Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@02:08:46 GMT

التهاب مفصلی چه ربطی به افسردگی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۵۱۳۳

التهاب مفصلی چه ربطی به افسردگی دارد؟

محققان انگلیسی در این مطالعه متوجه شدند که مبتلایان به افسردگی در مقایسه با افراد فاقد این بیماری دارای سطوح بالاتری از  پروتئینی هستند که با بروز التهاب ارتباط دارد.

کارشناسان گفتند، این موضوع حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند بیماری، رفتارهای ناسالم یا سابقه اجتماعی - اقتصادی صادق است.

محققان «مرکز تحقیقات زیست پزشکی Maudsley» در انگلیس می گویند که یافته های آنها که در مجله American Journal of Psychiatry منتشر شده است، می تواند به زمینه سازی برای درمان های جدید هدفمند برای اختلالات بهداشت روان کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها گفتند: در تجزیه و تحلیل گسترده ما، اطلاعات در مورد وضعیت اقتصادی-اجتماعی، سلامت، عادات ناسالم و همچنین استعداد ژنتیکی برای اختلال عملکرد ایمنی به عنوان تنها توضیحات برای رابطه میان افسردگی و بروز التهاب در بدن حذف شد.

محققان معتقدند: با این روند حذف، نشان می دهیم که ممکن است یک فرآیند اصلی بیولوژیکی در پشت ارتباط میان افسردگی و افزایش التهاب در بدن وجود داشته باشد.

این محققان افزودند: در صورتی که بتوانیم این روند را شناسایی کنیم و جزئیات بیشتری درباره نقش آن در ایجاد افسردگی کشف کنیم، می توانیم زمینه را برای آزمایش جدید درمان های این اختلال بهداشت روان گسترده کنیم.

التهاب یک واکنش بیولوژیکی مانند احضار سیستم ایمنی بدن برای کمک به بدن در مبارزه با عواملی که به آن آسیب می زند مانند عفونت ها، آسیب ها و سموم است اما در عین حال التهاب می تواند نقش مهمی در تنظیم رفتار داشته باشد و مغز را به «حالت بیمار» برگرداند.

محققان در این مطالعه داده های ۸۶ هزار نفر را از «بیوبانک» (Biobank) انگلیس که اطلاعات بهداشتی و ژنتیکی حدود نیم میلیون نفر از مردم این کشور را شامل می شود، بررسی کردند.

این داده ها شامل نمونه خون، داده های ژنتیکی و همچنین پرسش‌نامه هایی در مورد سلامت جسمی و روانی بود. تقریباً یک سوم (۳۱ درصد) از شرکت کنندگان در این مطالعه به اختلال افسردگی شدید مبتلا بودند.

تجزیه و تحلیل نمونه های خون نشان داد که در افراد افسرده سطح مولکولی معروف به «پروتئین واکنش پذیر- C» یا CRP که نشانگر التهاب است، افزایش یافته است.

این محققان همچنین ارتباطی را میان خطر ژنتیکی افسردگی و التهاب یافتند اما افزودند که این ارتباط بیشتر از عادت های غذایی و سیگار کشیدن ناشی می شود.

بر اساس یافته‌های جدید افسردگی، نتیجه التهاب نیست، اما ممکن است دلیل افزایش میزان التهاب باشد. در واقع افسردگی سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد؛ برای مثال مبتلایان به افسردگی کمتر ورزش می‌کنند یا اینکه از رژیم غذایی مناسب پیروی نمی‌کنند؛ این تغییرات منجر به افزایش چاقی و التهاب می‌شود اما رابطه بین افسردگی و التهاب نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

47231

کد خبر 1516189

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: افسردگی درمان افسردگی اختلال روانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۵۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی

به گزارش "ورزش‌سه"، اگرچه نتیجه این مسابقه در پایان به سود شاگردان مهدی رجب‌زاده در حضور 15هزار نفری هواداران عاشق این تیم رقم نخورد، اما فرصت خوبی برای نشان دادن عشق به فوتبال و دلتنگی‌شان برای لیگ برتر بود. این دیدار با سه گل به سود گل‌گهر تمام شد تا شاگردان اوزونیدیس امیدوار به کسب یک جام در فصل جاری بمانند.

با هم نکات جالب توجهی از این مسابقه را مرور می‌کنیم:  

۱. ورزشگاه حافظیه شیراز طی دو سال اخیر این حجم از هوادار را به خود ندیده بود. هواداران شیرازی از روزی که به لیگ یک سقوط کردند، ذوق و شوقشان به فوتبال کور شد و به قول خبرنگاران شیرازی آنها از دوری لیگ برتر افسرده شده‌اند اما دیروز حضور گل‌گهر آنها را به وجد آورد و‌ شور و شوق به حافظیه بازگشت.
۲. از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۱۵ به یکباره ورزشگاه حافظیه مملو از هواداران شیرازی شد و فوج فوج هوادار به استادیوم آمد. هواداران سیرجانی هم توسط کانون هواداران باشگاه گل‌گهر به شیراز اعزام شده بودند تا گل‌گهر در شیراز احساس غریبی نکند.

۳. کاکوها از «احمد زنده روح» طی مراسمی تجلیل کردند. زنده روح دو فصل گذشته در شیراز در خدمت فجر بود و زحمت زیادی برای آنها کشید.
۴. بهترین قرعه جام حذفی برای گل‌گهر و فجر همین قرعه بود. فجر تمرکز اصلی‌اش روی صعود به لیگ برتر است و از این بازی یک استفاده تدارکاتی خوب کرد تا تیم و هواداران فجر برای بازی مهم هفته آینده برابر خیبر تمرین کنند.
گل‌گهر نیز یک صعود بی دردسر می‌خواست تا به جمع هشت تیم صعود کننده اضافه شود.

۵. اردیبهشت شیراز برای سیرجانی ها خوش یُمن بود و آنها را از بحران خارج کرد، به ویژه آنکه آنها هفته بعد دربی حساس برابر مس رفسنجان را در پیش دارند.
۶. در حافظیه طلسم گل‌گهر شکست. از گلزنی زائر کاظمینی مهاجم گل‌گهر که از زمان انتقالش به گل‌گهر گلزنی نکرده بود تا برد گل‌گهر در سال جدید.
۷. تورس لالیگایی این روزها تلخ و تیز و برنده تر از هر زمانی است. او متعصبانه می‌جنگد، پاس گل می‌دهد و گلزنی می‌کند. گل‌گهر برای حفظ او‌ کار سختی دارد و باید از همین امروز مذاکره با او و سایر بازیکنان تاثیرگذارش را برای تمدید شروع کند.
۸. در شیراز همه سراغ پیراهن تیکدری را می‌گرفتند. این علاقه به تیکی ربط داشت یا شماره پیراهنش (11) را نمی‌دانیم. بعید است تیکدری پیراهنش را در حافظیه حفظ کرده باشد.

۹. در فوتبال شیراز جای خالی اسپانسر به شدت احساس می‌شود. آنها همه چیز دارند به جز حامی مالی. هواداران پر شور، شهر زیبا و فوتبالیست بااستعدادِ فراوان.
۱۰. حضور اسفندیار پور مدیرعامل، حدیدی رئیس هیئت مدیره و صادقی معاون باشگاه گل‌گهر در ورزشگاه نشان از اهمیت این بازی برای آنها داشت.

با این پیروزی گل‌گهر و اوزونیدیس نفس راحتی کشیدند و حالا رفته رفته با بهبود وضعیت مصدومین، آنها آماده دربی می‌شوند. رفسنجان سال‌ها در حسرت برد دربی مانده. دربی مهمی که از آنچه در تقویم می‌بینید به شما نزدیکتر است!

عکس‌ها جواد نادری‌پور

دیگر خبرها

  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟