Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از مطالبه زیاد مردم و پیگیری مسئولان استان و شهرستان بیرجند، نوع کاربری‌های اراضی پادگان 04 براساس مصوبات کمیسیون ماده 5، تعیین تکلیف شده و بازگشایی خیابان‌های عدل و معلم و برداشتن دیوار پادگان برای تعریض خیابان ارتش تخریب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، اراضی پادگان بیرجند که سال‌هاست بین شهرداری، ارتش و مسکن و شهرسازی اختلاف ایجاد کرده و قرار است در آینده نزدیک روزهای روشن در انتظارش باشد و تکلیف کاربری آن مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در شورای اداری خراسان‌جنوبی که با حضور رئیس قوه قضائیه در 16 مهرماه 1399 برگزار شد، اظهار کرد: از دیگر درخواست‌های مردم بیرجند تعیین تکلیف زمین‌های پادگان است که سال‌ها بلاتکلیف مانده است.

وی در ادامه خواستار برگزاری جلسه کمیسیون ماده 5 در مرکز استان شد و افزود: مطالبه مردم این است که هر چه سریع‌تر تکلیف این اراضی مشخص شود.

به گزارش خاورستان، یک ماه پیش در جلسه‌ای که به میزبانی دادستان مرکز استان خراسان جنوبی در خصوص اراضی پادگان که 17 سال بلاتکیف رها شده و حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده، برگزار شد؛ مقرر شد ظرف مدت دو هفته با تشکیل کمیسیون ماده 5 تکلیف اراضی پادگان روشن شود.

حجت‌الاسلام علی نسائی دادستان مرکز استان در جلسه بررسی وضعیت اراضی پادگان ارتش اظهار کرد: در سال‌های 1382 و 83 تصمیم گرفته شد که پادگان بیرجند به خارج از شهر منتقل شود که این اتفاق رخ داد اما مردم می‌گویند اگر پادگان از شهر خارج شده، چرا هنوز شاهد سیم خاردارها و دیوارهای اطراف پادگان هستیم.

وی با تأکید بر این‌که در زمینه زمین‌های پادگان ۰۴ مردم، اعضای شورای شهر، شهرداری و ارتش توقعاتی دارند که باید مدنظر قرار گیرد گفت: برای حل مشکل اراضی پادگان باید با قید فوریت کمیسیون اصل پنج برگزار شود و هر چه تصمیم کمیسیون بود، همه تبعیت کنند.

وی با تأکید بر این‌که مشکل اراضی پادگان بیرجند باید در داخل استان حل شود و در این زمینه فصل‌الخطاب، قانون و مقررات است گفت: اگر امروز نسبت به حل مشکل اراضی پادگان بیرجند سهل‌انگاری کنیم آیندگان، ما را نسبت به یک ترک فعل قانونی مواخذه خواهند کرد.

به گزارش خاورستان، 11 بهمن‌ماه سال 1399، نشست بررسی اراضی پادگان قدیم ۰۴ بیرجند، برگزار شد که حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: "تقاضای تغییر کاربری اراضی پادگان قدیم ۰۴ بیرجند با مالکیت ارتش به کمیسیون ماده پنج رفته تا طبق قوانین و مقررات موجود کشور، بررسی و براساس آن عمل شود."

اکنون پس از گذشت سه ماه از این موضوع، طبق دستور استاندار و براساس مصوبات کمیته فنی استان و طرح اداره کل راه و شهرسازی، اراضی پادگان تغییر کاربری داده شد.

براساس مصوبه کمیسیون ماده ۵، سهم ارتش، اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و شهرداری بیرجند از این اراضی برای تأمین سرانه‌ها مشخص و شهرداری مکلف شد طی ۷۲ ساعت، دیوار ادامه خیابان معلم و معابر پادگان قدیم ۰۴ بیرجند را بردارد.

به این ترتیب مشکل چندین ساله اراضی پادگان به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم بیرجند، تعیین تکلیف شد.

خیابان ارتش تعریض می‌شود

ابراهیم تقی‌زاده رئیس شورای شهر بیرجند در خصوص جزئیات این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: کمیسیون ماده 5، 26 اردیبهشت‌ماه در خصوص بررسی و تصمیم‌گیری اراضی پادگان 04 بیرجند تشکیل شد که طی آن نسبت به تعیین تکلیف کاربری اراضی پادگان تصمیماتی اتخاذ و کارهای اجرایی نیز توسط راه و شهرسازی، شهرداری و ارتش از چند روز آینده شروع خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس باغ مفاخر به عنوان کاربری فضای سبز، قسمتی از اراضی جلوی باغ مفاخر به عنوان فضای سبز و قسمت دیگری از این اراضی برای اتصال به میدان اجتماعات، مصوب شد.

دیوار پادگان فرو می‌ریزد

رئیس شورای شهر بیرجند گفت: یکی از مصوبات دیگر هم در نظرگرفتن قسمتی از اراضی تحت مالکیت ارتش برای تعریض خیابان ارتش بود که بر این اساس، عرض این خیابان از 36 متر به 46 متر افزایش پیدا خواهد کرد.

تقی‌زاده ادامه داد: همچنین مقرر شد تا دیوارهای پادگان برداشته و در آینده نسبت به بازگشایی خیابان‌های عدل و معلم اقدام شود.

وی با بیان این‌که معابر داخل اراضی ارتش هم تعیین تکلیف شده و قرار شده هرگونه ساخت و سازی در اراضی، بر اساس قوانین شهرسازی باشد، اظهار کرد: بر این اساس مسیری فراهم شد تا چشم‌انداز بهتری ایجاد و ضوابط شهرسازی هم رعایت شود.

اختلافات بر سر ضوابط بوده نه مالکیت‌ها

رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به این‌که مالکیت ارتش و راه و شهرسازی در این اراضی سرجای خود است، گفت: اختلافات همیشه راجع به نوع کاربری‌ها بوده است نه‌مالکیت‌ها. در این خصوص آن‌چه که مورد درخواست و تلاش شورای شهر، شهرداری و مردم بوده این بوده است که این اراضی بر اساس ضوابط شهری تعیین تکلیف شود و نوع کاربری‌ها و فضای سبز در مرکز شهر به گونه‌ای باشد که چهره شهر مخدوش نباشد.

تقی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا با تصمیمات این کمیسیون، پرونده مشکلات اراضی پادگان بسته شده است، تصریح کرد: اکنون حداقل کاری که انجام شده این است که نوع کاربری‌ها تعیین تکلیف شده و بازگشایی خیابان‌های عدل و معلم و برداشتن دیوار پادگان که در مرکز شهر چشم‌انداز خوبی نداشت، به عنوان مطالبه عمومی، پاسخ داده شده است.

اماکن و تأسیسات ارتش سرجای خود باقی می‌ماند

محمد فرهادی معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: در یک تعامل چند سویه بین شهرداری، شورای شهر، ارتش و راه و شهرسازی، مشکل پادگان بیرجند حل شد و کلیات طرح و کاربری‌های مدنظر به تایید و تصویب کمیسیون ماده 5 رسید.

وی افزود: بر اساس صورتجلسه و توافقات انجام شده با حضور مسئولان استانی، شهری و کشوری در سال 1385، مقرر شد تا ساختمان‌ها و تأسیسات موجود از جمله بیمارستان یا ساختمان‌های مسکونی که مورد نیاز ارتش است، به قوت خود باقی بماند و بر همین اساس تخریب این اماکن در دستور کار نیست.

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر این‌که جایگاه کمیسیون ماده 5 تعیین یا تثبیت مالکیت نیست، گفت: این کمیسیون تشکیل می‌شود تا در چهارچوب ضوابط و مقررات حاکم بر طرح‌های توسعه شهری، نسبت به تعیین یا تغییر کاربری اراضی در محدوده و حریم شهر اقدام کند.

تعیین کاربری برای تمام اراضی پادگان

فرهادی گفت: بر اساس تصمیمات کمیسیون ماده 5 هم مقرر شد تا عملیات بازگشایی خیابان‌های معلم و عدل بیرجند در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. همچنین مصوب شد تا ارتش نیز نسبت به اخذ پروانه ساختمانی برای واحدهای مسکونی سازمانی جدیدی که قرار است بسازد، اقدام کند.

وی ادامه داد: در این کمیسیون برای تمام 38 هکتار اراضی پادگان کاربری‌های متعدد فضای سبز، اداری، نظامی، مسکونی، خدماتی، آموزشی، ورزشی و ... تعیین شده است که انجام خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین قرار شد تا دیوار پادگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن برداشته شود که بهتر است این کار زودتر انجام شود تا مردم ثمره آن را ببینند.

فرهادی در خصوص زمان تعریض خیابان ارتش تأکید کرد: تعریض خیابان یک کار اختیاری یا دل‌بخواهی نیست که به راحتی انجام شود، بلکه این طرح در پوسته طرح جامع شهری، شرایط و ضوابط خودش را دارد. ولی تعریض 10 متری خیابان، در آینده پیش بینی شده است، البته به نحوی که تأسیسات موجود دچار مشکل نشود. 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بازگشایی خیابان تعیین تکلیف شد کمیسیون ماده 5 پادگان بیرجند راه و شهرسازی نوع کاربری ها دیوار پادگان خراسان جنوبی تعریض خیابان اراضی پادگان خیابان ارتش شورای شهر ۰۴ بیرجند فضای سبز بر اساس مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۸۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف حدود ۴ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان

تین نیوز

رئیس کل دادگستری خوزستان از تعیین تکلیف پرونده های کالاهای قاچاق و متروکه اموال تملیکی استان در سال گذشته به ارزش سه هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از دادگستری کل خوزستان، علی دهقانی اظهار کرد: در راستای تاکید رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور مبنی بر تسریع در فرایند تعیین تکلیف کالاهای متروکه و قاچاق، این اقدام در دو سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

دهقانی ادامه داد: با توجه به حجمی که این کالاها از انبارهای بنادر، گمرکات و اداره اموال تملیکی اشغال می کنند و هزینه بالای نگهداری از آن ها که موجب ضرر به بیت المال می شود، دستور داده شد نسبت به تعیین تکلیف آن ها از مراجع قانونی اقدامات لازم انجام شود و پرونده ها به صورت ویژه رسیدگی و مورد پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: این پرونده ها از طریق فروش و بازگشت به مالک، تعیین تکلیف شده و از مجموع آن، حدود ۴ هزار میلیارد ریال به بیت المال بازگشته است.

وی افزود: در این مدت همچنین ۲۹۹ پرونده از طریق برائت و ۱۹۲ پرونده نیز به لحاظ غیرقابل مصرف بودن از طریق معدوم سازی تعیین تکلیف شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان با قدردانی از پیگیری های دادستان مرکز استان و دادستان های آبادان، خرمشهر و بندر امام خمینی (ره) و تلاش های مدیران اداره اموال تملیکی استان خوزستان، گفت: از آذرماه سال گذشته با تعیین نماینده ای از اداره کل اموال تملیکی استان خوزستان برای مراجعه به شعب تعزیرات و پیگیری پرونده های فاقد رأی، ۹۱۰ رای قطعی از سوی این شعب صادر شد که روند تعیین تکلیف کالا در انبارهای استان را صعودی کرده است.

دهقانی گفت: فروش ۵۶ دستگاه خودرو به ارزش حدود هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال، ۳۴۸ شاخه لوله آهنی به ارزش ۳۴۵ میلیارد ریال، یک کانتینر لوازم یدکی قاچاق به ارزش ۳۳ هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال و پارچه های قاچاق به ارزش ۱۲ میلیارد و ۵۴۵ میلیون ریال و یک فقره انهدام تخصصی دارو، از پرونده های مهم تعیین تکلیف شده استان خوزستان در سال گذشته است.

وی افزود: همچنین ۹۶۰ تن برنج به ارزش ۱۴۳ میلیارد ریال و ۶۹۸ تن ذرت به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال به عنوان مصرف ثانویه تعیین تکلیف و به فروش رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سامان تخریب شد
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها
  • مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما زودتر آغاز شود
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • وضعیت عجیب در پایتخت؛ شکل‌گیری محل جدید برای کاسبی مردم! +تصویر
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • بازار کاسبی‌های جدید زیر پل‌های تهران
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف حدود ۴ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ