جای رشته امور مساجد و ائمه جماعات در حوزه خالی است/ دلایل استقبال از مساجد در گذشته
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۹۰۵۷
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجتالاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در دومین جلسه از سلسله دیدارها با اعضای هیأت امنای این بنیاد با حجتالاسلام ناصر رفیعی یکی از اعضای هیأت امنای بنیاد هدایت دیدار و گفتوگو کرد.
حجتالاسلام رفیعی در این دیدار ضمن بررسی عوامل کم رونقی برخی از مساجد کشور، اظهار داشت: ما از بچگی در مسجد بزرگ شدیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جایگاه امامت؛ نقطه ثقل مسجد و محله
وی جایگاه امام جماعت را محور اصلی رونق مسجد دانست و گفت: یکی از علتهای استقبال مردم از حضور در مساجد وجود چهرههای شاخصی بود که حتی برخی از آنها به درجه اجتهاد رسیده بودند؛ بنابراین باید شخصیتهای تأثیرگذار حوزه یا طلاب جوان فاضل، کار امامت مسجد را به عهده بگیرند.
عضو هیأت امنای بنیاد هدایت با بیان اینکه مساجد آباد و بسیار زیبایی در سطح کشور وجود دارد که امام جماعت ندارند، تأکید کرد: روی تربیت نسل جدید طلاب باید کار کرد تا برای پذیرش این مسئولیت مهم آماده شود. امروزه با وجود مراکزی مانند مؤسسه امام خمینی(ره) و دانشگاه معارف اسلامی، در کنار سیستم آموزشی حوزههای علمیه، بسیاری از خلاءهای آموزشی پر شده است.
جای خالی رشته تخصصی امور مساجد و ائمه جماعات در سیستم آموزشی حوزه
رفیعی پیشنهاد داد دورههای آموزشی ائمه جماعات در حوزه علمیه راه اندازی شود و تصریح کرد: آیت الله اعرافی انسان بسیار خوش فکری است و رشتههای متعددی را در حوزه علمیه تأسیس کرده است که هرکدام دارای اهمیت هستند اما در کنار آنها، جای رشته تخصصی امور مساجد و ائمه جماعات خالی است؛ این کار هم واقعاً نیاز به آموزش دارد.
وی تعیین سطح سواد برای امامت جماعت را مهم خواند و گفت: امروزه مثلاً وقتی میخواهند رئیس جمهور انتخاب کنند، میگویند باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد اما برای امامت مسجد و منبری، هیچ ملاکی مشخص نشده است. به عقیده بنده شرط منبر رفتن باید تدریس سطوح عالی باشد؛ همچنین ائمه جماعات ما باید حداقل یک دوره سفینة البحار و یک دوره تفسیر را بخوانند.
رفیعی به بیان خاطرهای از یک سفر تبلیغی به خارج از کشور اشاره و خاطرنشان کرد: یک دهه برای تبلیغ به بلغارستان سفر کردم و در یکی از بزرگترین مساجد اهل سنت آنجا، حاضر شدم. یک جوان لاغر اندامی خطبه خواند و جوان دیگری هم عبا به دوش انداخت و نماز خواند. پس از نماز بنده از آنها پرسیدم که چرا دو نفره مسجد را اداره می کنید؟ یکی از آنها گفت برای اینکه من حافظ ۲۰ جزء و او حافظ ۳۰ جزء قرآن است. آنها برای اداره مسجد، یک تفسیر قرآن یک جلدی و یک دوره صحاح را خوانده بودند.
پشتیبانی از امام محله با تشکیل کارگروههای مسجدی مختلف
عضو هیأت امنای بنیاد هدایت پشتیبانی از امام محله با کارهای گروهی را یکی دیگر از عواملی دانست که میتواند مساجد را رونق بخشد و گفت: مرید پروری اگر به درستی صورت بگیرد برای امر امامت لازم است. امام سجاد علیه السلام در یکی از مناجاتهای صحیفه خطاب به خداوند عرضه میدارد «کاری کن که کارهای معمولی مرا را افرادی انجام دهند تا بتوانم به کارهای اصلی بپردازم». امام جماعت به تنهایی نمیتواند این بار سنگین را بردارد؛ ما در مساجد یک هیأت علمی می خواهیم که برای مناسبتها، برنامه ریزی محتوایی کنند همچنین یک هیأت اجرایی و مالی نیاز است.
رفیعی تمرکز امام محله بر روی این کار را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: امامی که به کارهای دیگری مانند قضاوت، اشتغال داشته باشد، طبیعتاً نمیتواند آن گونه که باید برای اهالی مسجد وقت بگذارد. امام جماعت باید به لحاظ مالی تأمین باشد تا دغدغه دیگری نداشته باشد.
وی با بیان اینکه نبود فضای مناسب و امکانات لازم، سومین عامل خلوت بودن برخی مساجد است، افزود: باید نواقص و مشکلاتی که موجب فاصله گرفتن مردم از مسجد میشود، رفع شود تا زمینه فعالیتهای عبادی، فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش فراهم شود.
مدیریت مسجد با دستور و ابلاغیه پیش نمیرود
حجتالاسلام میرمحمدیان نیز در این جلسه، اقدام پژوهی بر مبنای کار علمی را محور اصلی همه فعالیتهای بنیاد هدایت عنوان کرد و گفت: علت مراجعه ما به هیأت امنای محترم این است که از سواد علمی و تجربه میدانی این بزرگواران استفاده کنیم و مبانی علمی کار بنیاد را مستحکم کنیم. ما میخواهیم با این راهنماییهای مستمر، روند کاری خود را تا جایی که میتوانیم علمی و دقیق پیش ببریم تا نزد خداوند نیز حجت شرعی داشته باشیم.
وی با اشاره به دو نگاهی که در مدیریت مسجد وجود دارد، بیان داشت: یک نگاه، به دنبال مدیریت بر مسجد است اما نگاه ما این است که مدیریت در مسجد داشته باشیم؛ یعنی میخواهیم امامان ترازی را در این فرآیند، ارتقاء دهیم تا با فعالیتهای مؤثری که در محلهها دارند، از سوی مردم انتخاب شوند. مدیریت مسجد را نمیتوان با کارهای دستوری و ابلاغی پیش برد.
مدیرعامل بنیاد هدایت فرهنگسازی و گفتمانسازی اجتماعی را دو هدف مهم در مجموعه بنیاد برشمرد و گفت: امامت مردم باید بر عهده انسان وزینی باشد تا بتواند مسائل علمی، مسائل فرهنگی و اجتماعی مردم را حل کند. ما به دنبال معرفی چنین الگوهایی به جامعه هستیم تا مردم نسبت وجود چنین فردی در محله خود احساس نیاز کنند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: ناصر رفیعی امام جماعت بنیاد هدایت بنیاد هدایت ائمه جماعات حجت الاسلام امام جماعت هیأت امنای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۹۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
به گزارش خبرنگار مهر، حوزه هنری انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت میزبان برگزاری نشست رسانهای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شد.
زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از چهاردهمین دوره به این فکر افتادیم که جشنواره نیاز به تغییراتی اساسی دارد و به همین دلیل ۳ سال جشنواره تعطیل شد. کارهای بنیانی و اساسی انجام دادیم و چشمانداز ۹ ساله تئاتر مردمی بچههای مسجد را ترسیم کردیم.
وی ادامه داد: ۴ دوره کارگاه کارگردانی را در مشهد برگزار کردیم و برنامه این است که خروجی این کارگاهها با حمایت از سوی حوزه هنری در جریان حرفهای تئاتر کشور حضور پیدا کنند.
زارعی اظهار کرد: باید تئاتر بچههای مسجد در مرزها، روستاها و چهارگوشه ایران شکل بگیرد.
سپس موتورچی نیز به ارایه توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این دوره در حالی برگزار شد که فراخوانی منحصرا برای این جشنواره منتشر نشد. رویداد «محرابیان» را طی ۲ سال گذشته برگزار کردیم که ۱۴ اثر برگزیده این رویداد وارد جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد شدند.
وی یادآور شد: در استانهای مختلف به آموزش مربی برای تئاتر بچههای مسجد پرداختیم. همچنین در کنار این آموزش، در زمینه نمایشنامهنویسی نیز ۳ دوره جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» را برگزار کردیم که آثار برگزیده این ۲ دوره در جشنواره پانزدهم تئاتر بچههای مسجد حضور دارند.
در ادامه این نشست، زارعی تاکید کرد: در این جشنواره نگاهمان گروهمحوری است و تمام جوایز ما گروهی خواهند بود. هدفمان این است که به بچهها آموزش دهیم برای موفقیت در تئاتر باید گروه داشته باشند.
وی ادامه داد: در این دوره جایزه «فرجالله سلحشور» را داریم که خود از بچههای مسجد بود و با این جایزه ویژه قصد داریم، نشان دهیم که از مسجد هم میتوان رشد کرد و در سطح بینالمللی مطرح شد. این جایزه به یک گروه تعلق میگیرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: چون هنوز فضای حضور مشترک خانمها و آقایان بازیگر به صورت همزمان در مسجد شکل نگرفته، نمایشنامههای تک جنسیتی تولید کردیم تا در جشنواره تئاتر بچههای مسجد اجرا شوند.
زارعی افزود: هر اثر علاوه بر یک اجرا در جشنواره، ۳ اجرا نیز در مسجدهای شهر یزد و بافق خواهد داشت.
موتورچی نیز در ادامه گفت: علاوه بر برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارگردانهای حاضر در جشنواره، ۲ کارگاه نمایشنامهنویسی و کارگردانی با حضور حسین فداییحسین و نصراله قادری برای بچههای بافق برگزار میکنیم.
زارعی درباره میزان جوایز مدنظر برای اهدا به برگزیدگان این جشنواره، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفتهایم. ۵ گروه برگزیده هر کدام ۱۰ میلیون تومان دریافت میکنند و همچنین مبلغ جایزه ویژه «فرجالله سلحشور» نیز ۲۰ میلیون تومان است.
وی تاکید کرد: تئاتر بچههای مسجد همانند کارهایی که در سالنهای تئاتر اجرا میشوند، حرفهای است. این جشنوارهای محیطی است و سالها چنین جشنوارههای محیطی در دنیا برگزار میشوند. جشنواره تئاتر مسجد به بچهها کار خلاقانه را آموزش میدهد. ما بچهها را جسور و خلاق بار میآوریم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اینکه هنوز مساجد رغبتی به میزبانی از فعالیتهای هنری ندارند، تصریح کرد: کجسلیقهگی در مسؤولان فرهنگی و همچنین در هیات امناهای مساجد نسبت به فعالیتهای هنری در مساجد وجود دارد. کجسلیقهگی مدیران فرهنگی باعث شد جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد ۲ دهه تعطیل شود. یکی از دلایل فراریشدن بچهها از مساجد نیز کجسلیقهگی مدیران مساجد است. بچهها را از مسجد گریزان کردهاند. شاید یکی از دلایلی اینکه دچار تخریب فرهنگی شدهایم این است که کاری کردیم دختران و پسران ما با مسجد قهر کنند و از مسجد گریزان شوند.
زارعی اظهار کرد: امیدوارم متولیان مسجد و روحانیون به میدان بیایند و از فعالیت و حضور فرهنگی و هنری جوانان در مساجد حمایت کنند. اگر جریان تئاتر مساجد از دهه ۷۰ به بعد متوقف نمیشد الان شاهد اجراهای تکجنسیتی در مساجد نبودیم.
در انتهای این نشست، پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد.
کد خبر 6097031 فریبرز دارایی