Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تنش آبی در سطح کشور گفت: قریب به ۵۲ درصد کاهش بارندگی در سطح کشور داریم و امیدی هم تا پایان سال آبی و زراعی نداریم ، در حال حاضر عمدتا از ذخیره سال ۹۸ استفاده می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شهرکرد ، اسماعیل نجار ظهر امروز در ستادپیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تغییر اقلیم واقعیتی است که باید پذیرفت، سال 98 ترسالی حاکم بر کشور خساراتی داشت و مردم بسیار از سیل ناله کردند، اما 250 سد ما پرآب شد و بالای 70 درصد آب‌گیری صورت گرفت، 67 تالاب کشور پرآب شد، دریاچه ارومیه نیز با تمام هزینه‌های قبلی 55 میلی‌متر ذخیره آبی افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: 2.9 میلیون تن میزان مصرف برنج کشور با سرانه 35 کیلو است، 243 درصد افزایش کاشت در سال 98 داشته و 190 هزار هکتار کشت برنج در خوزستان صورت گرفت که تولید ما برابر با میزان مصرف کشور شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به خشکسالی‌های امسال، گفت: قریب به 52 درصد کاهش بارندگی در سطح کشور داریم و امیدی هم تا پایان سال آبی و زراعی نداریم ، در حال حاضر عمدتا از ذخیره سال 98 استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: 18 سال با خشکسالی و دوسال با ترسالی نرمال و امسال هم با خشکسالی رو به رو هستیم، با تغییر، نوع، پراکندگی و زمان بارش،  نهایت کاهش تولید، اشتغال و ... در بخش کشاورزی رخ می‌دهد و باید امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد که بسیار حائز اهمیت است.

نجار با اشاره به راهکار برای وضع موجود، خاطرنشان کرد: سازگاری و برنامه‌ریزی درست و صحیح در این وضعیت تنها راه است و باید در همه ابعاد صرفه جویی کرد.

 معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد:  در بحث تنش آبی در سطح کشور نگرانی وجود داشت و به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر توان پرداخت اعتباراتی که برای سازمان برنامه و بودجه میسر است حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت:  در جلسه کارشناسی این 3 هزار و 220 میلیارد تومان تقسیم شد البته نه به نسبت مساوی بلکه به نسبت تنش آبی و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد. اگر وضعیت مناسب‌تر شد در مرحله دوم ما می‌توانیم 2 هزار میلیارد تومان دیگر برای کاهش مشکلات در نظر بگیریم.

وی با اشاره به بخش کشاورزی، تصریح کرد: با چند جلسه کارشناسی با توجه به وضعیت کشور و مشکلات مالی، در گذشته 6 هزار میلیارد تومان برای اجرای بند خ ماده 33 هزینه شد و سهم استان چهارمحال و بختیاری 130 میلیارد تومان بود و اکنون هم 2 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

نجار گفت: هزار میلیارد تومان برای تملک صورت گرفت که بیش از این هم نمی‌شود و 2 هزار میلیارد تومان هم برای تسهیلات و حوادث کشاورزی در امسال برنامه‌ریزی شد. همیشه نمی‌توان از دولت برای حل تمام مشکلات توقع داشت، با برنامه‌ریزی صحیح و همراهی کشاورز، دامدار و مرغدار باید مسائل حل شود. 3 هزار میلیارد تومان برای صندوق توسعه بیمه کشاورزی در نظر گرفته شد خوشبختانه قانون بیمه حوادث اجباری تصویب شد و اجرا می‌شود.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: امسال 200 میلیارد تومان تملک و 200 میلیارد تومان تسهیلات برای صندوق عشایر تخصیص یافت.

وی با اشاره به بیمه صد در صدی طیور، تصریح کرد: امید است با توسعه بیمه بتوان همه بخش کشاورزی را بالخص آنهایی که ریسک بالایی دارند بیمه کرد‌.

نجار با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین کار ما استفاده از ظرفیت کشور است، مطرح کرد: از ظرفیت بخش خصوصی باید استفاده شود و حتی اگر بخش خصوصی از فرامین استاندار استنکاف کرد باید به دادگاه معرفی شود ضمن اینکه باید هزینه‌ها و خسارات داده شود.

معاون وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت کشور باید در حوادث مورد توجه و استفاده قرار گیرد بالاخص پیشگیری که باید در تمام کارها اولویت داشته باشد.

 130 مورد سیل طی 40 سال گذشته با حدود 15 هزار میلیارد تومان خسارت 

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه اظهار داشت: بام ایران با اینکه محاسن زیادی دارد اما معایب هم دارد و از معایب آن بیشتر خسارت دیده‌ایم مثلا 130 مورد سیل در طول 40 سال، 15 هزار میلیارد تومان خسارت زد یعنی چیزی حدود دو برابر پولی که دولت در طول این 40 سال به این استان داده است.

وی بیان داشت: به طور متوسط اگر در هر سال 500 میلیارد تومان طی این چهل سال در نظر گرفته شود مجموع آن بیست هزار میلیارد تومان می‌شود که از این عدد 15 هزار میلیارد تومان آن را سیل برده است.

بحران آب در ایران| تنش آبی در‌ بزرگ‌ترین استان کشور به مرز فاجعه رسید / کرمان در آستانه تابستانی سخت و طاقت‌فرساسازمان مدیریت بحران روستاهای آسیب دیده در زلزله اخیر خراسان شمالی را مورد توجه قرار دهدبحران آتش‌سوزی 418 هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های ایلام را تهدید می‌کند / برای مهار حریق از سپاه استمداد می‌طلبیم + فیلم

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی، باغات، دام و زراعت دو هزار و 666 خسارت وارد شده، تنش آبی هم در استان وجود دارد یعنی مشکل در روستاها و آب سیار و آب ثابت هم دچار مشکل شده‌اند.

انتهای پیام/7540/ی

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور چهارمحال و بختیاری هزار میلیارد تومان بخش کشاورزی سطح کشور تنش آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۹۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب ایران کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را هفت درصد اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس است و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.
وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سد‌های موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سد‌های تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد دانست و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سد‌های تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.
قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و ادامه داد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم، اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

دیگر خبرها

  • هشدار مدیریت بحران استان تهران درباره بارندگی‌های آخر هفته
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • احتمال خطر؛ سازمان مدیریت بحران در آماده باش/ رگبار و باد شدید، رعد و برق، گردوخاک و تگرگ
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی
  • آماده باش سازمان مدیریت بحران در مناطق درگیر مداخلات جوی
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده