Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندی پیش بود که تعدادی از خیرین ایلامی برای یکی از شهرستان‌های محروم استان ایلام تجهیزاتی را خریداری کردند تا شاید دردی از مردم آن منطقه را دوا کرده باشند؛ حالا اما خبرهای جدیدی از لومار به گوش می‌رسد؛ لومار شهری است در شهرستان سیروان استان ایلام ایران است که مردم این شهرستان سال‌هاست برای انجام سونوگرافی به سایر شهرستان‌های استان مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه تجهیزات پزشکی به یکی از اجزا لاینفک بیمارستان‌های مدرن تبدیل شده‌اند و یک سوم تا نیمی از کل هزینه‌های پروژه‌ای بیمارستان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان تجهیزات غیر فعال عامل عمده ایجاد هزینه‌های بیهوده است؛ این مساله در کشورهای در حال توسعه نمود بیشتری دارد و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، حدود ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی این کشورها در بیشتر مواقع آماده بهره برداری نیستند؛ برای رفع این معضلات راه‌های گوناگونی پیشنهاد شده اما بهترین راهکار ممکن، به کارگیری مدیریت اثر بخش در استفاده از تجهیزات پزشکی است.

پیرامون نحوه توزیع امکانات درمانی در کشور باید گفت که فاکتورهای مختلفی در توزیع امکانات درمانی دخیل است که از جمله آنها می‌توان به نیازهای منطقه‌ای و جغرافیایی اشاره کرد که بعد از فاکتورهایی مهم‌تر همچون ارتباطات و رابطه مدیریتی در توزیع امکانات درمانی قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه برنامه ریزی مدونی در توزیع امکانات درمانی در کشور وجود ندارد، شاهد توزیع امکانات بر اساس تعامل و ارتباط مدیران دانشگاهی و بیمارستانی در نقاط مختلف هستیم که البته پیگیری برخی پزشکان برای گرفتن امکانات، مقوله‌ای است که باید به آن توجه داشت و آن را ستود؛ چون پزشک به فکر تامین نیازها و رفع کمبودها در منطقه خود است.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت ضرورت پیگیری و حل مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی در مناطق محروم کشور است جایی که مردم پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات با سلام و صلوات، دست و جیغ و هورا یک دستگاه پیشرفته را در منقطه خود می‌بینند.

مسوولین لبخند می‌زنند، مردم خوشحالند، خبرنگاران تقدیر می‌کنند، اما  در برخی موارد پس از گذشت مدتی مردم متوجه می‌شوند که دستگاه‌هایی که به دستشان رسیده هنوز هم نمی‌تواند دردی از آنها دوا کند.

خرید تجهیزات پزشکی توسط خیرین

بوچانی یکی از خیرین استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از سال ۹۸ به همراه جمعی از خیرین استان برآن شدیم تا در راستای منویات مقام معظم رهبری و در راستای حل کردن بخشی از مشکلات مردم محروم سیروان تعدادی تجهیزات پزشکی با کیفیت خریداری کنیم تا مردم محروم این شهرستان از آن استفاده ببرند و مجبور نباشند برای کوچک‌ترین مسائل به سایر شهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اوضاع سلامت در این شهرستان مناسب نیست و در همین درمانگاه لومار به دلیل نبود تجهیزات ضروری مانند دستگاه الکتروشوک، ییش از این چند نفر از مردم جان خود را از دست داده‌اند.

بوچانی اظهار داشت: با همت خیرین ایلامی تعداد قابل توجهی تجهیزات برای این شهرستان خریداری شد اما در حال حاضر هنوز هم از برخی تجهیزات مانند دستگاه سونوگرافی استفاده نمی‌شود.

تجهیزات خریداری شده خاک می‌خورند!

جان زمین یکی دیگر از شهروندان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از عملکرد مسوولین دانشگاه علوم پزشکی ایلام گلایه کرد و گفت: در حال حاضر دستگاه سونوگرافی و رادیولوژی که میلیاردها تومان برای خرید آنها با ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه شده است، بلااستفاده در گوشه‌ای افتاده و خاک می‌خورد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت حاد کرونایی و مشکلات رفت و آمد، ضروری است جهت رفاه حال مردم، مسوولان مربوط جهت تجهیز دستگاه رادیولوژی و همچنین به کارگیری متخصص سونوگرافی اقدامات لازم را انجام دهند.

کمبود و گرانی دارو در تنها داروخانه لومار

یکی دیگر ساکن شهرستان سیروان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به یکی دیگر از مشکلات حوزه بهداشت و درمان در سیروان اشاره کرد و گفت: ما در لومار تنها یک داروخانه داریم که امتیاز آن به یک فرد معمولی فروخته شده و در حال حاضر مردم منطقه با مشکل کمبود دارو مواجه هستند؛ علاوه بر آن قیمت داروها گرانتر از قیمت مصوب بوده و این داروخانه که بدون مسوول فنی در حال فعالیت است، ابتدایی‌ترین داروها مانند قرص معده را هم تأمین نمی‌کند.

وی ضمن اشاره به گفته‌های دو شهروند قبلی اظهار داشت: در حال حاضر ما هم در حوزه سونوگرافی نیاز به متخصص داریم، هم در بحث رادیولوژی نیاز به تأمین تجهیزات تکمیلی از سوی دانشگاه علوم پزشکی داریم.

راه اندازی دستگاه رادیولوژی تا پایان خرداد

جمیل صادقی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: در حال حاضر به جز دستگاه رادیولوژی دیجیتال، تمام تجهیزات خریداری شده برای شهرستان در حال استفاده هستند و پیگیری‌ها جهت تجهیز و راه‌اندازی دستگاه رادیولوژی شهرستان سیروان نیز در حال انجام بوده و امید است تا پایان خرداد ماه شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

وی ادامه داد: برای تجهیز و راه اندازی دستگاه رادیولوژی نیازمند ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم که با پیگیری‌های صورت گرفته، امیدواریم بتوانیم با کمک وزارت بهداشت این مشکل را نیز حل کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با مشکل سونوگرافی سیروان نیز اظهار داشت: در رابطه با این موضوع با هماهنگی‌های صورت گرفته ما یک روز در هفته شاهد حضور پزشک متخصص در منطقه هستیم و روزانه ۵۰ سونوگرافی در هفته انجام می‌شود و در صورتی که نیاز منطقه بیش از این باشد تلاش می‌کنیم تا حضور پزشک متخصص در این منقطه از یک روز به دو روز افزایش پیدا کند.

داروخانه لومار درخواست ابطال مجوز داده است

شاهماری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در رابطه با مشکل نبود مسئول فنی هم شایان ذکر است داروخانه‌ی مذکور در لومار درخواست ابطال مجوز داده و در حال حاضر مراحل اعطای مجوز تأسیس برای داروخانه جدید در درست اقدام بوده و تا زمانی که داروخانه مسئول فنی نداشته باشد، حق فنی هم از بیماران دریافت نمی‌شود.

وی افزود:  بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم نشان از کمبود دارو یا گران فروشی در این شهرستان ندارد اما این مشکل را مجددا پیگیری خواهیم کرد.

شاهماری در رابطه با مشکل کمبود دارو اظهار داشت: یکی از داروهایی که برای درمان معده مورد استفاده قرار می‌گیرد قرص فاموتیدین است که در حال حاضر به دلیل استفاده‌ی آن در درمان کرونا، این دارو در هیچ داروخانه‌ای نه در سیروان، نه در ایلام و نه در سایر استان‌ها بدون نسخه به بیماران فروخته نمی‌شود؛ چرا که این دارو در حال حاضر به صورت سهمیه‌ای بین بیمارستان‌ها توزیع می‌شود تا در اختیار کسانی قرار بگیرد که بیشتر به آن نیاز دارند.

تلاش برای رفع مشکلات

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام که از تجهیزات برای رفع مشکلات بازدید کرده بود، گفت: در راستای حل مشکلات مردم سیروان چند نفر از خیرین اقدام به خریداری برخی تجهیزات پزشکی کرده بودند که برای راه اندازی این تجهیزات نیاز به خرید برخی تجهیزات دیگر وجود داشت که از طریق خیرین سلامت تلاش کردیم تا این نیازها تأمین شوند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود داشت مشکل حضور پزشک متخصص در منطقه بود که طی گفت‌وگو و هماهنگی که با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان داشتیم مقرر شد تا زمانی که پزشک مقیم در منطقه حاضر شود، ۱ تا ۲ روز در هفته پزشک متخصص در منطقه حاضر شود تا مردم مجبور نشوند به سایر شهرها مراجعه کنند.

نماینده مردم ایلام گفت: بر اساس هماهنگی‌هایی که با خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی داشته‌ایم امیدواریم که بتوانیم به زودی این مشکلات را پشت سر بگذاریم و شاهد استفاده مردم از تمام تجهیزات خریداری شده برای شهرستان باشیم.

این واقعیتی است که باید قبول کنیم و آن خاک خوردن تجهیزاتی است که گاهی میلیون‌ها دلار پول این مملکت برای تهیه آنها صرف شده اما به دلیل تغییرات پی در پی مدیریتی، نبود خدمات پس از فروش برای تعمیر یا سرویس دستگاه‌ها، عدم حضور متخصصین و اپراتورهای مربوط به دستگاه‌ها و برخی مشکلات دیگر بلا استفاده مانده‌اند و با هر کسی که صحبت کنید زیر بار این مشکلات نخواهد رفت؛ انگار هیچکس در این میان مقصر نیست! 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام خیرین کمبود دارو گران فروشی اوضاع سلامت گفت وگو با خبرنگار فارس توزیع امکانات درمانی دانشگاه علوم پزشکی دستگاه رادیولوژی تجهیزات پزشکی پزشک متخصص حال حاضر راه اندازی یکی دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۴۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای سیاست‌های تأمین تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق عامری، از اعطای سیاست‌های تأمین ۶ ماهه دوم به شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: به منظور تأمین به موقع اقلام تجهیزات پزشکی و جلوگیری از بروز هرگونه کمبود احتمالی سیاست ۶ ماهه دوم به شرکت‌ها اعطا می‌شود.

وی افزود: شرکت‌های متقاضی می‌توانند ظرفت مدت حداکثر ۱۰ روز نسبت به اخذ سیاست اقدام کنند.

به گفته معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، در صورتی که شرکتی موفق به اخذ سیاست‌های اعلامی نشود، اداره کل تجهیزات پزشکی نسبت به جایگزینی با شرکت دیگر اقدام خواهد کرد.

کد خبر 6088864 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در مازندران | ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان
  • اعطای سیاست‌های تأمین تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال