Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:21:38 GMT

سوت آغاز انتخابات با شروع نام‌نویسی از داوطلبان 

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۶۹۳۹۸

سوت آغاز انتخابات با شروع نام‌نویسی از داوطلبان 

چند هفته بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به میدان رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و... و. رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است. برخی از مهمترین رویدادها در این زمینه در شبانه روز گذشته، را در ادامه متن می خوانیم:‌

از نامزدهای احتمالی اصولگرا چه خبر؟

تنها کاندیدایی هستم که مذاکرات بین المللی بلدم

رستم قاسمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ در یک دوره ای هم در شروع تحریم های فلج کننده علیه ایران در سال ۱۳۹۰ که هم تحریم سازمان ملل، هم اروپا و هم آمریکا بودیم من وزارت نفت را بر عهده داشتم. ما در دوره سخت تحریم های فلج کننده بالاترین توسعه در صنعت نفت کشور در صد سال گذشته را به تایید مسئولان فعلی وزارت نفت رقم زدیم. من در بین همه کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری فردی هستم که مذاکرات بین المللی بلدم و دیپلماسی اقتصادی را انجام دادم. به ده ها کشور بزرگ سفر کردم و با سران کشورها ملاقات داشتم و بسیاری از نیازهای کشور از جمله کالاهای اساسی را وارد می کردم. آخرین حقوق من چون جانباز و سرتیپ تمام سپاه هستم و سابقه طولانی هم دارم بدون کسورات بازنشستگی و بیمه و ... و با همه دریافتی ها ۱۴میلیون تومان است.

برای پیروزی در انتخابات سبد واحد رأی نیاز داریم

محمد ناظمی اردکانی که سابقه وزارت تعاون را در دولت نهم و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در گفت وگویی رسانه ای گفت:‌ هدف گذاری در عرصه اجتماعی، ترمیم اعتماد مردم نسبت به مسوولان و نظام است. این اعتماد باید بازسازی شود و سرمایه اجتماعی در سال های اخیر کاهنده شده به ویژه قول هایی که دولت یازدهم و دوازدهم دادند و اجرایی نشد. اینها باعث بی اعتمادی شد که باید ترمیم و بازسازی کرد و مردم را نسبت به آینده امیدوار کرد. در صورتی که این امیدواری به وجود نیاید حضورشان در پای صندوق های رأی ممکن است با مشکل مواجه شود. مقام معظم رهبری حضور حداکثری و مشارکت حداکثری را طلب کردند که بایستی تلاش زیادی کرد. هدف گذاری در عرصه فرهنگی برنامه های ما، تحقق خودباوری بر اصل ما می توانیم است. متأسفانه باز در سال های اخیر این خودباوری هم خدشه دار شد که باید ترمیم شود.

وی در ادامه بیان داشت: دو قطبی شدن ممکن است که حضور مردم را در پای صندوق رأی بیشتر و حداکثری بکند هرچند دوقطبی شدن التهابات و هیجان های سیاسی را که به وجود می آید، تسهیل می کند ولیکن آسیب هایی دارد که می بایستی این دو قطبی را مدیریت کرد. به این نوع که آسیب به مبانی نظام، انقلاب وارد نشود. اگر بتوانیم دو قطبی شدن را بر سر برنامه، کادر دولت آینده داشته باشیم، اصول اداره کشور برای آینده داشته باشیم، رقابت در این زمینه ها شکل و عمق بگیرد، دوقطبی لطمه آسیب به پایه های انقلاب و نظام نمی زند و چه بسا مناسب هم باشد. دو قطبی هایی که آزادی و غیر آزادی، جنبه های شعاری و جنبه‌های تحریک احساسات مردم نسبت به یکدیگر، اثربخشی کمی دارد و چه بسا لطمه و آسیب می زند. شعار انقلاب آزادی و استقلال بود. ما در این زمینه باید از آزادی یک معنای علمی داشته باشیم. آزادی که به آزادی دیگری لطمه نزند و به آزادی های اجتماعی لطمه نزند مورد قبول همه است و نمی تواند جامعه و فضای سیاسی کشور را دو قطبی کند مگر اینکه یک سری ابهامات ایجاد شود که جنبه تخریبی دارد و احساسات جامعه را تحریک می کند که قابل قبول نیست.

رئیس‌جمهور باید تمام ایران را ببیند نه فقط تهران

سعید جلیلی عضو شورای‌عالی امنیت ملی داوطلب سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگویی، اظهار داشت: کسی که منتخب مردم واقع می‌شود باید جامعیتی داشته باشد که در ابعاد مختلف تک‌بعدی نباشد، چه در موضوعات چه مناطق جغرافیایی. این بحث مهمی است. نکته مهم این است که اگر نگاه و رویکرد رئیس‌حمهور مبتنی بر پرداختن به موضوعات اصلی و اولیت‌های اصلی باشد و بخواهد تمام کشور را ببیند نه فقط تهران را، لازمه این، اتخاذ سازوکار فقط فردی نیست بلکه همه مجموعه دولت است. اینجاست که مزیت‌های نسبی اهمیت پیدا می‌کند. یکی از این موضوعات، تعریفی است که در برخی مفاهیم از جمله عدالت وجود دارد. مثلا فکر می‌کنیم اگر می گوییم عدالت باید در همه استان‌ها باشد به این معناست که در همه استان‌ها پالایشگاه داشته باشیم. این غلط است. بسیاری از استان‌ها را که طی سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم، دیده‌ایم که روی مواردی سرمایه‌گذاری شده که اصلاً مزیت نسبی آن استان نیست. مثلاً در استانی هیچ ضرورتی نداشته پالایشگاه احداث شود امّا وجود آن باعث شده بخش عمده‌ای از آب آن منطقه که برای ظرفیت کشاورزی استفاده می‌شود معطوف به این موضوع شود و این جواب عکس داده است، چون در پالایشگاه حداکثر ۴۰۰ شغل ایجاد می‌شود در حالی که اگر به سمت مزیت نسبی آن استان برده می‌شد، هزاران شغل ایجاد می‌شد. لذا باید درک درستی از عدالت جغرافیایی باید وجود داشته باشد.

عضو شورای‌عالی امینت ملی در پاسخ به سؤالی درباره تعریف از سابقه اجرایی برای رئیس‌جمهور گفت: یکی از بحث‌های مهم ایام انتخابات این است که نقش رئیس‌جمهور چیست. ما امروز وظایفی را در قانون اساسی برای رئیس‌جمهور داریم که توجه به آن مهم است. امّا مهم‌تر این است که بدانیم در عرصه عمل،‌ رئیس‌جمهور چه نقشی را و چگونه باید ایفا کند.

با مطالبه مردم آمده‌ام

وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر در بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم نامزد مردمی و غیرتکراری حضور نداشته باشد، از هیچ چهره تکراری حمایت نخواهیم کرد. هرچند که بر اصل انتخابات و مشارکت در آن اعتقاد داریم.

این فعال سیاسی شعار خود را «جهاد برای حل مشکلات مردم، جهاد برای قطع زنجیره فساد، ویژه خواری و رانت» اعلام کرد و طی سخنانی گفت: مردم ما همیشه در عرصه های مختلف جهاد حضور داشتند و نقش آفرینی کردند و حق مردم هست که برای حل مشکلات آنها اقدام جهادی انجام شود. در این دوره از انتخابات مطالبه اصلی مردم سپردن مدیریت اجرایی کشور به دست چهره‌های جدید و غیرتکراری است. استدلال مردم این است که حاصل عملکرد مدیران تکراری و افرادی که مدت ها در مناصب کلان مدیریتی حضور داشتند، اوضاع نابسامان اقتصادی، بحران و رکود است. لذا مردم خواستار روی کار آمدن مدیران تازه نفس و غیرتکرای هستند. تاکید مقام معظم رهبری هم بر تشکیل دولت جوان و تازه نفس است. شورای نگهبان بر توصیه های رهبری دقت عملی داشته باشد.

از نامزدهای اصلاح طلب چه خبر؟

محمود صادقی رسما اعلام کاندیداتوری کرد

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس دهم و دبیرکل مجمع مدرسین دانشگاه‌ها برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرد. وی با بیان اینکه برنامه انتخاباتی ما براساس الگوی توسعه پایدار و متوازن و الگوی حکمرانی خوب در بخش های مختلف طراحی شده است،گفت: در حوزه اقتصادی مثبت کردن رشد اقتصادی پایدار و همسو کردن این رشد با اهداف مندرج در برنامه و سیاست های ١٤٠٤ جزو برنامه های ما هست. امیدواریم رشد اقتصادی با برنامه ریزی درست مثبت شود و به میانگین ٥ درصد برسد.

مردمِ عصبانی شعار «دیگه تمومه ماجرا» می‌دهند

محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ۱۴۰۰در مصاحبه ای گفت: در این انتخابات اگر یک گفتمان شفاف، متکی بر منافع مردم، منافع ملی، خرد ورزی، احترام به نظرات مردم با عناصر صادق و پاسخگو مطرح شود و مردم ببینند که در برنامه، حرف و حتی شخصیت آن فردی که به عنوان کاندیدا مطرح شده، این ویژگی های موجود است. مردم می توانند تا اندازه ای راضی شوند و اعتماد کنند که احتمال بهبودی شرایط وجود دارد. زمانی که مردم از کاستی ها عصبانی باشند عکس العمل نشان می دهند و بخشی از این عکس العمل ممکن است در قالب یک شعاری که در یک مقطعی عنوان شد با عنوان "اصولگرا اصلاح طلب دیگه تمومه ماجرا" مطرح شود، اعتقاد دارم تمام ایرانی ها از جمله همین شعار دهنده ها به اعتلای ایران و ایرانی و ترقی ایران بیشتر از من پایبند هستند و اگر یک گفتمان شفاف، کارآمد، دلسوز و با عناصر صادق و پاکدست و پاسخگو به مردم که با دروغ و ریا مخالف باشند و مبارزه کنند در جرگه سازندگان ایران گرد هم می آیند و فعال می شوند بنابراین نباید این شعار را به عنوان یک شعاری که نا امیدمان کند به آن بپردازیم.

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که نظر مقام معظم رهبری این است که مشارکت مردم هر چه بیشتر باشد، قطعا مسئولین عالی مرتبط با این امر پاسخ به این دغدغه را در اولویت کار خود قرار میدهند علی القاعده یکی از ویژگی های مشارکت بیشتر این است که سلایق و دیدگاه های مختلف بتوانند حضور داشته باشند که این امر هم خواست نظام است و هم تاکید رهبری است، بنابراین من فکر می کنم این بار درک این ضرورت قدری کار را آسان تر خواهد کرد.

استخدام ۴۰۰ هزار نفر در پایان دوره دولت محمود احمدی نژاد 

رامین مهمانپرست از کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ درباره بحث کوچک کردن دولت ها به ویژه در دولت محمود احمدی نژاد در گفت وگو با یکی از رسانه ها اظهار داشت: در همان دولت آقای احمدی نژاد در چند ماهی که نزدیک به پایان کار دولت بود برای ۴۰۰ هزار نفر اشتغال جدید ایجاد کردند و هر کسی کارمند قراردادی بود را استخدام کردند، نمی دانم دلیل این کار انتخابات بود یا خیر ولی خلاف سیاست قبلی بود. 

وی گفت: شاید تصورشان این بود که فعلا دوره ما رد شود، ایرادی ندارد دولت بزرگ‌مان، بزرگ تر شود و یک نوع ایجاد محبوبیت هم بود. در دولت آقای روحانی همین الان بودجه را که نگاه می‌کنید مشکل جدی دارند یعنی نمی توانند بودجه را تامین کنند پس به سراغ چاپ اسکناس می روند. 

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری قانون اساسی اصلاح طلبان پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان اصولگرایان انتخابات ۱۴۰۰ شورای نگهبان اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری قانون اساسی اصلاح طلبان اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم رئیس جمهور دو قطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۶۹۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات از ۲ روز دیگر

به گزارش جام جم آنلاین،بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، تبلیغات دومین مرحله از انتخابات مجلسِ دوازدهم از بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

انتخابات در دو حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و مرودشت-ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم کشیده شده تا سرنوشت ۳ نماینده باقی مانده استان، ۲۱ اردیبهشت مشخص شود. 

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شیراز و زرقان تمام الکترونیک برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اطلاعیه پذیرش طلبه در حوزه علمیه خواهران الزهراء (ع) بندرعباس
  • آغاز تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات از ۲ روز دیگر
  • هر گونه بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع است
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • آغاز ضبط مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی
  • آغاز فرایند تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود