Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@14:12:18 GMT

مارهای مشاهده شده در انزلی سمی نیستند

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۲۳۱۰

مارهای مشاهده شده در انزلی سمی نیستند

به گزارش خبرگزاری مهر، سید فرشید فلاح در رابطه با اخبار رسیده مبنی بر مشاهده مارهای غیربومی در محوطه بندری و بلوار انزلی اظهار کرد: با اعزام تیم کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به محل تجمع مارها در سواحل بندرانزلی، علت افزایش بی از حد این مارها مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

فلاح با اشاره به بومی بودن این مارها ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان تمامی مارهای مشاهده شده در این ناحیه از نوع مار چلیپر یا Natrix tessellata که یک نوع مار آبی بوده و خطری برای شهروندان ندارد و کاملاً غیر سمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی فصل زاد و ولد مار چلیپر را یکی از دلایل رؤیت بیش از حد این جانور عنوان کرد و افزود: علت افزایش قابل توجه این نوع مار آبی ایجاد یک زیستگاه مطلوب و وجود منابع غذایی کافی اعم از بچه ماهی، موش و… در منطقه موج شکن انزلی می‌باشد.

وی اضافه کرد: سایز این مار بستگی به محیط زندگی و رژیم غذایی دارد و طبق مشاهدات و بررسی‌های صورت پذیرفته طول این مار گاهاً به ۱.۲ متر و وزن آن به حدود ۷۰۰ گرم می‌رسد.

مارها مشاهده شده در انزلی از نوع مار آبی است

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این خصوص اظهار داشت: مارهای زنده گیری شده بر اساس کلیدهای شناسایی، تشخیص نوع گونه و سمی و غیر سمی بودن آن مورد بررسی قرار گرفت.

حسین علی نژاد افزود: کلیه مارهای زنده گیری شده از نوع مار آبی چلیپر با نام علمی Natrix tessellata و با طول حداکثر ۱۲۰ سانتیمتر بومی مناطق تالابی و رودخانه‌های استان گیلان و کاملاً غیر سمی می‌باشند و خطر جدی برای شهروندان محسوب نمی‌شوند. (برای اطمینان و تأیید تشخیص، تصاویر مربوطه از طریق شبکه مجازی در اختیار استادان دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه قرار گرفت، که ایشان نیز تشخیص کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان را مورد تأیید قرار دادند).

علی نژاد گفت: گونه مار آبی چلیپر گونه بومی مار در حوزه تالاب انزلی بوده که با وجود پناه، غذا و امنیت (نداشتن شکارچی طبیعی) و شرایط مناسب زاد آوری در محدوده اسکله تراکم جمعیتی آن در این منطقه زیاد شده و با توجه به اینکه این گونه شناگر خوبی در آب می‌باشد به راحتی در محدوده بندری جابجا شده و گستره انتشار خود در این محدوده را افزایش داده است.

کد خبر 5210436

منبع: مهر

کلیدواژه: محيط زیست گیلان شهرستان انزلی فرشید فلاح ویروس کرونا روز قدس بوشهر آمار کرونا واکسن کرونا کرمانشاه روز جهانی قدس انتخابات 1400 گرگان عید سعید فطر شیوع کرونا اردبیل عکس استانها فطریه حفاظت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۲۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک و با همت شهرداری و شورای شهر آواجیق زباله‌ها و کیسه‌های پلاستیکی رها شده در حاشیه سایت زباله این شهر جمع آوری شد.

حجت آذریار یکی از اهداف این برنامه، که با ساماندهی کلی سایت زباله شهری و با نظارت اداره حفاظت محیط زیست چالدران برگزار شد را ترویج حفاظت از محیط زیست و نه به کیسه‌های پلاستیکی عنوان نمود.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی