Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردکانیان گفت: پیشنهاد دریافت هزینه بیشتر برای کنترل قطعی برق در تابستان از مشترکان پرمصرف و واریز به صورت یارانه به حساب مشترکان کم مصرف یکی از موضوعاتی بوده که وزارت نیرو در حال بررسی آن است.

به گزارش مشرق، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز (سه شنبه ۲۸ اردیبهشت) در حاشیه حضورش در کمیسیون انرژی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از ۶۴ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود، اظهار داشت: دولت باید در زمینه برق در کشور تنها یک تنظیم گر باشد، توانیر باید خود را از میان خریدار و فروشنده خارج کرده و تنها ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده را برقرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مصرف کنندگان بزرگ برق در کشور باید بتوانند برق مورد نیاز خود را از تولیدکننده از بازار بورس خریداری کنند.

وزیر نیرو همچنین درخصوص صادرات برق نیز اظهار کرد: موضوع صادرات برق از وجوه مختلف مطرح شده و تلاش می کنیم طی هفته های آتی یک مسیر شفاف و روشنی را با حضور اعضای کمیسیون انرژی تدوین کنیم. البته باید در این جلسه بخش خصوصی نیز حضور داشته باشد تا درباره پیشنهادات، فرصت ها، محدودیت ها و نقص های دستگاه اجرایی در این زمینه مباحث لازم بررسی و حل و فصل شود.

اردکانیان ضمن تاکید بر وجود تغییر اقلیم بیان کرد: تغییر اقلیم در گذشته تنها یک نظریه بود، اما اکنون به یک موضوع ثابت شده و طبیعی که براساس آن منطقه ما در یک شرایط حدی قرار دارد، یعنی کشور ما یا در یک شرایط خشکسالی شدید یا ترسالی شدید قرار گرفته و دیگر کمتر شاهد یک شرایط نرمال خواهیم بود.

وزیر نیرو ادامه داد: متوسط بارش باران در سال در کشورهای دیگر ۷۵۰ میلیمتر است، اما در ایران این رقم در حدود ۲۵۰ میلیمتر بوده و ما در یک منطقه خشک قرار داریم. به طور مثال بهار سال ۹۸ تعداد ۲۵ استان درگیر سیل و ترسالی شدید شد، اما در مقابل تابستان ۱۳۹۷ دچار یک خشکسالی شدید بودیم که این روند امسال نیز تکرار خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی کشورمان طی ۵۰ سال اخیر گفت: دولت دوازدهم ۲ سال درگیر خشکترین شرایط سالی خود بود و ۲ سال نیز درگیر ترسالی شدید بود، بنابراین باید زندگی در این کشور را با برنامه و پذیرش واقعیت ها پیش برد و با بهار سیلاب ها، بتوان آب شیرین را برای سال های خشک ذخیره کرد.

اردکانیان تصریح کرد: پیش از این به مدیریت مصرف توجه زیادی نمی شد و توانیر تنها یک تولیدکننده برق بود، اما اکنون با توجه به شاخه علوم اجتماعی و بکارگیری مهندسان، مصرف را مدیریت می کند. مجموعه دولت اصلاح الگوی مصرف را یک امر فرهنگی و توصیه ای تلقی نکرده، بلکه آن را یک موضوع سازمانی می داند.

وی تاکید کرد: براساس بند (ی) تبصره ۸ بودجه سال ۱۴۰۰ باید با دریافت تعرفه بالا از مشترکان پرمصرف به مشترکان کم مصرف محروم زیرنظر کمیته امداد امام (ره) تخفیف داد. البته براساس مصوبه دولت تعرفه پرمصرف ها ۱۶ درصد هم افزایش می یابد.

اردکانیان اظهار داشت: در تابستان پیش رو افزایش بیش از این برای تعرفه ها وجود ندارد، ما از مهرماه سال گذشته برای این تابستان برنامه هایی را تدوین کردیم که امیدواریم در زمینه اجرا با مشکل مواجه نشویم.

وزیر نیرو همچنین در بحث میزان مصرف برق دستگاه های استخراج رمزارزها نیز گفت: در محاسبات وزارت نیرو اعداد کنونی به دلیل مصرف برق برای تولید رمزارزها وجود نداشت و ما در کنار بانک مرکزی و وزارت صمت، پیگیر ساماندهی رمزارزها در کشور هستیم و با متخلفان نیز برخورد خواهیم کرد و تلاش می کنیم که امسال با توصیه ها و همراهی مصرف کنندگان بدون مشکل پیش برویم.

وی افزود: در نشست امروز پیشنهادی در کمیسیون انرژی مطرح شد مبنی بر اینکه برای کنترل قطعی یا جلوگیری از گرانی برق در تابستان، از مشترکان پرمصرف در زمان پیک مصرف، هزینه بیشتری دریافت شود و به صورت یارانه به حساب مشترکان کم مصرف واریز شود که ما این موضوع را به طور جدی بررسی خواهیم کرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین رضا اردکانیان دولت دوازدهم صادرات برق کمیسیون انرژی مجلس مشترکان پرمصرف وزیر نیرو کم مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۲۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۲ هزار میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی که در گردهمایی سراسری نیروگاه‌های کشور با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، همایون حائری معاون وزیر در امور برق و انرژی و مدیران صنعت نیروگاهی کشور سخن می‌گفت، هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاه‌ها اعلام و تصریح کرد: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر در دو مرحله، یک‌بار ۲۰ همت و یک بار هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و اخیراً هم ۲۲ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب تولید کنندگان برق حرارتی و مقیاس کوچک واریز شد که سهم عمده آن متعلق به نیروگاه‌های خصوصی بود که در شرکت مدیریت شبکه برق ایران تسویه شد.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر نیرو که باید ۱۰۰ درصد معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویت‌ها به تولیدکنندگان برق و بخش‌های انتقال و توزیع تخصیص می‌یافت.

مدیرعامل توانیر افزود: با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچک‌تر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکت‌های توزیع هستیم تا خود شرکت‌ها در قبال وصول مطالباتشان مسؤولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند. تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکت‌ها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می‌شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاه‌ها طی یک بازه زمانی ۳ ساله را که در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می‌کند.

کد خبر 6094669 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به مشترکین کم‌مصرف قزوین
  • قیمت محمد محبی برای بازگشت به استقلال مشخص شد
  • برخی از فرهنگیان هدیه روز معلم دریافت نکردند
  • خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!
  • پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!
  • تامین ۲.۵ تا ۳ درصد برق کشور در نیرو‌گاه شهید مفتح
  • واریز ۵۷ میلیارد تومان از سوی دولت به شهرداری‌های پیرانشهر
  • ۷۲ هزار میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شد
  • واریز تسهیم عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری ها
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته