Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:58:33 GMT

شرکای عرب رژیم صهیونیستی شرمسار از حوادث غزه

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۰۹۰۸

شرکای عرب رژیم صهیونیستی شرمسار از حوادث غزه

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری فرانسوی، تشدید خشونت های مرگبار میان اسرائیل و فلسطین باعث شده برخی کشورهای خلیج فارس که از شرکای جدید اسرائیل بشمار می‌روند در معذوریت دیپلماتیک قرار گیرند و شرمسار شوند؛ همان هایی که به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخته و از امضاکنندگان پیمان آبراهام بشمار می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیمان آبراهام که در سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور ۹۹) میان رژیم صهیونیستی و ابتدا امارات و سپس بحرین و سودان و مراکش امضا شد، منجر به انتقادات بسیار از این کشورها گردید.

اما دور جدید خشونت ها در نوار غزه سبب شده تا کشورهای عرب در نهایت تصمیم به محکومیت حملات اسرائیل به نوار غزه همزمان با جشن های پایان ماه رمضان بگیرند.

یک سال پس از امضای توافق نامه عادی سازی روابط با اسرائیل، اکنون امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش مجبور به تغییر مسیر و روی آوردن به سخنان انتقادی شده اند.

«الهام فخرو» تحلیلگر اندیشکده گروه بحران در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «این بیانیه ها عمدتا برای مخاطبان عرب داخلی و منطقه ای در نظر گرفته می شود و مصارف خارجی ندارد». وی تاکید کرد: «اما توافق نامه آبراهام درواقع ده ها سال اجماع را از بین برد و توسط رهبران فلسطینی به عنوان "خیانت" محکوم شد».

بحرین به عنوان یکی دیگر از کشورهای امضا کننده پیمان آبراهام، روزانه شاهد برگزاری تظاهرات ضد اسرائیلی است و معترضان و جامعه مدنی خواستار قطع روابط با اسرائیل شده اند.

در امارات متحده عربی هم که محدودیت های شدیدی در شبکه های اجتماعی وجود دارد، بسیاری از کاربران، فیلم ها و عکس هایی را برای تقبیح اشغالگری و بی رحمی نیروهای اسرائیلی به اشتراک گذاشته اند.

از نظر «هیو لاوت» تحلیلگر شورای روابط خارجی اروپا، این بحران "نخستین آزمایش واقعی" برای امارات متحده عربی است که سالها بی سر و صدا با اسرائیل روابط خود را گسترش داده بود.

لاوت افزود: «توافق آبراهام بر اعتقاد دیرینه نتانیاهو مبنی بر اینکه فلسطینیان به طور موثری به حاشیه رانده می شوند و همزمان اسرائیل روابط خود را با کشورهای همسایه توسعه می دهد، صحه می‌گذارد».

وی گفت: «خشونت های کنونی در غزه آزمایشی است برای آنکه بدانیم آیا امارات متحده عربی آمادگی دارد روابط خود را با اسرائیل به خاطر فلسطینیان در معرض خط قرار دهد؟» وی در پاسخ باتوجه به دستاوردهایی که این توافق برای امارات داشته از جمله مشارکت های فناوری و دسترسی به تجهیزات سخت افزاری نظامی آمریکا، پاسخ را "منفی" می داند.  

اما در حالی که انتقادات در امارات متحده عربی نادیده گرفته شده است، به دلیل حضور گروه های فعال مدنی حامی فلسطین، اوضاع برای سایر کشورهای عربی که به اسرائیل نزدیکتر شده اند پیچیده تر است.

مراکش در مواجهه با فشار اعتراضات خیابانی، در نهایت اقدامات نیروهای اسرائیلی در شرق بیت المقدس را محکوم کرد. هرچند عادی سازی روابط این کشور شمال آفریقا با اسرائیل یک مساله راهبردی بشمار می رود، زیرا به موضوع به رسمیت شناختن حاکمیت آن بر سرزمین مورد مناقشه صحرای غربی از سوی آمریکا مرتبط است.

سودان هم که در ازای حذف از فهرست حامیان تروریسم به رابطه با اسرائیل تن داد، حملات اسرائیل را محکوم کرده و هشدار داد که اقدامات آن "چرخه خشونت" را تداوم خواهد بخشید.

«ولی نصر» از دانشکده مطالعات بین الملل دانشگاه جان هاپکینز در توئیتی نوشت: «تمام راهبرد اسرائیل از طریق پیمان آبراهام بر این استدلال استوار بود که دیگر مساله فلسطین مطرح نیست. اما اکنون به لطف مجموعه ای از اشتباهات اسرائیل، مساله فلسطین به قوت ادامه دارد».

برچسب‌ها بحرین رژیم صهیونیستی امارات‌ متحده ‌عربی فلسطین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بحرین رژیم صهیونیستی امارات متحده عربی بحرین رژیم صهیونیستی امارات متحده عربی فلسطین اخبار کنکور امارات متحده عربی رژیم صهیونیستی پیمان آبراهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۰۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد

یک نماینده پارلمان اندونزی امروز (شنبه) اخبار منتشر شده مبنی بر تمایل کشورش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، «جزولی جوینی» عضو پارلمان اندونزی از حزب عدالت و رفاه، بر امتناع قاطعانه کشورش از عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر تاکید کرد.

وی تنها راه عادی سازی روابط اندونزی با رژیم صهیونیستی را توقف جنایات علیه فلسطینی‌ها و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی دانست.

جوینی گفت: گزارش‌های عبری مبنی بر ترویج ایده عادی‌سازی روابط میان اندونزی و رژیم اشغالگر اسرائیل، تلاش‌هایی با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی است؛ چراکه اندونزی تنها کشوری در جنوب شرق آسیا است که با عادی‌سازی موافق نیست.

وی همچنین بر ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای معرفی بنیامین نتانیاهو به عنوان «جنایتکار جنگی» تاکید کرد.

در همین راستا، «لالو محمد اقبال» سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی وجود هرگونه برنامه‌ای برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

این اظهارات پس از آن بیان شد روزنامه عبری زبان «هاآرتص» در گزارشی نوشت: اندونزی که پر جمعیت‌ترین کشور با اکثریت مسلمان در جهان است، برای اولین بار در تاریخ، تعهد و موافقت خود را برای برقراری «روابط دیپلماتیک با اسرائیل» با هدف پیوستن به سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • بالانسر ایران و اسرائیل