Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه درسال گذشته ۱۸۲ نفر از زنان خشونت‌دیده از خدمات خانه امن دولتی و غیردولتی استفاده کرده‌اند، درخصوص همکاری سازمان بهزیستی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در حوزه‌های مددکاری اجتماعی، روانشناسی و خدمات حقوقی آموزش‌های تخصصی ارائه می‌شود؛ البته در تمامی حوزه‌های فوق، رویکرد توان‌افزایی خدمت‌دهندگان و آشنایی با نظریه‌های نوین توانمندسازی در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه این دوره‌ها در حال برگزاری است، انتظار می‌رود که تاثیرات بسزایی را در روند خدمت‌رسانی داشته باشد.

مهدی خانکه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زنان خشونت‌دیده به دلیل خشونت به صورت موقت از منزل بیرون آمده و به مراکز خانه امن مراجعه می‌کنند و سعی می‌شود مجددا به دامان خانواده بازگردانده شوند، گفت: درسال ۱۳۹۹، ۱۸۲ نفر از زنان خشونت‌دیده از خدمات خانه امن دولتی و غیردولتی استفاده کردند.

وی در پاسخ به این سوال که زنان خشونت‌دیده بعد از چه مدتی از خانه‌های امن خارج می‌شوند؟ توضیح داد: هدف کلی طرح خانه‌های امن، حمایت و ساماندهی مجدد خانواده و بازسازی نظام خانواده‌ای است که دچار بحران خشونت شده که این مهم را از طریق توانمندسازی زنان تحت خشونت خانگی به انجام می‌رساند چرا که همانطور که همگی معتقدیم در خانواده ایرانی وجود زن نقش مهمی در تحکیم خانواده دارد، لذا هرگونه آسیب بر او مصداق آسیب بر خانواده و بالطبع جامعه است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران از اهداف دیگر این طرح را تامین محل امن جهت زنان در معرض خشونت یا خشونت‌دیده و فرزندان آنها، مداخله در مشکل یا وضعیت فرد خشونت‌دیده یا در معرض خشونت به منظور ارتقاء سطح دانش و آگاهی آنها و خانواده‌هایشان و کمک به درک موقعیت خود در شرایط خشونت‌زا و به کارگیری شیوه‌های پیشگیرانه، ارتقاء توانمندی‌های زنان در معرض خشونت و خشونت‌دیده و خانواده‌هایشان جهت مقابله با مسائل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی به موقع و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در رابطه با خشونت علیه زنان، نشانه‌ها و راهکارها عنوان کرد.

خانکه با اشاره به اینکه در این مراکز در چند قالب خدمات تخصصی (خدمات روزانه و خدمات شبانه) عرضه می‌شود، به خدمات روزانه اشاره و اظهار کرد: در شرایطی که زن خشونت‌دیده یا در معرض خشونت ناچار است به همان منزلی برگردد که در آن جا در معرض خشونت است، مددکار اجتماعی در قالب ارائه طرح ایمنی که با کمک مراجعه کننده تهیه می‌کنند، مواردی را برای ایمنی وی ارائه می‌کند. زیرا همیشه احتمال تکرار خشونت وجود دارد.

به گفته وی، طرح ایمنی برای هر فرد به صورت اختصاصی با توجه به شرایط فرهنگی، سن قربانی، سن فرزندان، نوع خشونت و منابع حمایتی قربانی طراحی می‌شود. همچنین خدمات نگهداری در شرایطی که زن خشونت‌دیده یا در معرض خشونت در خطر امنیت جانی بوده و امکان بازگشت به محل زندگی و یا محلی که در آن خشونت می‌دیده است، نباشد، به صورت موقت در خانه امن همراه با فرزند خود، ـ دختر بدون محدودیت سنی و پسر تا بالای سن بلوغ ـ (با اخذ حکم قاضی) نگهداری می‌شوند. این خدمات شامل خدمات مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی، حقوقی و پزشکی است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: برای هر یک از خدمت‌گیرندگان طرحی کمکی با هدف توانمندسازی برنامه‌ریزی می‌شود که بر اساس دستورالعمل اجرایی مدت اقامت خدمت‌گیرندگان در خانه امن چهار ماه است که با توجه به فرآیند توانمندسازی‌شان و تصمیم تیم تخصصی مرکز تا یک دوره دیگر یعنی ۴ ماه دیگر قابل تمدید است.

خانکه در ادامه درخصوص همکاری سازمان بهزیستی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این رابطه نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: در حوزه‌های مددکاری اجتماعی، روانشناسی و خدمات حقوقی آموزش‌های تخصصی ارائه می‌شود؛ البته در تمامی حوزه‌های فوق، رویکرد توان‌افزایی خدمت‌دهندگان و آشنایی با نظریه‌های نوین توانمندسازی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه این دوره‌ها در حال برگزاری است، انتظار می‌رود که تاثیرات بسزایی را در روند خدمت‌رسانی داشته باشد، اما چون دوره در حال برگزاری است. درخصوص اثر بخشی آن بعد از اتمام دوره و ارزیابی آن امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان بهزیستی خانه امن خشونت زنان خشونت دیده سازمان بهزیستی معرض خشونت خانه امن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۳۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشونت در چهاردیواری‌های بدون شاهد

روزنامه اعتماد با شیما قوشه، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان گفتگو کرده است. بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید: 

خیلی از زنان که تحت خشونت قرار گرفته‌اند، می‌دانند که شرایط شکایت کردن برای آنها روی کاغذ فراهم است، اما با چند بررسی ساده متوجه می‌شوند که اثبات این خشونت، کار دشواری است و به‌طور ویژه حمایتی از آنها به عنوان زن نمی‌شود و قرار است در روندی فرسایشی قرار بگیرند.

در ادامه دچار این نگرانی می‌شوند که در صورت ناتوانی در اثبات قانونی، ممکن است شرایط زندگی با همسرشان سخت‌تر شده و همان امنیت جسمی و روانی حداقلی هم از آنها گرفته شود؛ بنابراین با آگاهی از قانون و اختیارات‌شان، ترجیح می‌دهند که پیگیر شکایت و مطالبه‌گری نباشند.

بزرگ‌ترین مساله سکوت زنان در خشونت خانگی، ناتوانی از اثبات خشونت است و وقتی نتوانند اثبات کنند، ممکن است با بحران‌های بیشتری مواجه شوند یا حتی خشونت از طرف مرد آزارگر چند برابر شود. این موضوع هم ناشی از نبود قانون حمایتی خاص درمورد خشونت خانگی است، درواقع مکانیزم‌های حمایتی ویژه از زنان در این موارد وجود ندارد.

tags # زنان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان
  • خشونت در چهاردیواری‌های بدون شاهد
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟