Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@02:58:35 GMT

روابط عمومی‌ها حیات دستگاه‌های اجرایی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۱۰۴۹

روابط عمومی‌ها حیات دستگاه‌های اجرایی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،روابط عمومی‌ها به دلیل جایگاه راهبردی خود می‌توانند سازمان‌های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری کنند و حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی هاست به طوری که می‌توانند جایگاه دستگاه خود را به نحو شایسته نشان دهند.

می‌توان گفت، ارتباطات یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های هر انسان بعد از نیاز‌های حیاتی‌اش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیاز‌هایی که می‌تواند ابزاری باشد برای رشد، تعالی و نیروی محرکه برای حیات بهتر. همانطور که از بدو وجود آدم تاکنون، نیاز‌ها و خواسته‌هایشان در طول قرن‌ها رشد کرد و تازه شد، ارتباطات انسان‌ها هم بیشتر و  شکل پیچیده‌تر و وسیع‌تری به خود گرفت. در جامعه مدرن امروزی بخشی از این ارتباطات مهم را که همواره در حال تجربه کردن هستیم، محیط کار و برقراری ارتباط با همنوع خودمان است محیطی که بسیاری از مهارت‌های ارتباطی ما در دل آن جوانه می‌زند، رشد می‌کند و نتیجه می‌دهد. با این حال سال‌ها طول کشید تا به این باور برسند که برای ایجاد روحیه همکاری و پیشبرد اهداف در جایگاه شغلی، برقرار کردن ارتباطات انسانی به شکل مستقیم و هماهنگ است و در نهایت نتیجه اش چیزی نبود جز جایگاهی به نام روابط عمومی.

با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران حدود نیم قرن می‌گذرد، اما همچنان موضوع روابط عمومی با مسائل مختلفی مواجه است. متاسفانه طبق بررسی‌های انجام شده و اینکه روابط عمومی خود یک دانش محسوب می‌شود باید گفت؛ در ایران به رغم وجود اندیشه‌ها و ایده‌هایی برای اصلاح و توسعه آن، اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته و به همین دلیل است که امروزه برخی از روابط عمومی‌ها هنوز در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوند به طوری که گاهی موجب شده در اجرای وظایف و رسالتشان معضلاتی به وجود آید.

با وجود اینکه روابط عمومی به ظاهر در ساده‌ترین جایگاه یک سازمان اداره و یا موسسه‌ای تعریف شده، اما به جرات باید گفت، روابط عمومی نقش زنجیره‌ای به سزایی در بهم پیوست عوامل مختلف از جمله توسعه‌های اقتصادی و روابط اجتماعی، توسعه گردشگری و تعاملات با جوامع دیگر دارد.

متاسفانه این روز‌ها تعداد نیرو‌های متخصص و کارشناس در روابط عمومی بسیار اندک ست. به طوری که این نیرو‌ها چه از نظر تعداد و چه تخصص، جوابگوی نیاز دستگاه‌ها نیستند. به همین دلیل باید موانعی که سر راه این موضوع وجود دارد را برطرف کرد.

البته ناگفته نماند در دنیای دیجیتال و به روز زندگی می‌کنیم و تا حدودی روابط عمومی هم در این دنیای دیجیتال به روز شده و راه‌های تازه‌ای برای شناساندن خود پیدا کرده اند، ابزار‌هایی مانند وب، اپلیکیشن و فضا‌های مجازی، در حال حاضر پایه اصلی ارتباط و یکی از وظایف مهم روابط عمومی‌ها شده است.

حال در دنیای روابط عمومی‌ها یکی از موثر‌ترین و مهم‌ترین برقراری ارتباط یا به نوعی ستون و بازوی روابط عمومی‌ها رسانه‌ها هستند که نقش مهم و اساسی در بیان مسائل روز جامعه دارند.با یکی از مدیران روابط عمومی در این خصوص هم صحبت شدم .

روابط عمومی‌ها حلقه‌ای واسط بین مردم ، سازمان و رسانه ها

مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه روابط عمومی حلقه‌ای واسط بین مردم و سازمان ها هستند، بیان کرد: روابط عمومی‌ها در واقع همان مؤسسات تولید خبر محسوب می‌شوند که از دیدگاه خاص خود به تولید و انتشار خبر می‌نگرند و روند کار آن‌ها را مدیر و سازمان متبوع تعیین می‌کنند.

علیرضا عین القضاتی که کارشناس مدیریت امور فرهنگی است و به مدت ۱۳ سال در صدا و سیما با عنوان مجری، گوینده، واحد پویا نمایی و تهیه کنندگی فعالیت مستمر داشته و اکنون مدت ۱۰ سال است که در حوزه روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان مشغول به فعالیت است.

او در خصوص رسالت روابط عمومی‌ها می‌گوید:عرصه فعالیت در روابط عمومی بسیار خطیر، مهم و نیازمند داشتن اطلاعات، تخصص و تجربه لازم است تا این رسالت مهم و اساسی به خوبی ایفا شود و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دارای نقشی ارزشمند و تاثیر گذار هستند.

او با بیان اینکه فعالیت در روابط عمومی برخی مجموعه‌ها از جمله بنیاد مسکن حساس‌تر از سایر ادارات دیگر است چرا که زمانی که   بحرانی  به وجود می‌آید وجودشان در کنار مردم مهم است و نقش به سزایی بخصوص در زمینه همدلی و کمک رسانی دارد، گفت: هنگام وقوع سیل، علاوه بر خسارت‌های مالی، خسارت‌های روحی هم به افراد وارد می‌شود، ساز و کار‌ها برای جبران خسارت‌های مالی وجود دارد، اما افرادی که از نظر روحی خسارت دیده اند نیازمند توجه هستند و در این زمینه نقش روابط عمومی در بنیاد مسکن حساس‌تر شده و نقش آن‌ها در این بحران‌ها پر رنگ‌تر می‌شود.

عین القضاتی که یکی از مدیران روابط عمومی با سابقه در استان است، ادامه داد: روابط عمومی خوب باید بتواند فاصله بین مردم و سازمان را کاهش دهد و روند را برای افراد در بخش‌های اداری روان‌تر سازد.

مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به رسانه‌ها و ارتباطشان با روابط عمومی‌ها گفت: سخنرانی در کنفرانس‌ها، همکاری با رسانه‌ها و بهره‌وری از آن‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امورِ اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان، در زمره وظایف این حرفه است.

او با اشاره به ویژگی‌های یک روابط عمومی ادامه داد: ارتباطات دوسویه و چهره به چهره از دیرباز جزو موثرترین و کارآمدترین ارتباطات بوده که این روز‌ها از طریق رایانه، سایت‌ها و شبکه‌های اینترنت انجام می‌شود، اما هنوز مخاطبان این مجموعه‌ها فراگیر نیستند بنابراین ارتباطات چهره به چهره در عصر ارتباطات الکترونیک نیز ارزش خود را حفظ کرده است بدین ترتیب روابط عمومی علاوه بر ابزار جدید می‌تواند از ابزار قدیمی خود به خوبی استفاده کند به شرط اینکه در ارسال پیام زمان شناس بوده و مخاطبان خود را به شکل دقیق هدف‌گیری کند.

عین القضاتی در پاسخ به این سوال که شاخص‌های بارز یک روابط عمومی در چیست؟ اظهار داشت: می‌توان گفت، مهارت در پاسخ‌گویی، چرا که از شاخص‌های بارز مدیر موفق این است که در هر ساعتی از شبانه‌روز، مهیای پاسخ‌گویی اقناعی به افکار عمومی یا نمایندگان افکار عمومی (از جمله خبرنگاران) باشد.

او می‌گوید: به‌طور حتم، خبرنگاران از جمله نمایندگان سرشناس افکار عمومی‌اند؛ پاسخ‌گویی تلفنی و چهره به چهره یا پاسخ‌گویی از راه ایمیل که البته عناصر «سرعت» و «دقت» را نیز همراه خود داشته باشد باید همیشه ارکان کاری مدیران روابط عمومی محسوب شود.

روابط عمومی به عنوان یک علم با دارا بودن اصول منطقی بودن و با ایفای نقش خود به شکل کار آمد می‌تواند در تصمیم سازی برای مدیران، برای ایجاد تصویر مناسب و صحیح از سازمان در جامعه اثر بخشی را افزایش دهد.

به طور قطع می‌توان گفت موفقیت روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها در گرو توجه مدیران به اهمیت نقش و رسالت روابط عمومی هاست البته این موضوع هم مهم است که نمی‌توان تصور کرد سازمانی در عصر حاضر به خوبی بتواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند، اما از مکانیزم، ابزار‌ها و دانش روابط عمومی بی بهره باشد.

او عنوان کرد: هم‌چنین باید از این مهارت و توانایی بهره‌مند باشد که مصاحبه با مدیران را برای خبرنگاران، ممکن کند و این به مهارت‌های ارتباطی‌ـ شخصیتی مدیران روابط عمومی‌ها بستگی دارد.


روابط عمومی تلفیقی از هنر و اخلاق

عین القضاتی در خصوص سوال دیگر که روابط عمومی چگونه شغلی است؟ ضمن بیان اینکه روابط عمومی با توجه به موقعیت‌های مختلفی که در آن قرار می‌گیرد، نقش، تعریف و وظایف مختلفی را بر عهده دارد، افزود: در یک جمع بندی کلی می‌توانیم روابط عمومی را دستیابی به هنری تعریف کنیم که ضمن استفاده از مدیریت علمی روز جهان، با رعایت اصول برنامه ریزی، اخلاق حرفه ای، برای کار آمدی و تاثیر مطلوب و شایسته در موضوعات مختلف مخاطبان تلاش می‌کند.

بیشتر بخوانید

روابط عمومی‌ها سربازان همیشه در سنگر هستند هنر روابط عمومی و رسانه، مدیریت افکار عمومی است پیام استاندار یزد به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی

با یکی از خبرنگاران خبرگزاری ایسنا هم صحبت شدم و با هم در این خصوص گفت‌وگویی داشتیم.

روابط عمومی به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان 

خانم هدی نوری که نزدیک به یک دهه است در عرصه خبر فعالیت می‌کند در خصوص عملکرد مسئولان روابط عمومی همدان گفت: روابط عمومی‌ها نقش بسیار تعیین کننده دارند و می‌توانند با انجام فرآیند اطلاع یابی، پردازش اطلاعات و اطلاع رسانی، سازمان‌ها را در جهت تحقق اهداف و کارایی خودشان یاری کنند.

او به فعالیت‌های روابط عمومی‌ها اشاره کرد و گفت: روابط عمومی‌ها با فعالیت‌هایی چون، انتشارات، تبلیغات، اطلاع رسانی، افکار سنجی، ارتباط اجتماعی در درون سازمانی و برون سازمانی در صدد هستند تا بتوانند مدیران سازمان را جهت برقراری ارتباطی تعاملی و دو سویه با سایر ارکان سازمانی از جمله کارکنان، مخاطبان و جامعه یاری رسانند که در این خصوص اگر بخواهیم عملکرد روابط عمومی‌های همدان را بررسی کنیم باید بگویم دستگاه‌های همدان در برقراری اتباط به طور میانگین خوب عمل می کنند.

نوری که سابقه فعالیت در خبرگزاری‌های فارس و تسنیم را نیز داشته است شاخصه‌های بارز یک روابط عمومی را این گونه شرح داد: کارکنان و مسئولان روابط عمومی باید در مبحث افکار عمومی دارای اطلاعات و دانش وسیعی باشند و  تعاملات خوبی با مخاطبان خود داشته باشند چرا که تعامل رسانه و روابط عمومی‌ها بستگی به مسئولان روابط عمومی ادارات دارد به طوری‌که برخی از مسئولان روابط عمومی‌ها اصلا شناختی درباره رسانه و رسالت روابط عمومی ندارند به همین دلیل تمایلی به تعامل با رسانه هم ندارند و این در حالی  است که روابط عمومی، به مثابه پلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن.

خبرنگار ایسنا در خصوص معرفی یک روابط عمومی به طور عام می‌گوید: روابط عمومی یعنی انتقال، تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت مؤسسه به مخاطبان به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع آن به عبارتی فلسفه ایجاد روابط عمومی‌ها، برقراری و هماهنگی و سازگاری میان مصالح فردی و عمومی و سازمانی بوده چرا که رشد و تعالی سازمان بدون جلب پشتیبانی افکار عمومی و مخاطبان فراهم نمی‌شود.

نوری به تعاملات خوب روابط عمومی با رسانه هم اشاره‌ای کرد و گفت: طی این سال‌هایی که به این حرفه مشغول هستم روابط عمومی بنیاد مسکن، جهادکشاورزی و منابع طبیعی از جمله مسئولان روابط عمومی بوده اند که تاکنون در خصوص برقراری ارتباط رسانه به خوبی عمل کرده اند و برای پاسخگویی به سولات خبرنگاران سریع و شفاف پاسخگو بوده‌اندو با برگزاری نشست‌های خبری با مدیر مجموعه و خبرنگاران پاسخ رسانه‌ها را در مورد سوالاتشان همراهی کرده اند و می‌توانم بگویم رسالت کاریشان را مطلوب و شایسته انجام داده اند.

او افزود: البته ناگفته نماند که مهمترین اصل ایجاد برقراری یک روابط عمومی با مخاطبان خود در درجه اول اخلاق و نحوه برخورد شان است که در این زمینه به حق روابط عمومی بنیاد مسکن و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در نظر به شکل عالی بوده است.

با یکی دیگر از خبرنگاران نیز هم صحبت شدم و نظر او را نیز در این خصوص جویا شدم.


مسئولان روابط عمومی‌ها جلسات خبری را افزایش دهند

خانم زهرا امامی که یکی از خبرنگاران و گزارشگران با تجربه و  فعال در باشگاه خبرنگاران جوان است در این باره گفت: ما در استان روابط عمومی‌های خوبی داریم و برخی از آن‌ها با همه قواعد خبر هم آشنا هستند ولی بزرگ‌ترین مشکل ما در استان همدان این است که برخی مسئولان روابط عمومی معتقدند روابط خبری خوب داشتن با چند رسانه و روزنامه خاص کافی است و این ضربه بزرگی به رسالت رسانه و خبر در استان زده است.

او می‌گوید: روابط عمومی‌ها باید بتوانند رابطی بین رسانه و مسئولان و مشترکان مرتبط با آن سازمان باشند البته رابطه رسانه‌ها هم در این سال‌های اخیر دیدار رو در رو و روابط خود را با ادارت کمتر کرده اند و بیشتر گروه‌هایی که نیاز‌مند جذب آگهی و رپرتاژ دارند مراجعه حضوی داشته اند و از طرفی کاهش جلسات و یا برگزاری آن‌ها در فضای مجازی باعث شده تا شور رقابت خبری در بین خبرنگاران هم کم شود و فاصله آن‌ها با مسئولان و روابط عمومی‌ها بیشتر شود.

گزارشگر باشگاه خبرنگاران جوان شاخص بارز یک روابط عمومی را داشتن روابط زیاد با مردم و خبرنگاران و انتقال صحیح و کامل اطلاعات به مسئولان مرتبط بیان کرد.

امامی بیان می‌کند: روابط عمومی یکی از نهاد‌های تخصصی در جامعه اطلاعاتی محسوب می‌شود که با گردآوری درست و اطلاعات و پردازش، تولید و ارائه اطلاعات به عنوان یکی از ضرورت‌های جامعه اطلاعاتی، نقش موثر و غیر قابل انکاری در این عرصه بازی می‌کند.

او گفت: برخی اوقات در خصوص فعالیت و رسالت یک روابط عمومی تعاریف و یا شاید توقعات زیادی برایشان تعریف می‌شود به شکلی که خیلی ها کار‌هایی که مربوط به این حوزه نیست را برعهده آن‌ها می‌گذارند در صورتی که اصلا هیچ گونه ارتباطی به روابط عمومی و حوزه کاری آن‌ها ندارند و این کار را برای آن‌ها دشوار‌تر می‌کند و برای رسیدن به هدف اصلی کاری خود کار‌ها کند‌تر پیش می‌رود.

روابط عمومی پیشانی سازمان‌ها/رسانه‌ها را میرزا بنویس تلقی نکنند

خانم مرضیه بختیاری خبرنگار خبرگزاری ایرنا هم دراین خصوص می‌گوید: در برخی ادارات عملکرد روابط عمومی‌ها بسیار قوی است که با اطلاع رسانی و همکاری با رسانه‌ها گام‌های موثری برداشته اند و اما برخی روابط عمومی‌ها نصب بنر را فقط وظیفه خود می‌دانند.

بختیاری که از سال ۸۱ تا کنون در عرصه خبرنگاری در خبرگزاری ایرنا مشغول به فعالیت است اضافه کرد: روابط عمومی همانگونه که از اسمش مشخص است باید دارای روابط اجتماعی بالا، ارتباط سازنده با رسانه ها، رابط بین مردم و مدیر، رابط بین رسانه‌ها و مدیران باشند و رسانه‌ها را میرزا بنویس تلقی نکند و نقد‌های سازنده رسانه را نیز پذیرا باشد.

او با اشاره اینکه روابط عمومی پیشانی هر سازمان محسوب می‌شود، گفت: مسئولان این حوزه نقش مهمی در تشریح وضعیت موجود، تبیین اهداف ارتباطی و رسانه‌ای و تعیین سازو کار‌ها و تکنیک‌های برقراری تعامل منطقی و هدفمند سازمان با جامعه خارج از آن ایفا می‌کند و می تواند تعامل را در جامعه مخاطب خود تقویت نماید.

پیشکسوت خبرگزاری ایرنا به عملکرد برخی از روابط عمومی‌ها اشاره کرد و گفت: در مجموع روابط عمومی‌های همدان عملکرد به نسبت خوبی دارند، اما در چند مورد از جمله بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به خوبی توانسته اند رسانه‌ها را در اطلاع رسانی مجموعه مربوطه همراهی کند.

مدیران  از روابط عمومی های متخصص بهره مند شوند

آقای محمد رضا خوش گفتار مدیر عامل خانه مطبوعات گفت: در دنیای امروز و در تمامی نظام‌های اجتماعی و مدیریتی، روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها، نقش ویژه و مهمی در جهت ایجاد ارتباط و تعاملات فکری و اطلاعاتی ایفا می‌کنند و نقش روابط عمومی و حیطه و تأثیر فعالیت آن در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی در سطح خرد و کلان بر هیچکس پوشیده نیست.

او بیان کرد: بر این اساس هر نهاد و سازمان بر اساس وظایف و مأموریت‌های خود، از طریق روابط عمومی، ارتباط مؤثر و هدفمندی را با مخاطبان و گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند، برقرار می‌کند و این وظیفه مهم در حوزه همه موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌شود که به منافع مخاطبان آنان مربوط است هرچند عموماً فعالیت روابط عمومی‌ها چندان با خانه مطبوعات مستقیم نیست.

مدیر عامل خانه مطبوعات اظهار داشت: هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات وشرایط محیط بیرونی را تشخیص داده و آنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد تا اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید و درنهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن، به درستی برقرار سازد که در این خصوص این موضوع هنگامی میسر می‌شود که فردی که مسئولیت روابط عمومی را به عهده می‌گیرد دارای تخصص در این رشته باشد، اما متاسفانه این روز‌ها برخی از روابط عمومی‌ها رشته‌های تحصلیی آن‌ها مرتبط با این اصل نیست مدیران دستگاه‌ها باید هنگام انتخاب افراد در حوزه‌ها این موضوع مهم را مدنظر قرار دهند.

خوش گفتار افزود: یکی از موضوعات مهمی که بیشتر روابط عمومی آن را جدی نگرفته و یا به آن توجه ندارند ارتباط و تعاملشان با خانه مطبوعات است چرا که یکی از ارکان اصلی فعالیتشان ایجاد تعامل با خانه مطبوعات و اطلاع رسانی با رسانه‌ها و خبرنگاران است و در این خصوص برخی‌ها در اطلاع رسانی به خانه مطبوعات برای برگزاری جلسات و یا نشست‌های خبری کوتاهی می‌کنند و این باعث ایجاد فاصله روابط عمومی‌ها با خانه مطبوعات می‌شوند در حالی که هر دو در یک خط موازی با یکدیگر هستند.

او ابراز داشت: در حال پیگیری هستیم که برای انتخاب روابط عمومی برتر جلساتی برگزار کنیم و با نظر سنجی از خبرنگاران هر ساله یک روابط عمومی شایسته بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی خانه مطبوعات برگزیده و تقدیر کنیم.

و اما کلام آخر؛ به هر حال جوامع امروزی اینک در حال گذر به جامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه‌ای که در فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جامعه ما نیز ناگزیر از این روند خواهد بود و خواه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهد شد.به همین منظور مسئولان ضمن آنکه باید دغدغه‌های مقام معظم رهبری را درخصوص روابط عمومی‌های دستگاه خود جدی تلقی نمایند، چاره‌ای باقی نمی‌ماند که با اندیشیدن تدابیر لازم، تلاش مضاعف نمایند تا با در نظر گرفتن تغییرات ضروری، روابط عمومی‌های سنتی را به سوی روابط عمومی‌های دیجیتال سوق داده و آماده سازند و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ایفای نقش مدیران که فناوری جدید را درک کنند و آگاهی مناسب از آن داشته باشند همچنین در این حوزه از  متخصصان این رشته بهره مند شوند،  بر این اساس انتظاراتی كه از روابط عمومی در سازمان ها در ابعاد مختلف کاری مهم وجود دارد، بدون وجود نيروهای  شايسته، توانمند و متخصص كه كار در روابط عمومی را افتخار بدانند، میسر نخواهد بود.
ضمن گرامیداشت این روز، رشد و توسعه این حرفه ی مهم و ارزشمند در کشور عزیزمان و نیز موفقیت روزافزون را برای همه دست اندرکاران روابط عمومی کلیه ی سازمانها و نهادهای استان  و سایر مراکز و موسسات  آرزومندیم.

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ج

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روابط عمومی دستگاه های اجرایی روابط عمومی بنیاد مسکن مسئولان روابط عمومی مدیران روابط عمومی روابط عمومی روابط عمومی ها خانه مطبوعات روابط عمومی برقراری ارتباط روابط عمومی روابط عمومی روابط عمومی روابط عمومی روابط عمومی روابط عمومی یک روابط عمومی روابط عمومی درون سازمان اطلاع رسانی افکار عمومی استان همدان مخاطبان خود رسانه ها رسانه ها بین مردم رسانه ها دستگاه ها پاسخ گویی سازمان ها نیاز ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۱۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع | ابلاغیه جدید سازمان اداری و استخدامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، با توجه به ابلاغ سازمان اداری و استخدامی کشور به کلیه دستگاه‌های اجرایی، دریافت هدیه در مقابل انجام وظایف مرتبط با شغل کارمندان دستگاه‌های اجرایی از قبیل امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس قانون ممنوع است.

دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری این سازمان، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با ابلاغ بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی، موضوع ماده ۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را در خصوص ممنوعیت رشوه، سوء استفاده از مقام اداری و دریافت هر گونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه متذکر شد.ا

فزایش چراغ خاموش حقوق کارمندان دولت | ابلاغیه جدید سازمان اداری و اســتخدامی برای پرداخت های مناسبتی

در این بخشنامه به علت وجود تعارض منافع جدی، دریافت هر گونه هدیه به هر شکل و تحت هر عنوان توسط کارکنان دولت در همه سطوح و در شئون مختلف اداری از جمله حوزه‌های ارزیابی عملکرد، نظارت و بازرسی، صدور مجوز، مالی و پشتیبانی در خصوص مناقصه، مزایده، عقد قرارداد و نظایر آن از افراد، سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی ممنوع اعلام شده است.

بر اساس ماده ۹۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، اخذ رشوه و سوء استفاده از مقام اداری ممنوع است و استفاده از هرگونه امتیاز، تسهیلات، حق مشاوره، هدیه و موارد مشابه در مقابل انجام وظایف اداری و وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاه‌های اجرایی در تمام سطوح از افراد حقیقی و حقوقی به جز دستگاه ذیربط خود تخلف محسوب می‌شود.

این بخشنامه همچنین یادآور می‌شود که بر اساس ماده ۹۰ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده‌رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعان به طور یکسان و دستگاه ذی‌ربط پاسخگو باشند.

دفتر تعالی فرهنگ سازمانی و سلامت اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، با تاکید بر لزوم رعایت این بخشنامه و انجام مراقبت و رصد مستمر موضوع در تمامی سطوح ستادی و واحدهای تابعه، تصریح می‌کند که در صورت مشاهده موارد تخلف، افراد خاطی اعم از دهنده و گیرنده هدیه، باید جهت طی مراحل قانونی به بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقامات و مدیران مجاز یا هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و یا مراجع قضایی معرفی شوند.

بخشنامه صادره در پایان، مطابق ماده ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، مسئولیت نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان در انجام وظایف محوله را مدیران و سرپرستان بلافصل عنوان کرده و تاکید می‌کند که در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند و در صورتی که این موضوع در حیطه مدیریت مسئولان مزبور مشاهده و اثبات شود، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی، با مدیران و سرپرستان کارمندان نیز که در جلوگیری از این موضوع اهمال کرده باشند نیز مطابق قوانین مربوط، رفتار خواهد شد.

کد خبر 848727 برچسب‌ها خبر مهم کارمندان سازمان امور اداری و استخدامی دولت

دیگر خبرها

  • سازمان اداری و استخدامی : کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند
  • دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع | ابلاغیه جدید سازمان اداری و استخدامی
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع شد
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  •  کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند
  • یک دستگاه خودروی ون برای حمل و نقل نابینایان تجهیز می شود
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است