Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@05:57:56 GMT

۵۰۰ پرده سینما در کشور منتظر اکران یک فیلم خوب!

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۲۱۲۹

۵۰۰ پرده سینما در کشور منتظر اکران یک فیلم خوب!

مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم با ابراز تعجب از وضعیت متفاوت سالن‌های خالی سینما با بازار‌های خریدِ مملو از جمعیت تاکید می‌کند که بیش از ۵۰۰ پرده نمایش در سراسر کشور برای ادامه حیات خود نیازمند اکران فیلم‌های خوب هستند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در تمام روز‌های تعطیلی سینما در سال گذشته گله می‌شد که چرا "سینما" جزء مشاغلی دسته‌بندی شده که مدام با تعطیلی روبرو می‌شود در حالی که شرایط سینما در مقایسه با خیلی مکان‌های دیگر مثل رستوران و قهوه‌خانه از ایمنی و خاطرجمعی بیشتری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخوردار است، اما حالا که سینما به مشاغل گروه دو منتقل شده و پیش‌بینی می‌شود دیگر حتی در صورت قرمز بودن اوضاع کرونا هم تعطیل نشود خبری از رضایت سینمایی‌ها و علاقه‌مندی مردم به رفتن به سینما نیست، چرا؟ چون هیچ تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری بخاطر اطمینان نداشتن از موفقیت - حتی نسبی - در گیشه هنوز جرأت اکران فیلم خود را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیرا شورای صنفی نمایش با بیان اینکه وضعیت سینما‌ها به تثبیت رسیده است، از صاحبان فیلم‌ها دعوت کرد که فیلم‌های خود را برای اکران ارائه کنند تا فیلم‌های روی پرده هم که مربوط به اکران نوروز بودند جان تازه‌ای بگیرند؛ فیلم‌هایی که اگرچه در بهترین نوبت اکران سال نمایش داده شدند، اما در رقابت با تبعات ناشی از شیوع کرونا شکست سنگینی خوردند.

با وجود آنکه کرونا برای خیلی از مردم عادی شده، اما سینما هنوز به سبد تفریحی مردم برنگشته و مهم‌ترین دلیل آن هم در حال حاضر، نبود فیلم خوب عنوان می‌شود.

در این باره محمدرضا فرجی - مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی- به ایسنا گفت: سازمان سینمایی در عین اینکه باید حواسش به سالن‌های سینما باشد، باید دغدغه صاحبان فیلم‌ها را نیز درک کند و برهمین اساس نمی‌تواند فیلمی را برای اکران دعوت کند. اما یک نکته مهم این است که الان بیش از ۵۰۰ پرده در سراسر کشور داریم که همه به خوراک نیاز دارند و اگر می‌خواهیم چراغ آن‌ها روشن باشد و کارکنان سینما‌ها درآمدی داشته باشند باید فیلم جدید اکران شود، اما نه هر فیلمی بلکه یک فیلم خوب باید اکران شود که در این شرایط مردم دوست داشته باشند بابت آن پول بدهند و به سینما بروند.

وی ادامه داد:، اما از سوی دیگر صاحبان فیلم‌ها هم این حق را دارند که نگران سرمایه خود باشند. شورای صنفی نمایش متشکل از نمایندگان صنوف بر اساس حضور نماینده‌های سینماداران، تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و کارگردانان به این نتیجه رسیده می‌توان از فیلم‌ها برای اکران دعوت کرد و امیدواریم این کار عملی شود مخصوصا اینکه می‌توانیم دیگر چندان نگران تعطیلی سالن‌ها نباشیم، چون سینما‌ها در بخش رعایت پروتکل‌ها هم وضعیت خوبی دارند. از این رو اصحاب رسانه هم باید کمک کنند تا مردم به جای امنی مثل سینما دعوت شوند و عجیب است که بازار‌ها و پارک‌ها همه فعال و شلوغ هستند و هیج خطری ندارند، اما سالن سینما خطر دارد.

فرجی تاکید کرد: اکنون بیش از ۸۰ درصد تولیدات سینمایی کشور توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود و آن‌ها نگرانی خود را بابت اکران در این شرایط دارند، به همین دلیل سازمان سینمایی به طور مجزا برای دعوت از فیلم‌ها نمی‌تواند وارد عمل شود، ولی برای حمایت هر آنچه در ستاد کرونا این سازمان تصویب شود به طور شفاف اعلام و اجرا خواهد شد.

البته حمایت‌هایی که تاکنون اعلام شده نتوانسته خیلی از تهیه‌کننده‌ها را به اکران مجاب کند و سعید خانی که پخش فیلم «دینامیت» را برعهده دارد در این‌باره به ایسنا می‌گوید: فضای اکران در حال حاضر با بی‌اعتمادی همراه است و ما در این دوران کرونا دیگر باتجربه شده‌ایم. سال گذشته سینما تعطیلی زیادی داشت و دیدیم که اکران دو فیلم خوب «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف» چه سرنوشتی پیدا کرد، بنابراین تا وقتی واکسیناسیون انجام نشود و مردم اطمینان پیدا نکنند، سینما وضع خوبی نخواهد داشت.

او افزود: دولت هم روز‌های آخر فعالیت خود را پشت سرمی‌گذارد و باید منتظر دولت جدید باشیم تا سیاست کلی حاکم شود. دولت باید برای اکران فیلم‌ها کمک کند، چون بخش خصوصی نمی‌تواند به تنهایی وارد شود و بعد هم ضرر کند، به همین دلیل به نظرم با توجه به اتفاق تلخ اکران نوروزی، سینما در سه چهار ماه آینده هم کجدار و مریز را ه خود را به همین شکل طی می‌کند مگر اینکه در این روز‌ها بودجه حمایتی خوبی برای ترغیب تهیه‌کننده‌ها به اکران چند فیلم خوب درنظر گرفته شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سینما فیلم سینمایی اکران فیلم فیلمسازی برای اکران فیلم خوب فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟

فرارو- جمعه گذشته تهران میزبان دومین "اجلاس بین المللی ایران و آفریقا" بود. نشستی که با حضور مقام‌های ارشد بیش از ۳۰ کشور آفریقایی به ویژه وزرای اقتصاد برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این قبیل نشست‌ها می‌توانند مقدمه‌ای برای وقوع تغییرات مثبت در روابط خارجی و به طور خاص دیپلماسی اقتصادی باشند.

به گزارش فرارو؛ در این راستا، یکی از نکاتی که چندین سال است از سوی کارشناسان مسائل راهبردی و تحلیلگران به عنوان نقدی به سیاست خارجی ایران مطرح شده، غافل شدن از برخی حوزه‌های جغرافیایی در عرصه سیاست خارجی و صرفا تمرکز بر برخی مناطق و کشور‌های خاص است. موضوعی که در برخی موارد در بزنگاه‌های تاریخی موجب وارد آمدن آسیب‌ها و خساراتی شده است.

با این همه، دولت سیزهم از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۴۰۰، تمرکز ویژه‌ای بر توسعه روابط با مناطق مغفول در حوزه سیاست خارجی ایران معطوف کرده است. ابراهیم رئیسی در دو نوبت در قالب تور‌هایی به کشور‌های آفریقایی سفر انجام داده و توسعه روابط با آفریقایی‌ها را یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم توصیف کرده است.

معادله‌ای که در قالب نشست بین المللی اخیر ایران و آفریقا نیز نمود‌های عینی‌تری گرفته است. با این همه، واقعیت این است که اقبال به توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی در شرایط حاضر، به طور خاص تحت تاثیر ۳ مولفه مهم و محوری است.

۱. بازارِ رو به رشد کشور‌های آفریقایی

قاره آفریقا جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که شاخص‌های اقتصادی در شمار قابل ملاحظه‌ای از کشور‌های افریقایی رو به رشد بوده و پالس هاس مثبتی را در مورد آینده این دسته از کشور‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی مخابره می‌کنند.

در حقیقت، هم جمعیت این قاره چشمگیر است و هم درآمد خانوار‌ها در آن رو به بهبود است. این دو مولفه در نوع خود کشور‌های آفریقایی را به یک بازارِ هدف بسیار مناسب برای بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل می‌کنند. ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی خود از این قاعده مستثنی نیست. می‌تواند کالا‌های ساخت خود را که از کیفیت بین المللی برخوردارند و البته کشور‌های آفریقایی می‌توانند آن‌ها را در مقایسه با نمونه‌ای مشابه خارجی، با قیمت کمتری تهیه کنند، به آفریقا صادر کند.

موضوعی که هم برای ایران و هم ملل آفریقایی حامل نفع و سود است.

۲. کسب حمایت موثر سیاسی در عرصه بین المللی

بلوک کشور‌های آفریقایی از وزن قابل توجهی در نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی برخوردارند. آفریقا چیزی در حدود ۵۴ کشور را در خود جای داده که آن‌ها در جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و دیگر نهاد‌های بین المللی، بازیگران مهم و تاثیرگذاری هستند.

در این چهارچوب، ایران به واسطه توسعه پیوند‌های سیاسی و اقتصادی خود با بلوک کشور‌های آفریقایی می‌تواند روی کارتِ رای‌دهی آن‌ها در نهاد‌های بین المللی حساب ویژه‌ای باز کند. موضوعی که یک برگ برنده موثر  به حساب می‌آید. این مساله به ویژه در بحبوحه تشدید تنش‌ها و رقابت‌های ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک بین المللی، از ابعاد جدی تری نیز برخوردار می‌شود.

۳. توسعه نفوذ بین‌المللی ایران در قالب یک قدرت منطقه‌ای

در نهایت باید به این مساله نیز اشاره کرد که ایران در منطقه غرب آسیا یک قدرت قابل توجهِ منطقه‌ای است. این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طرح و برنامه‌هایی برای توسعه نفوذ خود دارد. مساله‌ای که در عرصه روابط بین الملل برای هر بازیگر دیگری غیر از ایران نیز امری طبیعی محسوب می‌شود.

حال در این میان، اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و برخی ملل آفریقایی و در عین حال وجود ظرفیت‌های نرم فرهنگی نظیر حضور شیعیان در برخی کشور‌های آفریقایی و یا مهاجرت تاریخی برخی اقوام ایرانی به کشور‌های آفریقایی، بستر‌های مناسبی را نیز برای توسعه نفوذ ایران در میان کشور‌های آفریقایی ایجاد کرده اند.

بستر‌ها و ظرفیت‌هایی که تاکنون مورد بی توجهی بوده اند و حال توجه به آن ها، یکی از الزاماتی است که با توجه به افزایش وزن و قدرت منطقه‌ای و بین المللی ایران، از اهمیت بسیار زیادی برخودار می‌شوند. معادله‌ای که موجب شده تا بار دیگر قاره آفریقا مورد توجه تصمیم سازان حوزه سیاست خارجی ایران قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • ورود سامانه بارشی به کشور/ این استان ها منتظر بارندگی باشند
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق