Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، گروه شهری: برخورد نیروهای شهرداری تهران در شهرری با یک دستفروش  پدر روز عید فطر با واکنش های مختلفی همراه بوده  است و کاربران فضای مجازی ضمن همدری با این دستفروش خواستار برخورد با خاطیان شده اند. سابقه شهرداری تهران در برخورد با دستفروشان چندان خوشایند نبوده و بارها طی سال های گذشته این اتفاق به وقوع پیوسته است و مدیران شهری همواره اعلام کرده اند که با خاطیان برخورد می کنند ولی هرزچندگاهی دوباره شهروندان شاهد چنین حوادثی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط کرونا و تحریم برخورد با دستفروش مورد تایید نیست

ساعاتی پس از نشر ویدیو عوامل شهرداری با یک دستفروش، مجید فراهانی با انتشار توئیتی در صفحه شخصی‌اش نوشت:برخورد خشونت آمیز با دستفروشان قانونی و انسانی نیست؛ پیگیر برخورد با ماموران متخلف سد معبر خواهم بود.

این عضو شورای شهر گفت:در شرایط سخت اقتصادی ناشی از کرونا و تحریم ها برخورد با دستفروشان مورد تایید شورای شهر نیست.

شهرداری منطقه 20 مجبور به عذرخواهی شد

موج انتقادها در فضای مجازی و بازتاب انتشار فیلم برخورد با دستفروش به اندازه ای بود که منجر به عذرخواهی شهرداری شد. فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ تهران درباره این ماجرا گفت: از روزی که موضوع حادثه میدان شهر ری مطرح شده است، پایش و رصد دقیق موضوع در دستور کار قرار گرفته و دستگاه های نظارتی متولی نیز در جریان جزییات قرار دارند.

افشار گفت: ضمن پوزش از افکار عمومی و شهروندان، بنده همواره و بارها به همکاران متذکر شده که در اجرای قانون ضمن حفظ اقتدار، از رفتارهای سلبی و به دور از اخلاق خودداری شود و لذا آنچه رخ داده مورد تایید نیست و ضمن بررسی دقیق مسأله در اسرع وقت با عوامل خاطی و مقصر برخورد می شود.

فرهاد افشار ادامه داد: از این روی، به زودی جلسه ای نیز تشکیل و ضمن بررسی دقیق ابعاد حادثه با متخلفین و آمرین و عاملین رفتار صورت پذیرفته با شهروند برخورد قاطع و سریع صورت خواهد گرفت.

دستفروشان بخشی از اکو سیستم شهری هستند 

وی افزود: باید قبول کرد که دستفروشان بخشی از اکو سیستم شهری هستند که باید بر اساس ضوابطی امکان فعالیت در شهر را داشته باشند.

به گفته شهردار منطقه ۲۰ هم اکنون عوامل مرتبط با این حادثه در اختیار بوده و جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه های نظارتی معرفی شده اند.

عذرخواهی افاقه نکرد و دستگاه قضا وارد عمل شد

اما با عذرخواهی شهرداری منطقه 20 ماجرا ختم بخیر نشد و غلامرضا نوفرستی، دادستان عمومی و انقلاب شهر ری هم درباره این موضوع واکنش نشان داد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ فردی در این خصوص شکایتی مطرح نکرده است، گفت: در مورد این موضوع پرونده‌ای با موضوع اخلال در نظم عمومی تشکیل شده و دستورات قضایی لازم به منظور شناسایی ماموران شهرداری دخیل در موضوع به عنوان متهم صادر شده است.

نوفرستی همچنین از صدور دستور قضایی به منظور شناسایی فرد دستفروش جهت اعلام شکایت خبر داد و اظهار کرد: به محض اطلاع از موضوع، بلافاصله دستورات قضایی لازم برای پیگیری موضوع صادر شد.

وی گفت: اطلاعات تکمیلی در این خصوص اعلام خواهد شد.

ساماندهی دستفروشان سبب حمایت بیشتر از آنها

درباره این موضوع به سراغ زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر رفتیم وی در این باره گفت: مدیریت شهری تلاش کرده در شرایط سخت اقتصادی و کرونا از دستفروشان حمایت کند البته این موضوع به معنی ساماندهی نشدن آنها نیست. قطعا موضوع ساماندهی دستفروشان هم به نفع آنها و هم به نفع شهروندان خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما از همه دستفروشان خواستاریم در سامانه مربوط به مشاغل سیار ثبت‌نام کنند که البته تا کنون فقط حدود هزار نفر در این زمینه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: هر چه بیشتر افراد در این سامانه ثبت‌نام کنند ساماندهی دستفروشان سریع‌تر انجام می‌گیرد و شهرداری در اختصاص فضای باز به آنها می‌تواند به صورت منسجم‌تر عمل کند.

این عضو شورای شهر تهران  ضمن نکوهش برخورد با دستفروشان خاطرنشان کرد: ساماندهی دستفروشان مانعی در برابر برخورد با آنها است و امنیت بیشتر آنها را به همراه دارد و امیدواریم هرچه سریع تر محقق شود. البته برخی دستفروشان گمان می کنند اگر در سامانه مربوطه ثبت نام کنند، متضرر شده و به نفعشان نیست در حالی که قضیه برعکس است.

شهرداری مسوول کارآفرینی نیست

سیدعلی مفاخریان مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران هم درباره این موضوع به فارس گفت: این نهاد مخالف سد معبر است اما برخی می‌گویند براساس مصوبه شورا باید هر کسی هر جایی که می‌خواهد کار کند، این امر با بخشنامه وزارت کشور، قانون شهرداری مغایر است و حتی از نگاه مردم هم این کار درست نیست.

وی با اشاره به اینکه شرکت ساماندهی مسوول کارآفرینی نیست، اظهارداشت: مسوولیت این نهاد نظم و انضباط در شهر است اما اگر ظرفیت و زمینی برای بخش خصوصی یا شهرداری باشد می‌توانیم از آنها استفاده کنیم یا برای راسته‌ها یا پیاده‌راه‌هایی می‌توان تعریف تجاری کرد.

ثبت نام بیش از 1000 دستفروش در سامانه «سامان بازار»

مفاخریان گفت: شرکت ساماندهی با وجود آنکه تکلیف قانونی در این زمینه نداشته است به دلیل هدایت موضوعات و سرو سامان دادن و شناسنامه دار شدن دستفروشان سامانه سامان بازار را طراحی کرده است که همه دستفروشان چه در روز بازارها و چه شب بازارها و چه ون کافه ها  ثبت نام کنند. به این ترتیب علاوه بر شناسنامه دار شدن کار این افراد جانمایی آنها نیز انجام می شود.

وی بیان داشت: تاکنون حدود 1000 دستفروش اطلاعات خود را در سامان بازار وارد کرده‌اند و همچنان منتظریم این سامانه کامل شود، برآورد ما حدود ۱۰ هزار نفر است.البته اعتماد اجتماعی هنوز در بین دستفروشان اتفاق نیافتاده است و برخی نیز سواد کافی برای ثبت‌نام در این سامانه را ندارند.

پرونده ساماندهی دستفروشان روی میز مدیران جدید

بر اساس برخی آمارها تهران دارای بیش از 10 هزار دستفروش بوده و در برخی مناطق از جمله منطقه 15، 17، 11 و 12 و 6 تعدادشان بیشتر است هر چند شرایط کرونا سبب کسادی بازار دستفروشان مانند بسیاری از اصناف شده ولی به گفته برخی از اعضای شورای شهر مانند حسن خلیل آبادی طی یک سال گذشته و با شیوع کرونا آمار دستفروشی افزایش یافته است.

دستفروشی جزو مشاغل کاذب محسوب می شود و شورای شهر تهران مصوبه ای برای ساماندهی این افراد تصویب کرد ولی تاکنون این مصوبه به خوبی اجرا نشده و فقط شهروندان شاهد بگیر و ببندهای مقطعی و گاه برخوردهای نامناسب با دستفروشان هستند.

البته گاهی هم مدیریت شهری برای فعالیت دستفروشان چراغ سبز نشان داد و با آنها در مترو جلسه گذاشت تا نظرشان را در مورد راهکار دستفروشی جویا شود ولی ماجرا به سرانجام نرسید و مدیریت شهری به راهکاری که همه ابعاد این پدیده شهری در آن لحاظ شود دست نیافت حالا باید منتظر ماند و دید مدیریت جدید شهری در ماه های آینده چه تصمیم جامعی در این زمینه اتخاذ می کند. تصمیمی که هم باید در جهت حمایت از دستفروشان در شرایط سخت اقتصادی و هم مانعی در برابر سد معبر باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران ساماندهی دستفروشان برخورد با دستفروش ثبت نام کنند مدیریت شهری شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۹۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

شهردار مشهد مقدس از راه‌اندازی سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف در مراسم امضای تفاهم‌نامه تشکیل دفتر همکاری مشترک دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد اظهار کرد: یک لحظه غفلت در شهر باعث نارضایتی و بحران می‌شود، مثلاً نشست یک خیابان در مشهد به سرعت رسانه‌ای می‌شود و همه پیگیر آن می‌شوند.

وی افزود: دانشگاه‌ها درگیر موضوعات شهری هستند و بهترین مکان برای اینکه علم به عمل برسد، مدیریت شهری است چرا که ویترین خدمات دولت است؛ امروز شهرداری مشهد بیش از ۴۰۰ خدمت به مردم ارائه می‌کند و این گستردگی کار مقداری مدیریت شهری را به سمت تصمیم لحظه‌ای می‌برد و اگر از قبل برای بحران فکر شده باشد، تصمیم هم لحظه‌ای و هم علمی خواهد بود.

قلندرشریف اضافه کرد: دانشگاه در این زمینه می‌توانند کمک کند و در کنار آن خلاقیت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، در این دوره مدیریت شهری دفتر خلاقیت در شهرداری تشکیل شد که کارهای خوبی نیز انجام شده است.

شهردار مشهد مقدس افزود: ارتباط مناسب بین خلاقیت با بدنه شهرداری، ظرفیت خوبی برای همکاری دانشگاه و شهرداری به وجود آورده و این همکاری تصمیم‌گیری برای مدیریت شهری را در موقعیت‌های مختلف آسان می‌کند.

وی با بیان اینکه تا امروز پژوهش‌های زیادی برای شهرداری انجام شده که عملیاتی نبوده است، گفت: اگر پایان‌نامه‌ها هدف‌دار باشند و در قالب موضوعات شناسایی شده تنظیم شوند، کار ما در شهرداری راحت‌تر خواهد شد.

قلندر شریف تصریح کرد: سامانه شمس برای شناسایی موضوعات شهرداری در حال راه‌اندازی است و همه مسائل شناسایی شده در آن ثبت می‌شود و ما هم از ایده‌ها برای حل آن‌ها استقبال می‌کنیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: امروز مشهد به‌عنوان دبیرخانه خلاقیت کلانشهرها تعیین شده و در حوزه هوشمندسازی و خلاقیت پیشرو است و در ارزیابی صورت گرفته رتبه اول کشور و سوم غرب آسیا در هوشمندسازی را داریم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا همه فرآیندهای خدمات شهری آنلاین شود، یادآور شد: در حال حاضر جمع‌آوری پسماند خشک، مجوزهای حمل خاک، آتش‌نشانی و … هوشمند شده است و در آینده نزدیک هم پیش‌نویس پروانه ساختمانی در لحظه صادر خواهد شد.

قلندر شریف تاکید کرد: اگر در این حوزه‌ها سریع پیش نرویم عقب می‌مانیم و این مستلزم این است که ارتباط میان شهرداری و دانشگاه شکل بگیرد و پایان‌نامه‌ها کاربردی باشد، اگر علم با تجربیات عملیاتی شهرداری ترکیب شود در آموزش دانشگاه هم تأثیرگذار است و آن را تقویت می‌کند.

وی گفت: ٢٠ کار ویژه در مدیریت شهری استخراج شده و روی آن کار می‌شود، همکاری میان دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد را می‌توان از اینجا شروع کرد، با برقراری این همکاری دانشجویان می‌توانند تأثیرگذاری کارشان را ببینند و از طرف دیگر در شهرداری، هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم کیفیت کار بالا می‌رود.

کد خبر 747677

دیگر خبرها

  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • پیگیری ویژه جهت تصویب نخستین طرح هادی شهری پیربازار
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان