نامه نگاری‌های انجام شده با استانداری و قول مساعدت در جهت تأمین منابع مالی در خصوص محوطه سازی و ساخت یادمان شهدای گمنام دانشگاه بجنورد در مورخه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ در دیدار با مسئولان دانشگاه بجنورد و همچنین تاکید معاونت عمرانی استانداری خراسان شمالی، دکتر هوایی در جلسه بررسی مشکلات دانشگاه بجنورد در مورخه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ مبنی بر اتمام ساخت مقبره شهدای گمنام تا ۲۲ بهمن سال جاری و محقق نشدن این مسئله تا این لحظه، خواهشمند است دستورات لازم را در جهت تسریع این امر مهم را صادر فرمائید.

مسئولان خلف وعده کردند

سجاد اسدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد نیز پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود: به رغم وعده‌های مدیران استانی تاکنون فعالیت چشم‌گیری برای ساخت مقبره شهدای گمنام انجام نشده است و این امر باعث شده محل دفن شهدا چهره مناسبی نداشته باشد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد ادامه داد: چندی پیش در پویش رسانه‌ای، دانشجویان دانشگاه بجنورد پیگیری این مسئله را آغاز کردند و طی این هفته نیز نامه‌ای به استاندار خراسان شمالی ارسال و از وی خواسته شد به وعده‌های مجموعه استانداری عمل شود.

وی افزود: استاندار خراسان شمالی در جلسه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ طی جلسه‌ای که با موضوع شهدای گمنام برگزار شد، وعده تخصیص منابع مالی برای احداث مقبره را به دانشگاه بجنورد داد که تاکنون این وعده عملی نشده است.

اسدی تصریح کرد: همچنین معاونت عمرانی استاندار نیز در آذر ماه امسال قول داد که تا ۲۲ بهمن المان شهدای گمنام دانشگاه به بهره برداری برسد که متأسفانه با گذشت یک هفته از تاریخ هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ لذا این مسئله ما را بر آن داشت تا مطالبات خود را در خصوص این مسئله از مدیران استانی و شخص استاندار آغاز کنیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد با اشاره به قول نماینده سابق ولی فقیه در استان مبنی بر پیگیری ساخت یادمان شهدا، گفت: از امام جمعه جدید بجنورد نیز می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنند.

وی در انتها شرایط فعلی شهدای گمنام دانشگاه بجنورد را شایسته ندانست و بیان داشت: امیدواریم فاز عملیاتی ساخت المان شهدای گمنام به زودی آغاز شود.

با این حال مطالبه دانشجویان راه به جایی نبرد تا فعالان دانشجویی مجبور شوند اعتراض خود را به نماینده ولی فقیه در استان برسانند. دانشجویان در دیدار نوروزی خود با حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری به خلف وعده مسئولان اشاره داشتند که امام جمعه بجنورد نیز قول پیگیری این امر از مسئولان مربوطه را داد.

وعده‌ها با وعده دیگر پوشانده می‌شود

اما هنوز وعده ساخت المان شهدای گمنام دانشگاه بجنورد محقق نشده بود که استاندار خراسان شمالی این بار از ساخت مسجد و المان شهدای گمنام دانشگاه پیام نور بجنورد خبر داد.

روابط عمومی استانداری خراسان شمالی طی خبری از ورود محمد علی شجاعی به کمبودهای دانشگاه پیام نور بجنورد خبر داد و نوشت: با ورود استاندار مسجد و یادمان شهدای گمنام دانشگاه پیام نور بجنورد ساخته می‌شود.

محسن نجفی، مسئول مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد نیز در واکنش به این وعده استاندار با انتشار توئیتی از نماینده عالی دولت خواست تا وعده‌های گذشته خود را به یاد آورد.

بودجه دولتی کافی نیست

سید عباس حسینی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: ساماندهی مزار شهدای گمنام خراسان شمالی دچار محدودیت‌های مالی شده است.

وی افزود: با اعتبارات دولتی تا ۱۵ سال آینده فرآیند ساماندهی گلزار شهدای استان به طول می‌انجامد.

حسینی در انتها تصریح کرد: تلاش می‌کنیم هزینه‌های برگزاری یادواره‌های شهدا طی سال اخیر را به این امر اختصاص دهیم و از نذورات مردمی نیز استفاده کنیم تا این پروژه طی ۳ سال آتی به اتمام برسد.

اینک یادمان شهدای گمنام دانشگاه بجنورد و دانشگاه پیام نور این شهر منتظر اجرای وعده ها هستند؛ وعده هایی که می تواند با برنامه ریزی مناسب به سرانجام رسیده و دل دانشجویان را شاد کند.

کد خبر 5208467

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری خراسان شمالی دانشگاه بجنورد بسیج دانشجویی خراسان شمالی یادمان شهدای گمنام ویروس کرونا روز قدس روز جهانی قدس بوشهر کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا عکس استانها گرگان واکسن کرونا اردبیل فلسطین شب قدر ماه مبارك رمضان بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد یادمان شهدای گمنام دانشگاه شهدای گمنام دانشگاه بجنورد استاندار خراسان شمالی المان شهدای گمنام دانشگاه بجنورد مزار شهدای گمنام دانشگاه پیام نور ساخت یادمان یادمان شهدا المان شهدا ساخت المان بجنورد نیز مزار شهدا دفن شهدا وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۷۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان کرمان گفت: کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است و ۴ شهید گمنام در استان تشییع و تدفین می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سرهنگ محمود مهدوی‌فرد عصر امروز در جلسه مشترک شورای هماهنگی دفاع مقدس و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار و محمدرضا پورابراهیمی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در محل سالن پیامبراعظم (ص) استانداری برگزار شد با بیان اینکه مجموعه خاطرات عزیز در حوزه دفاع مقدس تولید شده است، اظهار داشت: از سه آزاده کرمانی خاطراتی ضبط شده که به صورت قطعات کوتاه تهیه و در قالب‌های مختلف منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان منزل پدری شهید سلیمانی به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شده است، گفت: آثار زیادی در استان کرمان در حوزه دفاع مقدس وجود دارد که ارزش ثبت ملی دارد و باید پیگیری شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه چهل و دومین سالگرد آزادسازی خرمشهر در پیش است، افزود: امسال بزرگداشت فتح خرمشهر با شعار "در راه فتح قله‌ای" برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان فرماندهی انتظامی استان کرمان میزبان برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان است، ادامه داد: برنامه‌هایی در این زمینه دیده شده که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

مهدوی‌فرد با بیان اینکه 322 پیکر شهید گمنام در سطح استان کرمان وجود دارد و میزبان پیکر مطهر این شهدا هستیم، گفت: 231 درخواست از مجموعه‌های مختلف از جمله روستاها برای تدفین شهدای گمنام در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به اینکه 145 حرم و یادمان شهدای گمنام در سطح استان کرمان داریم که 23 یادمان در دانشگاه‌ها قرار دارد، افزود: 94 یادمان در مجموعه شهری داریم که 241 شهید گمنام در آنها قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه 14 شهید گمنام نیز در مجموعه‌های نظامی قرار دارند که یادمان آنها تکمیل شده است، ادامه داد: از مجموعه درخواست‌ها 43 مکان که در سال جاری به تهران ارسال شده است 23 مورد در اولویت اول و 20 مورد در اولویت دوم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در ایام شهادت امام صادق(ع) کرمان میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است، گفت: با سه مکان موافقت نهایی شده است و در این ایام سه شهید گمنام در سطح استان کرمان تشییع و تدفین می‌شود که کرمان روستای کوهپایه، رفسنجان و سیرجان میزبان پیکر مطهر شهدا هستند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست بصیرتی و جهاد تبیین در تپه شهدای گمنام خوی + تصاویر
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دهم خرداد برگزار می‌شود
  • شهدای گمنام مظلوم هستند/ ساخت فیلم کالدو
  • برگزاری کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در روز دهم خرداد
  • کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود
  • سومین کنگره شهدای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برگزار می‌شود
  • ادای احترام معاون پارلمانی رئیس جمهور به شهدای گمنام سمنان
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند