Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@04:38:27 GMT

شرط و شروط «صمت» برای خودروسازان خارجی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۶۷۸۸

شرط و شروط «صمت» برای خودروسازان خارجی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ با توجه به مذاکرات ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا در وین بر سر مساله توافق هسته‌ای و برجام، این احتمال وجود دارد که طرفین به برجام بازگردند. با احیای برجام، تحریم‌ها علیه کشور لغو خواهد شد. بنابراین خودروسازان خارجی مجاز به حضور در ایران خواهند بود.

از همین رو طی این چند هفته بحث بر سر بازگشت خارجی‌ها به خودروسازی کشور بالا گرفته و موافقان و مخالفان روبه‌روی یکدیگر صف بسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تا دیروز مخالفت‌ها و سخت‌گیری‌ها در برابر بازگشت خودروسازان خارجی، محدود به کارشناسان و مدیران صنعت خودرو بود، حالا دامنه آن به وزارت صمت هم کشیده است. اخیرا مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت عنوان کرده «بازگشت خارجی‌ها به ایران، جز با جبران مافات و احقاق حقوق شهروندان، صنایع و شرکت‌ها امکان‌پذیر نیست.»

سهیل معمارباشی تاکید کرده «‌برخلاف گذشته، این بار خودروسازان خارجی باید به سرمایه‌گذاری نقدی در ایران بپردازند و دیگر از مونتاژکاری و تولید تحت لیسانس، خبری نخواهد بود.» وی این را هم گفته که «‌ایجاد مراکز تحقیق و توسعه برای خودروسازان و اتصال صنعت خودروی ایران به شبکه‌های جهانی و بهره‌مندی از دانش، توانمندی و تجربه آنها، دیگر نکاتی است که در عقد قراردادهای همکاری مشترک دیده خواهد شد.»

در باب اظهارات مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت چند نکته وجود دارد. نخست اینکه در دوران پسابرجام نیز وزارت صمت شروطی نسبتا سخت را برای خارجی‌ها گذاشت و خیلی هم اصرار بر اجرای آنها داشت؛ با این حال در نهایت کوتاه آمد. از جمله این شروط، داخلی‌سازی حداقل ۴۰درصدی بود که خارجی‌ها با توجه به شرایط قطعه‌سازی کشور، آن را نپذیرفتند.

بنابراین اگر شرطی برای حضور خارجی‌ها در خودروسازی کشور در نظر گرفته می‌شود، بهتر است با لحاظ کردن شرایط این صنعت باشد. اینکه چشم بسته و احتمالا تنها در راستای اقدامات به اصطلاح پوپولیستی، شروطی سخت برای خودروسازان خارجی بگذاریم و درهای کشور را به روی آنها ببندیم، به هیچ وجه منفعت صنعت خودرو را به‌دنبال نخواهد داشت. 

مساله دیگر این است که هرچند بازار خودرو یک مزیت به شمار می‌رود، با این حال شاید آنقدر هم که وزارت صمت روی آن حساب باز کرده است، برای خارجی‌ها جذابیت نداشته باشد. در دوران پسابرجام هم گمان می‌رفت خودروسازان زیادی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کنند؛ اما در نهایت همان قبلی‌ها بازگشتند و قرارداد امضا کردند. بنابراین به‌نظر می‌رسد این‌بار نیز قرار نیست خارجی‌ها برای حضور در خودروسازی ایران صف بکشند و احتمالا همان قبلی‌ها (البته منهای پژو) باز خواهند گشت.

در نهایت اینکه با پایان یافتن دولت دوازدهم، به احتمال فراوان مسوولان وزارت صمت نیز تغییر خواهند کرد. بنابراین ممکن است سکانداران جدید این وزارتخانه نظر و سیاست دیگری درباره مشارکت‌های خارجی در صنعت خودرو داشته باشند.

پربیننده ترین قیمت انواع ساینا در تهران + جدول جدیدترین قیمت چری آریزو ۵ + جدول قیمت پراید امروز ۱۴۰۰/۲/۲۴ جدیدترین قیمت خودروهای ژاپنی در تهران + جدول پژو ۲۰۶ امروز چند معامله شد؟ + جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودروسازان انتخابات ۱۴۰۰ خودروسازان خارجی صنعت خودرو وزارت صمت خارجی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۶۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم

عباس علی آبادی اظهار کرد: گاهی به بهانه تامین مالی و گاهی به بهانه زمان اینکه خودرو فوری مورد نیاز است واردات انجام می‌شود.

به گزارش صدای ایران از ایسنا،وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر یکی از بهانه‌ها این است که تامین کنندگان خارجی مایل به تامین مالی هستند، تصریح کرد: باید این بهانه را از بین ببریم و روش‌هایی را برای تامین مالی و مشارکت دادن مردم در این امر پیدا کنیم تا به این بهانه‌ها به سمت خارجی‌ها نرویم. یکی دیگر از عوامل واردات نیاز‌های فوری است، اما اگر از قبل این نیاز‌ها اعلام شود، تولیدکنندگان توان تامین آن را دارند.


دیگر خبرها

  • ضرب الاجل وزارت صمت به ایران خودرو و سایپا
  • نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی
  • آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • نتانیاهو: پذیریش شروط حماس یعنی تسلیم شدن در برابر ایران
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند