Web Analytics Made Easy - Statcounter

بابایی گفت: ساماندهی جمع آوری زکات فطریه در سال جاری در دستور کار قرار گرفته و هزینه زکات فطره که حالت شرعی و فقهی دارد در حوزه های دیگر به هیچ عنوان مد نظر دبیرخانه شورای زکات نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان، در بحث مسئله پرداخت زکات و فطریه همین بس که امام صادق(علیه السلام) فرمودند «کامل کردن روزه به پرداخت زکات و فطریه است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس شعائر اسلامی مبلغ فطریه برای هر نفر برابر با یک صاع(سه کیلو گرم) گندم، جو، خرما، کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق است و اگر پول آن را نیز بپردازند کافی است.

 

بسیاری از مردم این دغدغه را دارند که کمک هایی را که تحت عنوان زکات فطریه پرداخت می کنند به دست افراد مستحق برسد و با توجه به اینکه نهادهایی مثل کمیته امداد، بهزیستی و مؤسسات معتبر و رسمی وابسته به این سازمان ها پرتلاش بودند مردم مومن و روزه دار می توانند به این نهادها اعتماد کنند و زکات فطریه خود را به این موسسات بپردازند.

 

در این راستا و با توجه به نگرانی برخی افراد در خصوص پرداخت زکات فطریه با «عیسی بابایی» مدیرکل کمیته امداد گلستان گفتگو کردیم که از نظر می گذرانیم؛

 

*در خصوص جمع آوری زکات فطریه و مسئولیت کمیته امداد در این حوزه توضیح دهید.

هر ساله یکی از برنامه های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان جمع آوری زکات فطره است که جزو وظایف دبیرخانه شورای زکات است که دبیری آن برعهده کمیته امداد است و مسئولیت جمع آوری زکات فطریه مستقیماً از طرف دبیرخانه به کمیته امداد واگذار شده است اما ما از جهت آنکه بتوانیم از این ظرفیت استفاده حداکثری داشته باشیم موسسات خیریه دارای مجوز از سازمان بهزیستی و فاقد سابقه کیفری و دارای اعتبار و فاقد سابقه تخلف نیز در این امر ما را یاری می کنند.

موسسات و سازمان های مردم نهادی که می خواهند زکات فطره را جمع کنند باید از دبیرخانه شورای زکات مجوز دریافت کنند.

 

*برای جلوگیری از سوء استفاده افراد و ورود مؤسسات بی نام و نشان و فاقد صلاحیت و مجوز در جمع آوری زکات چه اقدامی صورت گرفته است؟

ساماندهی امر جمع آوری زکات فطریه در سال های گذشته کمتر بوده و گاهی اوقات و به ندرت مؤسسات بی نام و نشان و فاقد صلاحیت و دارای سابقه تخلف از احساسات و اعتماد مردم سوء استفاده کردند و از زکات فطره که حالت شرعی و فقهی دارد در حوزه های دیگر هزینه می کردند که این اقدام به هیچ عنوان مد نظر دبیرخانه شورای زکات نبوده است.

 

از همه مردم نیکوکار و نوع دوست گلستان دعوت می کنم زکات فطریه خود را به مراکز، مؤسسات و پایگاه های کمیته امداد که دارای صلاحیت هستند و از دبیرخانه شورای زکات مجوز دارند پرداخت کنند.

 

همچنین آن دسته از افرادی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و به منظور سهولت در پرداخت مایل به پرداخت حضوری زکات فطره هستند، می توانند از طریق آسان پرداخت *۸۸۷۷*۰۱۷*# نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

 

همچنین مراجعه حضوری به کمیته امداد، واریز به شماره کارت های زکات فطریه، سادات، عام و کفاره عمد و غیرعمد یک سرفصل و صندوق مجزا تعبیه شده است و امیدواریم بتواتیم از این ظرفیت الهی استفاده کنیم.

 

*در سال گذشته چه میزان زکات فطریه در گلستان توزیع شده است؟ پیش بینی می شود امسال چه میزان زکات فطره جمع آوری شود؟

در سال گذشته از سوی دبیرخانه شورای  زکات بیش از ۱۳ میلیارد تومان زکات فطریه جمع آوری و بین نیازمندان توزیع شده است.

برآورد می شود امسال بیش از ۱۷ میلیارد تومان زکات فطریه به نیازمندان پرداخت شود.

 

*چگونه مردم می توانند مؤسسات خیریه و مراکز دارای مجوز را از مراکز بدون مجوز و فاقد صلاحیت شناسایی کنند؟

مراکز نیکوکاری از کمیته امداد مجوز دارند و مردم برای آگاهی از مراکز دارای مجوز می توانند از کمیته امداد استعلام بگیرند، سازمان های مردم نهاد مربوط به استانداری و وزارت کشور بوده و بخشی نیز موسسات خیریه است که از بهزیستی مجوز دارند و مقرر شد که بهزیستی و استانداری صلاحیت این مراکز را تایید می کنند و لیست را در اختیار ما می گذارند و اگر در بین این لیست، موسساتی خواستار مشارکت با ما باشند، می توانند از ما مجوز دریافت کنند.

 

در روز عید نیز مردم سعی کنند به موسسات و مراکز شناسنامه دار و دارای مجوز مراجعه کنند و اگر خواستار بررسی بودند، می توانند از بهزیستی و یا دفتر امور اجتماعی استانداری استعلام بگیرند.

در خصوص مراکز نیکوکاری نیز می توانند از کمیته امداد شهرستان ها سوال کنند.

 

*اقدامات انجام شده در حوزه مواسات چه میزان بوده است؟

در سال گذشته ۳۵۰ هزار پرس غذا در ماه مبارک رمضان توسط مردم طبخ و بین نیازمندان توزیع شد، اما خوشبختانه امسال با وجود همه فشارهای اقتصادی و شیوع بیماری منحوس کرونا تاکنون ۷۵۰ هزار پرس غذای گرم طبخ و توزیع شد.

 

۸۵ هزار مددجو تحت پوشش کمیته امداد گلستان هستند که در حوزه بسته های معیشتی نیز تاکنون ۷۵ هزار بسته تهیه شده است و امیدواریم طی روزهای آینده نیز برای سایر مددجویان کمیته امداد  بسته معیشتی تهیه شود.

 

تا بیست و پنجم ماه مبارک رمضان بیش از ۴۲ میلیارد تومان کمک های مردمی جمع آوری شده است این در حالی است که میزان کمک های مردمی در ماه رمضان سال گذشته کمتر از ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

 

*وضعیت گلستان در خصوص طرح اکرام ایتام چگونه است؟

طی ۲۰ سال اخیر که واحد طرح اکرام ایجاد شده ۱۶ هزار حامی از فرزندان یتیم حمایت می کنند که در ماه مبارک رمضان امسال ۱۱ هزار فرزند یتیم توسط ۷ هزار و ۵۰۰ حامی اعلام آمادگی کردند که اتفاق بسیار مبارکی است.

 

پایان پیام/695

منبع: شبستان

کلیدواژه: عیسی بابایی زکات فطریه پرداخت زکات کمیته امداد گلستان زکات دبیرخانه شورای زکات جمع آوری زکات فطریه ماه مبارک رمضان میلیارد تومان دارای مجوز زکات فطره سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد اپراتورها بر ایجاد پوشش فیبرنوری پس از صدور مجوز حفاری

براساس قانون بودجه امسال شهرداری‌ها پس از دریافت درخواست اپراتور مورد نظر باید ظرف ۱۵ روز برای صدور مجوز حفاری در معابر شهری اقدام کنند؛ در هر شهری که مجوز برای حفاری صادر شود، اپراتور متعهد باید پوشش فیبر نوری را برای تمامی جمعیت شهر فراهم کند و نمی تواند فقط به نقاط برخوردار شهر تمرکز کند.

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌و کارها با حضور معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و استاندار خراسان جنوبی، بین شهرداری بیرجند و اپراتور شاتل به عنوان مجری امضا شد.

مهدی روحانی نژاد- معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری- در این مراسم اظهار کرد: این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اجراست و همه مجوزهای لازم با توجه به سندهای بالا دستی گرفته شده و مجلس شورای اسلامی هم چند مصوبه در این زمینه داشته است.

وی  افزود: از ابتدای دولت سیزدهم انجام کارهای مقدماتی در این زمینه آغاز شده و اپراتورهایی که علاقه‌مند به مشارکت در اجرای این طرح بودند، آمادگی خود را اعلام کرده و مجوز اجرای پروژه در شهرهای مختلف را دریافت کردند.

به گفته روحانی نژاد بر اساس قانون بودجه امسال شهرداری‌ها پس از دریافت درخواست اپراتور مورد نظر بایستی ظرف ۱۵ روز برای صدور مجوز حفاری در معابر شهری اقدام کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در هر شهری که مجوز برای حفاری صادر شود، اپراتور متعهد باید پوشش فیبر نوری را برای تمامی جمعیت شهر فراهم کند و نمی‌تواند فقط به نقاط برخوردار شهر تمرکز کند.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این زمینه عقب ماندگی در مقایسه با کشورهای منطقه داریم، باید با همکاری همه دستگاه‌های مربوط زمینه تسریع در انجام آن در شهرهای کشور فراهم شود.

روحانی نژاد افزود علیرغم شروع با تاخیر این پروژه ملی در استان خراسان جنوبی ولیکن در صورت همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها و باتوجه به توان اپراتورهای منتخب برای استان، این امکان وجود دارد که مراسم اتمام پوشش برای کل استان خیلی زودتر از استان‌های دیگر برگزار شود.

محمد جواد قناعت-استاندار خراسان جنوبی-  نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۳۵۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از اینترنت پر سرعت بهره‌مند شدند. سعی ما در استان این است تا علاوه بر مرکز استان در سایر شهرستان‌ها هم این طرح سریع‌تر اجرایی شود و مردم از آن بهره‌مند شوند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همچنین مصطفی بهی-مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی - بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه شبکه فیبر نوری به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر شامل خیابان‌های اصلی، فرعی و کوچه‌ها اجرا و بستر اتصال ۶۵ هزار پورت برای استفاده مشترکین خانگی و تجاری در بیرجند فراهم می شود.

وی با بیان اینکه اجرای فیبر نوری پیش نیاز هر شهر هوشمند است، گفت: این طرح امکان استفاده شهروندان از اینترنت پرسرعت خانگی و فناوری‌های نوین، ارتقای کیفیت عملکرد و کاهش هزینه‌ها و مصرف بهینه منابع را فراهم می‌کند و ارزش سرمـایه گذاری این طرح در بیرجند، حدود هزار میلیارد ریال است.

مهدی بهترین- شهردار بیرجند- نیز در این مراسم تاکید کرد: تمام توان خود را در راستای ارایه خدمات ارتباطی مطلوب به شهروندان بکار گرفته‌ایم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۵۶۰ میلیارد ریال زکات در خوزستان
  • پوشش ۵۱۶ هزار فرزند یتیم توسط حامیان
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • جمع آوری متکدیان و کودکان کار در دزفول
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • پرداخت ۵۰ میلیارد ریال کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان مددجوی سراوان
  • تعهد اپراتورها بر ایجاد پوشش فیبرنوری پس از صدور مجوز حفاری
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟
  • رشد ۲۶ درصدی مشارکت های مردمی در کمیته امداد