Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@07:12:58 GMT

بزرگداشت حکیم عمر خیام در رادیو فرهنگ

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۴۷۹۷

بزرگداشت حکیم عمر خیام در رادیو فرهنگ

امیررضا راز  تهیه کننده برنامه «حکیم خیام»در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حکیم عمر خیام، فیلسوفی تراز اول بوده است. در تقویم کشورمان ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری نام گرفته است. به همین مناسبت رادیو فرهنگ برای معرفی بیشتر شخصیتی که علاوه بر مهارت در شعر، علوم ریاضی، فقه، هندسه و نجوم، فیلسوفی تراز اول نیز بوده است، برنامه «حکیم خیام» را با بخش‌های مختلف تدارک دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راز خاطر نشان کرد: امروزه معرفی و شناخت شخصیتی جامع همچون حکیم عمر خیام نیشابوری می‌تواند نمونه‌ای شایسته فراروی تمام پژوهندگان علم و دانش و ادب به ویژه نسل جوان قرار دهد و رویکرد این برنامه برپایه آگاهی بخشی طرح ریزی شده است.

وی با بیان اینکه خیام خوانی یکی از بخش‌های مهم این برنامه است توضیح داد: در این برنامه ضمن گفت‌وگو با خیام پژوهان و ارتباط با نیشابور، انجمن مفاخر، خانه اندیشمندان و نمایندگی یونسکو در تهران به خیام خوانی در بوشهر و کرمان می‌پردازیم و در ادامه کارشناسان به وجهه جهانی خیام اشاره می‌کنند.

تهیه کننده برنامه «حکیم خیام» این برنامه را مجله‌ای شاد و اندیشه ورزانه عنوان کرد و گفت: با توجه به شخصیت چند وجهی خیام و‌اندیشه‌های وی در این برنامه نیز وجوه مختلف شخصیتی وی و فعالیت‌های این حکیم بررسی می‌شود و در بخش مشارکت مخاطبان نیز «حکیم بودن و ویژگی‌های حکیم» موضوعی است که با همراهی شنوندگان به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود:در بخش کارشناسی به عرفان خیام و اندیشه خسروانی در آثار وی نیز اشاره می‌شود.

حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به «خیام» اهل نیشابور و فیلسوف و ریاضیدان و منجم و شاعر اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است.

وی در ترتیب رصد ملکشاهی و اصلاح تقویم جلالی همکاری داشت و اشعاری به زبان پارسی و تازی و کتاب‌هایی نیز به هر دو زبان دارد. از آثار او در ریاضی و جبر و مقابله رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس، رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما، و لوازم الامکنه را می‌توان نام برد. خیام سال ۵۲۶ هجری قمری درگذشت. رباعیات او شهرت جهانی دارد.

رباعیات خیام مطابق انتخاب و تصحیح محمدعلی فروغی و دکتر قاسم غنی، ترانه‌های خیام (صادق هدایت) و نوروزنامه (منسوب به خیام) از جمله تنظیمی از آثار وی است.

امیررضا راز از انتخاب و پخش موسیقی باکلام از اشعار خیام در این برنامه خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از اشعار حکیم خیام دستمایه آهنگسازی و اجرای اهالی موسیقی قرار گرفته است و در این میان قطعاتی از همایون شجریان، شهرام ناظری و علیرضا قربانی و ... درباره «حکیم خیام»، تقدیم شنوندگان می‌شود.

امیررضا راز در خصوص میزبانی رادیو فرهنگ در برنامه «حکیم خیام» از کارشناسان این حوزه گفت: در برنامه زنده امکان تغییر و‌ جابجایی مهمان وجود دارد، اما تلاش کرده ایم تا در این برنامه میزبان کارشناسانی، چون دکتر مشکینی مدیر گروه فرهنگی یونسکو، دکتر بلغاری، دکتر محقق، دکتر میر جلال الدین کزازی و بهاء الدین خرمشاهی و ... باشیم.

«حکیم خیام» برنامه‌ای از گروه تاریخ و اندیشه است که مهدی محمدیان و فاطمه اسحاق تبار اجرای آن را بر عهده دارند. این برنامه سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۵ تا۱۸ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رسانه ملی برنامه های رادیویی حکیم عمر خیام رادیو فرهنگ حکیم خیام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۴۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!

امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت در رویدادی کم نظیر، بزرگان فرهنگ و ادب و هنر در موزه سینما گردهم آمدند و به تماشای فیلم سینمایی "مست عشق" آخرین فیلم حسن فتحی که بر اساس برداشتی آزاد از حکایت شمس و مولانا ساخته شده است، نشستند.

به گزارش عصرایران، شاید به جرات بتوان گفت که جمع کردن چنین بزرگانی در کنار هم، تنها در سایه اسامی بزرگی، چون شمس و مولانا امکان پذیر بود که با همت سازندگان فیلم سینمایی مست عشق و "بنیاد شمس و مولانا" این امر محقق شد.

بزرگانی از دکتر محمدعلی موحد مولوی شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب کشور، دکتر کریم زمانی و دکتر جلال‌الدین کزازی و دکتر ژاله آموزگار از ادیبان و مولوی‌پژوهان برجسته، پروفسور ارفعی زبانشناس و متخصص زبان‌های باستانی کشورمان که ترجمه منشور کوروش از خدمات ارزنده ایشان به تاریخ و فرهنگ کشورمان به شمار می‌آید تا استاد لوریس چکناواریان و استاد خدایی از بزرگان موسیقی کشور، استاد کریم زمانی، استاد محمد حیدری، استاد عین‌الدین صادق‌زاده و استاد سبزه که همگی از اساتید بنام خطاطی و خوشنویسی کشور هستند، دکتر موسی غنی نژاد استاد برجسته اقتصاد و دکتر عبدالمحمود رضوانی مترجم و زبانشناس بزرگ کشورمان که ترجمه گلستان سعدی به انگلیسی از شاهکار‌های ایشان است، دکتر سید احمد محیط طباطبایی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر نمکدوست و دکتر فرید قاسمی که همگی از اساتید نامدار حوزه ارتباطات به شمار می‌روند، در برنامه صبح امروز در سالن سینماتوگراف موزه سینما به تماشای "مست عشق" نشستند.

این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح و با حضور حسن فتحی کارگردان و فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی مست عشق آغاز شد، با تماشای فیلم ادامه یافت و پس از آن این اساتید در کنار یکدیگر و در محفلی دوستانه به بحث گفتگو درباره فیلم و محتوای آن پرداختند.

ابتکار گروه تولید فیلم سینمایی مست عشق در برنامه‌ریزی این رویداد که به نوعی با هدف ایجاد همگرایی میان جامعه نخبگانی و مخاطبان سینمایی شکل گرفته بود، در پایان مراسم و پس از اتمام فیلم بازخورد‌های بسیار مثبتی را به همراه داشت.

حضور ستارگانی، چون دکتر محمد‌علی موحد در کنار لوریس چکناواریان پیام آور این واقعیت جذاب بود، که پاسداران و نگاهبانان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، همچنان برای حمایت از آثار فاخری که مبلغ و نماینده‌ی چهره‌ی زیبای «ادبیات پارسی و عرفان ایرانی» در پیش چشم مردم جهان است، در کنار هنرمندان متعهد کشورمان ایستاده‌اند تا همچون همیشه، سالن‌های سینما محلی برای گرد آمدن فرهیختگان و تعالی فرهنگ باشد.

هرچند بازخورد شگفت انگیز این چهره‌های دانشمند و نکته سنج، مسئولیت دست‌اندرکاران و خالقان اثر را در آینده سنگین‌تر می‌کند، اما در عین حال، تعاریف زیبایی که این ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب کشور از فیلم و محتوای آن داشتند و رضایتمندی‌شان از نحوه پرداختن به ظرایف رابطه شمس و مولانا برای عوامل سازنده فیلم بسیار جالب توجه و امیدوار کننده بود.

امروز مجمع ستارگان با زبانی که مخصوص خودشان است گفتند: اگر خوب بسازید، خوب ببینید و به داشته‌های این مرز بوم آگاه و مؤمن باشید، در کنار شما هستیم.

این علاقمندی از تشویق‌های پایان فیلم تا احساسات برانگیخته تعدادی از مخاطبان که بویژه لحظات انتهایی فیلم را با چشمانی اشکبار دنبال می‌کردند تا سخنانی که پس از اتمام فیلم و بیرون از سالن نمایش عنوان می‌کردند، همگی نشان از آن داشت که فیلم توانسته است در رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود که همانا بازنمایی برگی از تاریخ زرین فرهنگ و ادبیات کشورمان حول دو شخصیت برجسته آن یعنی شمس و مولانا است، موفق عمل نماید.

دیگر خبرها

  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • (تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!
  • وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • هرمزگان میزبان ۳۰۰ برنامه بزرگداشت دهه کرامت
  • ۹۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت در نظر گرفته شده است
  • 900 برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت/ جشن روز دختر در هزار شهر کشور
  • 9۰۰ برنامه ویژه برای بزرگداشت دهه کرامت/ جشن روز دختر در هزار شهر کشور