Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اینکه کارفرمایان سابق کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه اقدامی در جهت پرداخت بدهی‌های خود به وزارت نیرو انجام ندادند، سهم حق‌آبه مزارع نیشکری به این شرکت تخصیص نیافته و این مزارع در معرض نابودی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * ۱۰ روزی از صدور حکم فسخ و ابطال قرارداد واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از سوی قوه قضائیه می‌گذرد و به موجب این حکم، این مجموعه از واگذاری‌های معیوب رهایی یافت و به بیت المال بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق رأی اعلامی قوه قضائیه، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار شود، اما با اینکه اواسط اردیبهشت‌ماه اخبار صدور این حکم رسانه‌ای شده، هنوز هم تیم مدیریتی جدید برای اداره کشت و صنعت نیشکر هفت تپه معرفی نشده و در شرکت مستقر نشدند و این در حالی بوده که همچنان عوامل کارفرمایان سابق هفت تپه (امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگنی) در شرکت حضور دارند و بر این مجموعه مدیریت می‌کنند.

 

لزوم تسریع در معرفی تیم مدیریتی جدید هفت تپه

معرفی هر چه سریعتر تیم مدیریتی جدید کشت و صنعت نیشکر هفت تپه یکی از خواسته‌های جدی کارگران این شرکت است و آنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما کارگران هفت تپه ضمن ابراز خرسندی از اقدام قوه قضاییه در اعلام خبر خلع ید مالک سابق این شرکت و مقاومت دستگاه قضا در برابر فشار‌های غیرقانونی حامیان پیدا و پنهان ایشان، اعلام می‌کنیم که با توجه به آغاز فصل اورهال کارخانه و کشت نیشکر می‌بایست هر چه سریعتر نسبت به حراست از اموال شرکت، تعیین مدیریت جدید، تدارکات لازم جهت اورهال کارخانه و کشت نیشکر و تامین آب مورد نیاز مزارع اقدامات لازم صورت پذیرد».

 

بیشتر بخوانید:

رهایی هفت تپه از بند خصوصی‌سازی / مالکیت شرکت به دولت واگذار می‌شود کارگران هفت تپه خواستار انجام تدارکات لازم جهت اورهال کارخانه و کشت نیشکر شدند

 

در ادامه این بیانیه آمده است: «همچنین با چشمانی تیزبین و هوشیاری کامل تحرکات کارفرمای سابق و عواملش را رصد نموده تا از هرگونه اقدامات تنش آفرین ایشان، از مجاری قانونی جلوگیری بعمل آوریم. علاوه بر آن، بی صبرانه منتظر مجازات مفسدین هفت تپه هستیم تا به سزای اعمالشان برسند و با پرهیز از هرگونه حاشیه و تنش، تمامی اقدامات خود را همچون همیشه از مجاری قانونی پیگیری خواهیم کرد چرا که ما دلسوزان واقعی هفت تپه در این مقطع حساس رمز موفقیت این قطب صنعتی را آرامش و اتحاد همه جانبه می‌دانیم».

 

تشنگی مزارع نیشکر هفت تپه به دلیل عدم تخصیص حق‌آبه

جدای از بحث معرفی تیم مدیریتی جدید، از زمانی که صدور حکم خلع ید شرکت رسانه‌ای و اعلام شده، این مجموعه در زمینه تامین حق‌آبه مزارع نیشکر با مشکلاتی مواجه شده و طبق گفته‌های کارگران این شرکت، به علت عدم پرداخت بدهی‌های شرکت به وزارت نیرو از سوی کارفرمای سابق هفت تپه، سهم حق‌آبه مزارع نیشکر به این مجموعه اختصاص نیافته است. این در حالی است که هر ساله این سهم با وجود خشکسالی از سد دز به هفت تپه و سایر مزارع نیشکر استان خوزستان اختصاص می‌یابد و هر چند که به دلیل کمبود منابع آبی امسال از این سهم کاسته شده، اما بجز هفت تپه، سایر مزارع شرکت‌های نیشکری استان در سال جاری از این سهم بهره‌مند شدند و طبق اعلام وزارت نیرو، تا زمانی که بدهی‌های شرکت پرداخت نشود خبری از اختصاص این سهمیه نیست. بنابراین، ضرورت دارد برای جلوگیری از خشک شدن مزارع نیشکر هر چه سریعتر حق آبه مزارع هفت تپه به آن اختصاص پیدا کند.

 

شرایط بحرانی شرکت هفت تپه به دلیل بی‌آبی مزارع

سهم حق‌آبه مزارع نیشکر هفت تپه تا پیش از این ۳۲ متر مکعب آب از سد دز بوده، اما امسال به دلیل بروز خشکسالی در استان خوزستان از این سهم کاسته شده و به موجب بدهی‌های شرکت کاملا قطع شده و در حال حاضر فقط ۶ متر مکعب آب به مزارع چغندر شرکت که استیجاری هستند، آب تخصیص می‌یابد و مابقی مزارع (مزارع نیشکر) تشنه هستند و شرکت در شرایط بحرانی قرار گرفته که ادامه این روند باعث نابودی مزارع می‌شود چرا که کمتر از یک ماه تا زمان کشت نیشکر باقی مانده و در طی این مدت هم اصولا هر ۷ روز یکبار باید مزارع آبیاری شوند تا کشت صورت گیرد، اما اکنون هر ۲۹ روز یکبار مزارع آبیاری می‌شوند و هیچکدام از بوته‌های نیشکر هفت تپه، قلمه‌ای برای کشت ندارند.

مزارع نیشکری هفت تپه اصولا هر ۷ روز یکبار باید آبیاری شوند تا کشت صورت گیرد اما اکنون هر ۲۹ روز یکبار مزارع آبیاری می‌شوند و هیچکدام از بوته‌های نیشکر شرکت، قلمه‌ای برای کشت ندارند.

 

جدای از آن، مزرعه بذری هفت تپه هم به دلیل عدم تخصیص این حق‌آبه، به صورت اصولی آبیاری نشده که شرکت را در فصل کشت با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد. از این رو، ضرورت دارد که کارفرمای سابق شرکت هر چه سریعتر بدهی‌های وزارت نیرو را پرداخت کند تا حق‌آبه مزارع نیشکری به هفت تپه اختصاص پیدا کند و تشنگی مزارع رفع شود.

 

 

بازگشت به کار کارگران اخراجی هفت تپه در هاله‌ای از ابهام

علاوه بر بحث عدم معرفی تیم مدیریتی جدید هفت تپه و تخصیص نیافتن حق‌آبه مزارع نیشکری شرکت، کارگران این مجموعه در حال حاضر پیگیر بازگشت به کار چهار فعال کارگری اخراجی (اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، ایمان اخضری، سالار بیژن‌پور) هستند و با توجه به اینکه این افراد به دلیل مطالبه‌گری‌های بحق، حق طلبی و فساد ستیزی از سوی کارفرمایان سابق شرکت اخراج شدند و پرونده امنیتی ندارند و پیش از این هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی وعده پیگیری بازگشت به کار آنان را داده بودند، لازم است که شرایط برای بازگشت به کارشان فراهم شود.

 


لازم به ذکر است که، یکی از فعالان کارگری کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در گفتگویی با خبرنگار ما در این باره اظهار کرد که منع قانونی برای بازگشت به کار چهار کارگر اخراجی شرکت وجود ندارد، اما با اینکه چندین بار برای تحقق این مطالبه کارگران به اداره کار شهرستان شوش مراجعه کردیم، این اداره همکاری لازم را با فعالان کارگری ندارد و خواستار رسیدگی مسئولان قضایی به این مسئله هستیم.


گفتنی است، خبرگزاری دانشجو مدت‌هاست که پیگیر حل مشکلات و مصائب شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و رسیدگی به مطالبات کارگران این مجموعه استراتژیک است و همچنان به پیگیری‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرونده هفت تپه سازمان خصوصی سازی قوه قضائیه فساد اقتصادی سد دز کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تیم مدیریتی جدید بازگشت به کار چه سریعتر وزارت نیرو کشت نیشکر روز یکبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب؛ علی محمدی با اشاره به فرارسیدن هفته کار و کارگر اظهارکرد: در شرایط اقتصادی امروز کشور که نیاز به رونق اقتصادی بیشتر از گذشته احساس می شود، طبقه کارگر نقش کلیدی در پیشبرد این هدف دارد. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین بیان کرد: در دین مبین اسلام و روایات پیشوایان دینی مان، به کارگران توجه ویژه ای شده و از کار آنها به عنوان جهاد یاد شده است که این موضوع بار سنگینی بر دوش مسئولان برای اهمیت به دغدغه های این قشر را یادآور می شود.

محمدی در ادامه با اشاره به موفقیت های شرکت فولاد اکسین در سال گذشته و امسال، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ و روزهای ابتدایی سال جاری، شرکت فولاد اکسین خوزستان با اتکا به کارگران جوان و متخصصان بومی خود موفق به ثبت رکوردهای بسیار خوبی در حوزه تولید و صادرات مانند کسب عنوان صادرکننده برتر کشور، شکستن دومین رکورد تولید تاریخ شرکت و آماده به کاری ۹۵ درصدی خط تولید شد که همگی آنها مرهون تلاش کارگران عزیز است.

وی افزود: در روزهای ابتدایی سال جاری نیز رکوردشکنی فولاد اکسین ادامه داشت و با همت بلند کارگران، شاهد ثبت میزان ۸۳ هزار و ۴۵ تن در تناژ تولید محصولات خاص با استاندار جهانی API بودیم که لبیک به شعارسال بود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به دیدار کارگران این شرکت با رهبر انقلاب، تصریح کرد: کارگران فولاد اکسین پس از دیدار روز چهارشنبه با رهبر انقلاب روحیه مضاعفی برای تداوم موفقیت های شرکت و قدم نهادن در مسیر تحقق شعار سال خواهند داشت.

محمدی در پایان ضمن تبریک فرارسیدن هفته کار و کارگر به کارگران تلاشگر شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: مجموعه مدیریتی اکسین قدردان زحمات و تلاش های شبانه روزی این عزیزان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • ۱۱ کشته و ۷۵ مجروح در سقوط باورنکردنی آسانسور
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • کتابِ «حکایت زخم‌ها» به چاپ دوم رسید
  • کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • روز‌های خوب تولید در نیشکر هفت تپه