Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:01:10 GMT

پیش‌بینی کاهش ۱۵۰ هزار تنی تولید گندم در استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۲۲۸۵

پیش‌بینی کاهش ۱۵۰ هزار تنی تولید گندم در استان اردبیل

احمد شهریار روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: همه شهرستان‌های استان اردبیل دچار تنش کاهش بارندگی، افزایش دما، وزش کم سابقه و مداوم باد گرم موسوم به گرمیج و در نتیجه بروز شرایط خشکسالی شدید در سال زراعی جاری بوده است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در همه شهرستان های استان اردبیل بین ۱۸ تا ۹۳ درصد نسبت به میانگین بلند مدت، بیشترین میزان کاهش بارندگی را مربوط به شهرستان نمین و بیشترین عمق خسارت مزارع دیم را مربوط به شهرستان گرمی و بیله سوار اعلام مرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: کشت دیم و تولید محصولات زراعی در این استان به بارش زمستانی و بهاری بسیار وابسته است و با کاهش بارندگی در سال زراعی جاری همه زراعت دیم در استان آسیب دیده و در برخی مناطق استان این آسیب و خسارت خیلی شدید بوده است.

وی با اشاره به کشت گندم دیم در ۲۴۸ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به عنوان بیشترین سطح زیر کشت محصول در این استان بیان کرد: شدت خسارت و آسیب خشکسالی و کاهش بارندگی در مزارع دیم شهرستان بیله‌سوار و گرمی بیشتر است.

شهریار از آغاز اقدامات مدیریتی برای کاهش میزان خسارت به گندم‌زارهای استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: با شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود که امسال ۴۴۰ هزار تن گندم در استان اردبیل تولید شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی خرید ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی در سال زراعی جاری در استان اردبیل گفت: اگر این میزان خرید محقق شود، نیاز استان به گندم از تولید داخل استان تامین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز چند روز پیش اعلام کرد که خشکسالی و کاهش شدید بارش در زمستان و به خصوص بهار امسال، به ۷۰ درصد از مزارع دیم استان اردبیل خسارت زده است.

استان اردبیل دارای ۷۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که ۲۳۰ هزار هکتار از این اراضی به مزارع آبی تبدیل و در ۴۰ هزار هکتار نیز باغ کشت شده است.

در مابقی اراضی قابل کشت استان اردبیل که معادل۵۱۰ هزار هکتار است، محصولات متنوعی از جمله گندم، جو و انواع حبوبات کشت می شود که تولید محصول در آنها منوط به شرایط آب و هوایی مساعد و تداوم بارش‌های زمستانی و بهاره است.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

متاسفانه در سال زراعی جاری خشکسالی حادی در کل کشور حادث شده و در استان اردبیل نیز با استناد به آمار و اطلاعات متقن، میزان بارش‌ها در فصل زمستان گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل، حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وزش مستمر بادهای گرم جنوبی یا گرمیج در سال زراعی جاری در سطح استان اردبیل همچنین موجب افزایش دما به میزان ۲ درجه، تبخیر آبهای جاری، کاهش آب سدها، خشکیدگی خاک، تبخیر و تعرق بیشتر گیاهان و در نهایت ایجاد تنش آب در خود گیاهان کشتزارها و بیشتر شدن میزان خسارت شده است.

این خشکسالی کم سابقه و کمبود بارش بر مراتع استان نیز اثر منفی گذاشته و موجب شده که رویش علوفه و غنای گیاهی مراتع و چراگاه‌های استان نیز دچار خسارت شود و به طور یقین این وضعیت در تامین علوفه دام سبک و سنگین و نیز تولید گوشت در استان تاثیر منفی و جدی خواهد گذاشت.

برچسب‌ها گندم استان اردبیل کشاورزی خشکسالی خرید تضمینی خسارت مالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم استان اردبیل کشاورزی گندم استان اردبیل کشاورزی خشکسالی خرید تضمینی خسارت مالی اخبار کنکور سال زراعی جاری استان اردبیل کاهش بارندگی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۲۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام

اصغر باباخانی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام اظهار کرد: یکی از وظایف اداره کل غله و خدمات بازرگانی، تأمین، ذخیره و خرید محصولات اصلی و استراتژیک در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه، گندم، دانه‌های روغنی، برنج و شکر اصلی‌ترین کالاهای استراتژیک هستند، خاطرنشان کرد: استان ایلام به عنوان تولید کننده گندم با کیفیت بالا به ویژه در شهرستان‌های حوزه جنوب به عنوان یکی از چهار استان تولید کننده کیفی گندم در سطح کشور از لحاظ درصد پروتئین و گلوتن است.

باباخانی تصریح کرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی بنا به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت خرید گندم از کشاورزان را در سال جاری برعهده دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام تصریح کرد: هم اکنون ۱۷ سیلو در بخش خصوصی با ظرفیت بالغ بر ۴۳٠ هزار تن و تعداد ۲۳ مرکز مباشر تعاون روستایی آمادگی دارند تا تمام محصول گندم را از تمامی کشاورزان عزیز تمام شهرستان ها خریداری و ذخیره کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز برداشت گندم در حوزه جنوب استان خبر داد و گفت: هم اکنون برداشت گندم در شهرستان‌های مهران، دهلران و آبدانان آغاز شده و تاکنون ۱٠٠ هزار تن گندم از سطح مزارع شهرستان های مذکور برداشت شده‌ که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ برابر افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام گفت: همچنین پیش بینی میشود تا پایان برداشت در کل استان ۴٠٠ هزار تن گندم برداشت و از این میزان ۳۵٠ هزار تن خرید تضمینی شود.

باباخانی با اشاره به اینکه بر اساس قیمت مصوب در سال جاری هر کیلو گندم معمولی ۱۷ هزار و ۵٠٠تومان و گندم دروم ۱۸ هزار تومان از کشاورزان خریداری خواهد شد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای کشت قراردادی اقدام به راه‌اندازی اپلیکیشن کشت قراردادی کرد.

وی با توجه به باز شدن سامانه پرداخت، اسامی کشاورزانی که گندم خود را تحویل داده اند برای دریافت وجه به بانک عامل(کشاورزی) معرفی شده است، گفت: کشاورزان با توجه به سامانه بارشی در سطح استان نسبت‌ به برداشت گندم خود هیچگونه عجله ای نداشته باشند و اداره کل غله و خدمات بازرگانی تا آخرین محموله برداشت را از کشاورزان خریداری خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • رسیدگی به ۳۴۰۰ پرونده بافت فرسوده در اردبیل
  • ۳۰ درصد اسناد تک برگی اراضی زراعی استان اردبیل صادر شد
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • بسیج تمامی امکانات برای جلوگیری ازخسارت احتمالی بارندگی درخوزستان
  • صدور ۳۰ درصد اسناد تک برگی اراضی زراعی استان اردبیل
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد