Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@01:17:10 GMT

یک انتخابات سه ضلعی با چند نامزد پوششی

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۴۴۳۵

یک انتخابات سه ضلعی با چند نامزد پوششی

عصرایران؛ مصطفی داننده- ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و حالا همه دست‌ها را زیر چانه زدند و منتظر هستند تا شورای نگهبان نظر خود را در مورد نامزدهای انتخابات اعلام کند.

بسیاری فکر می‌‎کردند بمب خبری ثبت نام، حضور سید ابراهیم رئیسی است اما حضور علی لاریجانی در وزارت کشور، در صبح آخرین روز ثبت نام و نطق انتخاباتی او، تبدیل به زلزله سیاسی شد و به صورت رسمی رقابت سیاسی را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به سرعت اصول‌گرایانی مثل زاکانی راهی وزارت کشور شدند تا به عنوان رقبای لاریجانی وارد صحنه شوند.

حضور لاریجانی در ستاد کشور هوشمندانه بود و این حضور به طور رسمی او را تبدیل به یک قطب انتخابات کرد.

سبد رای لاریجانی مهم‌ترین سوالی است که بعد از ثبت نام در انتخابات میان ناظران سیاسی ایجاد شد. در انتخابات 28 خرداد چه کسانی به رییس سه دور مجلس رای خواهند داد؟

قطعا بخشی از سبد رای او مربوط به اصول‌‎گرایان سنتی است. کسانی که سال‌هاست به لاریجانی به عنوان پیر و مراد و رهبر خود نگاه می‌کنند و بر این بارو هستند که او، هاشمی دوران جدید ایران است.

در این میان این احتمال وجود دارد که بخشی از جریان اصلاحات به خاطر تداوم جریان اعتدال در کشور، رای خود را در سبد لاریجانی قرار دهند.

سید ابراهیم رئیسی اما قبل از حضور در وزارت کشور یک بیانیه صادر کرد و همین بیانیه، عطش خبری رسانه‌ها در مورد او را کم کرد و رییس قوه قضاییه نتوانست شوری که مدنظر بود ایجاد کند.

رئیسی در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که به صورت مستقل وارد عرصه شده است. اما همه می‌‎دانند که او یک اصول‌گراست و قطعا در صورت پیروزی، یک دولت اصول‌گرا تشکیل خواهد داد.

بخشی از نامزدهای جریان اصول‌گرا مثل زاکانی هم در حمایت از رئیسی وارد صحنه شدند تا به نوعی نامزد پوششی او در مناظرات باشند. رئیسی زیاد اهل مناظره نیست و این نامزدهای پوششی می‌توانند بار او را در این ماجرا به دوش بکشند. به ویژه در برابر علی لاریجانی که تسلط زیادی بر کلام دارد و استاد ساختن واژگان و جملات جدید است. البته طنازی‌ها او در کلام را هم نباید فراموش کرد.

اسحاق جهانگیری دیگر قطب انتخابات پیش روست. معاون اول دولت روحانی که جریان اصلاح‌طلبی را نمایندگی می‌کند. کار او نسبت به دو نامزد دیگر کمی سخت‌‎تر است، چون او باید پاسخگوی دوران حضورش در دولت حسن روحانی هم باشد. جهانگیری در جریان مناظره‌ها بیش از اینکه سوال کننده باشد، پاسخگو خواهد بود.

اگر در پاسخگویی موفق باشد شاید بتوان به رای خاکستری در انتخابات 1400 امیدوار بود.

در این میان برخی از چهره‌های اصلاح طلب و اصول‌گرا هم وارد صحنه شدند که مهم‌ترین آنها محسن رضایی، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان بودند.

پزشکیان این ویژگی را دارد که در صورت مشاهده وضعیت انتخابات به نفع دیگران کنار برود اما جلیلی و محسن رضایی خود را را در قامت رئیس جمهور می‌بینند و بعید است صحنه را به نفع رئیسی ترک کنند.

نمی‌شود از الان پیروز انتخابات را مشخص کرد. در سال 76 هم همگان ناطق نوری را فاتح میدان انتخابات می‌دانستند اما داستان به گونه‌ای دیگر رقم خود و سید محمد خاتمی رییس جمهور ایران شد. باید مناظره‌ها را دید و تا روز آخر منتظر نشست.

بیشتر بخوانید: همه مستقل هستند، پس چه کسی اصلاح‌طلب و اصول‌گراست؟ سید ابراهیم رییسی: آمده ام "دولتی مردمی برای ایرانی قوی" تشکیل دهم لاریجانی: اقتصاد، نه پادگان است که با تشر اداره شود نه دادگاه که با دستور / عده ای اداره کشور را از مسیر عقل خارج کرده اند لینک کوتاه: asriran.com/003I3u

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس در بازدید از روند ضبط این مناظره‌های تلویزیونی گفت: در راستای عدالت رسانه‌ای برای نامزد‌هایی که به دور دوم انتخابات مجلس رسیده اند، فرصت یکسان و رایگان برای معرفی در رادیو و تلویزیون این مرکز فراهم شده است.
آقای پهلوانیان افزود: بر این اساس برای هر کدام از نامزد‌ها یک برنامه به مدت ۲۰ دقیقه و برای هر حوزه سه مناظره با مدت زمان ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه ضبط و در زمان تبلیغات از صدا و سیمای مرکز فارس پخش می‌شود.
آقای قزل سفلی رئیس ستاد انتخابات فارس هم در بازدید از روند ضبط مناظره‌های نامزد‌های مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۸ کرسی سهم استان فارس در مجلس شورای اسلامی، ۲ کرسی مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و یک کرسی مربوط به حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم انتخابات رسیده است.
وی با بیان اینکه نامزد‌ها بر اساس قانون می‌توانند از امکانات و ظرفیت‌های دولتی برای تبلیغات انتخاباتی برخوردار شوند، افزود: در استان فارس در دو بخش تبلیغات محیطی بیش از ۷۰ سالن اجتماعات برای سخنرانی، بیش از هزار و ۵۰۰ تابلو تبلیغاتی و بیش از ۳۵ هزار متر مربع مکان برای نصب پوستر و بنر تبلیغاتی در نظر گرفته شده است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی




دیگر خبرها

  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • فراهم شدن فرصت ویژه برای تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات در گنبدکاووس از صداوسیما
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • الکترونیکی بودن دور دوم انتخابات مجلس در آبادان
  • آغاز ثبت درخواست نامزد‌های مرحله دوم انتخابات برای استفاده از امکانات تبلیغاتی
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است