Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابر رایانه سیمرغ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس دانشگاه امیرکبیر، افتتاح شد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، ابر رایانه سیمرغ در دانشگاه امیر‌کبیر صبح امروز ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر  افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



توان پردازشی

بر اساس این گزارش، توان پردازشی فعلی ابررایانه سیمرغ بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴بیتی در ثانیه) است که با ۵۰۰ ترافلاپس امروز کار خود را آغاز می‌کند و پس از دو ماه (پایان فاز نخست) با ظرفیت کامل به کاربران خدمات ارایه می‌کند.

ظرفیت پردازشی آن تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی (در مرحله دوم) و تا ۱۰ پتافلاپس در فاز‌های بعدی قابل افزایش است که چند هزار برابر سریعتر و پر قدرت‌تر از رایانه‌های رومیزی است.

همچنین توان پردازشی فعلی این ابررایانه در کاربرد‌های فوق سریعی که نیاز به دقت محاسبات ۶۴ بیتی ندارند (مانند هوش مصنوعی و یادگیری عمیق) تا آخر فاز اول برابر با ۳۰ پتافلاپس (۳۰ میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۱۶ بیتی تنک در ثانیه) است.

قابل ذکر است که این ابررایانه در فاز اول بهره‌برداری حدود ۱۲ برابر از قویترین ابررایانه کشور که در سال ۱۳۹۰ توسط این تیم افتتاح شد سریع‌تر عمل می‌کند.

زیرساختی

زیرساخت ابر رایانه در فضایی به مساحت تقریبی ۲۵۰ مترمربع با قابلیت گسترش به ۴۰۰ مترمربع ساخته شده است. این ابررایانه با ظرفیت ۴۲ رک (قابل گسترش به ظرفیت ۸۴ رک) بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA-۹۴۲ ساخته شده و می‌تواند از توان پردازشی ۵ پتافلاپس (قابل گسترش به ۱۰ پتافلاپس در فاز بعدی) پشتیبانی کند. همچنین مرکز ارایه خدمات جدید برای استفاده از خدمات ابر رایانه به مساحت تقریبی ۱۸۰ مترمربع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر احداث شده است.

ویژگی بارز

بستر محاسباتی ابررایانه سیمرغ بر مبنای فناوری مجازی‌سازی و رایانش ابری طراحی شده است. مجازی سازی باعث افزایش بهره‌وری از منابع موجود و انعطاف‌پذیری در ارایه خدمات متنوع شده و همچنین امنیت داده‌ها را دو چندان می‌کند. در بستر پردازشی این ابررایانه از آخرین فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در دنیا استفاده شده است که باعث شده این ابررایانه تبدیل به، به‌روزترین و قدرتمندترین ابررایانه کشور شود.


استفاده از آخرین نسل از پردازنده‌های گرافیکی این امکان را می‌دهد تا بتوان کاربرد‌های تحلیل کلان داده و هوش مصنوعی را با سرعت بسیار زیاد و در مقیاس زمانی منطقی اجرا کرد.

کاربرد

از ابررایانه سیمرغ می‌توان در کاربرد‌های نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده‌ها، اینترنت اشیا، تصویرسازی، بازسازی و پویا نمایی، شبیه سازی علمی، هواشناسی، تحلیل داده‌های ژنتیک و دیگر کاربرد‌های علمی که به توان پردازشی بسیار زیاد نیاز دارند استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر هوش مصنوعی فناوری مجازی اینترنت اشیا توان پردازشی رایانه سیمرغ ابر رایانه افتتاح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۶۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس

آفتاب‌‌نیوز :

یک خبرنگار حوزه حوادث نوشت: امروز با وکیل تتلو حرف زدم. از روند رسیدگی به پرونده راضی بود و می‌گفت: تتلو در زندان شعری در مدح حضرت علی سروده و امیدوار است آهنگش را بسازد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به قم سفر کرد
  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
  • نجات ۲ کوهنورد گرفتار در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • نجات ۲ کوهنورد گم شده در ارتفاعات کبیر کوه شهرستان ملکشاهی
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • افتتاح هفتمین نمایشگاه دستاوردهای دانشجویان فنی و حرفه‌ای
  • آمادگی مازندران برای برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ