Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:33:38 GMT

آرمستان هنرمندان کرمان ساماندهی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۷۸۲۷

آرمستان هنرمندان کرمان ساماندهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان، در جلسه‌ای که با حضور جمعی از مدیران شهرداری، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و مشاور طرح آرامستان هنرمندان برگزار شد، با بیان اینکه بزرگ‌ترین پارک گردشگریِ کشور در دو فاز در این منطقه در حال ساخت است که محدودۀ آرامستان هنرمندان در یک فاز آن قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به ساخت این پارک در این محدوده، سامان‌دهی آرامستان هنرمندان می‌تواند علاوه بر سامان دادن این آرامستان برای دفن هنرمندان کرمانی، این منطقه را به جاذبۀ گردشگری نیز تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به همین منظور می‌توان برای مفاخر و هر هنرمندی که در چارچوب قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان هنرمند در این آرامستان دفن می‌شود، یادمان و المان‌هایی ساخت که باعث جذب گردشگر هم باشد.

شهردار کرمان بیان کرد: پیشنهاد می‌شود تا یادمان و المان‌هایی هم برای خواجو، حافظ و سعدی طراحی در مجاورت آرامستان هنرمندان اجرا و نصب کنیم که خود این کار نیز در جذب گردشگر به این منطقه مؤثر خواهد بود.

عالم‌زاده بر ساخت یک آمفی‌تئاتر روباز در این محدوده تأکید کرد و ادامه داد: ساخت یک آمفی‌تئاتر روباز در این محدوده نیز باید در طرح دیده شود؛ ضمن اینکه باید یک گالری هم ساخته شود تا آثار هنرمندان دفن‌شده در آرامستان هنرمندان، در این گالری به نمایش گذاشته شود.

وی بر لزوم ارتباط هرچه نزدیک‌تر عناصر طبیعی با سایت هنرمندان تأکید کرد و افزود: طرح ارایه‌شده از سوی مشاور باید از لحاظ بصری بیشتر بررسی شود.

شهردار کرمان افزود: برای اجرای طرح نهایی و سامان‌دهی آرامستان هنرمندان، نیاز است علاوه بر بررسی فنی از سوی کارشناسان شهرداری، نقطه‌نظرات هنرمندان را بشنویم تا از نظرات آن‌ها برای سامان‌دهی بهتر آرامستان، استفاده کنیم.

در ادامۀ این جلسه، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، درخصوص طرح ارایه‌شده از سوی مشاور طرح آرامستان هنرمندان به فازبندی مناسب طرح اشاره کرد و گفت: لازم است تا پیوستگی بیشتری بین عناصر موجود در سایت هنرمندان دیده شود.

وحید محمدی، بر لزوم پیش‌بینی مکانی برای اجرای برنامه‌های روباز به‌صورت آمفی‌تئاتر تأکید کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود یک بخش به المان و یادمان مفاخر کرمانی اختصاص یابد.

وی همچنین در نظر گرفتن پارکینگ، درختکاری مناسب و متناسب با فضا و اجرای یک دستورالعمل مشخص برای هماهنگی بیشتر در کارهای اجرایی و فنی را لازم برشمرد و افزود: در مورد اینکه تدفین، مربوط به هنرمندان باشد نه خانواده‌های آن‌ها، باید مواردی را در نظر گرفت.

کد خبر 5214904

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری کرمان آرامستان انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی بوشهر آمار کرونا کرمانشاه گرگان شیوع کرونا زلزله اردبیل فلسطین واکسن کرونا عکس استانها آرامستان هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۷۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشیمانم!

مهاجرت‌های ناموفق هنرمندان و سلبریتی‌ها، سابقه‌ای نسبتا طولانی دارد. در اواسط دهه نود، گروهی از هنرمندان درجه دو و سه عرصه بازیگری با هدف رشد حرفه‌ای، به کشورهای دیگر- بالاخص ترکیه - مهاجرت کردند. مهاجرت‌هایی که اغلب با شکست مواجه شد و تقریبا تمامی این افراد یا به کشور بازگشتند و یا پیشه هنری خود را به فراموشی سپردند و به زندگی در قالب یک شهروند عادی خو گرفتند.

به گزارش ایسنا، در پی انتشار مصاحبه یک شبکه فارسی زبان معاند با بازیگر ایرانی مهاجر و ابراز ندامت وی، روزنامه صبح نو در مطلبی درباره این موضوع نوشت: پس از وقایع سال ۱۴۰۱ اما گروه دیگری از هنرمندان، با تصمیماتی شتاب‌زده، مهاجرت را به مثابه یک تصمیم احساسی در دستور کار قرار دادند و اکنون پس از گذشت زمانی کوتاه، اخباری از ندامت در گفتار اغلب ایشان به گوش می‌رسد. اخیرا صحبت‌های اشکان خطیبی درباره مهاجرت، خبرساز شده که به همین بهانه، نگاهی به مسأله مهاجرت هنرمندان ایرانی داریم.

مقوله مهاجرت در ایران به یک بحران عمومی تبدیل شده است و بررسی آن، از دو منظر فردی و اجتماعی گستره وسیعی از نکات عبرت‌آموز را در بر می‌گیرد. از منظر فردی، لزوم پرهیز از نگاه فانتزی به مقوله مهاجرت، بسیار حائز اهمیت است؛ به این معنا که زندگی در خارج از مرزهای ایران، الزاما به معنای رستگاری و جهش طبقاتی نخواهد بود. رواج غرب‌زدگی در ایران، طی سال‌های اخیر به شکل‌گیری یک تصویر رؤیایی از مهاجرت دامن زده است. علاوه بر این، بخش زیادی از تجربه مهاجرت‌کنندگان هم علنی نمی‌شود و به گوش مردم نمی‌رسد. با این همه، مروری بر وضعیت هنرمندان پس از مهاجرت، برخی از زوایای پنهان این موضوع را روشن خواهد کرد.

اساسا هنرمندان، اعضای صنفی هستند که پس از مهاجرت، بیشتر از سایر مشاغل، در معرض اضمحلال قرار می‌گیرند. کار هنرمند خلق اثر هنری است و خلاقیت در بافت جامعه شکل می‌گیرد. هنرمندی که در میانسالی جامعه خود را تغییر می‌دهد، از یک سو ارتباط با فرهنگ عمومی کشور خود را از دست می‌دهد و از سوی دیگر نمی‌تواند به‌عنوان یک هنرمند خلاق در کشور مقصد پذیرفته شود. علاوه بر این، جامعه مخاطبان یک هنرمند نیز پس از مهاجرت بسیار محدودتر می‌شود و از همین رو است که اغلب هنرمندان، مدتی پس از مهاجرت، ابراز تمایل به بازگشت می‌کنند.
مورد اخیر مصاحبه اشکان خطیبی، از مهم‌ترین نمونه‌های فرجام مهاجرت‌های عجولانه هنرمندان است. محتوای این مصاحبه، چیزی شبیه به یک کمدی تلخ است. دو سال قبل، اغتشاشاتی در ایران رخ داد و گروهی از سلبریتی‌ها که فکر می‌کردند گروهی از مردم می‌توانند معادلات سیاسی و اجتماعی را، با توسل به اعمال خشونت‌آمیز، تغییر دهند، خودشان زودتر از همه، تصمیم به ترک کشوری گرفتند که می‌خواستند شرایط آن را برای زندگی بهتر از نظر خودشان فراهم کنند.. اشکان خطیبی هم با این امید که بتواند با خیال راحت و از طریق فعالیت در فضای مجازی، در آتش ناآرامی‌های داخل ایران بدمد، حالا خودش را در بن‌بستی گرفتار می‌بیند که حتی ممکن بوده از کشوری که در آن ساکن است هم دیپورت شود. خطیبی در میانه‌های حرف‌هایش، تلویحا می‌پذیرد که تحت تاثیر جنگ‌های روانی قرار گرفته و شاید بهتر بود برای مهاجرت و حضور در برخی جمع‌های خارج از کشور، قدری بیشتر خویشتنداری می‌کرد. مروری بر صحبت‌های این بازیگر نشان می‌دهد که وی روزگار خوبی را سپری نمی‌کند و این در حالی است که خطیبی در ایران، علاوه بر بازیگری و اجرا، مسئولیت‌های فرهنگی و مدیریتی را هم بر عهده داشت که خودش آن‌ها را، با لحنی حسرت‌بار، مرور می‌کند. 
جمله مهم اشکان خطیبی در این مصاحبه این است: «خودم پشت پا زدم به همه چیز». همین جمله، به وضوح ندامت و پشیمانی را در کلام این بازیگر را هویدا می‌کند.
مهم‌تر از به خطر افتادن موقعیت شغلی و وضعیت اقتصادی هنرمندان پس از مهاجرت، به خطر افتادن سلامت روانی ایشان است. هنرمندی که یک جامعه بزرگ چند ۱۰ میلیونی از مخاطبان و چرخه ارتباطات چند ۱۰ هزار نفری هم‌صنفان خود را با جامعه‌ای بسیار محدود تاخت می‌زند، قبل از هر چیز، درگیر نوعی بحران عدم توجه و به دنبال آن بروز نشانه‌های افسردگی می‌شود؛ چیزی که در لحن اشکان خطیبی هم کاملا هویداست، هرچند که او هنوز هم سعی دارد وضعیت را به شکلی دوپهلو توجیه و خودش را قربانی یک شرایط ناخواسته معرفی کند.
خبرهایی که از وضعیت ارژنگ امیرفضلی، دیگر بازیگر مهاجرت کرده مخابره می‌شود نیز حاکی از چیزی بهتر از این نیست. ریحانه پارسا، حمید فرخ‌نژاد، مزدک میرزایی، مهناز افشار، برزو ارجمند، احسان کرمی و تعداد دیگری از هنرمندان و سلبریتی‌هایی که مهاجرت کرده‌اند هم به هر بهانه‌ای، درباره آنچه با مهاجرتشان از دست داده‌اند، حرف می‌زنند و آرزو می‌کنند که بتوانند به کشور بازگردند. کیست که نداند امثال فرخ‌نژاد و افشار، وقتی که در ایران بودند، تا چه حد می‌توانستند از مواهب توجه عمومی بهره‌مند باشند. حمید فرخ‌نژاد در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرد که قبل از مهاجرت برنامه کاری‌اش تا یک سال آینده بسته شده بوده؛ اما در این مدتی که از مهاجرتش می‌گذرد، حتی امکان بازی در یک نقش فرعی سینمایی را هم به دست نیاورده است. مهناز افشار نیز که در ایران جز به بازی در نقش اول راضی نمی‌شد، تقریبا بازیگری را به دست فراموشی سپرده است. این وضعیت، حتی شامل حال خوانندگان و هنرمندانی که دهه‌ها از مهاجرتشان می‌گذرد نیز می‌شود. مروری بر واکنش‌های خواننده‌های لس‌آنجلسی، حسرت کار کردن در ایران را بازنمایی می‌کند و تقریبا هیچ‌یک از ایشان، نسبت به بازگشت به کشور، چیزی جز اشتیاق از خود نشان نمی‌دهند. وضعیت پیش آمده برای هنرمندانی که با خراب کردن پل‌های پشت سرشان، مسیر بهشت خیالی غرب را در پیش گرفتند، می‌تواند چراغ راهی برای سایر هنرمندان باشد تا فراموش نکنند که تمام هویت ایشان در گرو توجه جامعه کثیر مخاطبان ایرانی و امکان کار کردن در داخل مرزهای این کشور است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استمرار اقداماتی در راستای ساماندهی کشف رود
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • روند کاهشی جرم سرقت در استان کرمان
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • پشیمانم!
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • شهید ملک مکان، شهید شاخص بسیج هنرمندان فارس