نشست «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در منطقه اکو» برگزار میشود
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۲۶۲۰
به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، نشست فرهنگی-ادبی «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در منطقه اکو» به همت مؤسسه فرهنگی اکو و بنیاد سعدی، شنبه ۲۵ اردیبهشت برابر با ۱۵ می، ساعت ۱۲ به وقت ایران و ۷:۳۰ به وقت جهانی (UTC) به صورت مجازی برگزار میشود.
در افتتاحیه این نشست مجازی آقایان سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عبدالغفور لیوال، سفیرکبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران و نظامالدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان، سخنرانی خواهند کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سایر سخنرانان شرکت کننده در این مراسم که درباره گسترش زبان فارسی و جایگاه فردوسی در کشورهای حوزه تمدنی اکو صحبت خواهند کرد، عبارتند از: احمد غنی خسروی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی هرات، عصمت ممداوا، استاد دانشگاه دولتی باکو، بولاتیک باتیرخان، استاد دانشگاه فارابی قزاقستان، شادی محمد صوفی زاده، مدیر کتابخانه علمی مرکزی ایندیرا گاندی آکادمی ملی علوم جمهوری تاجیکستان، محمد ناصر استاد دانشگاه پنجاب پاکستان، نورلان بیک بالتابایف، استاد دانشگاه دولتی بیشکک قرقیزستان، فائزه زهرا میرزا، استاد دانشگاه کراچی پاکستان، نادر نورالدین اف، استاد دانشگاه خاورشناسی تاشکند ازبکستان و… زهرا اصلانی، دبیر مؤسسه فرهنگی اکو نیز دبیر این نشست علمی خواهد بود.
تبیین جایگاه و شأن زبان فارسی بهعنوان ابزار گسترش و تقویت تفکر و تأمل علمی، نقش زبان و ادب فارسی در وحدت ملل منطقه، ظرفیتهای زبان فارسی بهمثابه زبان علم، شیوههای ترویج زبان و ادب فارسی و ارتقای جایگاه آن، روشهای کاربردی آموزش زبان و ادب فارسی، جایگاه شاهنامه در جهان علم و ادب، کاربرد آموزههای اخلاقی شاهنامه در جامعه معاصر، پژوهشها و ترجمههای مربوط به فردوسی و شاهنامه از جمله محورهای این نشست هستند.
علاقهمندان جهت شرکت در این برنامه میتوانند به لینک https://webinar.ecieco.org/ch/persianlanguage مراجعه کنند.
کد خبر 5208922 محمد آسیابانیمنبع: مهر
کلیدواژه: موسسه اکو بنیاد سعدی زبان فارسی غلامعلی حدادعادل بزرگداشت فردوسی روز قدس ترجمه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تازه های نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فلسطین ادبیات داستانی کتاب و کتابخوانی تجدید چاپ رژیم صهیونیستی نقد کتاب درگذشت چهره ها رایزنی فرهنگی ماه رمضان ۱۴۰۰ زبان و ادب فارسی استاد دانشگاه زبان فارسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۲۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/